Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

claus olieklud skrev:hejsa... den ser ellers flot ud den gamle dtèr... på min kan man heller ikke dreje ankerpladen så tændingstidspunktet er fast, dog ved jeg ikke om yamaha dt cdièn kan forskyde tændingen - sådan er det ihvertfald på 2 takt påhængsmotorer, alså sen tænding ved lave omdrejninger og tidligere tænding ved høje omdrejninger...
jeg hælder også mest til strynboens teori ang. den har kørt lidt tyndt, men lad os endelig høre hvad værkstedet siger
hilsen olieklud
Mange tak - den er ikke perfekt som fs1'erne, men bestemt pæn nok til at jeg vil kendes ved den :wink:

Det med om tændingen kan justeres ved jeg ikke lige :whew men jeg tror det er en blanding af disse ting der har forsaget hullet i stemplet:

- Svampet luftfilter
- Hul i gummi til luftfilter
- For varmt tændrør std. er en 8'er og der sad en 9'er i.. den anbefaler en 7'er hvis den skal køre over længere afstande med høje omdrejninger - hvilket den også gør!
- Benzinhanen var rimelig stoppet

Og så ved jeg ikke med tændingen endnu om den fejler noget :D men det finder jeg jo ud af :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af claus olieklud »

hej nikolaj... jeg må først lige rette din opfattelse af tændrør ! ngk & champion har modsat varmetal - fx er et ngk b4 eller b4h det varmeste tændrør du kan få, imens det i champion vil hedde L87 eller L86... går du lidt op hedder det næste ngk rør b5 eller b6, det svarer til champion L82... det næste i ngk hedder b7 eller b8, det svarer til champion L78 eller L77jc4...

jeg har altid sagt at varmetallet alene er et spørgsmål om at beskytte tændrøret, men selvfølgelig er jeg godt med på at en kreidlerhansen tuning med et kompressionsforhold som en crossmaskine selvfølgelig kræver et koldt tændrør, idet det ikke skal blive et gløderør med umotiveret fortænding som følge...

jeg har ellers et par eksempler på tændrør som ikke KAN medgløde, og faktisk tænkte jeg på at sende dig et eksempel med sidste pakke, men tænkte du aligevel ikke kan bruge det idet duppiditten ikke kan afmonteres, og du kører sikkert med original hætte, så hvordan skulle du dog få gavn af dette ? tanken var til din fine blå racer...

tilbage til emnet: hvis dit gummi imellem kaburator og luftfilter er revnet så er fejlen helt sikkert der... den kører tyndt !

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
her ses ngk BU8H og champion L76V - de erstatter hindanden og er fri for stelelektrode ! selve elektroden er yderst undersænket og intet kan medgløde... de bruges uden grund i ældre mercury outbords...<br />måske de ville være gavnlige i tunede knallerter ?
her ses ngk BU8H og champion L76V - de erstatter hindanden og er fri for stelelektrode ! selve elektroden er yderst undersænket og intet kan medgløde... de bruges uden grund i ældre mercury outbords...
måske de ville være gavnlige i tunede knallerter ?
DSC00609.JPG (94.44 KiB) Vist 8390 gange
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af strynboen »

de sad i de wankel motore som i start 60"erne blev forsøgt solgt som autboard motore...den gamle smed på strynø havde en kasse af dem..de var dog kæmpe store.(.så passede kun i marstal/korsør bensin motorene.)..wankel motorene havde ingen fremtid../levetid...så han fik ikke solgt tændrørene,,inden motorene var ødelagt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af strynboen »

jeg har sendt et nyt(brugt) mellemstykke..så han får tæt indsugening
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

claus olieklud skrev:hej nikolaj... jeg må først lige rette din opfattelse af tændrør ! ngk & champion har modsat varmetal - fx er et ngk b4 eller b4h det varmeste tændrør du kan få, imens det i champion vil hedde L87 eller L86... går du lidt op hedder det næste ngk rør b5 eller b6, det svarer til champion L82... det næste i ngk hedder b7 eller b8, det svarer til champion L78 eller L77jc4...

jeg har altid sagt at varmetallet alene er et spørgsmål om at beskytte tændrøret, men selvfølgelig er jeg godt med på at en kreidlerhansen tuning med et kompressionsforhold som en crossmaskine selvfølgelig kræver et koldt tændrør, idet det ikke skal blive et gløderør med umotiveret fortænding som følge...

jeg har ellers et par eksempler på tændrør som ikke KAN medgløde, og faktisk tænkte jeg på at sende dig et eksempel med sidste pakke, men tænkte du aligevel ikke kan bruge det idet duppiditten ikke kan afmonteres, og du kører sikkert med original hætte, så hvordan skulle du dog få gavn af dette ? tanken var til din fine blå racer...

