Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Brugeravatar
Yamahaivan
Stor knallert
Indlæg: 148
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 19:27

Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Indlægaf Yamahaivan » søn 6. maj 2012 21:41

Hey folkens ! :D
Besluttede at bruge min søndag eftermiddag på at pudse knallerten... (som jeg er begyndt at kalde det blå lyn :D )
Har de sidste par uger googlet lidt omkring hvad var bedst til at fjerne rust fra Krom dele, og Autosol blev ved med at dukke op, så jeg tænkte at det skulle prøves ! :) Og jeg vil godt nok sige at det overraskede ! :D
Der var en masse overfladerust som nærmest fløj af ved hjælp af autosol samtidig med at den gav en flot glans ! :D
Desværre har de mange år i min fars garage givet rusten frit løb til at stikke hele vejen igennem så de ''sår'' der er i kromen ikke var til at få væk :(
Jeg burde måske også ha taget de dele der blev pudset helt af knallerten, så alle steder blev taget, men det må blive næste gang ! :D
Næste gang vil jeg overveje at begynde på selve motoren og se om den kan komme til at skinde ! :D

Oven i det har jeg to spørgsmål:
Jeg fandt et nummer på min udstødning - hva er det for et?
Derudover vil jeg gerne vide om det er muligt at pille topstykket (tror jeg det hedder) af cylinderen, uden et størrer arbejde og om der er en pakning derimellem som skal skiftes? :D
Vedhæftede filer
ALIM4154-1024.jpg
Før
ALIM4165-1024.jpg
Efter
ALIM4159-1024.jpg
Al overfladerusten er væk, men ''sårene'' forsvinder nok aldrig
ALIM4162-1024.jpg
Hvad der blev brugt:
En tube autosol, to stykker pudseklud fra th***en til at smøre autosolen på og en gammel T-shirt til at fjerne al snavsen med efter autosolen er smurt på :)
ALIM4171-1024.jpg
Og så vil jeg lige vise at jeg har det originale værktøj med pose ;)
ALIM4188-1024.jpg
Det er dette nummer jeg tænker på... Hvad er det?
ALIM4180-1024.jpg
Hvad skal tænkes på/gøres hvis jeg skiller disse to dele ad?
legends never die - They refuel

Stolt ejer af en Yamaha fs1 4 gears fra 75 :D 90% original

Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36

Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Indlægaf patrick j. » søn 6. maj 2012 22:07

Nummeret på din udstødning er tum-nummeret (det vil sige at din udstødning går ind under typegodkendelsen) og lige umiddelbart vil jeg sige at din udstødning også er original :)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Indlægaf strynboen » man 7. maj 2012 08:25

hvorfor vil du have topstykket af..pifter den,,er den u tæt..hvis du ikke får sod olie..eller andet ud af topstykket. tætning.så nøjes at pille udstødningen af..og tjek for sod i udstødnings kanalen..alså inde i selve cylenderens udstødnings kanal..hvis alt er rent...men er der ingen kompresion...skal ringene self tjekkes
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 684
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54

Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Indlægaf Krelleh » man 7. maj 2012 18:24

Godt med noget vedligeholdelse / pudsning :(y)

Jeg er enig med strynboen. Men for at pille topstykke af, skal du tage tændrørshætten af, og en skrue de 4 lukkede møtrikker af. Derefter kan du tage toppen af og under den, imellem topstykke og cylinder, ligger der en kobberpakning som du bør/skal udskifte.

Møtrikker skal spændes cirka 8 Nm.

Foresten, super flot Yamaha. Er det en som din far har kørt på? :roll:
Mvh. Christian

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Indlægaf strynboen » man 7. maj 2012 18:57

er det den gamle tykke toppakning..så genbrug den..den kan nemt bruges igen...hvis du vil male,,,så nøjes med at glasblæse topstykket..og spray det med wd 40...maling er ikke godt på topstykker.de3t isolere for varme afgivelsen.cylenderen skal bare have en gang matsort varmebestandigt spray,,,efter en gang glasblæsning...(.kun udvendig)
husk ved montering at kryds spænd boldtene..lidt efter lidt..til det korrekte moment
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Yamahaivan
Stor knallert
Indlæg: 148
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 19:27

Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Indlægaf Yamahaivan » tirs 8. maj 2012 11:28

Krelleh skrev:Godt med noget vedligeholdelse / pudsning :(y)

Jeg er enig med strynboen. Men for at pille topstykke af, skal du tage tændrørshætten af, og en skrue de 4 lukkede møtrikker af. Derefter kan du tage toppen af og under den, imellem topstykke og cylinder, ligger der en kobberpakning som du bør/skal udskifte.

