Side 4 af 8

Re: Renovering af min FS1 motor.

: fre 9. sep 2011 19:10
af YAM FS1
Hej Efter mange adskillser 30 år hvor lejet bliver monteret afmonteret,kan det ikke undgåes at lejet slider matriale af i selve blokken,det vil sige at allu er blødere end stål så hvis lejet bliver slået skævt i og bliver slået i fra side til side fjernes matrialet i blokke krænsen og bliver løsere og løsere til sidst begynder lejet at gi sig så meget at lejet kan køre mere og mere rundt i blokke

Renovering af min FS1 motor.

: fre 9. sep 2011 19:17
af Dewil
Spørgsmålet er så bare hvor mange genge man har renoveret over de år.... Nok svært at finde et korrekt tal på

Re: Renovering af min FS1 motor.

: fre 9. sep 2011 19:18
af Nikolaj Y
Dewil skrev:Spørgsmålet er så bare hvor mange genge man har renoveret over de år.... Nok svært at finde et korrekt tal på
ja og HVEM der har gjord det :hihi

Re: Renovering af min FS1 motor.

: fre 9. sep 2011 19:33
af YAM FS1
Hej til gengæld,ved denne montering er det overflødigt at varme bloken op,og fryse lejer ned,når det siger vupti :D

Re: Renovering af min FS1 motor.

: lør 10. sep 2011 22:04
af Dewil
Så blev der igen lavet lidt i motorafdelingen. Måtte lige reparere et enkelt gevind til indsugningspladen da skruen bare kørte rundt.... :?
Der er blevet lukket motor, der var så også lige et af gevindene der sad så dybt at ingen skruer fra det nye skruesæt kunne nå...... så den fik en af de gamle unbacho.
Den første pakdåse jeg fik fat i til koblingspinden, sluttede slet ikke tæt om den..... så man skal ikke blindt stole på alt hvad man pakker ud. Skiftede iøvrigt også højre gearkasse-leje på samme konto, havde selv pakket det ud af emballagen, men det lød bare for ringe selv om jeg havde monteret det.... :cry:
Monterede lige et koblingsskjold for at være sikker på skruelængder..... der var så også lige to gevind der skal laves...... arrgghh :!:
Men skidtet er samlet færdigt og regner med at smide noget gearolie på den imorgen, så må vi jo se den er stueren... :lol:

Re: Renovering af min FS1 motor.

: lør 10. sep 2011 22:29
af FS1originalen
Det er bare "totalt iorden arbejde" Johannes :(y) :dust :(y)

Især super når det ikke engang er din egen, men blot lidt "forumhjælp"!!!! Respekt :bravo

Erik

Re: Renovering af min FS1 motor.

: lør 10. sep 2011 22:32
af Dewil
Tak tak.... :dust

Re: Renovering af min FS1 motor.

: lør 10. sep 2011 22:49
af Kim B S
Dewil skrev:Tak tak.... :dust
Hej Johannes.
Det er mig der bør takke lige nu. :D Den er godt nok blevet suveræn flot. :bravo Jeg har aldrig haft en flottere FS1-motor. :dust :dust :dust
Mange tusind tak for hjælpen. :D
Hilsen Kim

Re: Renovering af min FS1 motor.

: lør 10. sep 2011 22:57
af Dewil
Det var så lidt Kim, nu skal jeg lige lave de to gevind mandag og så skal vi finde ud af hvornår vi skal montere motoren, jeg kan ikke ons og tors. Jeg formoder at du har et stempel til den renoverede cylinder?

Re: Renovering af min FS1 motor.

: lør 10. sep 2011 23:05
af Kim B S
Dewil skrev:Det var så lidt Kim, nu skal jeg lige lave de to gevind mandag og så skal vi finde ud af hvornår vi skal montere motoren, jeg kan ikke ons og tors. Jeg formoder at du har et stempel til den renoverede cylinder?
Hej Johannes.
Kan man stadig bruge et stempel, som passer til 40 mm. cylinder? eller skal man en størrelse op? :?: I så fald skal jeg skaffe et, men jeg ved hvor jeg kan skaffe et hurtigt :wink:
Hilsen Kim.

Re: Renovering af min FS1 motor.

: lør 10. sep 2011 23:17
af Dewil
Du skal have den stempelstørrelse som Niels har lavet cylinderen til ??

Re: Renovering af min FS1 motor.

: lør 10. sep 2011 23:48
af Kim B S
Dewil skrev:Du skal have den stempelstørrelse som Niels har lavet cylinderen til ??
Ja, det er så lige spørgsmålet. :wink: Den var på 40 mm. før, og havde ikke nogen dybe ridser. :wink: Så jeg regner ikke med at der er taget ret meget af. :wink:

Re: Renovering af min FS1 motor.

