Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af Nikolaj Y »

strynboen skrev:hvad med at slibe/dreje alle køleribber af cylenderen..og bygge en alu cylender omkring med huller til udstødning..og så have vand omkring den våde foring..så kan du køre med mindre cyll tolerence..pga stabil temperatur...det må kunne laves pænt..
Måske det er lige voldsomt nok? :lol:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af juhl-drengen »

jeg kender en anden der er ved at uddanne sig til industri tekniker der har lavet sin egen vandkølede cylinder :) han har gået på samme skole som mig kan da se om han har nogle billeder :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af strynboen »

alt kan jo fremstilles...hvis du har et maskin værksted til rådighed..og en masse tid...så et skole procjekt er jo en super fin mulighed for 2 fluer i et smæk..
og det giver nok ekstra bonus..hvis man kan fremvise et kørende slut produkt..så er både teori og håndværket total i orden...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af kreidlerhansen »

Der er intet kompliceret i at bygge en cylinder vandkølet. I korte træk kan man nøjes med at svejse et vandkammer udenom en fartvindkølet cylinder.
Kunsten ligger i håndværket, da den skal slutte tæt.

Det bliver først besværligt, når det skal være kønt at se på, og man samtidig skal tage højde for termisk effektivitet samt stabilitet = jævn temperatur hele vejen rundt, men uden man påvirker temperaturen på udstødninhsgasserne mere end nødvendigt.

Vandkøling giver anledning til strammere tolerancer, hvilket alt andet lige øger effekten sammen med en stabil, optimal driftstemperatur. Jeg mindes, at Malossi foreskriver dn tolerance mellem cylinder/stempel på 0,027 (27/1.000mm eller 2,7/100mm) for deres MHR 50cc til Derbi og AM6... og en squish-afstand på 0,30-0,45mm!
De luftkølede ligger omkring 3,5/100mm (50cc) og en squish på 0,5-0,6mm til sammenligning; Endda til motorer med kortere plejlstang.

Det siger en smule om forskellen i varmeafledning, hvis ellers jeg har fattet fysikken... løseligt, bevares. :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af juhl-drengen »

så fandt jeg lige hans billeder fra det :D http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... __12_tal_d" onclick="window.open(this.href);return false;

han har også tidligere ombygget sin fs1 til vandkølet http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... c_projekt_" onclick="window.open(this.href);return false;

OG sin puch ;) http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... t_lc_maxi_" onclick="window.open(this.href);return false;
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af strynboen »

nåå ja ..men det er jo bare tilpasede blokke til sccoter cylendre..ikke meget udfordring..udover at svine svejse en masse alu..det er mere udfordrene at tilpasse dele
end voldsvejse en motor til en eller anden cylender...


ideen med en melbran blok svejset direkte ovenpå krumtaps huset er den eneste reelle mulighed for at få max flow i en fs1 motor..man skal uden om krumtappen med gassen,,,dvs bag ind i krumtaps huset..at tvinge det gennem krumtappen er et drejeventil lævn...som gør tuning af reedvalve motoren nærmest umulig..tror en fs1 motor med indsugening ned i blokken kan køre mindst 120...især hvis det gøres noget grundigt ud i at fræse en godt melbran blok..der svejses ned i motoren..den skal være delt sammen med blokken..men det er vel ikke et problem
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af kreidlerhansen »

Konceptet er enkelt nok, som Strynboen påpeger.

Udfordringen ligger i at få det originale til at svinge, så det kører, som folk kan huske fra 'dengang fars Yamaha gik 135km/t med en original 45mm cylinder' :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af Nikolaj Y »

Hermed næsten færdig :teeth2 Jeg mangler lige gummistudsen til luftfilter + et powerfiltet (bare for udseendes skyld) - får jeg til stumpemarked i Viborg..

Motoren består nu af:

12,8 hk cylinder og topstykke
racerstempel med 1 stempelring
16mm karburator
18mm indsugning
membran med polini-plader
original krumtap
13 tands fortandhjul
og desværre ingen tænding :P
Vedhæftede filer
IMG_4849-1200.jpg
IMG_4851-1200.jpg
IMG_4852-1200.jpg
IMG_4854-1200.jpg
IMG_4855-1200.jpg
P1050003_1024x768.JPG
P1050003_1024x768.JPG (159.67 KiB) Vist 5286 gange
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af Dewil »

Det ser super ud, men du skal da have en tænding på den ikke? :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af Nikolaj Y »

Dewil skrev:Det ser super ud, men du skal da have en tænding på den ikke? :D
Jo på et tidspunkt - men i første omgang er der nogle ting der er vigtigere at få lavet - jeg har desværre ikke råd til det hele :roll: :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af Dewil »

Det har vi andre heller ikke..... :shock:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af Nikolaj Y »

Dewil skrev:Det har vi andre heller ikke..... :shock:
Haha - det gør det ikke bedre når jeg intet arbejde har + jeg er ikke engang på SU endnu :cry:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af juhl-drengen »

Hey skulle du ikke bruge det vandkølede topstykke? :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af Nikolaj Y »

juhl-drengen skrev:Hey skulle du ikke bruge det vandkølede topstykke? :)
Ikke på denne motor... topstykket skulle gerne ud og køre på et tidspunkt :teeth2
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af juhl-drengen »

Når havde jeg ellers regnet med :) hvis du dropper ideen med vandkøl kan du evt. sælge den videre til mig ;) men var du stadig interesseret i den ekstra køler jeg havde liggende :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af Kai »

Er det bare synsbedrag..eller sidder simmeringen i tændingssiden ikke lovlig langt inde ?

Ellers flot motor :) den vil pynte på enhver hylde i stuen :bravo
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af Nikolaj Y »

Kai skrev:Er det bare synsbedrag..eller sidder simmeringen i tændingssiden ikke lovlig langt inde ?

Ellers flot motor :) den vil pynte på enhver hylde i stuen :bravo
Jo det gjorde den... men er rettet nu - den står jeg kun 30 cm fra mig - så det var en snild sag :teeth2 og ja det pynter på værelset :D ...
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg syntes også den er rigtig flot, faktisk ville den kun blive grim med det vandkølede topstykke...
jeg tror der er godt med hk i den motor
hilsen olieklud
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af Nikolaj Y »

claus olieklud skrev:hej... jeg syntes også den er rigtig flot, faktisk ville den kun blive grim med det vandkølede topstykke...
jeg tror der er godt med hk i den motor
hilsen olieklud
Ja det har du ret i... jeg har prøvet og det ser lidt fesent ud med sådan et lille topstykke på sådan en stor cylinder...

Og ja jeg håber da der er lidt hk gemt i den :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
oli-stav
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: ons 1. feb 2012 23:06
Kontakt:

Re: Hvad jeg har lavet i værkstedet i dag...

Indlæg af oli-stav »

Det kan godt være at det ikke er håndværk og tilpasse en scootercylinder, men det virker og kører møj stærkt :) Det er mig som har lavet de ting som Juhl-drengen linker til :)
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."