Side 1 af 2

Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: man 9. jun 2014 18:18
af brian-adsbol
Hej vil høre om denne CDI tænding kan bruges?

og så vidt jeg kan læse mig til så er der kun en ledning til lys, men kan man gøre at den også lader battriet op?

Denne tekst passer til billed.

Productinfo
HPI 2-TEN.
Ontsteking met ingebouwde lichtspoel.
Opbrengst 40 Watt.
Passend voor;

På forhånd tak.

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: man 9. jun 2014 21:38
af juhl-drengen
Lys er a/c og batteri er dc, så tror det ikke umiddelbart

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: man 9. jun 2014 23:08
af Kai
Giver den 6 eller 12V ?

6V er lige ud af landevejen, og burde heller ikke være det store problem hvis der kun er 1 ledning med 12V ac på.
På mange Yamahaer er den grønne og gule ledning koblet til samme udtag på lysspolen (spolen er ikke 2delt) og ensretteren sørger for DC til batteriet.

Skift pærer/horn og batteri til 12V udgave, laver den så meget strøm at det bliver et problem med sprungne pærer på fuld gas, så kan Niels Fups "byg selv spændingsbegrænser" som der er beskrivelse af herinde let laves om fra 6 til 12V.

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: man 9. jun 2014 23:15
af claus olieklud
hejsa... selv om der kun er en ledning ud kan du godt lade batteriet sammen med forlyset, det kræver dog selvfølgelig en ensretter + en spændingsbegrænser

hvorfor vil du havde sådan en tænding på ? virker den originale ikke godt nok ? den eneste fordel jeg ser er måske en lidt kraftigere strømspole... er du sikker på den er til 6 volt system ? selv om den evt. er 12 volt kan du godt få det til at virke aligevel, dog skal du vælge 12 volt pærer og batteri, alternativt forsat 6 volt batteri + brug af en dc til dc 7.2 volt converter, men det bliver noget besværligt bøvl

hvorvidt systemet passer på en fs1 ved jeg ikke, svaret er kun ang. strømspole

hilsen olieklud

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: man 9. jun 2014 23:17
af claus olieklud
kai var hurtigere end mig, men vi er enige

hilsen olieklud

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: tirs 10. jun 2014 09:17
af brian-adsbol
Jeg kan ikke få den tænding jeg har i nu til at køre godt. Men over vejer og skifte det hele inden jeg vil købe det andet. For at se om det ikke kan lykkes.
Men tak for de svar i er kommer med.

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: tirs 10. jun 2014 10:57
af kreidlerhansen
Vær beredt på at miste mindst halvdelen af alt, som minder om bundtræk.

Hvis du ikke kan få den originale tænding til at spille, er der enten noget galt med den, eller også er din cylinder grovtunet... hvis alt andet er i orden, altså. :)

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: tirs 10. jun 2014 10:59
af Knud
kreidlerhansen skrev:Vær beredt på at miste mindst halvdelen af alt, som minder om bundtræk.

Hvis du ikke kan få den originale tænding til at spille, er der enten noget galt med den, eller også er din cylinder grovtunet... hvis alt andet er i orden, altså. :)
hej Jesper forklaring ang bundtræk ønskes

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: tirs 10. jun 2014 11:32
af kreidlerhansen
Den reducerede diameter og vægt på svinghjulet gør vel, at motoren kæmper mere mod fortændingen, end ellers? (Alt andet lige)
Ikke at momentkurven fra en effektmåling behøver blive påvirket alverden, men "på gaden" får man understreget, hvor få kræfter motoren reelt har udenfor trækområdet, når svinghjulseffekten mindskes tilstrækkeligt.

At motoren så accelererer kraftigere indenfor trækområdet, er en anden snak. Det medfører, at den skal piskes, for man kan komme fremad. Motoren taber ikke effekt, men den mister evnen til at lagre lige så meget energi, tænker jeg.

Da jeg prøvede Jans Kreidler med innerrotoren monteret, var der opstået en skarp grænse mellem trækområdet og alt derunder. Motoren var hysterisk og skulle virkelig holdes til ilden - ingen pardon, hvis man skiftede gear for tidligt!

On/off-effekten vil således medføre, at man ender med en lettere gearing end ellers.

