125-potten er da værd at prøve, og det afhænger selvfølgelig også af dine forventninger/ønsker ift. karakteristikken.
125-motoren har en naturligt større masse i krumtappen osv., så den kan slippe afsted med en mild udstødning og stadig virke 'hidsig'. Den har nemlig alle forudsætninger for at levere et langt bedre moment, og som let motorcykel er den derfor også en langt bedre maskine end de små 50cc maskiner, uanset mærke.
Det vil dog være bedst at sammenligne porttiderne (i grader), inden du monterer potten. En 'for mild' potte til skrappe porttider kan skabe lige så ærgerlige varmeproblemer som det omvendte. Men ok, en kort tur med lidt større dyse afslører nok det meste.
Et temperaturinstrument med føler til tændrøret koster selvfølgelig nogle penge (jeg kender kun til Koso), men det er rart at lære sin motor at kende på dén front, inden man eksperimenterer. Temperaturangivelsen behøver ikke være nøjagtig, men blot den er entydig, kan den fint bruges vejledende. Det har været en stor hjælp for mig under indkørsel af en uoriginal karburator for mit vedkommende.
Når dét så er sagt...:
HVIS du har tid, lyst, mod og evt. evner til at svejse, så vil jeg anbefale at bygge en potte selv. Og vær opmærksom på, at selv om forrøret synes relativt lille, så svarer det ret sikkert til den effektive diameter på udstødnigsporten, og dét er essentielt!
Udstødningsporten i Kreidleren måler 26,8x17,0mm og når affasninger, afrundinger osv. er modregnet, svarer det til samme areal som en ~23,5mm cirkel = svarende til et dansk 28mm forrør, trods standard er 32mm til en 6HK motor (ø28mm indvendigt).
Så det er ikke 'bare lige at montere et andet rør'...