Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Her ligger diagrammer, vejledninger og ideér til alverdens hjælpemidler og tilbehør til knallerter. Nielsfup deler ud af sine kontruktioner ! Her spørger du hvis du har brug for hjælp med noget ombygning af eller tilbygning til det originale oprindelige elektriske på din Yamaha.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nielsfup har igen ofret sig i elektronikkens og yamahaens navn.

En lille byggeguide til en spændingsregulator.

http://knallertforum.dk/download/yamaha ... ulator.pdf
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af strynboen »

det var lige presis det jeg havde i tankerne,,men ikke kunne udføre i virkeligheden,,nu kan vi få lys i spedometeret med den orginale pære
også ved halv gas...skide godt fup :!: :!: :D
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af Morten - Webmaster »

det har jeg nu ikke problemer med når bare kontken til lav/høj er samlet rigtigt (de uoriginale er rent faktisk samlet forkert nogen af dem)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af nielsfup »

Hej
Jeg har heller aldrig haft problemer med pærene.

Ved eftertanke tror jeg det er bedre at koble regulatoren ind på BLÅ ledning nede i batteri kassen ( den der går til baglyset )
Så er regulatoren kun aktiv når man tænder lyset. Tror lige jeg retter guiden
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af nielsfup »

Så har jeg lige sendt en opdateret guide til Morten
Det er helt bedre at montere regulatoren på den blå ledning
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af strynboen »

det skal nok prøves i praksis ,,men er en lille detalje.på honda sidder den på lysspolen,,da ladespolen er så svag,at den ikke kan gøre skade
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af nielsfup »

Hej Lars
Nej jeg tror nu heller ikke den vil gøre skade lige frem.
Men der er ingen grund til at brænde effekt af i regulator der kunne bruges til at lade batteriet med, det kan være svært nok i forvejen at holde strøm på det. Og pærene er ikke koblet til før man drejer tændings nøglet i stilling 2. Så i stilling 1 vil der være høj spænding på den gule ledning og så vil regulatoren være aktiv hele tiden.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuddi
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 13. mar 2009 12:56
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af Tuddi »

kan du evt lave en regulator til mig for et mindre beløb? :D
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg er nu startet på spændings-regulatoren, som jeg hellere vil kalde spændings-begrænser, men på diagrammet er der en 33 ohm's modstand, som ikke er med på billederne ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af Henrik N »

poul erik vi glæder os til at følge med på side linien og se nogle dejlige billeder :lol: bare sådan for hyggen skyld
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Tak Henrik.

Det må være en passende ting at give sig til i den mørke (og kolde) tid. Men først må jeg lige have fod på den omtalte modstand...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af nielsfup »

Hej Poul-Erik
Ja den kan jeg faktisk heller ikke se. Men den skal være der. Kredsløbet kan virke uden men justeringen af spændingen bliver sværere.
Og så er de to tegninger ikke ens men de duer uanset hvordan man samler det.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af nielsfup »

Ved eftertanke tror jeg det er bedst at lave det som på Tegningen til venstre.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Tak for info. Niels og jeg vil så følge tegningen til venstre incl. modstanden. Det må være godt, når man kører med en Thansen venstre grebkonsol, hvor det er tydeligt på bl.a. instrumentbelysningen med kortvarige "no connections" ved skift mellem kort/lang lys. :idea:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg har nu fået loddet komponenterne sammen på en tidligere køleplade og så har jeg forsøgt at justere trimmeren v.h.a. en lille strømforsyning på 1 Amp, der er kortslutnings-sikret. Jeg har derfor justeret til ca. 8,5 volt, hvor triac'en kortslutter, men jeg ved dog ikke om det vil virke i praksis med AC ?
Jeg har snydt lidt, for i stedet for at købe en multiturn-trimmer, fandt jeg en tilsvarende "liggende" 500 ohm's trimmer og det virker også, men er sikkert lidt sværere at ramme den ønskede "break-down" med ? Jeg har desuden slet ingen stumper købt, for delene var på lager i amatør-radioklubben, som jeg er medlem af. :D Jeg har haft lidt problemer med at tage et billede tæt på, så I må nøjes med dette og kan det godkendes, kan den få en gang silicone uden at dække trimmeren. :wink:
Vedhæftede filer
Januar 2010 001.jpg
Januar 2010 001.jpg (39.59 KiB) Vist 19168 gange
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af nielsfup »

Hej Poul-Erik
Super flot arbejde. Og jo hvis den virker med DC så bør den også virke med AC.
Jeg testede den med en trafo 230/12 Volt koblet efter en vario trafo så man kan justere AC spændingen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af nielsfup »

Når du tester med DC afbryder den ikke igen før du slukker helt. Måske ændre trigger niveauet sig ligt ved AC
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Tak for godkendelsen Niels. Jeg er også lidt spændt på, om der er synlig forskæld på lys-blinket ved op/nedblænding. Men hvad så med en evt. 12 volt udgave til Sting'en, hvilke komponent-værdier skal ændres til hvad ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af nielsfup »

Hej Poul Erik
Hvis den skal brugen til 12 V så skal Zener dioderne ændres til 12-13 volt.
Det ser fint ud den du har lavet.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Spændings regulator - Byg selv, skrevet af Nielsfup.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ok Niels og dermed stadig 500 ohm's trimmer ?

Den første trimmer (der kun var på 250 ohm) var meget mystisk fordi : Hvis jeg (i midterstilling) målte fra venstre ben til midten (150 ohm) og fra midten til højre ben (150 ohm) og sammenlagde de 2 værdier, så passede det ikke sammen med målingen fra venstre til højre (260 ohm) - hvorfor ikke ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Elektronik og teknik hjørnet - tilbehør og ombygninger"