Det er det nærmeste, jeg kan komme en forklaring. :whew Først når motoren kommer op på en vis slagvolumen, vil der være en praktisk gevinst ved at mindske vægten på svinghjulet drastisk.
Forskellen ligger i, om motoren leverer en vis effekt mellem 7-9.500rpm eller samme effekt mellem 5-9.500rpm. Dermed også sagt, at en 'sejtræksmotor' med 4HK mellem 4-8.000rpm måske vil køre fint med innerrotor... men det har jeg ikke prøvet, og nu er jeg da lige pludselig nysgerrig! :)

Med et snævert trækområde og ringe drejningsmoment samt en forventning om at køre med en udveksling på 1:1 mellem for/bagtandhjul, kan man kun blive skuffet!
Omvendt kan man få en syg gasrespons, et trækområde der sparker som en hest samt en motor, der flyver gennem omdrejningerne, hvis gearingen blot passer.

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: tirs 10. jun 2014 11:34
af Knud
Og du er sikker på at det ikke skyldes at dens tændingskurve er helt anderledes eller måske bare helt i skoven

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: tirs 10. jun 2014 12:25
af brian-adsbol
Cylender er en original 2 kanals.
Jeg prøver først og skifter det hele i tænding. For det var det tænding der sad på da jeg købte den. Så tror nok at der er noget thansen på.

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: tirs 10. jun 2014 12:37
af Kai
Så skal du slet ikke tænke på at montere sådan en tænding, den bliver en pestilens at køre på fordi svinghjulet er så meget lettere end standard.

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: tirs 10. jun 2014 14:08
af kreidlerhansen
Knud skrev:Og du er sikker på at det ikke skyldes at dens tændingskurve er helt anderledes eller måske bare helt i skoven
Er ikke sikker nok - det er mere en idé end en decideret forklaring. Derfor 'alt andet lige' og mine spørgsmålstegn.

Tændingskurven har naturligvis indflydelse. Omvendt havde Jan omtrent 1mm fortænding ved max ydelse som foreskrevet ifølge både fabrikken og bogstaveligt talt alle tuningsnørderne i Kreidler-Land.
Med samme fortænding ved 10.000rpm og Kokusan-tændingen er bundtrækket genetableret. Svinghjulet er en anelse lettere og har lidt mindre diameter end Bosch. Til gadebrug er den umiddelbart et super alternativ til den org. og tæt på en gylden middelvej.
Emot o.a. tilbyder både tungere krumtappe og innerrotor-svinghjul til racerne, så 'lettest er ikke nødvendigvis bedst'.

En eksakt forklaring kan jeg som sagt ikke komme med. Jeg kan højst fortælle om mine erfaringer, og tilføje mine tanker om hvad der foregår.

Faktum er, at totakteren er mometsvag af natur udenfor trækområdet. Hvis den roterende masse reduceres, formoder jeg derfor, forskellen mellem min/max moment bliver tydeligere. Et tungere svinghjul siges at 'glatte effektkurven ud'.
Et eller andet foregår der, men jeg tror ikke på, motoren spytter mere/mindre effekt ud pga. svinghjulets ændrede vægt. Der er noget andet på spil, som jeg relaterer til inerti.

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: tirs 10. jun 2014 14:16
af Knud
kreidlerhansen skrev:
Knud skrev:Og du er sikker på at det ikke skyldes at dens tændingskurve er helt anderledes eller måske bare helt i skoven
Er ikke sikker nok - det er mere en idé end en decideret forklaring. Derfor 'alt andet lige' og mine spørgsmålstegn.

Tændingskurven har naturligvis indflydelse. Omvendt havde Jan omtrent 1mm fortænding ved max ydelse som foreskrevet ifølge både fabrikken og bogstaveligt talt alle tuningsnørderne i Kreidler-Land.
Med samme fortænding ved 10.000rpm og Kokusan-tændingen er bundtrækket genetableret. Svinghjulet er en anelse lettere og har lidt mindre diameter end Bosch. Til gadebrug er den umiddelbart et super alternativ til den org. og tæt på en gylden middelvej.
Emot o.a. tilbyder både tungere krumtappe og innerrotor-svinghjul til racerne, så 'lettest er ikke nødvendigvis bedst'.

En eksakt forklaring kan jeg som sagt ikke komme med. Jeg kan højst fortælle om mine erfaringer, og tilføje mine tanker om hvad der foregår.

