Atter en Orange 72´er på vej

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Kawa-z1

Re: Atter en Orange 72´er på vej

Indlæg af Kawa-z1 »

Morten - Webmaster skrev:
Kawa-z1 skrev:Og ja Kenneth det har kostet $$$$$ at lave, ikke mindst pga. at mange af de originale og sjældne dele, som tankhane osv. gik tabt under transporten hjem :twisted:
Tankhanen skal man også passe godt på, den kan nemt knække :roll:

hej morten det er rigtig den er lidt skrøbelig. men jeg hade ingen at knække da den var fjernet da den kom her. var heldig at jesper j kunne hjelpe mig med en.
Søren

Re: Atter en Orange 72´er på vej

Indlæg af Søren »

Kawa-z1 skrev:
Morten - Webmaster skrev:
Kawa-z1 skrev:Og ja Kenneth det har kostet $$$$$ at lave, ikke mindst pga. at mange af de originale og sjældne dele, som tankhane osv. gik tabt under transporten hjem :twisted:
Tankhanen skal man også passe godt på, den kan nemt knække :roll:

hej morten det er rigtig den er lidt skrøbelig. men jeg hade ingen at knække da den var fjernet da den kom her. var heldig at jesper j kunne hjelpe mig med en.
Så forstår jeg det bedre Steen :idea: :idea:.
Ham som tog knallerten hjem for dig kom til at knække benzinhanen :shock: , og satte så en ny på.
Godt nok ikke samme type, meen hvá :?: :?:

Spejlet var fjernet helt for ikke at gå i stykker under turen....
Brugeravatar
olebole
Gummi rocker
Indlæg: 913
Tilmeldt: tirs 2. sep 2008 13:02
Kontakt:

Re: Atter en Orange 72´er på vej

Indlæg af olebole »

AV AV .. Ja man skal vælge fragtmand med omhu :evil:
Mvh. Ole
Yamaha fs1. 2gear Årg. (Match)
Yamaha Fs1. 4Gear Årg.77 Dx.(Match)
Yamaha Fs1. 4gear Årg.76 Dx.(Renovere)
Yamaha fs1. 4gear Årg.75 K1.(Match)
Thoms

Re: Atter en Orange 72´er på vej

Indlæg af Thoms »

Vi trækker lige den her op fra "arkivet" igen...

Som mange andre udviser jeg også største respekt for dette unikke eksemplar af en 72'er. En vaskeægte race maskine som i sine unge år har været brugt til løb et sted på de Japanske vædeløbsbaner... Bemærk blot luftindtagene i fornavet, det afkortede koblingsdæksel og de 18" store aluminuimshjul.... Sådan her så knallerten (næsten) ud da den landede i Hobro for 2 år siden.
Vedhæftede filer
IMG_4392 (Small).jpg
IMG_4392 (Small).jpg (83.05 KiB) Vist 3586 gange
IMG_4391 (Small).jpg
IMG_4391 (Small).jpg (66.37 KiB) Vist 3586 gange
IMG_4390 (Small).jpg
IMG_4390 (Small).jpg (57.12 KiB) Vist 3586 gange
IMG_4389 (Small).jpg
IMG_4389 (Small).jpg (69.28 KiB) Vist 3586 gange
IMG_4387 (Small).jpg
IMG_4387 (Small).jpg (86.71 KiB) Vist 3586 gange
IMG_4386 (Small).jpg
IMG_4386 (Small).jpg (85.7 KiB) Vist 3586 gange
Bibendum

Re: Atter en Orange 72´er på vej

Indlæg af Bibendum »

Jeg har set den med egne øjne og det vil være som at tyvstarte ved mållinien i et racerløb, hvis den skulle med til en konkurrence om den flotteste og mest gennemførte 72'er i DK. Slaget ville være vundet allerede inden det hele startede :o 100% original i alle leder og kanter og så med alle de originale bolte og skruer som blot er frisket op. Det findes simpelthen ikke bedre :bravo
Jeg kan se at der var blinklys på den da du fik den? Hvorfor er de ikke på den længere?
Bibendum

Re: Atter en Orange 72´er på vej

Indlæg af Bibendum »

jesper j skrev:der er bare et stort men og det er at den ikke er dansk :!:
Bibendo skrev:Jeg har set den med egne øjne og det vil være som at tyvstarte ved mållinien i et racerløb, hvis den skulle med til en konkurrence om den flotteste og mest gennemførte 72'er i DK. Slaget ville være vundet allerede inden det hele startede :o 100% original i alle leder og kanter og så med alle de originale bolte og skruer som blot er frisket op. Det findes simpelthen ikke bedre :bravo
Jeg kan se at der var blinklys på den da du fik den? Hvorfor er de ikke på den længere?
Ud fra måden du skriver på er der noget siger mig at du ikke har en model 72 selv :?: Der er vist ikke nogen der har lagt skjul på at det er en knallert der er importeret.
Kristian C

Re: Atter en Orange 72´er på vej

Indlæg af Kristian C »

Hvad er forskellen på en dansk 72ér og denne?

