strynboens 76"

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af Knud »

Kim B S skrev:Hej Lars.
Er det bare mig, der ikke kan få øje på hullerne midt i gummidæmperne i dit Primærhjul? eller har hullerne, som plejer at være der, ikke den store betydning? :?:
Hilsen Kim.
Hej Kim ja jeg kan ej heller se hullerne, som skal være der aht. fjeder-virkningen (med mindre det anvendte gummi materiale er tilsvarende blødere end standard materialet)
:mrgreen:
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af claus olieklud »

hej lars... det er en heftig kobling du er ved at lave der, hvad er grunden til det ?
jeg syntes at fornemme at koblingen allerede ved 3 plader har lidt problemer med at koble ordenligt ud, jeg tænker på fx nabo jan`s & frandsen`s - det er lige som at man skal arbejde lidt med koblingen eller knallerten skal være i bevægelse når man skifter til frigear.
den afstand koblingssnekken skaber i koblingen ved udkobling skal jo fordeles imellem alle koblingsplader og slidplader, og des flere der er jo mindre afstand imellem hver enkelt... så hvordan mon det vil gå med 4 koblingsplader ? jeg vil gætte på at hvis knallerten står på centralstøtteben vil baghjulet køre lige hurtigt rundt hverenten koblingen er taget eller ej.

nå men, arbejdet er 100 % og ser helt rigtig ud, men hvis ikke ligefrem den skal være extrem højtydende eller enormt momentstærk, ville jeg droppe ideen med ændret kobling !

yamaha fs1 har standart en rigtig god kobling og gearskifte, tænk bare på hvor let den er og sætte i gear og ud af gear ganske lydløst - den funktion bliver kraftig reduceret med 3 plader, hvordan mon så med 4 plader ???

jeg siger ikke du skal droppe ideen, men hvis du skal køre lovligt eller bare alm. tunet vil jeg anbefale standart 2 pladers kobling

hilsen olieklud
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af Knud »

Jeg er slet ikke enig i betragtningen ang. 3 pladet kobling, mine 3 pladede koblinger (i øvrigt lavet af Niels Fup) virker bare helt perfekt og man undgår koblings fedteri ved tunet motor og mindsker hakke-dannelsen i koblings skålen, da belastningen fordeles bedre. Der er ikke mindre vandring tilgængelig når tingene laves rigtigt: der drejes af både trykpladen og knasten for at det ekstra sæt plader kan være der (friktion+stål pladerne)
:mrgreen:
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af Nabo Jan »

Claus.

Det er snarer den 5 trins gearkasse der årsag til problemerne pga. slidtage, end den 3 pladede kobling og måske en manglende finjustering på daværende tidspunkt.
Min virker fint :)

Jeg vil give dig ret i at den 4 pladede kobling ikke er overflødig i en let tunet Yamaha, måske gør stynboen det bare fordi han har delene og kan :thunge
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af Knud »

Nabo Jan skrev:Claus.

Det er snarer den 5 trins gearkasse der årsag til problemerne pga. slidtage, end den 3 pladede kobling og måske en manglende finjustering på daværende tidspunkt.
Min virker fint :)

Jeg vil give dig ret i at den 4 pladede kobling ikke er overflødig i en let tunet Yamaha, måske gør stynboen det bare fordi han har delene og kan :thunge
Du mente jo nok at den ER overflødig, tjoo måske... hvis vi antager at der i en FS1 koblings skål pr. plade-sæt kan overføres ca. 2.5 - 3 HK er der begyndende "slip" ved en vold-tunet, som den jeg har planer om (noget scooter-geil på en FS blok), men ellers er en 3 pladet rigeligt til også en RD cylinder, den kommer der nok max. 10 HK ud af... :mrgreen:
:mrgreen:
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af strynboen »

jeg er gået fra 4 plade ideen på denne knallert..men kun for at forenkle og holde det så orginalt som muligt...4 plade er for + 10 hk..jeg forventer ca 5,5 hk på denne..så gemmer den sjove kobling til senere
..der er ikke problemer med mange plader i dt koblingerne ,,,så hvorfor skal det så give problemer i fs1..det er et spørgsmål om korrekt justering..og tilpasning af delene...koblingens frigang er få hundredele pr plade..så vi snakker om ca 1 mm ekstra vandring i koblings knasten..det er meget..men det kan justeres..men skal nok justeres ofte for at holde tolerencen mellem at glide/ hugge i gerene..såm vil være symtomerne..sikkert som frandsens..og jan"s..men det er et justerings spørgsmål..