Møtrikker skal spændes cirka 8 Nm.

Foresten, super flot Yamaha. Er det en som din far har kørt på? :roll:

Jeps det var en min onkel købte fra ny da han blev 15 (dengang man måtte køre som 15-årig) og derefter arvede min far den indtil han fik bil og så har den stået stille i 12-15 år indtil jeg en dag fik gang i den ! :D

Det der Nm... Hva faan er det?
legends never die - They refuel

Stolt ejer af en Yamaha fs1 4 gears fra 75 :D 90% original

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3912
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Indlægaf Dewil » tirs 8. maj 2012 11:43

Nm betyder Newtonmeter, altså hvor hårdt noget skal spændes. Men dine topstykmøtrikker skal alså spændes 8Nm/0,8Kg, hvilket ikke er forfærdeligt meget. Jeg vil kraftigt anbefale dig at bruge en momentnøgle til at spænde dem, da du let kan knækker cylinderstøtterne. Iøvrigt, hvis de møtrikker har sidder der fra 1975, så vil jeg anbefale at varme dem inden de forsøges afmonteret..... ellers knækker du nok cylinderstøtterne.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3302
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Indlægaf juhl-drengen » tirs 8. maj 2012 13:29

nm er spændingsmomentet har aldrig fattet hvordan de ved det men ved at ved biler spænder man først med topnøgle f.eks og så bagefter med trykluft bolt ting ka ik huske navnet altså når man sætter fælgene på ;) men anyway det er ikke en nødvendig hed bare stram den ordentlig så har det ingen beydning ;) men du skal da bare have et org. hollandsk styr det kan købes nyt på mopedspeed :D ps den er skideflot misunder dig faktisk lidt selvom jeg ikke er yamaha mand :dust
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3912
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Indlægaf Dewil » tirs 8. maj 2012 14:05

juhl-drengen skrev:nm er spændingsmomentet har aldrig fattet hvordan de ved det men ved at ved biler spænder man først med topnøgle f.eks og så bagefter med trykluft bolt ting ka ik huske navnet altså når man sætter fælgene på ;) men anyway det er ikke en nødvendig hed bare stram den ordentlig så har det ingen beydning ;) men du skal da bare have et org. hollandsk styr det kan købes nyt på mopedspeed :D ps den er skideflot misunder dig faktisk lidt selvom jeg ikke er yamaha mand :dust


Jeg skal lige forstå dig ret; at tilspænde med moment er unødvendigt? er det korrekt forstået?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Indlægaf kreidlerhansen » tirs 8. maj 2012 15:53

juhl-drengen skrev:nm er spændingsmomentet har aldrig fattet hvordan de ved det men ved at ved biler spænder man først med topnøgle f.eks og så bagefter med trykluft bolt ting ka ik huske navnet altså når man sætter fælgene på ;) men anyway det er ikke en nødvendig hed bare stram den ordentlig så har det ingen beydning ;) men du skal da bare have et org. hollandsk styr det kan købes nyt på mopedspeed :D ps den er skideflot misunder dig faktisk lidt selvom jeg ikke er yamaha mand :dust


Tro mig... 6mm gevind i en 30-40 år gammel blok lærer man at bruge momentnøgle til. Der er fandens til forskel fra 6mm 12mm, ja sådan omtrent 100nm mellem de to scenarier!
Kreidlerens 8mm pindbolte skal spændes næsten dobbelt så meget/15nm...!

