Sammme sætning af lade ledninger..

Her ligger diagrammer, vejledninger og ideér til alverdens hjælpemidler og tilbehør til knallerter. Nielsfup deler ud af sine kontruktioner ! Her spørger du hvis du har brug for hjælp med noget ombygning af eller tilbygning til det originale oprindelige elektriske på din Yamaha.
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53

Sammme sætning af lade ledninger..

Indlægaf jesper » man 31. okt 2016 00:22

Kan man med fordel sætte den grønne lade-ledning, sammen med den gule (lyset), dem fra motoren..? Har problemer med at holde strøm på batteriet, når den også skal køre med lys..!

Både grøn og gul kommer med vekslspænding, så tænker at sætte dem sammen.., med gul og grøn på lednings nættet, tænker på mere lade strøm, om enten nøglen stå i første hak, eller anden hak med lys og ladning..?

Tar jeg fejl? for og måske ulemper??


Jesper Høyer

Brugeravatar
anj
Stor knallert
Indlæg: 165
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48

Re: Sammme sætning af lade ledninger..

Indlægaf anj » man 31. okt 2016 00:45

Næ ikke rigtig.

Når man kører med lyset tændt hele tiden, som man jo skal gør det ingen forskel.
Når de to ledninger sidder på hvert sit udtag, så er kun den lille spole koblet ind på første trin på tændingslåsen.
Når du så kobler over på trin 2 med lys så skiftes der til det andet udtag "stor spole".

Det eneste du får ud af at koble begge ledninger til " stor spole" er ekstra lade strøm når du kører i trin 1 uden lys.

Og hvis man så kører meget sådan, så koger man vandet af batteriet.

Det der hjælper er at begrænse forbrug.
For det første er det vigtigt at man ikke kører med for store pærer. Fx 30W i forlygten. I givet fald får man aldrig ladet på batteriet.
Det andet man kan gøre er at montere led pærer til blink og bremselys
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2110
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Sammme sætning af lade ledninger..

Indlægaf claus olieklud » man 31. okt 2016 07:17

hejsa... helt enig med anj - vil dog lige nævne at hvis man har en spole med midterudtag, og man kortslutter den med udtaget i fuld længde, ja så kortslutter du sådan set den del af spolen som udgør forlængelsen - det giver nedsat effekt samt varmeudvikling i spolen + at motoren skal bruge unødigt energi på at drive spolen.

hvis du overhoved skal gøre noget for at få extra ladestrøm, så skal det være at samle grøn/gul fra knallertens ledningsnet, og kun montere den sammen med den ene ledning fra strømspolen og lade den anden være ubrugt - den af de to ledninger fra lysspolen som skal bruges skal være den hvor lysspolen er i fuld længde ( jeg vil gætte på den gule ), ellers tjeck det ved at måle hvilken der giver højst spænding i ubelastet tilstand - du vil da få højst mulig ladestrøm, men kun når du kører uden lys ( første trin på tændingslåsen )... absolut ingen god ide, som der ganske rigtig er besvaret koger du vandet af batteriet.

det kan sagtens virke udmærket som det er fra fabrikken, men magneterne skal havde fuld styrke, strømspolen skal være på toppen, batteriet skal være iorden, og pærene skal ikke være større end forskrevet fra fabrikken.

helt enig i at ledpære til blink og stoplys er en god ide

hilsen olieklud

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1096
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Sammme sætning af lade ledninger..

Indlægaf knallert » man 31. okt 2016 11:01

ja vil også mene at det er ledningerne fra knallert ledningsnet, som skal samles...ikke spolerne.i motorens ledninger
.alså den spole som giver mest power (ofte gul) som er den fysiske ende af spolen..og det kraftigeste udtag.
..den( ofte grønne)..er et udtag midt i spolen..er bare en sløjfe som lige går ud af viklingen,,og ind igen og fortsætter,, (og slutter)som gul udtag...så lad den grønne , være..u brugt...og sæt begge ledninger sammen på gult udtag...

husk at der fysisk.. kun er en spole/dvs en kobber ledning ...... men den har et start punkt(stel) og 2 udtag..et i midten..som giver ca halv kraft...og et i enden som er fuld power(kun orginale spoler u orginale har ofte kun et..som begge ledninger er loddet på)

.(.start punktet på spolen er en stel forbindelse..for at slutte den elektriske kreds)
Senest rettet af knallert tirs 1. nov 2016 11:32, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Sammme sætning af lade ledninger..

Indlægaf FS1originalen » man 31. okt 2016 20:00

Yamahas servicebog fra 1973 har denne instruks:

73 ledning.jpg
73 ledning.jpg (216.22 KiB) Vist 1506 gange


Men her er bagtanken vel at lade mere UDEN lys!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 369
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48

Re: Sammme sætning af lade ledninger..

Indlægaf Lehmann » tirs 1. nov 2016 05:41

FS1originalen skrev:Yamahas servicebog fra 1973 har denne instruks:

Men her er bagtanken vel at lade mere UDEN lys!

Erik


Tænker ideen med det er at undgå at over lade på batteriet ved slukket lys.

Men praksis er at den lader ofte for lidt med lys på og stor spole udtag. Om det vil virke med korrekt ladespænding ved at slukke lyset, ved jeg ikke.

Men korrekt ladespænding kan måles med et voltmeter på jævnspænding. Mål da direkte på batteriet. Max. 7,5-8 volt ved moderate omdrejninge ~5000 omdr.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1096
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Sammme sætning af lade ledninger..

Indlægaf knallert » tirs 1. nov 2016 11:38

Honda cd 50, har et system..hvor lyskontakten bytter spolerne,,så man får optimal ladening uden lys..og svag ladening uden lys..men det er kompliceret da lys kontakten er ind over ladeningen...
jeg har en teori om at de tidelige Yamaha med sidenøglen..har noget af det samme..da de med u orginale aftermarked tændnøgler ofte ikke lyser som de burde...tror der er en lille forskel..som gør at lade spolen bliver til lysspole..og det kan den slet ikke klare..det er 72-74 modellerne
strynboen på test profil


Tilbage til "Elektronik og teknik hjørnet - tilbehør og ombygninger"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster