må slettes
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:54, rettet i alt 3 gange.
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:54, rettet i alt 5 gange.
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:54, rettet i alt 2 gange.
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:55, rettet i alt 1 gang.
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:55, rettet i alt 1 gang.
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:55, rettet i alt 2 gange.
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:55, rettet i alt 5 gange.
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
hej knud... de må da havde tabt cylinderen tror du ikke ? som du selv siger er det jo enormt tykt og kan dårligt slåes af med en hammer... hvilket værksted var det du brugte
hilsen olieklud
hilsen olieklud
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:55, rettet i alt 1 gang.
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
Squish: 0,7mm
Deck height: 0,3mm
Skylleporte 32mm fra top: 118,9
Udstødning 28mm fra top: 146,8
Blowdown: : ~14*
Hæv udstødningskanalen til 24mm fra top for at få 171* og blowdown på ~26* = svarer til 5,8HK Kreidler-timings = fint, bredt trækområde uden hysteri, max 9.000rpm
Med 42mm slaglængde: 157,3* / 132,4* / 12,5* = ubrugelig pga varmebøvl, kræver LAV kompression, max 7.000rpm
Udstødning 23,5mm. : 182,5* / 132,4* / 25,1* = WROOOOOM! Hele vejen op til 10.000rpm
Deck height: 0,3mm
Skylleporte 32mm fra top: 118,9
Udstødning 28mm fra top: 146,8
Blowdown: : ~14*
Hæv udstødningskanalen til 24mm fra top for at få 171* og blowdown på ~26* = svarer til 5,8HK Kreidler-timings = fint, bredt trækområde uden hysteri, max 9.000rpm
Med 42mm slaglængde: 157,3* / 132,4* / 12,5* = ubrugelig pga varmebøvl, kræver LAV kompression, max 7.000rpm
Udstødning 23,5mm. : 182,5* / 132,4* / 25,1* = WROOOOOM! Hele vejen op til 10.000rpm
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:55, rettet i alt 2 gange.
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
Så hellere nøjes med tilpas høj kompression og tilpasning af gearing, indtil den kan æde enhver bakke med 33km/t.
Der er intet i vejen for at indrette et squish-topstykke til en ellers lovlig maskine, så man kan udnytte brændstoffet bedre, vinde mere effekt og en lavere arbejdstemperatur. Umiddelbart er det vel at foretrække ift. at ændre ved cylinderen?
Nævnte cylinder, 0,7mm squish og deck height 0,3mm, hævet 1,5mm:
156,3* / 129,9* / 13,35*
Den ender med en indretning, jeg ikke rigtig kan danne mig et indtryk af, må jeg erkende. Det virker lidt mystisk med så skrappe skylletider til så mild en udstødningsport, og jeg er usikker, hvorvidt det vil gavne ret meget.
Hvis trykket under forbrændingsprocessen bliver højt nok og udstødningskanalen ikke står åben længe nok, så kan forbrændte gasser jokkes baglæns gennem skyllekanalerne, hvilket kun medfører ujævn motorgang og potentielt varmebøvl.
Jeg havde ærligt talt glemt alt om begrebet 'lovlig knallert'... hvis jeg skulle give mig i kast med 'usynlig tuning', så havde jeg ladet cylinderen være og havde smidt en JT1-krumtap i:
Mere sug, lidt højere kompression, mere træk over hele linien ved færre omdrejninger, dybere lyd... og der er næppe nogen, som vil registrere, at slaglængden er øget.
Det ville nok være mest for eksperimentets skyld end så meget andet...
Der er intet i vejen for at indrette et squish-topstykke til en ellers lovlig maskine, så man kan udnytte brændstoffet bedre, vinde mere effekt og en lavere arbejdstemperatur. Umiddelbart er det vel at foretrække ift. at ændre ved cylinderen?
Nævnte cylinder, 0,7mm squish og deck height 0,3mm, hævet 1,5mm:
156,3* / 129,9* / 13,35*
Den ender med en indretning, jeg ikke rigtig kan danne mig et indtryk af, må jeg erkende. Det virker lidt mystisk med så skrappe skylletider til så mild en udstødningsport, og jeg er usikker, hvorvidt det vil gavne ret meget.
Hvis trykket under forbrændingsprocessen bliver højt nok og udstødningskanalen ikke står åben længe nok, så kan forbrændte gasser jokkes baglæns gennem skyllekanalerne, hvilket kun medfører ujævn motorgang og potentielt varmebøvl.
Jeg havde ærligt talt glemt alt om begrebet 'lovlig knallert'... hvis jeg skulle give mig i kast med 'usynlig tuning', så havde jeg ladet cylinderen være og havde smidt en JT1-krumtap i:
Mere sug, lidt højere kompression, mere træk over hele linien ved færre omdrejninger, dybere lyd... og der er næppe nogen, som vil registrere, at slaglængden er øget.
Det ville nok være mest for eksperimentets skyld end så meget andet...
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:55, rettet i alt 2 gange.
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:56, rettet i alt 2 gange.
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:56, rettet i alt 1 gang.
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:56, rettet i alt 3 gange.
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:56, rettet i alt 2 gange.
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:56, rettet i alt 1 gang.
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:56, rettet i alt 2 gange.
Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:56, rettet i alt 2 gange.