Jeg er nemlig selv ved at samle stumper til en 72ér, og har fået at vide at hvis der er TUM nummer på blokken skal motordelene bare tilsvare typegodkendelsen.
Jeg kan sagtens se at udstødningsrøret ikke er jf. typegodkendelsen, men er det "knallerten"?

Er der en liste over hvilke stelnumre som er importeret til DK.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Atter en Orange 72´er på vej

Indlæg af Michael »

jesper j skrev:det er korekt at jeg ikke selv har en 72 mere men det har jeg haft og bla den benzinhane og tændrørs hætte der er på steens kommer fra mig jeg havde bla også den helt rigtig udstødning som de blev lev med i dk :!: hvad det så har med sagen at gøre men du roser den som den mest genmen førte i dk og der giver jeg bare min mening til kende at hvis jeg stod over for en fulstændig org dansk ville den efter min mening være mere rigtig. stens 72 er i unik god stand men det ændre ikke ved at det er en 5gears med oplagtudstødning og autolube og sådan blev de ikke solgt i dk. Endvidre er fordækket ikke det rigtig dette er bestemt ikke for at nedgøre steens fine 72`er men blot fordi det du skriver endikere at jeg ikke ved nået om yamaha`s årgange
Nu kan jeg roligt skrive, da jeg har en dansk mandarin og Jesper er lidt min mentor mht Yamahahistorie i Danmark (det er irreterende så meget han ved :hihi ). Efter min mening skal alt ikke være originalt eller for den sags skyld være dansk. Man skal bare huske på at der er lavet uendelig mange FS1ere på verdensplan. Så på verdensplan er de egenlig ikke særligt sjældne. Og det er jo godt, for så kan alle være med. Det er jo ikke kun det at eje en sjældenhed men i mine øjne også glæden ved at køre på den.Udnytte det den ar lavet til, nemlig at køre-det er jo ikke morsdagsplatter vi har med at gøre :hihi . Nå lad det nu ligge. Den hvide 72 er efter min mening rigtig fed og at den så har udboret fornav mm. gør jo kun historien endnu mere spændende :bravo . Hmmm måske skulle man selv lave en sådan racer så man kunne komme med til Ring Djursland næste år ( se Stubs indlæg ang dette. Der mangler yamaharepresentanter her). Er der nogen der har et 10,5 hestes tun til salg. Det med stor cylinder og membran oven på krumtaphuset?
Jeg kørte 5 gearet Kreidler i mine unge dage,men jeg kan huske der var nogen yamahaer der kørte med dette. De var hurtige, men jeg ved ikke hvor dan de rent faktisk gik. Den gang blev tingene kun vuderet på hvordan de gik med fuld gas. Tomgang og mellemområde var ikke af interesse.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 415
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50
Kontakt:

Re: Atter en Orange 72´er på vej

Indlæg af Reedvalve »

Ja der var mange rigtige sjove detaljer på denne racer. Stort set alle skruer var gennemborede og efterfølgende sikrede med ståltråd eller split. Der skulle jo nødig ligger løse skruer, møtrikker, skiver mm på banen. Det afkortede koblingsdæksel er til hurtig udskiftning af fortandhjul.

Ps: Fede hjul. Dem kommer vi til at se mere til :wink:
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Atter en Orange 72´er på vej

Indlæg af strynboen »

det kunne være sjovt med et racing træf tema..men er der ikke strænge sikkerheds krav,,med tøj og hjelme og div godkendelser..og self et cc max spørgsmål
og er der baner vi kan arrengere det på..vi har jo alle en ræcer drøm..u anset mærke på maskinen..jeg kunne godt tænke mig en puch ræcer..bare for at være lidt anderledes end kreidlerne...puch motoren har mindst samme potensiale som kreidleren..derr er entelig ens konstrueret,,bortset fra koblingens placering..og puch"ens bedre gear skift..men hvad er reglerne for 50cc f eks..eller hvordan er reglerne for størelserne på motorene..kan vi evt selv arrengere et løb..måske med et max beløb som maskinerne må koste..lidt som i folke ræs..hvor maskinerne skal sælges hvis du bliver budt over 20,000..så derfør er der ingen som ofre mere på sin bil..med risiko for at skulle sælge den
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Evald

