Side 1 af 2

Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: ons 13. feb 2013 14:29
af Per
I går tog jeg hul på Eriks 77´er k1. Når den er færdig, så er hans samling fuldbyrdet fra og med 76 og frem.
Som sædvanligt nyder jeg at starte med motoren. Det er en rigtig dejlig fornemmelse, at selve maskinen - hjertet i ethvert køretøj - står klar og venter på at blive startet op :D

Også denne gang blev det motoren som det første.
Jeg har for alvor taget et nyt apparat i brug. Et måleur fra BILTEMA til sølle 179 kr. Det måler med 1/100 mm nøjagtighed, og jeg spænder altid krumtappen op og måler om den holder sig indenfor de tilladte 3/100 mm, der hvor lejet sidder. Denne her slog 11/100 mm. Med en gummihammer og lidt tålmodighed fik jeg den ned på 0,5/100 mm. Viseren bevægede sig stort set ikke :lol:

Derefter checkede også lige gearakslerne i drejebænken og kun den til koblingshjulet var lige. Den anden måtte kasseres og skiftes ud med en ny.

Krumtaphusene var jeg ned hos Erik og få dem vasket i fortynder, hvorefter jeg tog op på et værksted, hvor jeg sandblæste dem med fint sand og et tryk på kun 8 bar. Det kan godset tåle og de bliver ligeså flotte og glatte som ved glasblæsning.

Derefter blev krumtaphuset samlet med nye SKF-lejer, så nu er den klar til et sprøjtnyt koblingshjul (det sidste, som Eriks lager kan levere i nyt) samt de øvrige stumper.

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: ons 13. feb 2013 16:03
af 12V
Altid dejligt at starte med motoren, jeg skulle bare ikke have gjort det - er ikke kommet videre med resten siden :P

Det ser skide godt ud hvad du laver!

Har også købt biltemas måleur, utrolig til den pris, har også brugt den flittigt siden.

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: ons 13. feb 2013 17:26
af strynboen
lige en bøvs..er din bænk 100% lige i patronen...jeg plejer at dreje en pinol spids på et stykke aksel..så det løber 100% i drejebænken.( det må ikke trages ud af patronen. uden at der drejes rent igen ) så sætter jeg krumtappen mellem pinol spidserne..så er alt skævheder og slør væk..og kun skævheden i krumtappen er målelig..når du spænder op i patronen..kan der være flere 100 dele slag..har jeg oplevet på flere bænke..

mener at fortsætteren skal stå på ca 30 grader for en fin spids..det er helt sikkert under 45 grader..den er for stump

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: ons 13. feb 2013 19:26
af Per
Tak for kommentarerne :(y)

Til Jesper:
Ja, det er korrekt, at skidt og snavs vil binde lettere på en helt ren overflade.
Jeg gør dog det, at jeg - når motoren er samlet - pensler hvid vaselineolie på og lader det stå og trække et par timer. Derefter tørrer jeg det overflødige af med en ren klud. Det har jeg ret gode erfaringer med. Så skal der måske også lige tilføjes, at Eriks små babyer nok aldrig kommer ud at køre på en pløret markvej :lol:

Til Lars:
Jeg forstår ikke helt, hvorfor min metode ikke er god nok. Jeg kan kun se, at min opspænding ikke duer, hvis patronen ikke centrerer emnet præcist. Det gør min, da jeg har prøvet at spænde en krydspind op og sætte måleuret på. Nålen flytter sig ikke det mindste :D

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: ons 13. feb 2013 19:47
af Per
Jeg har lige været nede og prøve igen, og jeg må erkende, at krydspinden denne gang "hoppede" 2/100 mm, så jeg bøjer mig i støvet og må erkende, at din metode er bedre, hvis enderne på krumtappen er helt intakte. Jeg lever dog med det, når tolerancen mht. at "hoppe" ligger indenfor et par hundrede-dele.

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: ons 13. feb 2013 20:25
af strynboen
ja når du er inden for fabriks tolerencerne..med bænkens slør medregnet..er det helt fint..
men hvis du evt vil lave en aksel med leje pasninger i begge ender..og er tvunget til at vende akslen..er drejning mellem pinoler..den eneste måde at få det 100%..man kan også bruge brille hvis pinol hullet er skædet

at spænde i kløerne kan faktisk sjældent bruges når man er i hundredele området..selv med bløde klører..som tildrejes til enmerne..i fortiden var alle drejebænke med pinol spidser ..og man brugte en medbringer..for at enmerne kunne tvinges til at holde omdrejnings tallet...men med hårdmetal var trykket og belastningen så stor at man opgav denne metode..og i mange tilfælde drejede enmerne fra en ende..og skar dem af .selv om det var tidskrævende

når jeg drejer aksler til elmotore som køre 2800 rpm..kan en skævhed på 2 hundredele..få lejerne til at vandre/gnave på akslerne.og efterfå 100 timers drift støjer motorene..de skal faktisk løbe lige ellers ødelægger de sig selv...vi døjer meget med at renovere blæsemotore med nedslidte glidelejer..når jeg drejer alu huset ud til 6202/12,7 akselmål...skal det hele løbe sammen..har fået motore retur..som jeg så efterfølgende har drejet ud til tolerence ringe..for at redde dem når de er drejet lidt skævt ud..alle de timers arbejde er spildte da vi må gøre det om på firmaets regning..