jeg bruger ikke primærhjulet fra dt/rd. på 4 plade ombygningen.... kun koblingsskålen og knasten...så tand antallet er fs1..skilder skålen af og nitter fs1 tandhjulet på..

men på min 76 bruger jeg det orginale opsætning..men tilpasset 3 plader...for en sikkerheds skyld..for at undgå flere ombygninger...det køre 100% uden at ændre på koblings dækslet

grunden til jeg ikke hugger midten ud i mine gummi dæmpere...min gummi plade er lidt blødere end det orginale matriale...så kompensere ved at de er massive..
der er massive dæmpere i mange andre yamaha modeller...det fungere bedre end orginalt..kan vride ca 2 mm..og så bliver det hårdt..med gamle orginale ok..kan den vride ca det dobbelte....det er for meget
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af strynboen »

har modtaget pakken fra johnny og dorthe....rigtig mange tak for de stumper..de er nok ikke solgt som reservedele...har aldrig set dem som reservedel
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af Kim B S »

Hej Lars.
Tak, jeg tængte nok at du havde en god fornuftig forklaring på det med gummidæmperne. Så nu forstår jeg bedre. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af Knud »

Yes sir det var det jeg også tænkte! godt! jeg vil gøre det samme og er der bøvl med højden ligger jeg en laser skåret 3mm alu pakning i mellem... kick akslen kan blive et problem dernæst men vi får at se- ja jeg tænkte jo at din gummi plade var blødere sammenlignet med standard materialet og på denne måde bliver materialet ej heller så voldtaget -hvis du har mere og vil- så kunne jeg godt tænke mig et par sæt til mine multipladede koblinger just name your price! det haster ej
pft
:mrgreen:
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

strynboen skrev:har modtaget pakken fra johnny og dorthe....rigtig mange tak for de stumper..de er nok ikke solgt som reservedele...har aldrig set dem som reservedel
velbekomme Lars :(y) ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af strynboen »

så er der kommet pakke fra benny..så samlingen kan fortsætte

fik koblingen chimset op...satte små møtrikker på boltene for fjedrene...så de blev forlænget..det de ekstra plader fylder..det giver samme fjederspænding som orginalt

skildte min gamle dt 125 motor af..og tog stålpladerne...de er 0,3 mm tyndere end fs1..det sammen med afdrejning af knast og trykplade giver lige det luft der behøves i koblingen...måtte montere en fortandhjuls møtrik i koblingen,,da afdrejningen blotlægger lidt af strålerne i akslen..det kan den uddrejede møtrik lige gabe over...

efter samling af koblingen ,,,blev motoren malet..og er efter tørring klar til montage
Vedhæftede filer
fortandhjul møtrik i koblingen-250.jpg
fortandhjul møtrik i koblingen-250.jpg (71.23 KiB) Vist 7316 gange
malet motor-250.jpg
malet motor-250.jpg (64.42 KiB) Vist 7316 gange
plader fra 125-250.jpg
plader fra 125-250.jpg (75.76 KiB) Vist 7316 gange
lange fjeder bolte-250.jpg
lange fjeder bolte-250.jpg (76.24 KiB) Vist 7316 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af strynboen »

så er motoren på stellet..og montagen i gang..
.cylenderen er opboret i drejebænken til 0.25..og erik honede den til sidste strynøtræf..
bremsepedalen er en speciel olebole,,som han gav mig..da han fik fingrene i en pænere..