tilbage til emnet: hvis dit gummi imellem kaburator og luftfilter er revnet så er fejlen helt sikkert der... den kører tyndt !

hilsen olieklud
Okay tak for rettelsen :D ja den har en lille revne... men hvordan kan så lidt gøre at den brænder hul i stemplet? :?
strynboen skrev:jeg har sendt et nyt(brugt) mellemstykke..så han får tæt indsugening
Super så modtager jeg det nok i morgen :D Olie og tændrør skulle også gerne komme der :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jeg kan selvfølgelig ikke garatere dig det ikke sker igen, men ihvertfald det skyldes for meget varme - det er en sur ting da man står med en motor fuld af alumiliums rester...
en tynd benzin/luft blanding har højere brændhastighed end en tyk blanding - derfor vil den tynde blanding " brænde" for hurtigt ud... det gælder om at opnå det største tryk oven på stemplet lidt over topstilling ( jeg mener det er omkring 7 grader efter top ) husk på at gnisten springer lidt før stemplet er i top fordi det tager lidt tid inden forbrændingen udvikler sig, det skal så passe med det højeste tryk opstår efter topstilling... med en tynd blanding går det for stærkt og det maximale tryk opstår for hurtigt, dette giver utilsigtet stor varmeudvikling...
det er godt nok mærkeligt at den ikke har haft varmesat sig, men hvis vi antager det har været lidt rigeligt med spillerum imellem cylinder/stempel og rigeligt med god olie, er det måske derfor den ikke har taget en " klemmer "
det er også sandsyneligt at " hullet " i stemplet er kommet over tid, men at man først opdager det når den går kaput...

jeg kan fortælle dig at min dt 50 mc også kører for tyndt når gummiet imellem kaburator/luftfilter er revnet, det skete for et halvt år siden da jeg skulle ud og køre, så satte jeg gaffatape på revnen og alt blev normalt igen... det er et dårligt stykke gummi jeg har brugt idet det kun er 2 år gammelt - jeg har tænkt at udskifte det med et stykke af en uoriginal oliebestandig forgaffelmuffe til fs1, jeg tror nemlig lige det vil passe

hilsen olieklud
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Så er der lidt nye dele til dyret... :(y) De nye membranplader lukker nu 100% tæt... men den kører stadig ikke helt godt... når den får gas bliver den oppe i omdrejninger i et stykke tid og falder så langsomt. Jeg tror selv det er svømmeren der skal bukkes lidt så den får lidt mindre benzin ned i huset :D
Vedhæftede filer
IMG_7311-1200.jpg
IMG_7312-1200.jpg
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af 12V »

Det du vil prøve med svømmeren vil have modsat effekt.

Er du 100% sikker på at krumtapssimmeringene er helt tæt? Har du brugt en benzinfast flydende pakning mellem blokkene, eller kører den med papir? Jeg har oplevet begge dele på min sidste FS1 renovering, helt nye defekte simmeringe og flydende pakning der ikke tåler benzin og er blevet blæst ud.

Derefter ville jeg prøve en ny tomgangsdyse, samme størrelse som fabrikken/haynes angiver. Det kan være den gamle er groet lidt til. Evt. prøv og rens den med et hårdt nylonhår fra en børste eller forsigtigt med en kobbertråd. Er din karburator ellers sat op som haynes beskriver?

Min faldt hurtigt ned til tomgang, hvis din ikke gør det kan en svømmer justering heller ikke redde den, der må være noget andet galt som gør at den går for mager i tomgang. Jeg ville i hvert fald lave en "plug chop" test på et frisk tændrør (std. tændrør varmetal) 1-2 km med bundgas, hiv koblingen og sluk tændingen, hold ind til siden og aflæs tændrøret. Bare for at være 100% sikker på at den ikke også går for mager ved bundgas så du risikerer dit nye stempel.

PS: Mener Haynes har org. svømmerhøjden et sted, det kan også være at jeg fandt højden et andet sted, kontrollerede den nemlig på min egen.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af strynboen »

ja den er utæt. et sted.det er helt sikkert...min skød simmeringen bag ankerpladen ud..den sidder lidt udsat..den i koblingssiden har et beslag til at holde den på plads...

din vil løbe kaburatoren over...hvis du piller ved flyderen..den er meget følsom..


jeg tror det er tændingen som er svag/forkert...skift tændspolen og cdi....så køre den
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af 12V »

Tændspole = billig.

CDI til en MK2 som kun er lavet i 1½ år = sjælden.

Jeg var heldig da min brændte af, fandt en brugt i ungarn til 900 kr,- Et firma i holland kan renovere dem til ca. 1.400 hvis jeg husker ret.

