Motorlære for en dag...
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Motorlære for en dag...
Det ser bare godt ud, men i har glemt at fjerne overskydende flydende pakning, det er da nemmest inden det hærder op.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Motorlære for en dag...
MADE IN JAPAN ???Thoms skrev:I dag var der atter dækket pænt op på havebordet - der skulle samles motor
Det har igen været en begivenhedsfuld og lærerig dag. Der er blevet syslet med alverdens specialværktøjer fra FUP (mr.Q), bl.a. et aftræk til krumptappen, så den forsigtigt kunne trækkes i lejet - som i øvrigt alle er nye originale Koyo.
De 5 gear er lagt på plads og krumtaphusene atter lukket i. Gearvælgeren går lidt trægt og der skal "voldes" en del for at få den til at geare ned. Det er som om at skiftearmen ikke kan nå og få fat i tromlen. Vi valgte at sætte vores lid til at det kommer til at spille når der bliver hældt olie i maskineriet og det atter bliver smurt.
Her lidt billeder...
NIX
MADE IN VIBORG
Mvh. totte/
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Re: Motorlære for en dag...
Den er sidenhen blev nuldret så meget, at der nu ikke er mere af det blå stads tilbageMorten - Webmaster skrev:Det ser bare godt ud, men i har glemt at fjerne overskydende flydende pakning, det er da nemmest inden det hærder op.
Hældte olie i den i går og det var noget skiftemekanismen øjeblikkeligt kvitterede for - nu kan den fange alle gear og også ramme frigearet
Er der nogen der har en hurtig guide til at måle om frigears kontakten virker? Der er noget med at den kan være en anelse for kort i forhold til 5-gears skiftetromlen, og det så kan give periodiske fejl på lampen. Nok lige så rart at få kigget på det inden motoren blivet hængt på.
Re: Motorlære for en dag...
Jeg bruger altid "hylomar" da det er et fantastisk produkt, , det forbliver klistret men kan dog fjernes igen.Morten - Webmaster skrev:Det ser bare godt ud, men i har glemt at fjerne overskydende flydende pakning, det er da nemmest inden det hærder op.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Motorlære for en dag...
Hej Thoms og Johannes.
Den motor er godt nok blevet flot. Hvis den kommer til at køre lige så godt som den ser ud, så bliver den en ren fornøjelse at køre med. Jeg glæder mig til at min FS1-motor er nået lige så langt.
Hilsen Kim.
Den motor er godt nok blevet flot. Hvis den kommer til at køre lige så godt som den ser ud, så bliver den en ren fornøjelse at køre med. Jeg glæder mig til at min FS1-motor er nået lige så langt.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Motorlære for en dag...
Tak Kim,
Jeg er sikker på at din motor kommer til at spille max igen. Johannes har svært ved at skjule at han har prøvet det mere end blot et par gange før
Jeg er sikker på at din motor kommer til at spille max igen. Johannes har svært ved at skjule at han har prøvet det mere end blot et par gange før
Re: Motorlære for en dag...
Hej Thoms.Thoms skrev:Tak Kim,
Jeg er sikker på at din motor kommer til at spille max igen. Johannes har svært ved at skjule at han har prøvet det mere end blot et par gange før
Mit indtryk er skam også, at Johannes har temmelig godt tjek på at lave en FS1-motor. Så jeg er meget glad for hans hjælp. Det kan kun blive bedre end hvis jeg gik i gang selv.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Motorlære for en dag...
Godt og lærerigt indlæg. Det er altid rart at se noget gammelt mekanik få nyt liv.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Motorlære for en dag...
Godt at høre om dette produkt, for jeg fandt en sådan tube forleden i gemmerne fra min fars tid, som jeg nu har fået lyst at prøve.Dewil skrev:Jeg bruger altid "hylomar" da det er et fantastisk produkt, , det forbliver klistret men kan dog fjernes igen.Morten - Webmaster skrev:Det ser bare godt ud, men i har glemt at fjerne overskydende flydende pakning, det er da nemmest inden det hærder op.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Motorlære for en dag...
Det ser fint ud det hele.
Det, der smerter mig er, at I bare borer de 2 stjerneskruer ud. Hvis de er ok i kærven er det da ikke noget problem at få dem ud.
Desuden mener jeg ikke, at de 6mm stjerneskruer skal ødelægges med en slagskruetrækker. De kan med lidt kræfter fjernes med en Phillips nr. 3 stjerneskruetrækker, Bare skruetrækkeren er forholdsvis ny.
Jeg har ikke brugt slagskruetrækker i over 25 år på mine FS1`ere. Bare værktøjet er i orden, er det ikke noget problem.
Dette gælder selvfølgelig kun skruer, der ikke er blevet ødelagt af forkert værktøj.
Glæder mig til at se det færdige resultat.
Det, der smerter mig er, at I bare borer de 2 stjerneskruer ud. Hvis de er ok i kærven er det da ikke noget problem at få dem ud.
Desuden mener jeg ikke, at de 6mm stjerneskruer skal ødelægges med en slagskruetrækker. De kan med lidt kræfter fjernes med en Phillips nr. 3 stjerneskruetrækker, Bare skruetrækkeren er forholdsvis ny.
