Side 3 af 3

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: søn 17. feb 2013 19:41
af strynboen
jo der er fint håndværk dit svejse arbejde..det er bare lidt imod vores ideer..men ingen tvivl om det virker..vi prøver bare at holde en old school stil..der er du nok lidt for radikal...men blandt de hurtige på vejen er du top dollar...så ikke noget negativt om dit arbejde.....svejser du beabejdede stumper i..eller bygger du" pølser "op af alu..der skal meget matriale i(og slibearbejde) hvis der ikke bruges beabejdede stykker

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: man 18. feb 2013 08:49
af juhl-drengen
Dav oliver :teeth2

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: man 18. feb 2013 18:41
af oli-stav
Har lavet en maxi hvor membranhuset er fræst ud i en klods og så er det svejst en aluplade på under cylindern, og så er resten pølset op Og så har jeg lavet en yamaha 4 gear hvor der er pølset på med alu og derefter planfræst og boret op og filet skyllekanaler :) Men er igang med en ny 4 gear hvor jeg har fremstillet skyllekanaler og pinbolthuller i en klods som jeg så har svejst på :)

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: man 18. feb 2013 22:51
af kreidlerhansen
strynboen skrev:jo der er fint håndværk dit svejse arbejde..det er bare lidt imod vores ideer..men ingen tvivl om det virker..vi prøver bare at holde en old school stil..der er du nok lidt for radikal...men blandt de hurtige på vejen er du top dollar...så ikke noget negativt om dit arbejde.....svejser du beabejdede stumper i..eller bygger du" pølser "op af alu..der skal meget matriale i(og slibearbejde) hvis der ikke bruges beabejdede stykker
Det er fedt, når det virker...!

Jeg synes netop en del af udfordringen forsvinder, når motoren ændres radikalt!

Mit scootlerprojekt modsiger selvfølgelig min holdning, men jeg lod mig rive med af idéen for år tilbage, stumperne var stort set i hus, og blokken duer stadig sammen med originale cylindre - der er trods alt kun gjort plads til et 2mm bredere skørt samt 47mm stempel.

Vandkøling er droppet - kan lige så godt bolte en AM6-motor i stellet, i stedet. Hvis jeg da ikke investerer i en replica af en org. vandkølet cylinder med stempelstyret indsugning...

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: tirs 19. feb 2013 15:36
af strynboen
jeg har en drøm om en yamaha motor..hvor der fræses ud til en melbran klods..som skal skæres i 2 halvdele..og så skæres der ud i motor halvdelene..og svejses i halvdelene og planfræses så det slutter tæt..den skal monteres i gear/krumtaps huset..så kaburatoren og melbran peger ned i blokken,,alså en liggende kaburator med separat svømmerhus oven på motoren,,lige hvor det runde luftfilter hus ..sidder normalt..så vil blandingen få max flow ind i krumtaps huset..med minimalt krumtaps hus volume..der bliver dog lidt forøget krumtaps hus volume..da melbranen ikke kan monteres helt nede ved krumtaps huset..

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: tirs 19. feb 2013 19:09
af kreidlerhansen
Det er den eksakte konstruktion af AM6-motoren... det virker derfor (for mig) lidt fjollet at svejse og pløje i en Yamaha-blok. Især når koblingen er så grundlæggende nederen :( Og det er ikke ondt ment - overhovedet! Det er bare en betragtning.

Kreidlerblokkene er i produktion, påny. 3.200kr for et nyt krumtaphus er også en slags penge, men man kan da tillade sig at ændre på skidtet uden samvittighedskvaler!

