kondensator/accu

Her ligger diagrammer, vejledninger og ideér til alverdens hjælpemidler og tilbehør til knallerter. Nielsfup deler ud af sine kontruktioner ! Her spørger du hvis du har brug for hjælp med noget ombygning af eller tilbygning til det originale oprindelige elektriske på din Yamaha.
Besvar
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

kondensator/accu

Indlæg af knallert »

er der nogen som har skiftet til en elektrolyt..som accu på knallerter...mine batterier holder kun 2 år..så overvejer en kondensator..men kan man bare sætte en 20 mf til en elmotor i..den vil vel holde den spænding som den får leveret...og ikke stige højere i volt(det kan den vel ikke)
eller skal det være en poliraseret elektrolyt..
Vedhæftede filer
kondensator -batteri.jpg
kondensator -batteri.jpg (27.31 KiB) Vist 7780 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: kondensator/accu

Indlæg af FS1originalen »

Hej Lars,

Jeg har ingen ide om din kondensatorløsning kan bringes til at fungere, men du nævner at dine batterier holder max 2 år!

Er det "gammeldags syrebatterier"? Jeg indførte moderne tider for ca 5 år siden og begyndte at bruge gelbatterier i mine FS1'ere. De er billigere end syrebatterierne, og så afdamper de ikke inde i stellet med rust til følge...
De ældste jeg har er Panasonic batterier, og jeg har altså svært ved at huske om jeg nogensinde har ladet på et af dem - der er bare strøm på efter vinterhi. I nyere tid har jeg købt hos Biltema til 60 -70 kr for et 4,5ah batteri - har ikke haft problemer endnu, men der har jeg vel max 2 års erfaring.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: kondensator/accu

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... den ide med en kondensator skal du nok bare glemme... selv om du så valgte en kæmpe stor model på flere farad ville det ikke være meget energi der er i sådan en... dvs i et splitsekund kan energiudladningen være enorm stor, desuden falder spændingen hurtigt når du trækker strøm fra den... fx et 6 volt batteri har ca 80 % af energien liggende imellem 6,0 volt til 6,35 volt - under 6,0 volt er der næsten ingen energi tilbage, og man skal aldrig forsøge at bruge af det sidste energi da det slider enormt på batteriet.

der er you tube videoer af folk der laver forsøg med at starte en bil med kondensator, faktisk kan det lade sig gøre hvis ellers bilen starter på de første 2 krumtapsomdrejninger, men tjeck lige hvor mange kæmpe kvalitets kondensatorer de bruger ! der er kondensatorer for flere 1000 kr.

jeg er enig med erik om at bruge hellukkede blybatterier - de holder rimeligt og er billige.

der er efterhånden mange afskygninger af li-ion batterier på markedet - de kan nogle ting som andre batterier ikke kan... har selv overvejet sådan et til kawasakièn, min eneste overvejelse er dog hvad der sker hvis det fejler - det er jo en tikkende bombe som kan brænde eller explodere for vildt... dog giver det enorm strøm og vejer næsten ingen ting, det holder også på strømmen i evig tid - det koster ca 1200 kr.

næ jeg vælger nok et gele startbatteri til 600-700 kr - det er langt bedre end et alm vådbatteri, og så holder det rimeligt godt på strømmen.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: kondensator/accu

Indlæg af knallert »

jeg har exploderet et ion batteri på værkstedet...det ladte en time(for meget)..og så brændte batteri boremaskine og batterier.og mit knallert fuske batteri..som jeg forsøgte mig med.. og en del af bordet i værkstedet...jeg er skiftet til forseglede batterier..der er meget bedre end gamle åbne batterier...men ville over til en helt simpel løsning..mest til frigear lampe..fordi den skulle køre i 10 minutter før den er opladt til bremselys osv..er ligemeget..jeg har bare 8-10 batterier til alle mine køretøjer..de står hver vinter i en bunke i værkstedet..og bliver skiftevis opladt en gang over vinteren...det er det hele..
men det var nemmere at knallerterne ikke havde en accu..men bare en kapasiatotor..

