alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Her ligger diagrammer, vejledninger og ideér til alverdens hjælpemidler og tilbehør til knallerter. Nielsfup deler ud af sine kontruktioner ! Her spørger du hvis du har brug for hjælp med noget ombygning af eller tilbygning til det originale oprindelige elektriske på din Yamaha.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

jeg har testet en del kina tændings systemer..og fundet at kokusan kopien er den bedste ,,da spolerne er robuste..og ikke har den tendens at brænde fødespolerne af,,som den"normale spole " type.som har 2 spoler..som Yamahas normale er lavet..

har taget et system fra en atv..det er 12 volt..og temmelig universalt..da det bruger samme tændspole som 250 ohm fødespolerne passer til..ensretter og spændings regulator er også standart kina..som virker godt..så delene er stabile og billige..og lette at finde/købe nye..cdi boksen findes i flere varianter,,med og uden advancering..
håber at kunne bruge et 2 gear svinghjul..da det passer over noterne i spolerne..men mangler at teste mageneterne..og montere trig metal clipsen udv på svinghjulet(det er en metal clips) ikke magenet..der er magenet i pick upen..så den reagere på metal som passere den..(lidt modsat andre systemer)

det er vel denne type som scootere også bruger
https://www.kgi.dk/product-4928-1183.ph ... 0wod3tgJJQ

389 kr uden svinghjul
Vedhæftede filer
DSCF2291.JPG
DSCF2291.JPG (548.52 KiB) Vist 12061 gange
DSCF2292.JPG
DSCF2292.JPG (556.5 KiB) Vist 12061 gange
DSCF2293.JPG
DSCF2293.JPG (506.07 KiB) Vist 12061 gange
DSCF2294.JPG
DSCF2294.JPG (487.66 KiB) Vist 12061 gange
DSCF2295.JPG
DSCF2295.JPG (549.34 KiB) Vist 12061 gange
DSCF2296.JPG
DSCF2296.JPG (513.24 KiB) Vist 12061 gange
DSCF2297.JPG
DSCF2297.JPG (476.02 KiB) Vist 12061 gange
DSCF2298.JPG
DSCF2298.JPG (533.78 KiB) Vist 12061 gange
Senest rettet af knallert søn 25. dec 2016 20:45, rettet i alt 3 gange.
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: alternativ tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

det er lidt bøvet at jeg skal bruge en udvendig trig spole..til gengæld ..er det simpelt..og lettere at fejlfinde...bare jeg kan finde plads til pick up en ..
regner med at placeringen af statoren er ligegyldig..da jeg ingen afrivening vinkel har,,da den bruger fødespole,,med konstant spænding...men man kan placere statoren helt efter valg,da den sidder løst..kun holdt af 4 klem skruer
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: alternativ tænding til yanaha fs1

Indlæg af claus olieklud »

hej lars... det er godt nok noget experimenterende det der.

jeg tror at magneternes placering er ligegyldig af hensyn til den ene spole der forsyner cdièn med strøm, den har en kondensator indvendigt der samler energi, således at afrivningstidspunkt er ligegyldigt for tændingstidspunktet.

det er noget værre med strømspolerne, svinghjulet burde havde haft 6 magneter skiftevis nord og syd - det må blive noget mærkeligt noget det der, et par af spolerne vil noget af tidsperioden ophæve andre - det vil ske en den del af tiden hvor 2 modsat viklede spoler forsynes fra samme magnetfelt.

jeg mener løsningen må være at lave svinghjulets magneter om - bræk de gamle ud og monter 6 nye neodym magneter, 3 stk med nord ud, 3 stk med syd ud.

magneterne hænger næsten fast af sig selv, du skal dog nok mindst lime dem med epoxy, eller endnu bedre lave et tyndt metalbånd der kan holde magneterne på plads med skruer igennem svinghjulet.

alene skiftet fra jernmagneter til neodym vil mangedoble effekten, selv på et std tændingssystem til Yamaha 4 gear.

