Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af Kai »

Dyse 200 ?

Hvor stort et tun har du på den.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Lyder godt nok voldsomt. Tror du skal kigge efter utætheder med falsk luft hvis dysen skal være så stor ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af Kim B S »

Kai skrev:Dyse 200 ?

Hvor stort et tun har du på den.
Min opsætning er. :wink:
Standard 40 mm. F5B cylinder og tilsvarende topstykke.
Tynd toppakning.
YB100 udstødning.
17mm. Mikuni karburator.
16mm indsugning.
15/43 gearing.

Topfarten ligger i mellem 60 og 70 km/t aghængig af vind, og den køre fint og jævnt, men ja, det lyder af meget med dyse 200. :roll:

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg ville nu mene at en dyse omkring 150 ville være passende, så noget er galt

velvidende jeg selv undergearer, nævner jeg igen at overgearing ikke er gavnligt... i dit tilfælde vil jeg mene at den kan køre lige så stærkt i 3. gear som i 4. - husk på at sejtræk er = varmeudvikling

det er da muligt der er utæthedder nogle steder, men det kunne også godt tænkes at kompressionen efter hånden er så svag at den mister trækkraft - derved sendes en stor del af kompressionstrykket / forbrændingstrykket forbi stemplet og minimerer stemplets pumpe virkning, du forsøger så at kompentere for det ved at dyse op ! eller måske en kombination af begge dele...

vi har snakket om omdrejninger mange gange, men det må nævnes at det er en fejl opfattelse at tro overgearing forlænger motorens levetid ! bevares, kører man konstant med 10000 - 12000 omdrejninger mindskes levetiden unægteligt noget, men i dit tilfælde ville jeg mene 12 eller 13 tænder på forkædehjulet ville være passende, selvfølgelig med 43 tænder bagpå - den burde sagtens kunne køre de hastighedder du nævner uden at rende sig selv i smadder, også selvom du kører 100 km i træk med fuld gas

hilsen olieklud
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af Kim B S »

claus olieklud skrev:hejsa... jeg ville nu mene at en dyse omkring 150 ville være passende, så noget er galt

velvidende jeg selv undergearer, nævner jeg igen at overgearing ikke er gavnligt... i dit tilfælde vil jeg mene at den kan køre lige så stærkt i 3. gear som i 4. - husk på at sejtræk er = varmeudvikling

det er da muligt der er utæthedder nogle steder, men det kunne også godt tænkes at kompressionen efter hånden er så svag at den mister trækkraft - derved sendes en stor del af kompressionstrykket / forbrændingstrykket forbi stemplet og minimerer stemplets pumpe virkning, du forsøger så at kompentere for det ved at dyse op ! eller måske en kombination af begge dele...

vi har snakket om omdrejninger mange gange, men det må nævnes at det er en fejl opfattelse at tro overgearing forlænger motorens levetid ! bevares, kører man konstant med 10000 - 12000 omdrejninger mindskes levetiden unægteligt noget, men i dit tilfælde ville jeg mene 12 eller 13 tænder på forkædehjulet ville være passende, selvfølgelig med 43 tænder bagpå - den burde sagtens kunne køre de hastighedder du nævner uden at rende sig selv i smadder, også selvom du kører 100 km i træk med fuld gas