til mine mc køber jeg bare et biltema forseglet..til ca 600 kr..har opgiver taivansens...der er sket noget med kvaliteten sidste år..så de duer ikke mere...havde ellers brugt dem i årevis med godt resultat...men har haft 2 som døde pludseligt..fik byttet det ene uden vrøvl..det andet var lige blevet 2 år...såå..
ps på gamle mc(nok ikke din Kawa) er ladesystemet ikke volt reguleret..men mere forbrug reguleret(mine cb 500/400 Honda) de kan ikke tåle ion batterier da spændingen ofte er både 14 og 15 volt/(uden lys)...manm ska så bygge en elektronisk spændings regulator ind for at få presis ladening..det gider jeg ikke ..når det gamle ellers fungere fint
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: kondensator/accu

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jeg vil sige hvis du skiftede til diode frigearslampe & diode baglys/stoplys så kunne det nok godt lade sig gøre med en stor elektrolyt på mindst 10000 uf og gerne 0,1 f, du bliver bare nød til at lave noget spændingsbegrænsning da højden på ladepulserne er vældig høj ubelastet ( uden forlys ) og kondensatoren vil hurtigt oplades til denne spænding - derfor futter lysdioderne af første gang du sætter i frigear eller trykker på bagbremsen.

en enkel måde at lave spændingsbegrænsning på er med zenerdioder - du siger bare til hvis du vil forsøge, jeg har dem både i 6,3v og 6,8v, de kan klare 5 watt effektafsættelse pr stk, så jeg tror sådan et par stykker parallelt over kondensatoren vil klare opgaven - jeg ville dog støbe dem fast til et stykke alu som køleplade, faststøbningen ville jeg gøre med en smule epoxy.

elektrolytkondensatoren fylder ikke så meget hvis du kun vælger den i 10 eller 16 volt - tjeck evt RS components, de har alt man kan ønske sig, fri fragt ved køb over 500 kr + moms... jeg har handlet med dem flere gange, man skal bare samle lidt sammen så man undgår fragten - de har også nogle af de gode terminaler som du skal bruge til din strømforsyning, bananstik, krokodillenæb og kabelklemmer til prøveledninger... det er let at købe for mange penge elektronik.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: kondensator/accu

Indlæg af knallert »

hej ja,,, pengene forsvinder som dug for solen..jeg har ofte handlet i rs..de er lidt dyre,,men kvaliteten er god..og kataloget er tykt..fik et via elektro...har lige købt lidt ind så min strøm forsyning kan gøres færdig..og et par lærebøger..da jeg ikke har rodet med elektronik i 25 år..så de integerede små kredse..er kommer frem i mellem tiden..har købt lidt forskelige og nogle sokler...printplader af den gammeldags type har jeg en par stykker af....kan man male banerne med maling..og så ætse..jeg gider ikke rigtigt at foto overføre banerne..hellere noget mere simpelt..så må det se lidt elendigt ud..uden små detaljer
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: kondensator/accu

Indlæg af claus olieklud »

jeg har aldrig prøvet det der med at fotokopiere print, men helt klart det er smart til de tynde baner... det er lang tid siden jeg selv har tegnet et print, det var med en spritpen og det virker fint... afsyringen var med saltsyre, brintoverilte og vand - brintoverilte kunne dengang fås stærkt ( vist nok 40 % ) men det blev så forbudt at sælge til privat brug pga terror & bomber, således den stærkeste opløsning kun er 10 %... det kan man dog godt bruge bare man undlader at fortynde med vand - for et års tid siden frigav man så brintoverilte igen, dog kun med 35 %... så det på nettet til 100 kr for en 0,5 liter.

denne blanding giver klorgasser ved kontakt med kobber, ganske ligesom Hitlers gaskammer, så pas endelig på, dog er det en uhyre effektiv måde at ætse print - alternativ kan du opløse noget jernklorid, det er ikke særligt effektivt men det virker, særligt hvis du opvarmer blandingen... jernklorid sviner enormt men er sikkert at bruge.

hilsen olieklud
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: kondensator/accu

Indlæg af Kai »

Finæts krystal er også en mulighed, dog kræver det at det er varmt..gerne omkring 40-50gr ellers sker der for lidt.

Jeg har UV lyskasse og "boblebad" til når jeg laver print, men jeg har også tegnet simple print direkte med en sprittusch og ætset dem. Det bliver ikke pænt..men bare det virker så er det jo ok.

Der er også "stryge metoden" hvor man printer (med laser printer) hele layoutet ud på glossy fotopapir til bobleprintere, lægger papiret på printet..og gir det en tur med strygejernet på fuld blus. Så opløser man papiret bagefter i vand.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Elektronik og teknik hjørnet - tilbehør og ombygninger"