Jeg tror dog en defekt CDI vil gøre sig mere voldsom bemærket, det gjorde min i hvert fald. Den satte ud og skød.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af strynboen »

prøv at sætte en kina udvendig tændspole på..måske er det bare den...begge mine dt har ødelagt den orginale udvendige spole...den kan købes billigt ved kina cross forhandlerne..evt skagen pocket bike...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Den udvendige er skiftet til en helt ny fra en Yamaha-forhandler... og resten blev målt igen... men de kunne ikke sige noget om tændingen var færdig på den :whew jeg skulle blot prøve at køre... det eneste de mente den kunne fejle var hvis den blev varm.. men det er i hvert fald ikke problemet her, da den også gør det når den er kold :? Jeg prøver lige at rode lidt med svømmeren - det har hjulpet før (før med de slidte membranplader), og så lige tjekke for utætheder hele vejen rundt :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af strynboen »

min var dårligst når den var kold..den kunne ikke tage gassen..man måtte holde den i tomgang længe før den kunne pressses op i rpm...en nyere kina spole..gjorde forskellen...men hvis du har skiftet den udvendige...er der jo kun cdi og indvendig føde spole tilbage..


der er noget med at pakningen mellem motor blok..og cylender...skal være en forstærket type...elllers suger motoren den ind..da pakfladerne er for tynde til at en standart pakning kan holde...hvis dit pakningssæt er u orginalt...må du hellere tjekke med at sprøjte startgas på pakningen ...når motoren køre...hvis den begynder at banke/ryge...suger den gas ind...ved utætheden
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

strynboen skrev:min var dårligst når den var kold..den kunne ikke tage gassen..man måtte holde den i tomgang længe før den kunne pressses op i rpm...en nyere kina spole..gjorde forskellen...men hvis du har skiftet den udvendige...er der jo kun cdi og indvendig føde spole tilbage..


der er noget med at pakningen mellem motor blok..og cylender...skal være en forstærket type...elllers suger motoren den ind..da pakfladerne er for tynde til at en standart pakning kan holde...hvis dit pakningssæt er u orginalt...må du hellere tjekke med at sprøjte startgas på pakningen ...når motoren køre...hvis den begynder at banke/ryge...suger den gas ind...ved utætheden
Ja og det er vist en forfærdelig dyr del :|

Okay... det vil jeg også gøre så - det er uoriginalt... men jeg synes nu det var fin kvalitet... prøver dog lige alligevel :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Så er problemet løst :(y) :bravo :tuba

Det var blot svømmeren der skulle bukkes så den fik noget mere at leve af, som jeg snakkede om længere oppe i tråden^^

Men resten blev nu for en sikkerheds skyld tjekket igennem... og der var ikke fejl ved hverken pakning, simmerringe eller lignende.

Fedt at den endelig virker, så skal udstødningspotten plot lappes :wink:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Så nu er den ved at være færdig... den har stadig lidt problemer med at starte når den er kold.. den "knalder" ligesom en del, og så pludselig kommer den til live og trækker rigtig fint :wink:

Men jeg har fået lappet udstødningen, som der var et ret stort hul i :)
Vedhæftede filer
IMG_7427-1200.jpg
IMG_7428-1200.jpg
IMG_7460-1200.jpg
IMG_7468-1200.jpg
IMG_7469-1200.jpg
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

Ja det har endelig været lidt op ad bakke med den gamle dt på det sidste :roll: der har været det ene problem efter det andet...

Det største problem den har haft, var at den konstant blev varm under kørsel... pga. konstant manglede vand! Jeg var ret sikker på at den var utæt ind til gearkassen et sted, men der var igen tydelige tegn på vand i olien? Men her da jeg var ude og køre en lille tur sammen med en kammerrat kunne vi se at hver gang man accelerede hårdt så smed den vand ud af overløbsslangen til køleren!
Hjem i garagen og få topstykket flået af! Og mensanten om toppakningen ikke var utæt. Jeg læste derefter lidt rundt på nettet, hvor der stod at man absolut skulle holde sig fra at købe uoriginale toppakninger - hvilket jeg i dette tilfælde havde gjort. Jeg har derfor fået bestilt en ny hjem, og mangler nu kun er momentnøgle i den rigtige størrelse for så at få det hele samlet igen.. Håber virkelig den kommer til at virke optimal denne gang!
Vedhæftede filer
IMG_8210-1200.jpg
IMG_8213-1200.jpg
IMG_8215-1200.jpg
IMG_8216-1200.jpg
IMG_8217-1200.jpg
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af 12V »

Ja det forklarer da en del af dine problemer! Håber den bare kører som den skal bagefter :)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af strynboen »

husk nu at dobbel thek at pakningen ikke spejlvendes så lukker der for vandkanalerne..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Yamaha DT125 86' YPVS renovering

Indlæg af Nikolaj Y »

12V: Det håber jeg godt nok også..! :D

Lars: Det vil jeg lige tjekke inden den bliver samlet... men mener nu den ligger rigtigt? :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."