må slettes

Her ligger diagrammer, vejledninger og ideér til alverdens hjælpemidler og tilbehør til knallerter. Nielsfup deler ud af sine kontruktioner ! Her spørger du hvis du har brug for hjælp med noget ombygning af eller tilbygning til det originale oprindelige elektriske på din Yamaha.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Mine elektronik ting

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 14:16, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Mine elektronik ting

Indlæg af kreidlerhansen »

Det tror jeg er tilpas.

13.500rpm er et realistisk max for vedvarende omdrejninger på en luftkølet motor med ~40mm slaglængde, hvis jeg har forstået de seriøse racer-gutter ret.
Jeg har kørt omtrent 1.000km med en opsætning, der leverede peak et sted mellem 11.500-12.500rpm og med 14.000rpm som max. Motoren døde ikke, men sliddet var tydeligt efter så få kilometer.

Umiddelbart ville jeg bevare base line op til ~2.500rpm, således tændingstidspunktet ikke falder alt for tidligt ved ganske lave omdrejninger. Ikke at noget går i stykker pr. omgående, men jeg har en formodning om, det er overflødigt hårdt ved lejerne med for stor avance ved lave omdrejninger.

Jeg har langtfra gennemtestet konsekvenserne af xxx grader fortænding, så mine meldinger er ret diffuse. Det vigtigste element har for mig været at finde en nogenlunde sikker fortænding ved peak, og her virker 12-17 grader tilforladeligt; Jo senere, desto højere peak, når kompressionsforholdet er tæt på max. Læg dertil en gevinst på ~300rpm overdrejning og i praksis intet tab af kræfter under 6.000rpm, men i omegnen af 30% mereffekt fra 6-8.500rpm.

Hvor jeg vil hen med det?

Skal motoren alligevel indrettes til at trække forbi 11.000rpm, er der ikke umiddelbart en bjælde at hente under 5-6.000rpm... og taler vi om FS1 er det et problem, da denne motor ikke formår at levere bundtræk og omdrejningstal i racerklassen i samme motor.

Jeg kan ikke se den lave 8 bit opløsning være et problem. Ej heller bliver der bøvl med et max på 15.000rpm, idet der ikke er grund til at komme så højt op, medmindre motoren er vandkølet og med drejeventil, og i dén klasse er der intet overladt til tilfældighederne.

" onclick="window.open(this.href);return false; :P

<17.000rpm
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Elektronik og teknik hjørnet - tilbehør og ombygninger"