Side 1 af 1

Carsten"s 2 gear ,,,

: tirs 6. feb 2018 20:58
af Yamaha FS1 50SS
Hej

Carsten kom hjem med hans 2 gear i dag,,, han har kørt på den i et par dage da hans bil er på værksted,,, men nu sagde den mærkeligt og ville ikke rigtigt køre ,,, den startede dog men lyd ikke ret godt ,,, så jeg skilte den ad,,, og må så konstatere at den originale cylinder og stempel ,,, nok dsv. har set bedre dage,,, udstødningen måtte deles ved lydpotten da omløberen ikke kan skrues af cylinderen pgr. af rust ,,, der er ridser i stemplet og cylinderen har en tydelig og mærkbar kant hvor stemplet har vent i top,,,, så nu får den en ny cylinder og stempel og et andet forrør så den kan køre igen,,, så må jeg se om den gl. cylinder og forrør kan redes bagefter ,,,så det kan komme på den igen,,,,

Re: Carsten"s 2 gear ,,,

: ons 7. feb 2018 13:46
af F5B
Den har han da fået taget pynten af, du kommer bare forbi med den , Johnny, så den kan blive boret

Re: Carsten"s 2 gear ,,,

: ons 7. feb 2018 16:30
af 12V
Jeg synes det ligner at den har klemt ved pindboltene, jeg ville tjekke at topstykket ikke bliver for hårdt spændt næste gang. Evt. tjekke om dysen er stor nok så næste sæt ikke også sætter sig.

Re: Carsten"s 2 gear ,,,

: ons 7. feb 2018 18:07
af knallert
den bliver vel varmere i de 4 hjørner..uden køleribber..og så svigter olien først der..der er jo ogsp dobbelt væg..som isolere for varmen

Re: Carsten"s 2 gear ,,,

: tors 8. feb 2018 10:49
af Yamaha FS1 50SS
Cylinder og forrør er nu adskilt,,,så udstødning og forrør overlever og kan bruges igen :D ,,,, og de ridser som er i stemplet skyldes sandsynligvis gl. sodrester som er faldt af over tid ,,, cylindervæggen er slidt helt blank og glat,,, med en tydelig mærkbar slidkant i toppen af cylinderen ,,,, den klaprende og raslende lyd er helt sikkert fra de ca. 0,9 mm. slid der er på stempel og cylinder tilsammen plus de ca. 0,04 mm fra fabrikken ,,,, så det billige originale lort af cylinder og stempel holdt altså kun til 12984 km. før det skulle skiftes og hones op :roll: :roll: ,,,,, :lol: :lol: 8) ,,,,

Re: Carsten"s 2 gear ,,,

: tors 8. feb 2018 11:14
af knallert
ja en puch køre nok det dobbelte..min Monza havde ingen slidmærker overhoved efter ca 12,000 km..men det var en dyrere knallert..så man kan ikke sammenligne uden at se på indkøbs prisen..man får jo næsten 1,5 Yamaha for en Monza dengang i 1980 erne..og 3-4 yamahaer for en kreidler.

Re: Carsten"s 2 gear ,,,

: tors 8. feb 2018 12:12
af Kim B S
Hej Johnny og Lars.
Det kan nu godt undre mig. :o Den originale Cylinder på en Yamaha Passola må åbenbart være bedre. :wink:
Den Passola jeg købte som ny i 1984, kørte jeg 40000 km. på. :wink: Og jeg kørte kun med den cylinder der sad på fra fabrikken. :wink: Og den kørte stadig fint da jeg solgte knallerten. :wink: Den var så kun 5 år da jeg solgte den, men det burde jo ikke gøre nogen forskel på slitagen inde i cylinderen. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Carsten"s 2 gear ,,,

: tors 8. feb 2018 14:40
af Jensmc
Cylinderen er ikke rigtig til knallerten, da den rigtige er 2-kanals. Så hvis den ikke er dyset om, kan fejlen sagtens ligge der.
Til mine køretøjer bruger jeg altid originale stempler. Jeg har ikke haft problemer.
Er cylinderen original?

Re: Carsten"s 2 gear ,,,

: fre 9. feb 2018 20:40
af Yamaha FS1 50SS
Cylinderen er original og stemplet også,,, men om det har siddet på fra ny kan jeg af gode grunde ikke vide,,, da den har kørt sine første spæde ca.9500km. et sted på Fyn,,, hos en ældre herre,,, tror det var i Kværndrup eller Korinth området at knægten købte den,,,,

men i dag har jeg givet karburatoren en god omgang rens,,, og ja der sidder en 55 dyse i den,,,, udstødningen skal vist nok også lige have en gang rens indvendigt,,,, den æ now fjædde ,,, selv knæk boltene sidder i indsugningspladen endnu,,, selv topstykket og udstødning og krumtap er original,,,

Re: Carsten"s 2 gear ,,,

: lør 10. feb 2018 09:48
af Twinsport
Er luftfiltret intakt?
Hvis Jens har ret og cylinderen ikke er den originalt monterede, er der selvfølgelig svært at vurdere hvor mange kilometer cylinderen har kørt, men under normale forhold er der vel langt flere kilometer i sådan en cylinder? 13.000 kilometer er jo ingenting for en lovlig motor. Det er jo kun 400 timers drift.
/Steen

Re: Carsten"s 2 gear ,,,

: lør 10. feb 2018 11:03
af Yamaha FS1 50SS
jeg er slet ikke nået til luftfilteret endnu :D ,,, så det ved jeg ikke om det er,,,, men sidst jeg kiggede ind til det for ca. 6 år siden da han købte den ,,, var det helt :lol: ,,,,

ja 13000km. lyder jo ikke af meget,,,,, og de første ca. 2 år brugte han den dagligt til og fra arbejde,,, det er nok ca. de 3500km. ,,,, men mon ikke at noget af det slid skyldes at den har stået i temmelig lange perioder siden ,,,uden at være startet op ,,, idet hele taget,,, samt den måske nok burde have stået mere lunt og tørt end den har gjort,,,, selv 2takt olie har det jo med at ville rende til det laveste sted over tid,,, så mon ikke at det meste slid skyldes kondensrust i cylinderen,,,pgr. af temperatur svingningerne i et træskur med bliktag :wink: ,,,

Sliddet er fordelt på ca. 3/10 mm. på cylinderen og ca. 6/10 mm. på stemplet ,,, cylindervæggen er forbavsende glat og ridse fri,,, og stemplet er jo det bløde offermetal i den sammen hæng,,,

Re: Carsten"s 2 gear ,,,

: lør 10. feb 2018 19:01
af claus olieklud
hejsa...

bliver der ikke taget fejl af slidtagen ? det lyder da helt skørt med et slid på 0,9 mm, menes der ikke i stedet 9/100 mm ?
man kan vel ca sige at når ny tolerancen er fordoblet, ja så er cylinder/stempel opslidt ( 0,035-0,040 mm X 2 = 0,07-0,08 mm )
det lyder i mine ører helt vildt hvis knallerten overhoved har kunne køre med næsten 1 mm tolerance, derfor er jeg inde på der bliver taget fejl af målet ? eller hvad ?

hilsen olieklud