Faktum er, at totakteren er mometsvag af natur udenfor trækområdet. Hvis den roterende masse reduceres, formoder jeg derfor, forskellen mellem min/max moment bliver tydeligere. Et tungere svinghjul siges at 'glatte effektkurven ud'.
Et eller andet foregår der, men jeg tror ikke på, motoren spytter mere/mindre effekt ud pga. svinghjulets ændrede vægt. Der er noget andet på spil, som jeg relaterer til inerti.
jeg kender lidt til matematik enerti er styret af diameter og vægt
og det styrer slet ikke ydelsen men det styrer hastigheds ændringen og dermed omdrejnings villigheden
og i kombination med ubalance betyder større inerti større slid på lejer

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: tirs 10. jun 2014 15:44
af kreidlerhansen
I så fald må enhver effektforskel altså skyldes reduceret friktion i lejer samt vibration? Igen, 'alt andet lige' qua detaljen med tændingskurven.

At den større, roterende masse netop er længere om at 'blive trukket op' (og bremset ned) bekræfter kun min tese:

Effekten forbliver (relativt) uændret, mens den lagrede energi gør det lettere for motoren at overvinde modstand.
Dermed bliver forskellen mellem indenfor/udenfor trækområdet også større?

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: tirs 10. jun 2014 16:38
af Knud
kreidlerhansen skrev:I så fald må enhver effektforskel altså skyldes reduceret friktion i lejer samt vibration? Igen, 'alt andet lige' qua detaljen med tændingskurven.

At den større, roterende masse netop er længere om at 'blive trukket op' (og bremset ned) bekræfter kun min tese:

Effekten forbliver (relativt) uændret, mens den lagrede energi gør det lettere for motoren at overvinde modstand.
Dermed bliver forskellen mellem indenfor/udenfor trækområdet også større?
arrh ikke med de lave svinghjulsvægte i fht din+knallertens vægt
så forklaringen på den ændrede karakteristik skyldes slet ikke det mindre svingjul

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: tirs 10. jun 2014 16:47
af Twinsport
kreidlerhansen skrev:... Faktum er, at totakteren er mometsvag af natur udenfor trækområdet...
Næh! Ikke i forhold til andre motorer i samme størrelse og med samme ydelse. Faktisk har en totakter ofte højere moment! :roll:

/Steen

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: tirs 10. jun 2014 19:57
af kreidlerhansen
Knud skrev:
arrh ikke med de lave svinghjulsvægte i fht din+knallertens vægt
så forklaringen på den ændrede karakteristik skyldes slet ikke det mindre svingjul
Hvad er så årsagen? :whew Det eneste, som konkret blev ændret i det nævnte eksempel, er svinghjulets størrelse og vægt, og det bevirkede, at motoren var nær værdiløs udenfor trækområdet med det mindre svinghjul.

Jeg er reelt ligeglad med, om jeg tager fejl eller ej - vil bare gerne have en idé om, hvad der forårsager ændringen i karakteristik!

Twinsport skrev:
kreidlerhansen skrev: Næh! Ikke i forhold til andre motorer i samme størrelse og med samme ydelse. Faktisk har en totakter ofte højere moment! :roll:

/Steen
Måske jeg burde have skrevet 'en skamtunet motor' og ikke 'totakteren'? Ikke at det gør min udmelding mindre skamfuld! :lol: Og hvis det heller ikke er rigtigt, så fortæl mig, hvad der er rigtigt. :)

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: tirs 10. jun 2014 21:47
af Twinsport
kreidlerhansen skrev:...Måske jeg burde have skrevet 'en skamtunet motor'...
Jeps! Det er rigtigt. Totakteren er dog stadig bedre mht. Momentforløb.

/Steen

Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.

: ons 11. jun 2014 11:11
af kreidlerhansen
Dobbelt så mange 'powerstrokes' pr. to omdrejninger ift. 4T går jeg ud fra er årsagen?

Mon så 'den momentsvage 2T' reelt er en myte baseret på dens eksplosive karaktér?

Prøver Lotto, igen. Burde være muligt at bygge en 4-benet 1.300cc totakter, som kan gøre Hayabusa-ejere triste... Nårhnej, jeg må ikke køre på noget større end en knallert af hensyn til mig!