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: tirs 19. feb 2013 19:53
af Kai
strynboen skrev:jeg har en drøm om en yamaha motor..hvor der fræses ud til en melbran klods..som skal skæres i 2 halvdele..og så skæres der ud i motor halvdelene..og svejses i halvdelene og planfræses så det slutter tæt..den skal monteres i gear/krumtaps huset..så kaburatoren og melbran peger ned i blokken,,alså en liggende kaburator med separat svømmerhus oven på motoren,,lige hvor det runde luftfilter hus ..sidder normalt..så vil blandingen få max flow ind i krumtaps huset..med minimalt krumtaps hus volume..der bliver dog lidt forøget krumtaps hus volume..da melbranen ikke kan monteres helt nede ved krumtaps huset..
Jeg har faktisk tænkt samme ide flere gange, der kom bare lige et motorophæng i vejen (det hvor luftfilterkassen sidder på)

Ellers kunne der snildt lige være en dobbelt membran fra en scooter ovenpå motoren, og så en 19-20mm karburator fra en skovsav, den kan vende på hovedet om det skal være. Så er det nemlig liiige før der bare skal et lille stykke rør fra den og op i bunden af det org luftfilterhus og så et skumfilter inden i.

Godt nok giver det en smule større volumen i krumtaphuset, men til gengæld slipper man for det tåbelige design hvor membranen sidder i vejen for den ene skyllekanal.

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: tirs 19. feb 2013 20:08
af strynboen
jeg har forsøgt med de melbran pumpe kabuer..på knægtens kina maskine..hvor kabuen altid løb over...men de er mindre effektive end samme størelse normale kab..
jeg erstattede den orginale 12 mm med en 12 mm...motorsav pumpe kaburator..og den kørte langsommere..så min erfaring er at de skal være noget større..men ellers fungere fint..acc og tomgang er det samme..de tager også gassen fint jævnt..

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: tirs 19. feb 2013 20:31
af kreidlerhansen
Hvorfor så ikke bare gøre det, Lars? Mens stumperne stadig er til at finde! Ressourcerne kan findes herinde, hvis der mangler værktøj og knowhow.

Alternativet er en RD-cylinder, som giver næsten samme indsugningsforløb... det er jo prøvet med succes andetsteds, og det kræver ikke alverden af blokken, som sådan. Medmindre flowet skal være HELT perfekt...

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: tirs 19. feb 2013 21:42
af strynboen
ja ..men jeg nænner ikke skære...jeg er altid i stor tvivl ,,på mine maskiner..om hvor meget jeg skal forbedre...uden at orginaliteten ryger...så tuning er for mig..at købe en mc..for at køre stærkt..og mine knallerter skal bare køre så perfekt som muligt..med små forbedringer på de svagheder de nu har..men driftsikkerheden er højest priotering

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: tirs 19. feb 2013 23:36
af kreidlerhansen
Hvis og hvis, jaja, men hvis nu man falder over en blok, som alligevel skal reddes pga revner, en oval 'sneglegang' eller hvad der nu kan være galt... en forkn*ppet 2g motor, f.eks.

Det ville vel være oplagt?

Det ER synd at svejse og fræse i en pæn blok... eller et nummermatch, for den sags skyld! Af samme årsag er jeg gået bort fra netop indsugning i blokken + Derbi-cylinder, fordi det blot svarer til at smide en ~40 år gammel gearkasse i en Derbi-blok, og det giver ikke rigtig mening.
:whew
Det er vel forskellen på, om man søger maksimal ydelse (den ofte nævnte 'tisse-længst-konkurrence'), eller om man blot forsøger at forbedre en anelse på den oprindelige konstruktion?

Jeg er overbevist om, at indsugning lige over krumtappen og i så kort afstand fra skyllekanalerne som muligt, ER det bedste kompromis på alle ledder og kanter. Sammen med bare en 18mm, moderne karburator vil Yamahaen flyve ubesværet med blot et 43mm stempel og især med 42mm slaglængde oveni.

Standardindsugningen er kompakt og smart, men over en vis grænse decideret håbløs med membranindsugning. Til gengæld er den kultiveret, rap og helt sin egen! De går fantastisk i perfekt stand... Kreidleren er en ucharmerende spand skruer i en tørretumbler til sammenligning!

...men nøjjj, hvor ville jeg dog ønske, du lod nysgerrigheden vinde, og kastede dig over det misfoster, som en 2g motor er i mine øjne!
:thunge