:offtopic :offtopic :offtopic

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: ons 13. feb 2013 23:46
af T.B.
Endnu et fint projekt,der bliver spændende at følge. :D Men hvad laver de SKF lejer i en original Yamaha motor ? Er i også begyndt at bruge simmerringene fra thansen? Eller endnu værre "det lille motorrenoveringssæt" fra samme reservedelsudbyder ??? :hihi :D :D

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: tors 14. feb 2013 00:02
af Per
T.B. skrev:Endnu et fint projekt,der bliver spændende at følge. :D Men hvad laver de SKF lejer i en original Yamaha motor ? Er i også begyndt at bruge simmerringene fra thansen? Eller endnu værre "det lille motorrenoveringssæt" fra samme reservedelsudbyder ??? :hihi :D :D


Hæ hæ, Tommy.

Nej, Thansen-dele forefindes KUN på Eriks gennemførte helt specielle rendyrkede Thansen-model 8)
Nu er SKF-lejer vel kvalitetsmæssigt stort set på niveau med de originale japanske, så mon ikke det går? Det er 77´eren DX og 78´er DX-modellen, der har fået fuld gas japanske lejer og stort set alt fra japanske Yamaha-poser med japanske fingeraftryk på, men prisen blev også derefter :mrgreen:

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: fre 15. feb 2013 12:10
af Per
I dag har jeg været henne på mit fjernværksted for at blæse et gammelt, men originalt topstykke.
Det blev monteret på den næsten samlede motor med lukkede topmøtrikker. Om det er helt korrekt, er jeg usikker på, men det ser bedre ud.

Motoren blev så lige penslet med hvid vaselineolie, så nu kan overfladen stå og blive mættet af det et par timer.

I går fik jeg spændt to hjul op med nye originale nav og ARAYA JAPAN fælge. Der kom også YOKOHAMA fælgbånd, slanger og dæk på.

Nu venter jeg kun på en centralfod, et stel og en bagsvinger fra Erik, så kan samlearbejdet begynde :(y)

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: fre 15. feb 2013 12:17
af Dewil
Ser fint ud Per, det skal ikke være lukkede møtrikker på årgang 77, men det ser mere færdigt ud. Neutrallyskontakten skal dog være i plast og ikke metal.

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: fre 15. feb 2013 13:53
af Guess who
Nogle af de metal frigears kontakter går ikke langt nok ned i blokken til at blive aktiveret. Derfor er den originale at foretrække :wink:

Ellers ser det fint ud!

Mvh
Benny

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: fre 15. feb 2013 19:13
af Per
Frigearskontakten er original og den er taget ud af en Yamaha-pose med det korrekte reservedelsnummer.
Kunne det tænkes, at dem i plastikhus er den nye generation af kontakter?

Jeg ved fx med sikkerhed, at min 73´er havde kontakten med metalhus - som på billedet.
I diverse reservedelskataloger er der det samme nummer fra 74, 76 og 77 (de eneste vi har checket).

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: fre 15. feb 2013 21:39
af Guess who
Ja, er helt klar over den er original den der er monteret. Det jeg vil frem til er, at der har været et STORT parti frigearskontakter på markedet i metal som var for korte - kun 3mm - men nok til den ikke blev aktiveret og dermed virkede!!

Derfor kan man ikke regne med en metalfrigearskontakt er original - hvorimod de i plastik er. De kan stadig købes ved Yamaha.

Mvh
Benny

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: fre 15. feb 2013 21:58
af FS1originalen
Og jeg er stødt på flere af dem i tidens løb Benny - er nu ikke overbevist om at de "for korte" er originale :oops: Men det er jo nemt at teste når motoren ligger på bordet... I frigear og mål med et ohmmeter om der er forbindelse fra skruen til motorblokken - er der gennemgang er den ok...

Kunne ikke lige finde kontakten i shoppen, men tanten har den originale i plast - endda til en rimelig pris!!!

Erik

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: fre 15. feb 2013 22:10
af Guess who
FS1originalen skrev:Og jeg er stødt på flere af dem i tidens løb Benny - er nu ikke overbevist om at de "for korte" er originale :oops: Men det er jo nemt at teste når motoren ligger på bordet... I frigear og mål med et ohmmeter om der er forbindelse fra skruen til motorblokken - er der gennemgang er den ok...

Kunne ikke lige finde kontakten i shoppen, men tanten har den originale i plast - endda til en rimelig pris!!!

Erik


Hej Erik

Originale metal frigearskontakter har den rigtige længde, det er uoriginale metal kontakter "vi" har oplevet som er for korte - tror vi har talt om det ved et træf engang :lol:

Benny

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: fre 15. feb 2013 22:24
af FS1originalen
Guess who skrev:tror vi har talt om det ved et træf engang :lol:

Benny


Så har det sikkert været ud på natten på Strynø - det kan du ikke regne med at jeg kan huske :offtopic

Erik

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: ons 1. maj 2013 21:28
af Per
Så er der sket lidt på Eriks projekt nr. 10.
Han har endelig fået stellet sandblæst og en bagsvinger fra Dewil, så det at få det malet var - for ham - kun en detalje.
Den bliver nærmest 100% original. NOS forskærm, nyforkromet bagskærm, nye hjul hele vejen igennem osv osv.
Hvis jeg skal komme med en lille ting, som ikke helt lever op til det foregående projekt, så er tanken bare en gammel en, som han har sprøjtet over med en gang blå maling :lol: :lol:
Nå, spøg til side. Den står selvfølgelig meget flottere end det originale japanske :dust

Her et par billeder.

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: ons 1. maj 2013 21:52
af Dewil
Det var en Sheriff svinger.... og det var så første og sidste gang det blev prøvet af, tog alt for lang tid.... hi hi

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: ons 1. maj 2013 22:05
af Dewil
Må man iøvrigt fluekneppe på nuværende tidspunkt?

Re: Projekt nr. 10 til Erik. En 77´er k1.

: ons 1. maj 2013 22:08
af Per
Man må altid fluekneppe :hihi