Præcis denne 'vejledning' vil jeg på allerhøfligste vis bede dig stoppe skråt op, hehe! ;) Netop 6mm har den minimale styrke, der skal til at spænde tingene rigtigt sammen på en motor, og den bliver kun helt tæt, når man spænder meget nær de 8nm!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3912
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Indlægaf Dewil » tirs 8. maj 2012 16:03

På den anden side set; nu flere der bliver ødelagt, nu mere bliver mit eget værd..... synes bare at det er synd... :(
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Indlægaf Poul-Erik A. » tirs 8. maj 2012 16:40

juhl-drengen skrev:nm er spændingsmomentet har aldrig fattet hvordan de ved det men ved at ved biler spænder man først med topnøgle f.eks og så bagefter med trykluft bolt ting ka ik huske navnet altså når man sætter fælgene på ;) men anyway det er ikke en nødvendig hed bare stram den ordentlig så har det ingen beydning ;)


Hvis jeg sad med kaffen nu, ville jeg have fået den galt i halsen.... Turde du nævne det for en ansvarsfuld mekaniker ? Så skulle "pokker da stå i det" ved at investere i dyre momentnøgler, for at spænde korrekt :(n)

For et par år siden opsøgte min nevø mig med sin Maxi, for han påstod at nogen havde pillet ved topstykket idet et af pindboltene var rykket op af blokken - men jeg var klar over, at han selv - eller en kammerat - havde benyttet Juhl-drengen's anvisning vedr. spænding af bolte.... :lol:
Senest rettet af Poul-Erik A. tirs 8. maj 2012 18:13, rettet i alt 3 gange.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Indlægaf kreidlerhansen » tirs 8. maj 2012 16:49

Poul-Erik A. skrev:
juhl-drengen skrev:nm er spændingsmomentet har aldrig fattet hvordan de ved det men ved at ved biler spænder man først med topnøgle f.eks og så bagefter med trykluft bolt ting ka ik huske navnet altså når man sætter fælgene på ;) men anyway det er ikke en nødvendig hed bare stram den ordentlig så har det ingen beydning ;)


Hvis jeg sad med kaffen nu, ville jeg have fået den galt i halsen.... Turde du nævne det for en ansvarsfuld mekaniker ? :(n)


Noget tyder på, den mekaniker, der refereres til, netop går udenom momentnøglen! ;) Mon ikke denne type 'mekker' refererer til luftnøglen som "gevindsøgeren", også?! :lol:

Fælgr og skrøbelige sager spændes med moment - slut!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Indlægaf Kai » tirs 8. maj 2012 17:16

Gør-det-selv mekanikere der knokler alu og stålfælge på med trykluftnøglen, lærer det først når de selv eller Fruen holder ude i ingenting og er punkteret..og skal løsne hjulboltene med en sølle 19'er nøgle.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Brugeravatar
Yamahaivan
Stor knallert
Indlæg: 148
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 19:27

Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Indlægaf Yamahaivan » tirs 8. maj 2012 22:38

Alt det der fine noget med Nm og fine nøgler osv sys jeg er lidt overvurderet ;)
Kan godt være jeg får en del skepsis for at skrive det her, men en god tilspænding med lige og ha' følelse i hånden for hvornår den er spændt er skam godt nok til min smag ;)

Så det frarådes at jeg piller den af uden grund kan jeg lissom læse på det hele ;)
derudover har jeg fundet en cylinder (der hvor udstødningen sidder fast) derhjemme som min far ikke aner hvor er fra... nogle der har en ide til hvad det kan være ?
skal nok lige få fat i nogle billeder til Kr. himmelfart
legends never die - They refuel

Stolt ejer af en Yamaha fs1 4 gears fra 75 :D 90% original

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Autosol og pudsning en Maj eftermiddag

Indlægaf kreidlerhansen » tirs 8. maj 2012 23:20

Havde pindboltene været 8mm og garanteret uden skyggen af rust, så ok. Med lidt følelse går det nok, men 8kg er nær intet, og en såret pindbolt i 6mm knækker gerne før de 8kg. Der skal ikke meget rust ved møtrikken og ir ved blokken til, før det binder rigeligt...

Det handler ikke om de 30 gange, det går godt - det handler om den ene gang, det går galt! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!


Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster