Side 2 af 3

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: fre 1. feb 2013 20:50
af Nikolaj Y
strynboen skrev:hvad med at slibe/dreje alle køleribber af cylenderen..og bygge en alu cylender omkring med huller til udstødning..og så have vand omkring den våde foring..så kan du køre med mindre cyll tolerence..pga stabil temperatur...det må kunne laves pænt..
Måske det er lige voldsomt nok? :lol:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: fre 1. feb 2013 21:03
af juhl-drengen
jeg kender en anden der er ved at uddanne sig til industri tekniker der har lavet sin egen vandkølede cylinder :) han har gået på samme skole som mig kan da se om han har nogle billeder :)

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: lør 2. feb 2013 10:39
af strynboen
alt kan jo fremstilles...hvis du har et maskin værksted til rådighed..og en masse tid...så et skole procjekt er jo en super fin mulighed for 2 fluer i et smæk..
og det giver nok ekstra bonus..hvis man kan fremvise et kørende slut produkt..så er både teori og håndværket total i orden...

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: lør 2. feb 2013 10:56
af kreidlerhansen
Der er intet kompliceret i at bygge en cylinder vandkølet. I korte træk kan man nøjes med at svejse et vandkammer udenom en fartvindkølet cylinder.
Kunsten ligger i håndværket, da den skal slutte tæt.

Det bliver først besværligt, når det skal være kønt at se på, og man samtidig skal tage højde for termisk effektivitet samt stabilitet = jævn temperatur hele vejen rundt, men uden man påvirker temperaturen på udstødninhsgasserne mere end nødvendigt.

Vandkøling giver anledning til strammere tolerancer, hvilket alt andet lige øger effekten sammen med en stabil, optimal driftstemperatur. Jeg mindes, at Malossi foreskriver dn tolerance mellem cylinder/stempel på 0,027 (27/1.000mm eller 2,7/100mm) for deres MHR 50cc til Derbi og AM6... og en squish-afstand på 0,30-0,45mm!
De luftkølede ligger omkring 3,5/100mm (50cc) og en squish på 0,5-0,6mm til sammenligning; Endda til motorer med kortere plejlstang.

Det siger en smule om forskellen i varmeafledning, hvis ellers jeg har fattet fysikken... løseligt, bevares. :P

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: lør 2. feb 2013 14:15
af juhl-drengen
så fandt jeg lige hans billeder fra det :D http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... __12_tal_d" onclick="window.open(this.href);return false;

han har også tidligere ombygget sin fs1 til vandkølet http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... c_projekt_" onclick="window.open(this.href);return false;

OG sin puch ;) http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... t_lc_maxi_" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: lør 2. feb 2013 17:13
af strynboen
nåå ja ..men det er jo bare tilpasede blokke til sccoter cylendre..ikke meget udfordring..udover at svine svejse en masse alu..det er mere udfordrene at tilpasse dele
end voldsvejse en motor til en eller anden cylender...


ideen med en melbran blok svejset direkte ovenpå krumtaps huset er den eneste reelle mulighed for at få max flow i en fs1 motor..man skal uden om krumtappen med gassen,,,dvs bag ind i krumtaps huset..at tvinge det gennem krumtappen er et drejeventil lævn...som gør tuning af reedvalve motoren nærmest umulig..tror en fs1 motor med indsugening ned i blokken kan køre mindst 120...især hvis det gøres noget grundigt ud i at fræse en godt melbran blok..der svejses ned i motoren..den skal være delt sammen med blokken..men det er vel ikke et problem

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: lør 2. feb 2013 18:28
af kreidlerhansen
Konceptet er enkelt nok, som Strynboen påpeger.

Udfordringen ligger i at få det originale til at svinge, så det kører, som folk kan huske fra 'dengang fars Yamaha gik 135km/t med en original 45mm cylinder' :)

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: søn 3. feb 2013 19:32
af Nikolaj Y
Hermed næsten færdig :teeth2 Jeg mangler lige gummistudsen til luftfilter + et powerfiltet (bare for udseendes skyld) - får jeg til stumpemarked i Viborg..

Motoren består nu af:

12,8 hk cylinder og topstykke
racerstempel med 1 stempelring
16mm karburator
18mm indsugning
membran med polini-plader
original krumtap
13 tands fortandhjul
og desværre ingen tænding :P

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: søn 3. feb 2013 19:46
af Dewil
Det ser super ud, men du skal da have en tænding på den ikke? :D

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: søn 3. feb 2013 19:48
af Nikolaj Y
Dewil skrev:Det ser super ud, men du skal da have en tænding på den ikke? :D
Jo på et tidspunkt - men i første omgang er der nogle ting der er vigtigere at få lavet - jeg har desværre ikke råd til det hele :roll: :D

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: søn 3. feb 2013 19:50
af Dewil
Det har vi andre heller ikke..... :shock:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: søn 3. feb 2013 19:52
af Nikolaj Y
Dewil skrev:Det har vi andre heller ikke..... :shock:
Haha - det gør det ikke bedre når jeg intet arbejde har + jeg er ikke engang på SU endnu :cry:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: søn 3. feb 2013 20:14
af juhl-drengen
Hey skulle du ikke bruge det vandkølede topstykke? :)

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: søn 3. feb 2013 20:14
af Nikolaj Y
juhl-drengen skrev:Hey skulle du ikke bruge det vandkølede topstykke? :)
Ikke på denne motor... topstykket skulle gerne ud og køre på et tidspunkt :teeth2

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: søn 3. feb 2013 20:17
af juhl-drengen
Når havde jeg ellers regnet med :) hvis du dropper ideen med vandkøl kan du evt. sælge den videre til mig ;) men var du stadig interesseret i den ekstra køler jeg havde liggende :)

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: søn 3. feb 2013 20:18
af Kai
Er det bare synsbedrag..eller sidder simmeringen i tændingssiden ikke lovlig langt inde ?

Ellers flot motor :) den vil pynte på enhver hylde i stuen :bravo

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: søn 3. feb 2013 20:27
af Nikolaj Y
Kai skrev:Er det bare synsbedrag..eller sidder simmeringen i tændingssiden ikke lovlig langt inde ?

Ellers flot motor :) den vil pynte på enhver hylde i stuen :bravo
Jo det gjorde den... men er rettet nu - den står jeg kun 30 cm fra mig - så det var en snild sag :teeth2 og ja det pynter på værelset :D ...

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: man 4. feb 2013 08:39
af claus olieklud
hej... jeg syntes også den er rigtig flot, faktisk ville den kun blive grim med det vandkølede topstykke...
jeg tror der er godt med hk i den motor
hilsen olieklud

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: man 4. feb 2013 09:08
af Nikolaj Y
claus olieklud skrev:hej... jeg syntes også den er rigtig flot, faktisk ville den kun blive grim med det vandkølede topstykke...
jeg tror der er godt med hk i den motor
hilsen olieklud
Ja det har du ret i... jeg har prøvet og det ser lidt fesent ud med sådan et lille topstykke på sådan en stor cylinder...

Og ja jeg håber da der er lidt hk gemt i den :D

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

: søn 17. feb 2013 19:25
af oli-stav
Det kan godt være at det ikke er håndværk og tilpasse en scootercylinder, men det virker og kører møj stærkt :) Det er mig som har lavet de ting som Juhl-drengen linker til :)