Panserværn... en skør tanke...

Her ligger diagrammer, vejledninger og ideér til alverdens hjælpemidler og tilbehør til knallerter. Nielsfup deler ud af sine kontruktioner ! Her spørger du hvis du har brug for hjælp med noget ombygning af eller tilbygning til det originale oprindelige elektriske på din Yamaha.
Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05
Kontakt:

Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af jeppex »

Faldt over sådan en fartbegrænser, som kan købes hos f.eks protuna.dk - Den er ret snedig fordi man ved et knaptryk kan styre tændingen og få knallerten til ikke at kunne overstige f.eks 30 km/t - smart - men eftersom vi jo ikke har CDI på FS1eren kan man jo ikke rigtig bruge sådan en boks. Jeg kom så til at tænke på om man kan indskyde en "modstand" eller lign på ledningen fra tændings spolen, som forsinker strømmen en smule og derved forskyder/ændre tændingen... Så kunne man med en knap bringe knallerten ned i hastighed og vel egentlig bare lyde som om den går dårligt... :)

Nogen bud på om det er muligt...?

Billede

http://www.protunahandels.de/product.as ... n=19084219" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af Thorsen »

Du kunne jo sætte en elektronisk tænding på din FS1, fra en Minarelli-motor, så er du ovre problemet med at du ikke kan bygge et politiværn på en fs1 :hihi
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af Morten - Webmaster »

Læs gerne den her artikel:

http://ing.dk/artikel/92835-skjult-boks ... s-farttjek" onclick="window.open(this.href);return false;


Det er vist ret nemt at høre når den begrænser omdrejningerne.

Hvis man endelig SKAL lave noget, skal sådan en indretning i mine øjne ikke klippe tændingspulsen helt væk, men istedet forskyde tændingen så meget at den "kvæler" motoren men stadig tænder på hver takt.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af jeppex »

Næ nej, min FS1er kommer til at køre lovligt uden snyd... det var mere dét om man ville kunne lave noget tilsvarende på en motor uden CDI...
Morten - Webmaster skrev:Hvis man endelig SKAL lave noget, skal sådan en indretning i mine øjne ikke klippe tændingspulsen helt væk, men istedet forskyde tændingen så meget at den "kvæler" motoren men stadig tænder på hver takt.
Præcis, Morten, det er lige netop det min tanke gik på, med et forskyde/forsinke tændingen så man i bund og grund sætter en dårlig tændning og dermed stadig har tænding på alle takterne :)
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af Morten - Webmaster »

Man kan sagtens lave CDI tænding på en FS1, endda med den alm ankerplade. man kan ombygge og bruge platinet som "PICK-UP/sensor" og så lave en DC CDI som kører over batteriet.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af Krelleh »

Jeg har fået af vide af en ven som går og rodder rigtig meget med scooter og tunet scooter.

Han siger at det er ikke er særlig godt, da tænding bliver sat til at helt andet tidspunkt og man derved dårligere motoren. :whew
Mvh. Christian
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af strynboen »

der sker ikke noget ved at forsinke tændingen..på honda cd 50 er det indbygget i svinghjulet...det er bare kun i danmark det bruges på den måde...i andre lande er det en tændings forsætter som giver tideligere tænding ved høje omdrejninger....men er der ikke noget om at det ikke duer på 2 takt motore....der var snak om at man ikke skulde stille tændingen ..tideligere ved høje omd...det var ellers hele fidusen ved de programbare cdi"er..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af Nikolaj Y »

strynboen skrev:der sker ikke noget ved at forsinke tændingen..på honda cd 50 er det indbygget i svinghjulet...det er bare kun i danmark det bruges på den måde...i andre lande er det en tændings forsætter som giver tideligere tænding ved høje omdrejninger....men er der ikke noget om at det ikke duer på 2 takt motore....der var snak om at man ikke skulde stille tændingen ..tideligere ved høje omd...det var ellers hele fidusen ved de programbare cdi"er..
Er der ikke også sådan en på en honda dax? :D min ven har 2 dax'er og 1 cd og der sidder omdrejningsbegrænser på svinghjulet :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af nielsfup »

Jeg går og roder med at lave en der kan bruges på et almindeligt std. tændings anlæg FS1 naturligvis
Det var tanken at det kunne være i en blink relæ dåse sammen med et elektronisk blinkrelæ. Så vil panserne ikke se noget der ikke skal være der.
Det slår automatisk til ved start at motoren. Og kan deaktiveres )fuld ydelse ) ved at dreje tændings låsen

Så er der ingen extra kontakter eller noget. Og den begrænser ved at simulere 4takt.

Hvad siger i
Kan den ide bruges. :?:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af strynboen »

he he..du skære halvdelen af impulserne væk.....eller hvad :what2
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af patrick j. »

den vil jeg gerne være første køber til når den bliver lavet :dust bare som et forsøg, jeg køre jo normalt ikke tunet :hihi :thunge
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af Nikolaj Y »

nielsfup skrev:Jeg går og roder med at lave en der kan bruges på et almindeligt std. tændings anlæg FS1 naturligvis
Det var tanken at det kunne være i en blink relæ dåse sammen med et elektronisk blinkrelæ. Så vil panserne ikke se noget der ikke skal være der.
Det slår automatisk til ved start at motoren. Og kan deaktiveres )fuld ydelse ) ved at dreje tændings låsen

Så er der ingen extra kontakter eller noget. Og den begrænser ved at simulere 4takt.

