Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af Allan M »

Nu er jeg så meget på omgangshøjde med det hele, at jeg godt tør lave en tråd ud af det:

Tilbage i 2007 købte jeg et vrag af en 1978´er. Tanken var, at det skulle blive til en knallert, som dem, jeg kendte fra mine unge dage omkring 1991.
Altså ikke noget med originalt udseende, men på den anden side heller ikke noget THansen-fusk (han kom på banen netop i 1991, hvor man kunne ringe og få et papir-katalog tilsendt) :)
Den skal indregistreres, for jeg er godt nok heller aldrig stødt på en lovlig Yamaha 4-gear, som vi kaldte dem. Og at køre uden for lovens regler ønsker jeg af flere årsager ikke (moral, for gammel, risiko). Så nummerplade på skal der.

Projektet 1991-replica løb frem til 2008, hvor den kunne starte og blev prøvekørt. Problemer med tændingen gjorde, at den kom i kælderen vinteren over...... Dvs: Indtil denne sommer :shock:

Nu er der atter søgt tilladelse til indregistrering, og jeg har netop været ude at køre en lille tur. Efter at have hældt frisk benzin på. Jeg var godt nok noget mistænksom overfor det dér med, at benzin kan "blive for gammelt", men den er god nok. Første tråd efter den nye benzin var på, og den sprang i gang.

Nedenfor er lidt billeder af dens stadier indtil nu
Vedhæftede filer
Den har fået denne tidstypiske/historiske motiv-tank på :)
Den har fået denne tidstypiske/historiske motiv-tank på :)
DSC00802-600.jpg (27.74 KiB) Vist 9560 gange
Lige da den var "færdig" i 2008.
Lige da den var "færdig" i 2008.
DSC00510mindre-600.jpg (37.91 KiB) Vist 9552 gange
Før arbejdet gik i gang. Bemærk at den tidligere ejer havde skåret en støddæmper af med en vinkelsliber!
Før arbejdet gik i gang. Bemærk at den tidligere ejer havde skåret en støddæmper af med en vinkelsliber!
Terapiknallerten før start 005-600.jpg (35.82 KiB) Vist 9552 gange
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af Dibii »

Den ser da fin ud. (90er stil er lige min smag :(y) )
Held og lykke med projektet.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af kreidlerhansen »

Og så med mono-støddæmper! :thunge

Uh, jeg får næsten lyst til at kaste en anderøv på Kreidleren! Jeg savner kun lidt (meget!) hjælp til at få krøllet en bagagebærer i rustfast, da jeg kort og godt ikke ønsker at undvære sådan en.


Den er feeeeeeee'!!! :bravo
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af Allan M »

Så kom tilladelsen til syn fra SKAT.

Hvordan er det nu med positionslys: Har jeg travlt med at finde på en løsning dér? Den er fra 1978, men hvad er jeres erfaringer: Vil synsmanden have positionslys og hvis ja, hvordan lavede I det?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af kreidlerhansen »

Allan M skrev:Så kom tilladelsen til syn fra SKAT.

Hvordan er det nu med positionslys: Har jeg travlt med at finde på en løsning dér? Den er fra 1978, men hvad er jeres erfaringer: Vil synsmanden have positionslys og hvis ja, hvordan lavede I det?
Jeg holdt på, at 'små motorcykler fra før 1981 uden akkumulator' ikke kan udstyres med brugbart positionslys, idet man ikke må forlade maskinen, mens den stod i tomgang...

Hvis det er den eneste bemærkning, er jeg overbevist om, det i værste fald bliver en betinget godkendelse...

Og ellers: Find en anden forlygte til synsbrug...?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af Allan M »

Så bestilte jeg tid til told- og registreringssyn ved Amager Bilsyn. Det vil sige.... Ham i telefonen lød som om jeg prøvede at binde ham noget på ærmet. Men efter lidt "jo-jo, man kan skam godt, og I har endda selv gjort det før" og efter at have lovet at scanne og sende al relevant information, som skulle føre bevis for så absurd en påstand, at man skulle kunne syne en gammel knallert, så fik jeg lov at lægge beslag på en tid på tirsdag. Det kunne kun blive den tid. For han ville have en mere til stede. Det er nok meget godt.

Nu har jeg mailet en 9 sider lang PDF og venter spændt på, om jeg får lov at køre til syn :o)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Sv: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af Twinsport »

Hej
Hvis du har tilladelsen fra Skat, så skal du bare trille til syn. Det bestemmer synsmanden ikke. Det er jo netop derfor du har tilladelsen. Jeg har uden problemer fået synet knallerter uden positionslys. Ovenikøbet uden ret megen diskussion. Ellers må du lige skrive til mig. Så kan jeg fortælle dig hvor du skal køre til syn henne. :mrgreen:
/Steen
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af Allan M »

Jeg går da også ud fra at der ikke er så mange dikkedarer når han først har kigget papirerne igennem. Han ville bestemt have papirerne før han ville have mig til syn. Han var nok ikke så rutineret, tror jeg, så jeg vælger at se det som en hjælp til ham.
Det er samme sted som har synet Niels Fups FS1 uden problemer, så jeg går ud fra, at de kan tage den igennem. Ellers vil jeg spørge dig om et bedre sted at prøve :D

Jeg prøver uden positionslyset - jeg har faktisk heller ikke rigtigt set nogle gode løsninger på at installere positionslys......
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af Allan M »

I dag ringede jeg for at få bekræftelse på, at de ønsker at syne mig. Det er åbentbart meeeeeget svært at få lov at køre til syn..... Jeg kunne ikke få en bekræftelse, så lige PT aner jeg ikke om de gider se mig. :whew Og det er altså ikke fordi jeg er uhøflig eller dårlig til at forklare min sag, sådan generelt.