hilsen olieklud
Hej Claus.
Den kan ren faktisk køre noget hurtigere i 4 gear end i 3 gear, dog ikke op af en stejl bakke, og jeg har ikke døjet med overophedning. :wink:
Jeg hælder mere til at der måske er blevet for stor diferance i mellem stempel og cylinder, som du også er lidt inde på. :wink: Og det er fordi da motoren blev renoveret blev cylinderen honet, men der blev voderet at den fortsat kunne køre med stempel i størrelse 39,96 mm. I kraft af denne honing og fortsat slid er der måske blevet for stor diferance. Den klirer også lidt fra Stempel og cylinder, så måske skal jeg prøve med et andet stempel og cylinder, jeg har lidt forskelligt på lager, blandt andet en nyopboret 40,75 mm. FS1 cylinder med stempel som passer til og en F5B med forstørret og poleret udstødningsport og skyllekanaler. :lol:
Sidstnævnte har også det rigtige stempel, og har kørt sammen, jeg ved dog ikke hvor langt. Derfor ville det måske være bedst at den fik nyt stempel og opboring, lige som den jeg PT køre med. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Jeg har i dag monteret en ny-opboret F5B-cylinder boret og honet til et nyt 40,5mm stempel, lavet af Henrik (F5B). :(y) Jeg skal da lige love for at det er forbedring der kan mærkes og ikke mindst høres. :(y) Yamahaen er blevet kvikkere i optrækket, naturligt nok fordi stemplet passer 100% til cylinderens boring, og samtidig er cylinderen portet og poleret lidt i udstødningsporten og skyllekanalerne, lavet så bundtrækket stadig er i behold, så ingen problem med min 15/43 gearing. Men det bedste af det er at det er helt slut med kliren fra stempelringene, Jeg tror ikke at jeg nogen sinde før har haft en FS1 som støjer så lidt. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Næste forbedring bliver at skifte simmerring bag ved tændingen. :wink: Og så har jeg jo også nogen 76er-gaffelben som skal renoveres, med ny-indkøbte inderrør og originale gummimangchetter, som jeg har harft på lager i flere år. :lol: Vi må se hvornår det bliver. :roll:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Her er lige et nyt billede af min gule DXer. :wink:

https://www.copy.com/s/JNX4kMIkBHl6pzBo

Min øngste søn Dan, har også lige købt en tohjuler, dog noget større end farens. :lol:

https://www.copy.com/s/QQUZfKb2zSHh1sfn

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af claus olieklud »

hej kim... ja det er altid dejligt med en nyboret cylinder, især hvis den gamle er godt opslidt.
nu du skriver " klirer" i stempelringene så er det vist mest et udtryk for at stempel & evt cylinder er godt opslidt - faktisk er det hele stemplet der rasler i cylinderen fordi tolerancen er blevet alt for stor.

var det ikke hurtigt du har slidt den simmering op ? som jeg husker det hjalp dewil dig med at renovere motoren for ca 4 år siden ? men selvfølgelig bruger du jo også knallerten meget så du har måske kørt 20000 km siden da ?
heldigvis er den nem at skifte, du skal bare vrikke den ud - du kan evt bore et lille hul i den således at du kan få fat med en lille skruetrækker, den nye skal bare presses/slåes i, men pas på ikke at slå den længere ind end til kanten.

det er ellers en fin fornuftig mc din søn har købt - der kan du nok ikke følge med selv om du kører med den djævelske høje gearing på din yamaha !
hvorfor har du ikke sådan en mc ? jeg tænker når nu du er så glad for 2 hjuler ?

jeg har selv haft 4 forskellige suzuki motorcykler - jeg var glad for dem alle, det er en rigtig god japansk slider

hilsen olieklud
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af Dewil »

Da jeg lavede motoren var cylinderen blot blevet honet lidt af Fup og så havde jeg lidt nye stempler at vælge imellem. Det der kom i var det med mindst tolerance, dog var jeg ikke i tvivl om at der var mere plads end de anbefalede 0.25 mm, så det er ikke fråds af skifte nu.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af Kim B S »

claus olieklud skrev:hej kim... ja det er altid dejligt med en nyboret cylinder, især hvis den gamle er godt opslidt.
nu du skriver " klirer" i stempelringene så er det vist mest et udtryk for at stempel & evt cylinder er godt opslidt - faktisk er det hele stemplet der rasler i cylinderen fordi tolerancen er blevet alt for stor.

var det ikke hurtigt du har slidt den simmering op ? som jeg husker det hjalp dewil dig med at renovere motoren for ca 4 år siden ? men selvfølgelig bruger du jo også knallerten meget så du har måske kørt 20000 km siden da ?
heldigvis er den nem at skifte, du skal bare vrikke den ud - du kan evt bore et lille hul i den således at du kan få fat med en lille skruetrækker, den nye skal bare presses/slåes i, men pas på ikke at slå den længere ind end til kanten.

det er ellers en fin fornuftig mc din søn har købt - der kan du nok ikke følge med selv om du kører med den djævelske høje gearing på din yamaha !
hvorfor har du ikke sådan en mc ? jeg tænker når nu du er så glad for 2 hjuler ?

jeg har selv haft 4 forskellige suzuki motorcykler - jeg var glad for dem alle, det er en rigtig god japansk slider

hilsen olieklud
Hej Claus.
Jeg tror nu kun at slitagen er begrenset, men at diferancen i mellem stempel og cylinder var blevet lige i overkanten, da cylinderen blev lidt honet uden at skifte til større stempel. Den har heller ikke kørt helt så mange kilometer, det ligger vidst nærmere omkring 6000 kilometer. :wink: Den gule Passola har nemlig kørt en ret stor del af de kilometer, som jeg har kørt på knallert siden den blev købt i juni 2013.