nu skal lednings nettet lige samles..og 5,3 udstødningen findes..og 16 mm kaburatoren.og en masse andre småting
Vedhæftede filer
yamaha  næsten samletole bole bremsepedal-250.jpg
yamaha næsten samletole bole bremsepedal-250.jpg (68.92 KiB) Vist 7269 gange
yamaha  næsten samlet motor på stel-250.jpg
yamaha næsten samlet motor på stel-250.jpg (77.53 KiB) Vist 7269 gange
yamaha  næsten samlet-250.jpg
yamaha næsten samlet-250.jpg (80.31 KiB) Vist 7269 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af claus olieklud »

hej lars... nu går det hurtigt frem, den er jo næsten færdig... det er en smart farve til tanken - jeg kan godt huske da du malede den, det var noget med at du måtte give den mindst 10 lag maling for at få det til at dække - nu har du vel givet den benzinfast klarlak ? jeg bruger gerne det der hedder metalsealer som de bla. har hos jem & fix og i xl - det er det eneste jeg har kunne finde der er benzinfast...

nu skriver du 16 mm kaburator og 5,3 udstødning ? jeg tænker at på strynø var den opsætning lovlig, men går det også på langeland ?

det er en fin årgang du har lavet der

hilsen olieklud
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af strynboen »

hej ja..har givet klarlak over mærker og alt..det fik desvære klistermærket til at krympe lidt i kanten..så det lavede små bølger..et par steder..
men det er noget jeg ikke vil/kan reparere..vil hellere satse på en prof omlakering om nogle år..vil ikke bruge en formue på en knallert...pengene skal bruges på mine mc..cb 77 skal have en stor tur..den bliver rigtig dyr,,,men fejler ikke noget alvorligt..det er bare alle de små ting som løber op...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af strynboen »

så har jeg monteret lednings net...udstødning og svinghjul og kobling/gas kabel og kaburator

kunne ikke lige huske hvordan bremsefjederen til pedalen skulle fastgøres...men drejede en mellem stykke dims med indv/udv gevind..da uds skulle sidde en cm længre ude end flappen på stellet..kunne der lige stikkes et spor med hs profil slebet stål
Vedhæftede filer
skrue for uds001-250.jpg
skrue for uds001-250.jpg (57.68 KiB) Vist 7171 gange
skrue for udstødning 004-250.jpg
skrue for udstødning 004-250.jpg (65.85 KiB) Vist 7171 gange
skrue for udstødning 002-250.jpg
skrue for udstødning 002-250.jpg (62.15 KiB) Vist 7171 gange
skrue for udstødning 008-250.jpg
skrue for udstødning 008-250.jpg (64.7 KiB) Vist 7168 gange
skrue for udstødning 009-250.jpg
skrue for udstødning 009-250.jpg (81.46 KiB) Vist 7168 gange
skrue for udstødning 007-250.jpg
skrue for udstødning 007-250.jpg (70.44 KiB) Vist 7168 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af nielsfup »

:dust :dust :dust :dust


Du giver den gas.
Det ser godt ud..
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af strynboen »

tak for ros... :(y)
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af Kai »

Fjederens ende sidder normalt i den lille udskæring i udstødningen, lige ved siden af dit afstandsstykke. Beslaget på stellet skulle nok bare være bøjet længere "ud"
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af Kim B S »

Hej Lars.
Der er også det problem, at hvis udstødningen kommer for langt ud, så kommer kikstarteren til at gå i mod udstødningen, når den trædes ned. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: strynboens 76"

Indlæg af strynboen »

hej ,,,ja syntes også at fjederen skulle sidde på selve udstødningen...men fjederen ville vride underligt..hvis jeg satte den i slissen...men det er heldivis fint som det er
kickstarteren og bremsepedalen går netop fri...det er en 5,3 u orginal lihac?? eller noget i den stil......så den vil nok aldrig passe helt perfekt uden tilpasning
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."