Twinsport, jeg vil meget gerne høre om medgørlige synssteder. Det tyder jo også på, at dem, jeg har henvendt mig til, vil være ekstremt negative hvis jeg så endelig får lov at stille op.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hvorfor skal de bekræfte ? Jeg var bare kørt derud. I Næstved er der ingen problemer hos min synsmand Lars. Du kan bare sige til så kører jeg gerne med.


Morten - Webmaster
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af Allan M »

Der er kommet afklaring på det her til morgen.

Grunden til usikkerheden var, at synsmanden ikke ville sige helt ja før han havde set papir på, hvad det var for noget jeg talte om - jeg tror ikke, han helt troede på mig i første omgang.

Så jeg mailede ham ASAP en PDF med tilladelsen fra CRM og "dokumentationssiderne" fra IndregistreringsGuiden. Så hørte jeg ikke mere... og måtte både ringe og maile og ringe igen.

jeg tror ved nærmere eftertanke, at det hele bunder i, at ham jeg talte med har været ny og uerfaren. Og det er garanteret også derfor han hverken kan sige ja på stående fod og vil have, at de skal være 2 på arbejde, så han ikke står med ansvaret.

Så nu er der hentet prøveplade og forsikringsbevis (Topdanmark, koster 709,- kr. pr år indregistreret som almindelig motorcykel (ikke noget veteran)
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af Allan M »

Jeeeeaaaar! Så gik den igennem!

Det var nu en spacy oplevelse, for selvom de har synet Niels Fups i 2009, så fattede de hat af det hele, ligesom jeg frygtede:

- de ville have typeplade på (??)
- de ville have papirer på vægt, som SPECIFIKT gjaldt NETOP min og ikke bare de generelle i guiden (??)
- de ville have blinklys på (det er faktisk først først et krav for motorcykler fra efter 1994!)
- de mente, at 96 km/t muligvis ikke var nok for en motorcykel (jeg sagde 45 km/t vistnok er kravet, og at der er mange kinesercykler, som ikke klarer 96 km/t)

De så naturligvis alle mine flotte farveudprint i guiden og undrede sig... Det kulminerede da jeg vistnok sagde noget i retning af "Nu STOPPER I kraftedme! I har selv godkendt Niels´ som var præcist magen til"

Så så de på hinanden, og så tror jeg de tænkte at de ikke slet gad mig mere.. Ihvertfald blev der skrevet papirer på rekordtid derefter, og de lod bare mig læse højt fra guiden.

Den kører iøvrigt rigtigt fint, det er jo en fornøjelse. Den vakte stor opsigt begge veje gennem København inkl. henover rådhuspladsen. Folk var ved at køre galt for at kigge og der var flere bemærkninger ud af nedrullede vinduer.

Nu skal jeg så bare en tur til Tåstrup efter en nummerplade. Så er det i kælderen og have rettet de sidste småting så den er shiny til foråret, hvor jeg forhåbentlig får lejlighed til at vise den frem på et træf eller en tur.
Vedhæftede filer
Billede0342-600.jpg
Billede0342-600.jpg (36.49 KiB) Vist 9116 gange
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af Morten - Webmaster »

Stort tillykke !

Det er lidt sjovt at der er så meget forskel på hvordan de håndterer syn. Jeg kan varmt anbefale min synsmanden, der er ALDRIG ballade.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af kreidlerhansen »

:bravo Tillykke! :bravo

Gider ikke kommentere på besværlige synsmænd... i det hele taget forstår jeg ikke problematikken, hvis man har en godkendelse.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af Kim B S »

Hej Allan.
Tillykke med godkendelsen. :bravo Godt at det endelig kunne lade sig gøre. :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af claus olieklud »

jammen tillykke med synet, jeg syntes den går ret godt hvis den render næsten 100 kmt.
der er snart mange 50 ccmère med plade i danmark, underligt at de ikke er ved at lære det i synshallen
nu skal du vel så lige vente en måneds tid på afgiftsberegningen ? den bliver sikkert 0 kr idet den højst har kostet 5000 kr fra ny, og er 35 år gammel
hilsen olieklud
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af Nabo Jan »

Stort tillykke med godkendelsen og god fornøjelse fremover :bravo
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
fiskepeter
Fuldblods knallert
Indlæg: 438
Tilmeldt: ons 15. apr 2009 20:42
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af fiskepeter »

Tillykke her fra og velkommen i mc klubben..... :teeth2

Det bliver sikkert 0 kr min fra 1978 blev synet 2010 og koste 0 kr i afgift :(y)

P.S flere fotos.....
yamaha dx årg 1978 5 gear på plader grøn Tilsalg Ring 61323242
yamaha dx årg 1977 match krom solgt
yamaha fs1 årg 1988 2 gear match sort solgt
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Fra "glemt i kælderen" til "nummerplade på"

Indlæg af Allan M »

Stay tuned for billeder 8)

Med lidt solskin i weekenden til hjælp (?) vil jeg tage en stribe, så jeg også kan præsentere det endelige resultat.

@Claus Olieklud: Det gør den heller ikke, nærmere 70, men i de officielle angivelser i guiden står der 96 km/t, hvilket svarer til 60 mph. Vi er vist alle enige om, at det er ret fantasifuldt, også i standard trim uden begrænsninger. :hihi
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."