Re: Atter en Orange 72´er på vej

Indlæg af Evald »

Jeg har klargjort en magen til i starten af 70'erne og der smed vi blot den gamle oplagte lyddæmpere ud i containeren for at sætte den danske på. Langt senere skulle de to gears ombygges med langt sæde og flere gear (det sidste skete uden garanti). Den danske lovgivning ødelagde meget af det autentiske. Jeg synes at den vi ser her er rigtig da det er sådan den forlod fabrikken.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Atter en Orange 72´er på vej

Indlæg af strynboen »

dengang var det "bare" en knallert..som alle andre...de blev solgt til drenge på 15 år...som ødelagde dem...hvis de havde passet på dem havde der været flere 100 tilbage i dag.. :whew
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Bibendum

Re: Atter en Orange 72´er på vej

Indlæg af Bibendum »

jesper j skrev:det er korekt at jeg ikke selv har en 72 mere men det har jeg haft og bla den benzinhane og tændrørs hætte der er på steens kommer fra mig jeg havde bla også den helt rigtig udstødning som de blev lev med i dk :!: hvad det så har med sagen at gøre men du roser den som den mest genmen førte i dk og der giver jeg bare min mening til kende at hvis jeg stod over for en fulstændig org dansk ville den efter min mening være mere rigtig. stens 72 er i unik god stand men det ændre ikke ved at det er en 5gears med oplagtudstødning og autolube og sådan blev de ikke solgt i dk. Endvidre er fordækket ikke det rigtig dette er bestemt ikke for at nedgøre steens fine 72`er men blot fordi det du skriver endikere at jeg ikke ved nået om yamaha`s årgange
Jeg undrede mig blot over hvorfor du havde behov for at skrive som du gjorde. Jeg tolker det nemlig slet ikke som noget "men" eller et problem - tværtimod. At de skal være mere "rigtige" fordi de blev ændret så drastisk i forhold til det danske marked kan jeg ikke følge. De er skabt som 5 gears og med den oplagte udstødning. Nu har der lige været en debat om hvor vidt en FS1 skal køre 30 eller meget mere, så lad os lade det ligge for nu.
Men faktum er, at både jeg og en fyr i mit nærområde har tilbudt Steen et meget stort pengebeløb for den knallert, hvilket vi jo ikke gjorde hvis ikke det var "the one and only". Jeg har til dags dato ikke set eller hørt om en i tilsvarende stand som er dansk fra ny og ville altså stadig til enhver tid vælge den ægte japaner i stedet for et produkt af den danske lovgivning. Men summa summarum er at den ikke kan købes, uagtet pris - hvilket jeg har fuld forståelse og meget stor respekt for :dust
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Atter en Orange 72´er på vej

Indlæg af strynboen »

en "rigtig" dansk er toppen af poppen..der skal være det rigtige stel nummer...elllers er det netop en mors dag platte..kun til pynt..og ikke historisk korrekt..de har bare ikke samme værdi,,når de er hentet hjem fra de varme lande..charmen ved at en dansk har overlevet i det danske klima med den nedbrudening det medføre
syntes jeg giver mest respekt for de danske som er reddet end en tilfældig import ting...det kan alle enhver med penge jo gøre...det at jagte en dansk op og gennemføre en resturation under svære vilkår..giver jeg min største respekt...men ok til pynt eller bane kørsel er de fine nok
men ok hvis man ikke har råd til en dansk er en udenlandsk jo bedre end ingen ting....men det bliver ALDRIG det samme
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Bibendum

Re: Atter en Orange 72´er på vej

Indlæg af Bibendum »

