må slettes

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

må slettes

Indlæg af Knud »

.
Vedhæftede filer
IMG_6318.JPG
IMG_6318.JPG (74.69 KiB) Vist 9248 gange
IMG_6319.JPG
IMG_6319.JPG (182.1 KiB) Vist 9248 gange
IMG_6320.JPG
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:49, rettet i alt 9 gange.
:mrgreen:
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af Nikolaj Y »

28mm karburator? :what2

Fedt projekt.. ville også gerne have en fs1, med specialt tilpasset cylinder... desværre har jeg ikke nok forstad på den slags, til at jeg tør gå i gang med det :roll: :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:50, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud skrev:
Nikolaj Y skrev:28mm karburator? :what2

Fedt projekt.. ville også gerne have en fs1, med specialt tilpasset cylinder... desværre har jeg ikke nok forstad på den slags, til at jeg tør gå i gang med det :roll: :D
Karburatoren er en Suzuki TM24, dvs. 24 mm karburator, det bliver nok lidt udfordrende at trimme den ind :lol:
Fedt projekt! :) 20-24mm er MINIMUM til 50cc, haha!

Hvis du har købt en TM24 fra Stage6, er opgaven overkommelig, da nål og dyserør fra firmaets side er byttet ud til at matche en lille totakter. I så fald kan den trimmes acceptabelt ind kun ved skift af hoveddysen og evt. nåle.

Er det derimod en 'blank' Mikuni, kan den være indrettet til hvad som helst, inkl. en firtakter, og så KAN du komme ud for at skulle rode med dyserør, spjæld, nål, tomgangs- og hoveddyse.

Ergo er det enten en overkommelig og hurtigt overstået opgave, eller noget som kræver en dags tid eller to.

Personligt roder jeg med tomgangsdysen, indtil motoren er stabil og lyder 'tung' ved ca. 1.200rpm, og så kører jeg en tur med hoveddyser og værktøj i lommen. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af kreidlerhansen »

Karma bed mig lige i r*ven... jeg er så dygtig til at bede andre nærlæse indlæggene, inden man kommenterer, og så bemærker jeg ikke, den stammer fra en Suzuki! ;)

Hvis den stammer fra en totakter (og fungerede perfekt på denne), skal du kun bekymre dig om tomgangs- og hoveddyse, så jeg fristes til at betegne opgaven som 'let'!

Cross-potten ville jeg holde mig fra pga. dens mystiske karakteristik. Den er hidsig og eksplosiv at køre med, fordi konusserne i kammeret er ret stejle og kammeret relativt kort. Det er for så vidt et ok design til en høj primærkompression, hvis man kan acceptere en relativt lav tophastighed (en crosser skal accelerere, ikke nødvendigvis køre stærkt)...
Men nu har du altså sænket primærkompressionen betragteligt, og det kræver større volumen i kammeret for at modvirke et snævert trækområde og forhøjet driftstemperatur, hvilket netop er problemet med en tynd, hidsig udstødning!

Primærkompressionen påvirkes af den længere indsugningsvej og memranhuset i selve cylinderen. De to tæller nemlig med i ligningen, når indsugningen er 100% membranstyret!
Den længere indsugningsvej giver desuden en sjat mere moment og rykker trækområdet ned i registeret, så at montere en on/off-udstødning lader dig ikke udnytte motorens potentiale!

Jeg siger ikke, at crosspotten er nederen og elendig. Den er sjov, men den er langt fra optimal til din opsætning. ;) Hvis du kan/vil, har jeg i tuningssektionen uploadet dimensionerne til konstruktion af en 60-65cc udstødning, der trækker lige så mange omdrejninger ud af motoren som crosspotten, men trækområdet vil være langt bredere, spidseffekten mindst lige så høj og driftstemperaturen lavere.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af trs »

Pas på med fladglider og ingen filter!

Nu ved jeg ikke hvor godt returtrækket er lavet.. Men jeg har set på en bilmotor at de kan hænge / bide sig fast.

Det stiller store krav til plejlstænger og chauffør specielt hvis der er højkompression og meget vamt tændrør. så hjælper det nemlig ikke at dreje nøglen.

/TRS
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:50, rettet i alt 2 gange.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 17:41, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af kreidlerhansen »

125-potten er da værd at prøve, og det afhænger selvfølgelig også af dine forventninger/ønsker ift. karakteristikken.
125-motoren har en naturligt større masse i krumtappen osv., så den kan slippe afsted med en mild udstødning og stadig virke 'hidsig'. Den har nemlig alle forudsætninger for at levere et langt bedre moment, og som let motorcykel er den derfor også en langt bedre maskine end de små 50cc maskiner, uanset mærke.
Det vil dog være bedst at sammenligne porttiderne (i grader), inden du monterer potten. En 'for mild' potte til skrappe porttider kan skabe lige så ærgerlige varmeproblemer som det omvendte. Men ok, en kort tur med lidt større dyse afslører nok det meste.

Et temperaturinstrument med føler til tændrøret koster selvfølgelig nogle penge (jeg kender kun til Koso), men det er rart at lære sin motor at kende på dén front, inden man eksperimenterer. Temperaturangivelsen behøver ikke være nøjagtig, men blot den er entydig, kan den fint bruges vejledende. Det har været en stor hjælp for mig under indkørsel af en uoriginal karburator for mit vedkommende.

Når dét så er sagt...:

HVIS du har tid, lyst, mod og evt. evner til at svejse, så vil jeg anbefale at bygge en potte selv. Og vær opmærksom på, at selv om forrøret synes relativt lille, så svarer det ret sikkert til den effektive diameter på udstødnigsporten, og dét er essentielt!
Udstødningsporten i Kreidleren måler 26,8x17,0mm og når affasninger, afrundinger osv. er modregnet, svarer det til samme areal som en ~23,5mm cirkel = svarende til et dansk 28mm forrør, trods standard er 32mm til en 6HK motor (ø28mm indvendigt).

Så det er ikke 'bare lige at montere et andet rør'... :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:50, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af Dewil »

Sådan!!!, kommer der et lille videoklip af vildbassen?
Senest rettet af Dewil tirs 4. sep 2012 09:20, rettet i alt 1 gang.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af kreidlerhansen »

Hehe, jeg er ikke overrasket over, den flytter sig!

Men det SKAL jeg jo sige, fordi den matcher mine idéer om, at en lavere primærkompression er bedre + det større indsugningsareal + den længere indsugningsvej + motoren KAN fodre alle skyllekanaler ensartet, når karburatoren sidder over krumtappen + karburatoren er i størrelsen 20-24mm, som i min verden er minimum for en 50-70cc totakter!

Men det er fedt-fedt-fedt!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af Knud »

.
Vedhæftede filer
Et andet sæde på krom DX´eren
Et andet sæde på krom DX´eren
IMG_1621.JPG (208.18 KiB) Vist 9032 gange
IMG_1622.JPG
IMG_1622.JPG (221.08 KiB) Vist 9032 gange
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:50, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:50, rettet i alt 5 gange.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:50, rettet i alt 2 gange.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:50, rettet i alt 3 gange.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 17:44, rettet i alt 3 gange.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 17:44, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 09:51, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

Indlæg af Dewil »

Du kan hælde nogle kørneprikker i lejepasningen der er for stor.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."