Med hensyn til simmerringen, så har de simmerringe været lidt drilske, allerede efter første prøvetur lige efter montering af motoren, skiftede Johannes (Dewil) den første simmerring bag tændingen. Den blev så tæt. Men på en tur omkring Vejle kort tid efter var der to andre simmerringe som måtte skiftes. Siden hen er den bag tænningen så blevet utæt igen. Jeg har købt noget flydene pakning, som jeg har tænkt mig at smøre lidt på kanten af simmerringen, når den skal skubbes ind på plads, så håber jeg at den bliver tæt i lang tid. :wink:

Ja, min søns Suzuki MC er vidst ikke den værste han kunne vælge. Han havde kikket på flere, blandt andet en Kavasaki 250 med næsten samme antal HK og pris. Men han bestemte sig for Suzukien da motoren sikkert nok vil kunne holde i længere tid, da den ikke er så overtunet som den mindre Kavasaki-motor. Suzukien er fra 2007 og kørt godt 15500 km. og lyder rigtig godt og sund, og den er også ret velholdt, den har kun kørt om sommeren, og altid stået inde. Eneste skrammer er på enderne af håndtagene, hvor der er små ridser fra når den skulle køres ind, hvor håndtagene har skrabt lidt i mod dørkarmene. Så jeg synes det virker som et fornuftigt køb. :wink:

Grunden til at jeg ikke selv har en MC er simpelthen at jeg stadig ikke har MC-kørekort, ellers kunne jeg da godt tænke mig en, helst en gammel Japaner halvfjerser-klassikker, der er flere jeg godt kan lide. blandt andet Yamaha RD 350, Honda 400 Fuor og Kavasaki 900Z mm.

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Jeg er i øjeblikket ved at lave en lidt omfattene sommerklargøring. :wink: I dag har jeg monteret et nyt eger i baghjulet, da jeg havde et som var skadet, på grund af at jeg en gang havde startet op, og forsøgt at køre, og havde glemt låsen som sad i gennem baghjulet, det gav et sprunget eger. Samtidig fik jeg skiftet begge tandhjul og kæde. I morgen bliver der monteret 10 mm karburator. :wink:
På lørdag har jeg en aftale med Johannes (Dewil), hvor vi skal mødes ude ved Henrik (F5B), for at få min FS1 til at køre helt optimalt, da jeg stadig har nogen problemer med at få den til at køre perfekt. Vi regner med at den får falsk luft et eller andet sted :wink:

Den kommende opsætning bliver.

40,5 mm F5B cylinder som er lidt forstørret og poleret i udstødningsport og i skølleporte.
Standard topstykke.
10 mm Mikuni karburator, jeg tror der skal bruges en dyse i mellem 120 og 140.
16 mm indsugning.
Gearing 14/43.
Udstødning YB100 eller 5,3 afhængig af hvad vi får til at køre bedst.

Jeg forestiller mig at det giver en hastighed på ca. 55 til 60 km/t på lige vej.

Hilsen Kim.
Senest rettet af Kim B S ons 22. apr 2015 22:36, rettet i alt 1 gang.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
otto
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: tirs 28. okt 2008 21:28
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af otto »

Lyder meget spændende Kim. Glæder mig til at høre nærmere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Stub
Fuldblods knallert
Indlæg: 371
Tilmeldt: ons 7. okt 2009 18:21
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af Stub »