det er let at købe neodym magneter, de er også blevet billige, check selv på ebay, bare skriv neodym i søgefeltet.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: alternativ tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

jeg kan jo modificere kina svinghjulet...det kræver at jeg afmontere midter navet fra yamahaen..og flytter over på kina .svinghjulet
..men skal lige tjekke med kompas,,hvordan mageneterne er placerer...måske jeg bare piller dem ud af kina svinghjulet..og limer den over i Yamaha svinghjulet..det gør bare det hele mere kompliceret
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: alternativ tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

men i princippet..er skiftet nord syd nok til den generere i alle spolerne..også selv om antallet af poler ikke stemmer helt..en elmotor kan køre selv om man propper en 24 pols rotor i en 36 pol stator..mystisk..og ikke til at forklare..men polerne kan omdanne sig,,hvis de ikke passer helt..de bliver simpelt hen bøjet/omdannet/neutraliseret..af stærkere krafter end den ene pol..
men det koster self energi..
jeg satser på at sætte 6 mageneter i Yamaha svinghjulet..det er nok det sikreste og mest effektive
strynboen på test profil
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: alternativ tænding til yanaha fs1

Indlæg af Poul-Erik A. »

knallert skrev:men i princippet..er skiftet nord syd nok til den generere i alle spolerne..også selv om antallet af poler ikke stemmer helt..en elmotor kan køre selv om man propper en 24 pols rotor i en 36 pol stator..mystisk..og ikke til at forklare..men polerne kan omdanne sig,,hvis de ikke passer helt..de bliver simpelt hen bøjet/omdannet/neutraliseret..af stærkere krafter end den ene pol..
men det koster self energi..
jeg satser på at sætte 6 mageneter i Yamaha svinghjulet..det er nok det sikreste og mest effektive

Måske lidt a'la en Dahlander-vikling, hvor der kan omkobles fra f.eks. 4 til 2 poler med samme stator og rotor ? Det var vistnok en tysker, der opfandt dette kompromis system. Ellers spændende projekt Lars :-)
Senest rettet af Poul-Erik A. tirs 20. dec 2016 21:16, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af Kai »

Afrivningsvinklen er ligegyldig i forhold til hvor pickuppen sidder, den genererer stadig spænding på fødespolen.
Det har snydt mange når scooteren ikke vil starte men stadig gnister fint blå selvom den har ædt noten i svinghjulet og det er drejet en halv omgang på krumtappen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

ja det er jo bare en generator..når den bruger fødespole....med 5 lysspoler,,forbundet i serie, og en fødespole.

.men der er ikke meget geometri i 5 spoler..og så en enkelt..og så 5 igen...måske er det alligevel 1 nord svinghjuls magenet som laver arbejdet..og 3-5 syd som bare er mod pol..og er monteret efter hinanden..så man køre 1 nord og 5 syd...så har man en impuls pr rotation..og antallet af spoler er ligemeget,,da der ikke er skift for hver magenet..
jeg vender tilbage..når jeg har fundet det lille kompas
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af claus olieklud »

nææ lars, jeg er nu ikke enig med det sidste du skriver som en mulighed - hvis det var tilfældet ville der i øvrigt stadig være 6 impulser pr rotation, 1 i fødespolen og 5 i strømspolen, desuden ville det ville blive totalt u effektivt...

se de 5 strømspoler som en lang serieforbindelse, hver anden er viklet hver sin vej, og 2 spoler ved siden af hinanden skal havde forskelligt felt (nord/syd)

for at belyse problemet kommer jeg her med et eksempel som intet har at gøre med induktion af vekselstrøm, men som i stedet forklarer problemet med at de enkelte spoler i serien ophæver den ved siden af: se det som et batteri af løse strømceller i serie, lavede du fx et 12 volt batteri af 6 løse 2 volt celler i serie, alle plus imod minus, ja det vil jo give 12 volt, men hvis du vender bare en af cellerne forkert vej er der kun 8 volt på batteriet... det er et dårligt eksempel, men bare for at forklare problemet.

næste store problem er at hvis bare en af spolerne i serien på et tidspunkt i tidsperioden ikke udsættes for magnetfelt, ja da vil denne spole skabe et magnetfelt i stedet for at inducere.

havde der været tale om selvstændige spoler ( altså ikke i serie ) ville sagen være meget bedre, dog ikke optimal, fordi det kræver symmetri, og det er der ikke rigtig med det antal magneter i det originale Yamaha svinghjul... skal lige nævne at ifm selvstændige spoler måtte enhver spole havde sin egen diodebro, eller fungere som selvstændig strømforsyning.

