Yamaha 1976 DX opdatering mm. ,,,

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Yamaha 1976 DX opdatering mm. ,,,

Indlæg af mriisj »

Det er godt nok effektivt det du har opnået med din tank cleaner, fyldte du tanken helt op med koncentreret kalkfjerner eller brugte du en opløsning, og hvilken kalkfjerner brugte du ?
Jeg har lavet en lille maskine der selv drejer rundt og renser tanken, jeg har programmeret en lille arduino til at styre motoren der drejer den rundt, så kan den slev stå med sten eller hvad man nu bruger til at rense med, jeg er dog ikke kommet så langt med at eksperimentere med hvilke opløsningsmidler jeg skal bruge endnu herfor denne interesser for kalkfjerneren.
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Yamaha 1976 DX opdatering mm. ,,,

Indlæg af knallert »

tror du kan bruge rent vand til slibningen..der er ingen rigtig ide i at kombinere mekanisk rensning med den kemiske..jeg ville rense mekanisk først..for at få så rent som muligt..og så afslutte med kemi(hvis den ikke bliver helt rent med mekanisk)

jeg har renset tørt med små møtrikker..og så blæst ruststøvet ud med luft..med 5 minutter intevaller..syntes det renser bedre uden rusten som sløvemiddel..
så snart du fylder en væske i vil slibningen blive meget mindre pga smøringen..og alr skidt vil blive bundet i vædsken..og nedsætte sliberiet..
men mod slutningen vil det give en pænere finish..så tanken bliver silke mat indvendig...så fint som sidste skridt
strynboen på test profil
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Yamaha 1976 DX opdatering mm. ,,,

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej,,,

Jeg har gjort det på denne her måde,,, rystet og tømt tanken for restende benzin ud af påfyldningen og de sidste dryp ud af studsen til hanen,,, så alt det som ER LØS kommer med ud i første forsøg,,, så har tanken fået lov til at stå og dampe af og tørre ud,,, jeg har så brugt små akvariesten / grus ,,, til at ryste rundt i den godt og grunddigt uden væske i ,,, nogen har en rigtig fin anordning de kan spænde tanken fast i så den drejer rundt selv,,, når man syntes at nu er alt "grav" rust og andre aflejringer er løs,,, så hældte jeg stene ud og blæste med luft,,, og kan man se om at den trænger til lidt mere,,, så giv den en tur mere,,, bagefter spulede jeg den grundigt indvendigt med vandslangen,,, satte en hane på,,, hældte 3 liter / flasker MINUS KALK i,,, og fyldte den op helt til tankpåfyldningshulet med vand,,, = 3 liter minuskalk og ca. 3,5 liter vand i tanken,,, vær opmærksom på at processen udvikler lidt varme og væsken af den grund udvider sig ,,, så hold øje med at det ikke løber over og ud på evt. lak som skal bevares,,,
lad tankdækslet være af så kan man holde lidt øje med det,,, og man kan faktisk se at det bobler lidt engang imellem,,, jeg brugte en syremåler til batterier til at suge lidt af væsken ud,,, når det kom helt op og var ved at løbe over,,, efter ca. et døgn har jeg hældt det over i en spand ,,, ( blandingen kan bruges igen til en tank eller to mere ) ,,,derefter har jeg spulet grundigt rundt i tanken med vand så alt er kommet ud af den,,, husk at hanen også skal af også,,, der efter har jeg sat hanen og dæksel på og skyllet den med lidt ren benzin,,, bare 1 deciliter er nok,,, til at tage de sidste vand dråber ,,, og ryst det rundt i tanken,,, hældt det ud,,, og tag derefter en blanding af halv 2 takt olie og halv ren benzin,,, hæld det i tanken og ryste det godt rundt så hele tanken bliver dækket af et olie lag indvendigt tøm tanken,,, og den er ren og fin igen,,, håber at den lange forklaring kan bruges :D ,,,

og der er helt sikkert andre som nok har en nemmere metode til det :wink: ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Yamaha 1976 DX opdatering mm. ,,,

Indlæg af FS1originalen »

Jeg er tæt på enig i fremgangsmåden, bortset fra at jeg skyller med en halv liter sprit der hvor du bruger benzin.
Spritten binder vandet så det "kan hældes med ud" . Vandet bundfælder vel bare i benzinen.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."