jesper j skrev:jeg kan kun være ening lars :(y) og de dukker jo stadig frem tag nu per sønderjydes fine årg 73 der aldrig er skruet i så fåes det ikke bedre. nå men det jeg oprindeligt reagerde på i denne tråd er at du skriver at det er dk`s pæneste og 100% org og det er den efter min mening ikke , der er hentet en hel håndfuld af de 5gears i meget fin og urørt stand og har man 20000kr kan de stadig findes i bla holland-tyskland og østrig kurt fra arden havde for et halv år siden en blå til salg for 32000kr,det der gør steen`s rigtig sjov er at den var lavet om til en rarcer
strynboen skrev:en "rigtig" dansk er toppen af poppen..der skal være det rigtige stel nummer...elllers er det netop en mors dag platte..kun til pynt..og ikke historisk korrekt..de har bare ikke samme værdi,,når de er hentet hjem fra de varme lande..charmen ved at en dansk har overlevet i det danske klima med den nedbrudening det medføre
syntes jeg giver mest respekt for de danske som er reddet end en tilfældig import ting...det kan alle enhver med penge jo gøre...det at jagte en dansk op og gennemføre en resturation under svære vilkår..giver jeg min største respekt...men ok til pynt eller bane kørsel er de fine nok
men ok hvis man ikke har råd til en dansk er en udenlandsk jo bedre end ingen ting....men det bliver ALDRIG det samme
På de fleste FS1'ere der bliver renoveret i det danske land, er det jo kun en nummerside og et stel der er tilbage af hvad der forlod fabrikken. Det skal så oveni købet svejses, lappes og skæres på kryds og tværs for at komme til at ligne noget igen. Derefter bliver der mixet stumper fra 15-20 forskellige knallerter sammen med nye efterproducerede dele, som i de fleste tilfælde alligevel ikke er historisk korrekte. Det har jeg altså svært ved at se "toppen af poppen" i...

Personligt vil jeg foretrække en maskine hvor alle tingene har hørt sammen fra ny, så er oprindelse sekundær for mig.

Derfor Jesper J - jeg vil være dig taknemmelig for et link, når der dukker et af de eksemplarer du nævner op igen. Særligt et af de urørte du omtaler. Der kan godt blive en stor pose "mønt" til dig i henvisningprovision.

P.S.: Den behøver ikke at have pedaler :hihi
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Atter en Orange 72´er på vej

Indlæg af Nikolaj Y »

Bibendo skrev:
jesper j skrev:jeg kan kun være ening lars :(y) og de dukker jo stadig frem tag nu per sønderjydes fine årg 73 der aldrig er skruet i så fåes det ikke bedre. nå men det jeg oprindeligt reagerde på i denne tråd er at du skriver at det er dk`s pæneste og 100% org og det er den efter min mening ikke , der er hentet en hel håndfuld af de 5gears i meget fin og urørt stand og har man 20000kr kan de stadig findes i bla holland-tyskland og østrig kurt fra arden havde for et halv år siden en blå til salg for 32000kr,det der gør steen`s rigtig sjov er at den var lavet om til en rarcer
strynboen skrev:en "rigtig" dansk er toppen af poppen..der skal være det rigtige stel nummer...elllers er det netop en mors dag platte..kun til pynt..og ikke historisk korrekt..de har bare ikke samme værdi,,når de er hentet hjem fra de varme lande..charmen ved at en dansk har overlevet i det danske klima med den nedbrudening det medføre
syntes jeg giver mest respekt for de danske som er reddet end en tilfældig import ting...det kan alle enhver med penge jo gøre...det at jagte en dansk op og gennemføre en resturation under svære vilkår..giver jeg min største respekt...men ok til pynt eller bane kørsel er de fine nok
men ok hvis man ikke har råd til en dansk er en udenlandsk jo bedre end ingen ting....men det bliver ALDRIG det samme
På de fleste FS1'ere der bliver renoveret i det danske land, er det jo kun en nummerside og et stel der er tilbage af hvad der forlod fabrikken. Det skal så oveni købet svejses, lappes og skæres på kryds og tværs for at komme til at ligne noget igen. Derefter bliver der mixet stumper fra 15-20 forskellige knallerter sammen med nye efterproducerede dele, som i de fleste tilfælde alligevel ikke er historisk korrekte. Det har jeg altså svært ved at se "toppen af poppen" i...

Personligt vil jeg foretrække en maskine hvor alle tingene har hørt sammen fra ny, så er oprindelse sekundær for mig.

Derfor Jesper J - jeg vil være dig taknemmelig for et link, når der dukker et af de eksemplarer du nævner op igen. Særligt et af de urørte du omtaler. Der kan godt blive en stor pose "mønt" til dig i henvisningprovision.

P.S.: Den behøver ikke at have pedaler :hihi
Hvis alle skulle finde danske ladefund, som stod som nye, ville priserne jo blive mega høje. Jeg kan da godt se at det er noget specielt at have en knallert som aldrig er blevet renoveret osv. Men hvis der ikke var nogen som renoverede dem, ville de jo alle sammen være thansen-vrag :? Jeg har selv en tysk yamaha som jeg er ved at lave til en dansk da jeg syntes den er pænere.. og for mig er det ligemeget om den har kørt i Tyskland eller for den sags skyld Afrika. Jeg vil bare gerne have en knallert som ser godt ud, og efter min mening er det så den danske model :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."