Jeg håber at i får den til at køre godt så du kan komme med på tur .
Mvh Jan
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af Kim B S »

otto skrev:Lyder meget spændende Kim. Glæder mig til at høre nærmere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stub skrev:Jeg håber at i får den til at køre godt så du kan komme med på tur .
Mvh Jan
Hej Otto og Jan.
Jeg er også spændt på hvordan den kommer til at køre, men Johannes plejer at være meget dyktig til at få sådan en trimmet helt ind, så den køre rigtig godt, så jeg laver alt det jeg kan finde ud af inden. :wink: Turene skal jeg nok komme på, jeg har jo også den gule Passola som stadig køre helt suverænt godt, men jeg tror nu også nok at denne FS1 nok skal komme til at køre godt igen. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
I dag kom jeg lidt videre, fik endelig skiftet til 10 mm kaburator, og i den forbindelse spændte jeg lige skrugerne i indsugningspladen. De kunne faktisk uden problemer drejes over en halv omgang, så det har nok været med til at give falsk luft. :shock: Desværre køre den ikke godt endnu, jeg tror desværre at der er et problem i den nyopborede cylinder, måske en ødelagt stempelring eller lignende. Den kan nemlig næsten ikke trække sig selv :sad Men i morgen bliver den under alle omstændigheder åbnet, når Johannes skal hjælpe mig med at få den til at køre godt igen. :wink: Så må vi se hvor galt det er gået. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Kim, ja den skulle gerne være køreklar til Bilka-træffet....
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af Kim B S »

Poul-Erik A. skrev:Hej Kim, ja den skulle gerne være køreklar til Bilka-træffet....
Hej Poul-Erik.
Ja det ville være dejligt, men det bliver nu hvis alligevel Passolaen, som kommer med til Aalborg. :wink:
Der er dog sket stor forbedring i dag, Og det vidste sig at der ikke var sket skade på verken stempelringe eller cylinder, og blandt andet har jeg fået reppet en kædestrammer og min tank er blevet renset med glassplinter, benzinhane og karburator er blevet grundig renset, og det blev min 17mm kaburator som blev brugt da den passer bedst til den øvrige opsætning, Der blev også skiftet et par dele i karburatoren før den virkede efter hensigten, der ud over blev der brugt et YB1 Udstødning som jeg købte billigt af Henrik. Der er også blevet noget mere træk i min FS1 men der er detaljer som vi ikke kunne nå, blandt andet er der ikke gjordt noget ved tændingen, Johannes og Henrik så tegn på at det ville være godt med nye platinner, konsensator og lysspole, og så skal cylinderen køres til med flere små ture, da den ofte vil lave sættere, så når den har kørt nogen kilometer skal den igen have et nyt stempel i samme størrelse og en lettere honing. Der efter skulle den blive mere stabil. Det var den forklaring jeg fik. :wink: Så det glæder jeg mig til, så den skulle gerne køre fint når der er Hvidsten Kro Tur den 5-6-2015. :wink:

Det vil sige at min endelige opsætning blev,

40,5mm F5B cylinder som er lidt portet og poleret i udstødningsport og skylleporte.
Standard topstykke.
17mm Mikuni Karburator.
16mm Indsugning.
YB1 Udstødning.
14/43 gearing.

Til Johannes og Henrik.
Jeg vil til sidst lige sige mange tak for i dag, og for den store hjælp jeg har modtaget. :D

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af claus olieklud »

hej kim... jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at du er i gode hænder hos dewil & f5b

jeg kan se at du har reduceret din gearing hvilket jeg syntes er fint... jeg forstår bare ikke hvorfor du ikke vælger en cylinder med større boring når du du aligevel vælger at køre ulovligt ? jeg ved du ikke vil køre med omdrejninger, men du kunne da så vælge at få lavet en 43-45 mm cylinder med std portning og så benytte et lavt kompressionsforhold - derved vil du få en holdbar sejtrækker til dit ret høje gearingsforhold

hilsen olieklud
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1DX Fra årg. 88 til 76.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej igen Kim. Godt, at der i det mindste sker fremskridt - men jeg synes også (som Claus), at når de fleste dele alligevel er unden for lovens rammer, ville jeg også "fuldføre" det med en større boring, som gerne skulle give mere sejtræk - især til 14 tands-gearingen. Herimellem husker jeg min egen SS omkring 2003 med bl.a. 44 mm boring samt nogenlunde samme opsætning som din, som sejtrak som bare pokker...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."