Side 3 af 3

Re: Originalens 78 med Svensker tema

: tirs 10. dec 2013 08:51
af F5B
"så hvis nogen ved hvad der kan fjerne TankCure igen så har jeg en emblemtank der kan reddes!"

Med MEK (methyl ethyl ketone og en tur på rørskæren med knust hærdet glas)
det virker, har lige lavet en for min Portugisiske ven til hans MR 50
så lad mig få den ud så ordner vi lige det
Billede

Re: Originalens 78 med Svensker tema

: tirs 10. dec 2013 15:14
af Guess who
Hej Erik
Ja, det ser da bare godt ud!! :bravo

Mvh
Benny

Re: Originalens 78 med Svensker tema

: lør 6. sep 2014 16:13
af FS1originalen
For nogle uger siden "gravede" jeg halvsvenskeren frem fra skuret med den tanke at nu skulle den lige dyses ind og finjusteres.
Det viste sig at være en opgave der har krævet mange timer med forsøg og (til sidst) en del undren over at ingenting lykkedes :oops:

Problemet var at knallerten kørte stort set upåklageligt, men hvis den stod i tomgang blot i nogle sekunder og man herefter gav gas, så druknede den fuldstændigt, men:

NU ER PROBLEMET LØST :dust
2014-09-06 14.19.57.jpg
2014-09-06 14.19.57.jpg (131.74 KiB) Vist 6916 gange
Benzinen fortættes åbenbart ved tomgang i den fordybning der er i olieskjoldet lige under membranhuset, og et nærmere eftersyn af alle de skjolde jeg har på lager viste at der skulle være et ca. 5mm drænhul ca. der hvor jeg peger med skruetrækkeren.
Hullet manglede simpelthen i mit olieskjold!!! Det tog ikke mange minutter at bore det, og VUPTI så virker det bare...
Nu er det så bare at jeg tænker at en eller anden må have været træt af sin FS1 siden 1978 :mrgreen:

Erik

Re: Originalens 78 med Svensker tema

: lør 6. sep 2014 17:34
af strynboen
dræner den så ind i krumtaps huset??. uden om reed ventilen???nåå nej det er bag bladventilen.....
..har oplevet på mange velo solex,,,at de ikke kan køre,,hvis der er en sø af sod/bensin i bundenaf krumtaps huset...det fanger bensin dampene og bundfælder gas blandingen...derfor er der en aftapnings skrue på mange rigtig gamle knallerter fra 50 erne..de kørte jo med motor olie i bensinen..som forstærkede problemet

Re: Originalens 78 med Svensker tema

: lør 6. sep 2014 22:23
af claus olieklud
hejsa... sjovt at læse noget og så straks kontrollere rigtigheden af det - straks at finde løse olieskjold og hele & halve motorer frem... af dem jeg kunne kontrolere uden adskillelse fandt jeg 2 stk ligesom dit uden drænhul, så det må være fra en bestemt årgang tænker jeg ? alle mine er til 4 gears modellen, så tanken om at det måske var noget der blev brugt på 2 gears er udelukket...
iøvrigt kan jeg se at det manglende hul er tilstædeværende på bagsiden af skjoldet, men ikke helt boret igennem - jeg kan derfor regne ud at du kun har måtte bore dig igennem måske 1 mm gods for at møde hullet fra bagsiden...

iøvrigt syntes jeg at det er mærkeligt at det skulle havde så stor effekt, fordi når man følger det videre forløb kan man se at benzinen skal finde opad igennem den lille sivekanal som er i pakfladen på motorblokkens højre side - da der unægtelig ikke er noget flow igennem kanalen kan jeg ikke forstå hvordan benzinen kan løbe opad ??? jeg kunne forstå hvis benzinen kunne rende væk nedaf eller bare vandret, men opad forbliver en gåde for mig...

af mine 3 kørende yamahaer kender jeg ikke til om det omtalte hul er tilstæde - ihverfald kan de køre lav tomgang i timevis hvis det skulle være, men jeg vil da tænke over at kontrolere det hvis jeg en dag skal afmontere borepladen...

jeg husker at der for et par år siden blev snakket forskellig tomgang ift. knallertens vinkel, jeg tror det var johnny fs1 der bragte det på banen - her tænker jeg så at grunden til jeg oplever extrem god langtidstomgang skyldes at jeg alene kun har sidestøtteben - således må der unægtelig samles mindst mulig brændstof i det " hemmelige " rum

nå, men der findes sikkert mange olieskjolde uden drænhul - sjovt at vide hvorfor og hvilken årgang der er tale om... også sjovt at høre om der er andre der har problemer med det, eller andre der siger deres yamaha kører perfekt i tomgang uden drænhul

hilsen olieklud

Re: Originalens 78 med Svensker tema

: lør 6. sep 2014 23:39
af Morten - Webmaster
Min 76'er har altid haft den tendens i tomgang. Hmm


Sent from Mobile device

Re: Originalens 78 med Svensker tema

: søn 7. sep 2014 08:50
af 12V
Hmm, det gjorde min første motor også, længere tomgang resulterede i meget firetakten bagefter.
Jeg mener dog at den havde hullet, spørgsmålet er så om min pakning, eller brug af flydende pakning, har lukket for hullet.
Nr. 2 Motor jeg har på nu gør det ikke.

Re: Originalens 78 med Svensker tema

: søn 7. sep 2014 09:16
af Dewil
Jeg har også oplevet problemet, man skal lige lege lidt med gassen for at komme igang igen efter flere minutters tomgang. Dejligt hvis dette er løsningen..

Re: Originalens 78 med Svensker tema

: søn 7. sep 2014 10:42
af FS1originalen
Dewil skrev:Jeg har også oplevet problemet, man skal lige lege lidt med gassen for at komme igang igen efter flere minutters tomgang. Dejligt hvis dette er løsningen..
De fleste kender vel fænomenet efter flere minutters tomgang, og det gør denne da også stadig...
Mit problem var efter sekunders tomgang, og meget slemt.

Erik

Re: Originalens 78 med Svensker tema

: søn 7. sep 2014 11:40
af juhl-drengen
Kiggede lige på mit eget skjold, der er hullet boret men det er ikke så kønt på ydersiden som på indersiden (mon det har haft samme "sygdom") men noget andet der undrede mig: De to "tapper" der er ind mod koblingen de er ikke den fordybning i midten på min som der er på din, hvordan kan det være?