Side 1 af 11

må slettes

: tirs 10. jul 2012 22:00
af Knud
.

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: tirs 10. jul 2012 22:04
af Nikolaj Y
28mm karburator? :what2

Fedt projekt.. ville også gerne have en fs1, med specialt tilpasset cylinder... desværre har jeg ikke nok forstad på den slags, til at jeg tør gå i gang med det :roll: :D

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: tirs 10. jul 2012 22:48
af Knud
.

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: ons 11. jul 2012 10:20
af kreidlerhansen
Knud skrev:
Nikolaj Y skrev:28mm karburator? :what2

Fedt projekt.. ville også gerne have en fs1, med specialt tilpasset cylinder... desværre har jeg ikke nok forstad på den slags, til at jeg tør gå i gang med det :roll: :D
Karburatoren er en Suzuki TM24, dvs. 24 mm karburator, det bliver nok lidt udfordrende at trimme den ind :lol:
Fedt projekt! :) 20-24mm er MINIMUM til 50cc, haha!

Hvis du har købt en TM24 fra Stage6, er opgaven overkommelig, da nål og dyserør fra firmaets side er byttet ud til at matche en lille totakter. I så fald kan den trimmes acceptabelt ind kun ved skift af hoveddysen og evt. nåle.

Er det derimod en 'blank' Mikuni, kan den være indrettet til hvad som helst, inkl. en firtakter, og så KAN du komme ud for at skulle rode med dyserør, spjæld, nål, tomgangs- og hoveddyse.

Ergo er det enten en overkommelig og hurtigt overstået opgave, eller noget som kræver en dags tid eller to.

Personligt roder jeg med tomgangsdysen, indtil motoren er stabil og lyder 'tung' ved ca. 1.200rpm, og så kører jeg en tur med hoveddyser og værktøj i lommen. :)

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: ons 11. jul 2012 11:06
af kreidlerhansen
Karma bed mig lige i r*ven... jeg er så dygtig til at bede andre nærlæse indlæggene, inden man kommenterer, og så bemærker jeg ikke, den stammer fra en Suzuki! ;)

Hvis den stammer fra en totakter (og fungerede perfekt på denne), skal du kun bekymre dig om tomgangs- og hoveddyse, så jeg fristes til at betegne opgaven som 'let'!

Cross-potten ville jeg holde mig fra pga. dens mystiske karakteristik. Den er hidsig og eksplosiv at køre med, fordi konusserne i kammeret er ret stejle og kammeret relativt kort. Det er for så vidt et ok design til en høj primærkompression, hvis man kan acceptere en relativt lav tophastighed (en crosser skal accelerere, ikke nødvendigvis køre stærkt)...
Men nu har du altså sænket primærkompressionen betragteligt, og det kræver større volumen i kammeret for at modvirke et snævert trækområde og forhøjet driftstemperatur, hvilket netop er problemet med en tynd, hidsig udstødning!

Primærkompressionen påvirkes af den længere indsugningsvej og memranhuset i selve cylinderen. De to tæller nemlig med i ligningen, når indsugningen er 100% membranstyret!
Den længere indsugningsvej giver desuden en sjat mere moment og rykker trækområdet ned i registeret, så at montere en on/off-udstødning lader dig ikke udnytte motorens potentiale!

Jeg siger ikke, at crosspotten er nederen og elendig. Den er sjov, men den er langt fra optimal til din opsætning. ;) Hvis du kan/vil, har jeg i tuningssektionen uploadet dimensionerne til konstruktion af en 60-65cc udstødning, der trækker lige så mange omdrejninger ud af motoren som crosspotten, men trækområdet vil være langt bredere, spidseffekten mindst lige så høj og driftstemperaturen lavere.

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: ons 11. jul 2012 11:19
af trs
Pas på med fladglider og ingen filter!

Nu ved jeg ikke hvor godt returtrækket er lavet.. Men jeg har set på en bilmotor at de kan hænge / bide sig fast.

Det stiller store krav til plejlstænger og chauffør specielt hvis der er højkompression og meget vamt tændrør. så hjælper det nemlig ikke at dreje nøglen.

/TRS

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: ons 11. jul 2012 11:37
af Knud
.

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: ons 11. jul 2012 11:46
af Knud
.

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: ons 11. jul 2012 16:23
af kreidlerhansen
125-potten er da værd at prøve, og det afhænger selvfølgelig også af dine forventninger/ønsker ift. karakteristikken.
125-motoren har en naturligt større masse i krumtappen osv., så den kan slippe afsted med en mild udstødning og stadig virke 'hidsig'. Den har nemlig alle forudsætninger for at levere et langt bedre moment, og som let motorcykel er den derfor også en langt bedre maskine end de små 50cc maskiner, uanset mærke.
Det vil dog være bedst at sammenligne porttiderne (i grader), inden du monterer potten. En 'for mild' potte til skrappe porttider kan skabe lige så ærgerlige varmeproblemer som det omvendte. Men ok, en kort tur med lidt større dyse afslører nok det meste.

Et temperaturinstrument med føler til tændrøret koster selvfølgelig nogle penge (jeg kender kun til Koso), men det er rart at lære sin motor at kende på dén front, inden man eksperimenterer. Temperaturangivelsen behøver ikke være nøjagtig, men blot den er entydig, kan den fint bruges vejledende. Det har været en stor hjælp for mig under indkørsel af en uoriginal karburator for mit vedkommende.

Når dét så er sagt...:

HVIS du har tid, lyst, mod og evt. evner til at svejse, så vil jeg anbefale at bygge en potte selv. Og vær opmærksom på, at selv om forrøret synes relativt lille, så svarer det ret sikkert til den effektive diameter på udstødnigsporten, og dét er essentielt!
Udstødningsporten i Kreidleren måler 26,8x17,0mm og når affasninger, afrundinger osv. er modregnet, svarer det til samme areal som en ~23,5mm cirkel = svarende til et dansk 28mm forrør, trods standard er 32mm til en 6HK motor (ø28mm indvendigt).

Så det er ikke 'bare lige at montere et andet rør'... :)

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: man 3. sep 2012 20:22
af Knud
.

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: man 3. sep 2012 22:09
af Dewil
Sådan!!!, kommer der et lille videoklip af vildbassen?

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: tirs 4. sep 2012 09:18
af kreidlerhansen
Hehe, jeg er ikke overrasket over, den flytter sig!

Men det SKAL jeg jo sige, fordi den matcher mine idéer om, at en lavere primærkompression er bedre + det større indsugningsareal + den længere indsugningsvej + motoren KAN fodre alle skyllekanaler ensartet, når karburatoren sidder over krumtappen + karburatoren er i størrelsen 20-24mm, som i min verden er minimum for en 50-70cc totakter!

Men det er fedt-fedt-fedt!

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: tirs 4. sep 2012 10:02
af Knud
.

Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: søn 26. maj 2013 19:03
af Knud
.

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: søn 26. maj 2013 19:49
af Knud
.

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: søn 26. maj 2013 19:53
af Knud
.

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: søn 26. maj 2013 19:55
af Knud
.

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: søn 26. maj 2013 20:09
af Knud
.

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: man 27. maj 2013 21:06
af Knud
.

Re: Min FS1 DX i en lidt speciel udgave

: tirs 28. maj 2013 18:18
af Dewil
Du kan hælde nogle kørneprikker i lejepasningen der er for stor.