Jeg har ikke brugt slagskruetrækker i over 25 år på mine FS1`ere. Bare værktøjet er i orden, er det ikke noget problem.
Dette gælder selvfølgelig kun skruer, der ikke er blevet ødelagt af forkert værktøj.
Glæder mig til at se det færdige resultat.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Motorlære for en dag...
Det er såmænd heller ikke med min gode vilje at bore skruerne ud, men det er bare den mulighed der er når enten kærven ER ødelagt eller skruen simpelthen er tæret fast mellem blok og underside af hovedet. Så må jeg jo vælge hvad jeg helst vil redde..... og det er jo blokken. Det skal dog nævnes at spidserne til den nye slagskruetrækker var noget bedre end til den gamle.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Motorlære for en dag...
Jeg ved godt, det er 5mm, men det er heller ikke der, de bruger slagskruetrækker.
Jeg errindrer ikke, at have oplevet de 2 5mm undersænkede stjerneskruer har været tæret/rustet fast.
Min erfaring med de undersænkede er, at det er en vis gnidningsmodstand, der skal overvindes, inden de er løse.
Somme tider kan et slag på skruen med (den nye) skruetrækker få dem til at gå løs. Selv lægger jeg motoren på siden på søjleboremaskinen og præsser skruetrækkeren ned i skruen. Så løsner jeg med en nøgle eller polygribtang.
Selvfølgelig går det galt med skruene ind imellem, og så må der en ny til.
Jeg errindrer ikke, at have oplevet de 2 5mm undersænkede stjerneskruer har været tæret/rustet fast.
Min erfaring med de undersænkede er, at det er en vis gnidningsmodstand, der skal overvindes, inden de er løse.
Somme tider kan et slag på skruen med (den nye) skruetrækker få dem til at gå løs. Selv lægger jeg motoren på siden på søjleboremaskinen og præsser skruetrækkeren ned i skruen. Så løsner jeg med en nøgle eller polygribtang.
Selvfølgelig går det galt med skruene ind imellem, og så må der en ny til.
Senest rettet af Jensmc ons 7. sep 2011 10:29, rettet i alt 1 gang.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Motorlære for en dag...
Ud over Kim's motorrenovering har Johannes også fundet tid til at renovere min tændingsplade med nyt kontaktsæt, kondensator og komplet renovering af ledningerne. Det er så godt som nyt
Jeg har lige monteret svinghjulet og er i tvivl om det kan passe at der skal være så meget som ca. 8 mm. mellem det og tændingspladen? Spolerne er ikke helt centreret i forhold til magneterne.
Det skal nævnes, at det er en JT1 krumtap, men den bør vel ikke skulle have "sit eget" svinghjul?
Jeg har lige monteret svinghjulet og er i tvivl om det kan passe at der skal være så meget som ca. 8 mm. mellem det og tændingspladen? Spolerne er ikke helt centreret i forhold til magneterne.
Det skal nævnes, at det er en JT1 krumtap, men den bør vel ikke skulle have "sit eget" svinghjul?
- Vedhæftede filer
-
- ImageUploadedByTapatalk1315164279.395499.jpg (29.21 KiB) Vist 4183 gange
-
- ImageUploadedByTapatalk1315164432.860455.jpg (29.65 KiB) Vist 4183 gange
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Motorlære for en dag...
Var lige ude og checke på 2 motorer og der var afstanden ca. ens... På undervisningsmotoren var det nemt at måle - der er ca. 5mm!
Der kan selvfølgelig være forskel på både krumtappe og svinghjul, men jeg ville nu nok lige prøve at tage det af igen for at være helt sikker på at noten ikke er i klemme, og så ellers spænde det hårdt fast bagefter og se glad ud
Erik
Der kan selvfølgelig være forskel på både krumtappe og svinghjul, men jeg ville nu nok lige prøve at tage det af igen for at være helt sikker på at noten ikke er i klemme, og så ellers spænde det hårdt fast bagefter og se glad ud
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Motorlære for en dag...
Har du prøvet at lyse ind i tændingen for at tjekke dels om kontakterne kører på knasten og ikke "hænger" udover kanten, plus det samme med magneter og spoler... at de ikke sidder for forskudt???? Husk nu at smøre filt-børgen med noget sejt fedt (vaseline agtigt), så kontakterne glider på knasten..
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Motorlære for en dag...
Jeg har nu haft det taget af, smurt og spændt det godt fast igen. Det KAN ikke komme længere ind. Spolerne er dækkede af hele magnetfladen, men ydersiderne af spoler og mageter flugter kun lige akkurat med hinanden. Spolerne er altså ikke centrerede i forhold til magneterne. Bakelit'en på kontakterne træder med hele fladen på knasten og de kører i næsten samme spor som det har gjort med den anden krumtap (der er 1-2 mm. forskydning). Jeg har nu en teori om at JT1 krumtappen har større stigning på aksel og svinghjulet derfor bliver stoppet et par milimeter før i forhold til den oprindelige krumtap. Svinghjulsmøtrikken stikker ikke uden for akslen når det er spændt, og koblingsskjoldet glider fint på plads, så jeg satser på at det kommer til at spille.