Større batteri.

Her ligger diagrammer, vejledninger og ideér til alverdens hjælpemidler og tilbehør til knallerter. Nielsfup deler ud af sine kontruktioner ! Her spørger du hvis du har brug for hjælp med noget ombygning af eller tilbygning til det originale oprindelige elektriske på din Yamaha.
Besvar
Brugeravatar
kalbaek
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 28. nov 2011 14:48
Kontakt:

Større batteri.

Indlæg af kalbaek »

Hej.

Jeg har eksperimenteret med et større batteri. Vi er nogle gutter der kører flere gange om året, længere ture på 2-3 dage, hvor vi ikke har adgang til strøm så der yder Yamahaen mobilopladning under kørslen, men det trækker hurtigt noget strøm.

Jeg har derfor fået fat i et 12 ah/ 6volt lukket batteri der må ligge ned, både under brug og ladning (Vigtigt!!!). Det passer ind i siden, og med lidt fikseri og et gummibælte sidder det godt fast. Har ladet min mobil op 4 gange (via et USB modul) og batteriet er stadig på 6.1 v.

Til almindelig brug er det ikke nødvendigt med et sådant batteri, men hvis man er mange dage afsted i fx telt som vi er, fungerer det godt.

Batteriet i bunden er det gamle for at vise størrelsesforholdet. Her er gummibåndet heller ikke kommet på endnu. Når det gamle batteri kommer ud er der plads til mit lille værktøjssæt og en flaske 2-taktsolie ;). (Beklager ledningsføringen.)

Billede

Sendt fra min HTC One M9 med Tapatalk
Senest rettet af kalbaek tirs 13. dec 2016 20:28, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Kenneth Kalbæk
_________________________
Yamaha FS-1 DX 1976 Solgt
Yamaha FS-1 K1 1968-1972. Løbende renovering...
_________________________
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Større batteri.

Indlæg af Twinsport »

Hej Kenneth

Fin løsning, men kan du virkelig lade den størrelse akkumulator op under kørslen? Det er jo ikke fordi en FS1 er berygtet for at lade for meget på akkumulatoren ;-)

Hvorfor tager du ikke bare en powerbank med i lommen. De er billige og fungerer godt, hvis det blot er telefonen der skal holdes med strøm.

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Større batteri.

Indlæg af knallert »

ja ingen grund til at bruge energi på at koble det på knallertens system..den kan knapt oplade et 4,5 ah batteri...så du får ingen opladening af det store batteri..der er simpelthen for stor kapasasitet ,,men ikke power i systemet til at fylde på...
poul erik har tideligere målt og dukomenteret at 4,5 ah timer er optimalt...selv med begge ender af spolens udtag og en brokobling som udnytter begge sinus kurver...kan man ikke..få kapasiteten op..der mangler kobber i spolen...til at ydelsen kan forbedres...sting lys systemet er den bedste opdatering..der får man 12 volt i lange baner..men så skal der en spændings regulator på
strynboen på test profil
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Større batteri.

Indlæg af Poul-Erik A. »

knallert skrev:ja ingen grund til at bruge energi på at koble det på knallertens system..den kan knapt oplade et 4,5 ah batteri...så du får ingen opladening af det store batteri..der er simpelthen for stor kapasasitet ,,men ikke power i systemet til at fylde på...
poul erik har tideligere målt og dukomenteret at 4,5 ah timer er optimalt...selv med begge ender af spolens udtag og en brokobling som udnytter begge sinus kurver...kan man ikke..få kapasiteten op..der mangler kobber i spolen...til at ydelsen kan forbedres...sting lys systemet er den bedste opdatering..der får man 12 volt i lange baner..men så skal der en spændings regulator på
Ja, det var egentlig et godt forsøg og jeg troede virkeligt på, at med brokoblingen på begge ender af spolen (samt at det var fra-isoleret stel) ville kapaciteten øges - men nej, der er ikke kobber nok i spolen. ;-) Men ellers interessant initiativ Kenneth. :-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Elektronik og teknik hjørnet - tilbehør og ombygninger"