Hvad siger i
Kan den ide bruges. :?:
Altså hvis det virker kunne jeg da godt være interesseret :(y) :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af T.B. »

Ja bare se at komme igang med at lave dem :D Hvis det virker er jeg aftager af 3 stk. :(y) :D
Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af jeppex »

nielsfup skrev:Jeg går og roder med at lave en der kan bruges på et almindeligt std. tændings anlæg FS1 naturligvis
Det var tanken at det kunne være i en blink relæ dåse sammen med et elektronisk blinkrelæ. Så vil panserne ikke se noget der ikke skal være der.
Det slår automatisk til ved start at motoren. Og kan deaktiveres )fuld ydelse ) ved at dreje tændings låsen

Så er der ingen extra kontakter eller noget. Og den begrænser ved at simulere 4takt.

Hvad siger i Kan den ide bruges. :?:
Jeg er vist ikke den første med den ide :) - Skal man så intoducere endnu et hak i tændingslåsen eller?
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af kreidlerhansen »

strynboen skrev:der sker ikke noget ved at forsinke tændingen..på honda cd 50 er det indbygget i svinghjulet...det er bare kun i danmark det bruges på den måde...i andre lande er det en tændings forsætter som giver tideligere tænding ved høje omdrejninger....men er der ikke noget om at det ikke duer på 2 takt motore....der var snak om at man ikke skulde stille tændingen ..tideligere ved høje omd...det var ellers hele fidusen ved de programbare cdi"er..
Hvis du elsker huller i stemplet er tidlig tænding ved høje omdrejninger skam helt i orden. Trykket i en totaktsmotor er højere i forbrændingsprocessen end i en firtakter, og det stiger eksponentielt med omdrejningerne.

Nogle hidsige racere har ligefrem tænding efter TDC.

Ved lave omdrejninger er tidlig tænding til gengæld en kæmpe fordel, idet man kan tilpasse resonansbølgen i udstødningen til at matche porttiderne over et bredere omdrejningsregister. Forskellen er MARKANT og på en relativt hidsig gade-totakter er det nærmest essentielt - især hvis man vil over det anvendelige max på omtrent 7HK@50cc
10HK+ er rundt regnet besværligt at køre med i trafikken... men 200HK/L på en suge-motor siger også en sjat om karakteristikken.


Panserværnet er en udmærket idé, men de kære politifolk er sjældent decideret dumme. Hvis der er mistanke om, at knallerten er ulovlig (altså, konstruktivt ændret uanset den umiddelbare tophastighed), så ryger den på en Falck-vogn...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af nielsfup »

jeppex skrev:
nielsfup skrev:Jeg går og roder med at lave en der kan bruges på et almindeligt std. tændings anlæg FS1 naturligvis
Det var tanken at det kunne være i en blink relæ dåse sammen med et elektronisk blinkrelæ. Så vil panserne ikke se noget der ikke skal være der.
Det slår automatisk til ved start at motoren. Og kan deaktiveres )fuld ydelse ) ved at dreje tændings låsen

Så er der ingen extra kontakter eller noget. Og den begrænser ved at simulere 4takt.

Hvad siger i Kan den ide bruges. :?:
Jeg er vist ikke den første med den ide :) - Skal man så intoducere endnu et hak i tændingslåsen eller?
Jeg havde tænkt mig at bruge tændingenslåsen som den er. Men med en kombination af de indstillinger der er kan man slå den om til fuld ydelse
Jeg ville ikke stille på tændings tidspunktet med pille et antak tændinger ud for at holde omdejningerne.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
M.Ruseng
Fuldblods knallert
Indlæg: 332
Tilmeldt: lør 5. dec 2009 19:29
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af M.Ruseng »

vil gerne købe 2 også hvis det blir til noget ;-) :what2
-Mathias Ruseng / 28553420

79´ DX Match under opbygning--77´ K1 Match under opbygning
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af 12V »

Jeg ville i hvert fald også være interesseret, også gerne i universal modeller. Har et par maskiner der går lige lidt for hurtigt for at trække mig gennem vestkystens hårde blæst, ville være synd at miste dem... :wink:
Brugeravatar
faerch78
Stor knallert
Indlæg: 136
Tilmeldt: man 9. jun 2008 11:35
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af faerch78 »

Er der nogle der har arbejdet mere med eksperimentet.
Kunne være sjovt at hører lidt mere om det. :-D
Jesper Færch Nørgaard

Yamaha fs1 Dx 76èr ------ Under renovering. 98% færdig.
JesperRK
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 28. nov 2013 21:16
Kontakt:

Re: Panserværn... en skør tanke...

Indlæg af JesperRK »

uhhh det lyde spændende.. jeg tager også gerne 2 hvis det blir lavet.....
Yamaha FS1 DX. ikke original ikke lovlig men satme godt skruet sammen uden storm p løsninger. og nr match :-)

leverandørliste:
Au2parts Randers. lejer, pakning og div (http://pti.eu/da/produkter/kugle-rullelejer/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Besvar

Tilbage til "Elektronik og teknik hjørnet - tilbehør og ombygninger"