Der er intet kompliceret i at bygge en cylinder vandkølet. I korte træk kan man nøjes med at svejse et vandkammer udenom en fartvindkølet cylinder.
Kunsten ligger i håndværket, da den skal slutte tæt.
Det bliver først besværligt, når det skal være kønt at se på, og man samtidig skal tage højde for termisk effektivitet samt stabilitet = jævn temperatur hele vejen rundt, men uden man påvirker temperaturen på udstødninhsgasserne mere end nødvendigt.
Vandkøling giver anledning til strammere tolerancer, hvilket alt andet lige øger effekten sammen med en stabil, optimal driftstemperatur. Jeg mindes, at Malossi foreskriver dn tolerance mellem cylinder/stempel på 0,027 (27/1.000mm eller 2,7/100mm) for deres MHR 50cc til Derbi og AM6... og en squish-afstand på 0,30-0,45mm!
De luftkølede ligger omkring 3,5/100mm (50cc) og en squish på 0,5-0,6mm til sammenligning; Endda til motorer med kortere plejlstang.
Det siger en smule om forskellen i varmeafledning, hvis ellers jeg har fattet fysikken... løseligt, bevares.