og nej - det er rigtig at antallet af magneter ikke har nøde at svare til antal spoler... fx bruger jeg en 3 faset generator på min ene vindmølle som jeg selv viklede om med noget tykkere tråd for et par år siden, den har fx 42 poler, men kun 14 magneter, selvfølgelig 7 nord og 7 syd skiftevis - den er viklet som stjerne... prøv at se symmetrien i tallene, den er absolut højeffektiv, det er ikke noget jeg har opfundet, jeg har blot viklet den om lige som den var originalt, blot med væsentligt tykkere tråd, 7 viklinger pr spole - oprindeligt havde den 30 viklinger pr spole, nu kan den levere høj strøm i stedet for høj spænding.

din fødespole til cdièn skal nok virke fint med 4 magneter, din strømspole skal nok også give strøm, det vil bare blive så meget mere rigtig og højeffektivt med 6 magneter.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

jeg har valgt den" nemme" løsning..at bore navet ud af Yamaha svinghjulet..og flytte det til kina svinghjulet...så passer det hele..
(tror mageneterne er de bløde gummi bånd mageneter som bare er klippet i stykker og vendt og bukket og så et rustfri bånd til at holde dem på plads)..så har ikke turde brække kina svinghjulet fra hinanden..da man ikke kan lime den over i Yamaha svinghjulet..
Yamaha navet skal lige have svejst lidt på ,da der mangler 2 mm for at brystet kan styre på svinghjul kappen..
fordelen er også at jeg kan bruge impuls giveren som er støbt i svinghjulet...da jeg kan dreje /flytte svinghjulet så impuls giveren liner op..hvor der er plads til den..

du har temmelig ret..min sidste teori var også bare en tanke..ikke en konklusion.en magenet tænding virker sådan..for at få afrivening vinkel på det effektiveste sted
.man kan for resten koble spolerne som man lyster..evt for at få magenet felterne til at line godt op..på elmotore har man ofte et spring på 7 noter mellem aktive spoler i serie..det skal bare modsvares af noget der passer over i det ydre magenet feldt....man kan også med en kontaktor..skifte rundt med statorens feldter..og på den måde få flere hastigheder/moment
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

så er der tilpasset svinghjjul..og spole højden er justeret..de skulle sænkes 8 mm ind i anker pladen..så måtte dreje mere ud af Yamaha ankerpladen..måtte også svejse på Yamaha svinghjuls senteret,,da jeg ville beholde den..så yamaha aftrækkeren og konus kan bruges

fik fremstillet en pick up holder..med besvær fundet plads..måtte skære ud i plastic huset på pick up spolen..for at proppe den op i hjørnet..

ville hellere have brugt en indvendig type pick up...men skidt nu virker den..mangler at indstille svinghjulet...før det bliver boltet endelig fast..og låst på tændings tidspunktet-men mekanisk er alle dele tilpasset..men pga plads problemetkan jeg ikke få pick up ,en justerbar..det var entelig hele ideen med ombygningen..at man kunne skyde d den frem og tilbage i en slisse..og derved få super nem justering..
måske jeg kan vikle en meget flad pick up..og støbe et hus så den kan være i mellemrummet udvendig...indtil vidre bliver det med fast justering

https://www.kgi.dk/product-4928-1183.ph ... 0wod3tgJJQ
Vedhæftede filer
DSCF2305.JPG
DSCF2305.JPG (443.77 KiB) Vist 11918 gange
DSCF2306.JPG
DSCF2306.JPG (490.93 KiB) Vist 11918 gange
DSCF2307.JPG
DSCF2307.JPG (521.53 KiB) Vist 11918 gange
DSCF2308.JPG
DSCF2308.JPG (479.44 KiB) Vist 11918 gange
DSCF2309.JPG
DSCF2309.JPG (490.44 KiB) Vist 11918 gange
DSCF2314.JPG
DSCF2314.JPG (473.91 KiB) Vist 11918 gange
DSCF2316.JPG
DSCF2316.JPG (481.65 KiB) Vist 11918 gange
DSCF2318.JPG
DSCF2318.JPG (501.61 KiB) Vist 11918 gange
DSCF2319.JPG
DSCF2319.JPG (477.51 KiB) Vist 11918 gange
DSCF2320.JPG
DSCF2320.JPG (508.88 KiB) Vist 11918 gange
DSCF2321.JPG
DSCF2321.JPG (482.25 KiB) Vist 11918 gange
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af claus olieklud »

hej... det bliver da spændende, det er da ellers fint som du har sat den pickup, der er lige plads.
håber du får ramt et godt tændingstidspunkt inden du bolter eller svejser nav og svinghjul sammen, det ville være bedst at benytte noten syntes jeg - ellers skal du bare justere hver gang det har været adskilt.