: lør 10. sep 2011 23:54
af Dewil
Vi snakker jo 0,25 mm mellem størrelserne, så det er ret vigtigt..... for meget spillerum giver støj (raslen) og for lidt giver at det sætter sig.... :?

Re: Renovering af min FS1 motor.

: søn 11. sep 2011 00:10
af Dewil
Forresten så mangler der også filt-dutten på kondensatoren i tændingen..... vigtigt..

Re: Renovering af min FS1 motor.

: søn 11. sep 2011 00:13
af Kim B S
Dewil skrev:Vi snakker jo 0,25 mm mellem størrelserne, så det er ret vigtigt..... for meget spillerum giver støj (raslen) og for lidt giver at det sætter sig.... :?
Det har du selvfølgelig ret i. :(y) Så den er jo nok gået op til 40,25 mm. :wink:

Re: Renovering af min FS1 motor.

: søn 11. sep 2011 00:30
af Kim B S
Dewil skrev:Forresten så mangler der også filt-dutten på kondensatoren i tændingen..... vigtigt..
Den har jeg fået to eksemplarer af.

Re: Renovering af min FS1 motor.

: søn 11. sep 2011 00:42
af Dewil
Jamen så er det blot det rigtige stempel vi mangler, så må det briste eller bære....

Jeg må nok her ved renoveringens afslutning indrømme at jeg ikke havde troet at din motor var så medtaget som den var. Det er den mest smadrede FS1 motor jeg til dato har været med til at redde og det er mig en gåde hvordan den overhovedet har kunnet køre når man tænker på de alvorlige fejl vi har fundet undervejs, for slet ikke at tale om de mange defekte gevind..... og der er nok at gran af sandhed i at de svejsede dele burde have været kasseret, men for mig er sporten præcis at give selv den mest udtjente del en chance mere. Så nu håber jeg bare at det har været værd at ofre timer på, ellers har du i al fald nogle meget fine indvolde der hurtigt kan transplanteres i en bedre blok...

Re: Renovering af min FS1 motor.

: søn 11. sep 2011 00:51
af Kim B S
Dewil skrev:Jamen så er det blot det rigtige stempel vi mangler, så må det briste eller bære....

Jeg må nok her ved renoveringens afslutning indrømme at jeg ikke havde troet at din motor var så medtaget som den var. Det er den mest smadrede FS1 motor jeg til dato har været med til at redde og det er mig en gåde hvordan den overhovedet har kunnet køre når man tænker på de alvorlige fejl vi har fundet undervejs, for slet ikke at tale om de mange defekte gevind..... og der er nok at gran af sandhed i at de svejsede dele burde have været kasseret, men for mig er sporten præcis at give selv den mest udtjente del en chance mere. Så nu håber jeg bare at det har været værd at ofre timer på, ellers har du i al fald nogle meget fine indvolde der hurtigt kan transplanteres i en bedre blok...
Ja, det var nok ikke så sært, at den ikke var særlig driftsikker de seneste kilometer. :roll: Den lød nu heller ikke særlig sund, i forhold til mange andre FS1ere. :roll:

Re: Renovering af min FS1 motor.

: søn 11. sep 2011 08:25
af claus olieklud
hej kim... kan du huske til strynø og odense `09 hvor du kørte lovligt med 15 tands og tunudstødning ??? den kunne faktisk køre ret stærkt ned ad bakke, men kunne ikke trække sig selv i modvind... året efter pillede du plumpen, siden da kom der 16mm kaburator på...
mit tekniske spørgsmål til dig er nu hvorfor du ikke køber en cylinder der kan arbejde ??? benny sælger nye gode gamle 43mm z1 støbejernscylindere for tiden... jeg har selv købt en for at se den, og det virker som om de er iorden - stemplet der følger med er almindelig model som ikke er ret tungt (tyndgodset) - skylleporte og kanaler sidder pænt symetrisk og med god størrelse, udstødningsport er passende stor til god ydelse, og med pæn figur... prøv det - du vil ikke fortryde...
hilsen claus olieklud...

Re: Renovering af min FS1 motor.

: søn 11. sep 2011 09:10
af olebole
Hvor bliver det bare godt Kim :wink: Det er jo det vi kalder " Rigtig" renovering :dust :dust Flot ! svejsning Jesper . Det er til top karakter :bravo Smukt arb. Johannes ! Du overlader heller ikke noget til tilfældighederne . Godt vi har dette Forum ! Mvh. Ole