jeg er helt sikker på du nu får masser af strøm.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

ja vil bruge noten..da navet nu er et Yamaha nav....jeg må bruge et par skiver i de store huller..og lige spænde svinghjulet løseligt fast..testkøre..og justere op..og så bore 3 nye huller..til undersænkede skrue hoveder..og så bolte det endeligt fast..
mageneterne er så kraftige at man tydeligt mærker 3 eller 4 modstands punkter..når man tørner med hånden..så der kommer virkelig power på dette system...delene koster ca 500 kr..for nye dele..plus en milion timer for at tilpasse det..er vde at forbinde cdi og spænding reg..skal lige have fundet 12 volt pære..og skiftet til et Honda 400 four blinkrelæ
strynboen på test profil
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af wolfe »

det jo samme omgang som min yamaha jog tænding? jog tændingen er bare ikke så stor, så svinghjulet er vist 300g lettere hvis jeg husker rigtigt.

der skulle man ikke fremstille ankerplade osv. det var kun bor 2 huller i jog ankerpladen og så fs1 not delen af svinghjulet som du har gjort. så køre det :(y) og lidt ledningsnet selvfølgelig, men det skal du jo også til.
Tim C
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af juhl-drengen »

wolfe skrev:det jo samme omgang som min yamaha jog tænding? jog tændingen er bare ikke så stor, så svinghjulet er vist 300g lettere hvis jeg husker rigtigt.

der skulle man ikke fremstille ankerplade osv. det var kun bor 2 huller i jog ankerpladen og så fs1 not delen af svinghjulet som du har gjort. så køre det :(y) og lidt ledningsnet selvfølgelig, men det skal du jo også til.
Samme som jeg er ved at lave med min foxi motor :P
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

fordelen ved sting er den indvendige pick up..har jog"en også den indvendig ?..men stjerne statoren er også et stort +..hvilken system har begge dele
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

http://www.dba.dk/jogr-taending-stator- ... illeder/1/

jog er desvære også med udvendig pick up
strynboen på test profil
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af wolfe »

det et problem kan jeg godt se.
var mere i forhold til det du havde lavet :(y)
Tim C
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af knallert »

har fundet denne komplette set ..denne kan tilpasses og har fuld justering..da pick up sidder indvendig på ankerpladen..som kan justeres ..så er perfekt let at tilpasse...kun svinghjul konus skal måske skiftes..hvis derby..ikke passer på Yamaha motoren

https://speedline.dk/scooter/taending-1 ... oo-de11001 senta tænding..900 kr
Vedhæftede filer
taending~RP-19750-3.jpg
taending~RP-19750-3.jpg (86.81 KiB) Vist 11835 gange
Senest rettet af knallert tirs 27. dec 2016 22:56, rettet i alt 3 gange.
strynboen på test profil
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: alternativ forsøgs tænding til yanaha fs1

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg lavede med hjælp fra Claus sigsauer en kreidler tænding mhkz med stjerne tænding på min yamaha Yg1 72,6ccm motor.
Claus nittede konus fra et yamaha svinghjul på et kreidler svinghjul. Jeg lavede anker plade tilpasning. Med lidt hovedbrud gættede jeg på placeringen af pickup (hvor var noten når der skulle være tænding, det er jo en kreidler konus??)
Jeg havde tænkt rigtigt og tændings tidspunkt var spot-on. Men nu kunne jeg jo således også justere grund-tændingstidspunktet, da anker pladerne (kreidler og Fs1er ankerpladerne kunne sættes helt valgfri i fht hinanden.
Besvar

Tilbage til "Elektronik og teknik hjørnet - tilbehør og ombygninger"