Michaels discount 76 dx projekt.

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Hej
Så er mit projekt 76 DX gået igang. Meningen med dette projekt er at bevise at man godt kan lave en vellignede, velkørende og fin Yamaha uden det behøver at koste en formue.
Vi begynder med stellet.
Det er et 76 dx som jaeg købte af Hartvig for ca 1 år siden. Jeg købte det faktisk kun fordi der sad en 2´gears bagsvinger på som jeg skulle bruge til et andet projekt. Så vidt jeg husker ga jeg 350 kr for det. Stellet fulgte jo så og sige bare med næsten gratis, men det var også dårligt.
Nå men igår gik jeg igang. Første billeder viser de skærmophæng der var på stellet.
RD 4 001 (Large).jpg
RD 4 002 (Large).jpg
Næste billeder viser de nye skærmholdere.
De er lidt asymetriske da de skal passe til de ny uoriginale bagskærme man kan købe ved Benny idag. De er OK men de passer ikke helt til de nederste skærmophæng uden at sidde lidt i spænd. Derfor har jeg forsøgt at komme det lidt imøde :hihi
RD 4 006 (Large).jpg
Vedhæftede filer
RD 4 008 (Large).jpg
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Hej igen
Nu har jeg lavet skærmophængene.
Men der var jo fjere fejl på stellet.
Prøv bare at se den bule der var på højre side:
RD 4 009 (Large).jpg
Den rettede jeg op :
RD 4 012 (Large).jpg
Til det brugte jeg nogle plastikstænger og en klaphammer og min gamle armgolt som underlag:
RD 4 013 (Large).jpg
Da det så var lavet var der sædemontage gevindhullet i den ene side der var lidt skidt:
RD 4 011 (Large).jpg
Hmmm. Nå men her vred jeg hullet lidt på plads og svejsede herefter en lille 8mm plade med et 8mm gevind på bagsiden af hullet.Jeg holdt pladen på plads med en 8mm bolt mens jeg svejsede. Det skal ha en lille smule spartel men fungerer ok:
RD 4 016 (Large).jpg
Men der er mere der skal laves bla støttefods huller og motorpohæng:
RD 4 005 (Large).jpg
RD 4 003 (Large).jpg
Og diverse buler, gevind og det manglende udstødningsophæng, men det kommer senere.
Indtil nu har projektet ikke kostet noget, men det kommer :hihi
Men mon ikke jeg kan sælge de to fine skærmophæng der blev til overs:
RD 4 017 (Large).jpg
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Michael

Det er meget prisværdigt at du vel lavet billigt procjekt,,,, men det er præcis det de der "lappe løsninger" vi andre har brugt en masse tid og penge på at fjerne i vores procjekter,,, den bule der,,, den har et skarp knæk,,, så er metalet strukket,,, selv om du kan lave den glat hvor bulen har været ved at slå den tilbage ,,, så vil du bare skubbe det overskydende metal et andet sted hen,,, så det giver skævhedder et andet sted istedet for,,, det var bedre at have skåret den ud og så sætte et nyt skarestykke i,,, kontroler om stelet er lige i længde retningen og højde retningen ,,, den der slå udløsning kan få det til at sno sig som en ål,,, man kalder det at blafre på mekaniker sprog eller at springe,,, man skal også huske at når man slår på jern så laver man det tyndere,,, det overskydende materiale skal et eller andet sted hen,,, så det kan skubbe resten skæv eller lave blafre buler,,,,

lav det nu rigtigt den første gang,,,, lad os sige det på den måde at hvis du havde bilen på værksted og mekanikeren lavede den der løsning,,, og du opdagede det så blev du pisse sur på ham,,, og tro mig du vil opdage de løsninger du laver der,,, før eller siden,,,
og i sidste ende recikere du at procjektet bliver dyre end at have lavet det rigtigt fra starten,,,

MVH en gammel pladesmed der lærte at rette buler ud ,,,, istedet for at skifte dele ud,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Yamaha FS1 50SS skrev:Hej Michael

Det er meget prisværdigt at du vel lavet billigt procjekt,,,, men det er præcis det de der "lappe løsninger" vi andre har brugt en masse tid og penge på at fjerne i vores procjekter,,, den bule der,,, den har et skarp knæk,,, så er metalet strukket,,, selv om du kan lave den glat hvor bulen har været ved at slå den tilbage ,,, så vil du bare skubbe det overskydende metal et andet sted hen,,, så det giver skævhedder et andet sted istedet for,,, det var bedre at have skåret den ud og så sætte et nyt skarestykke i,,, kontroler om stelet er lige i længde retningen og højde retningen ,,, den der slå udløsning kan få det til at sno sig som en ål,,, man kalder det at blafre på mekaniker sprog eller at springe,,, man skal også huske at når man slår på jern så laver man det tyndere,,, det overskydende materiale skal et eller andet sted hen,,, så det kan skubbe resten skæv eller lave blafre buler,,,,

lav det nu rigtigt den første gang,,,, lad os sige det på den måde at hvis du havde bilen på værksted og mekanikeren lavede den der løsning,,, og du opdagede det så blev du pisse sur på ham,,, og tro mig du vil opdage de løsninger du laver der,,, før eller siden,,,
og i sidste ende recikere du at procjektet bliver dyre end at have lavet det rigtigt fra starten,,,

MVH en gammel pladesmed der lærte at rette buler ud ,,,, istedet for at skifte dele ud,,
Jeg er da ked af at du ikke er helt enig med mig, men det er nu den måde jeg har valgt at lave det på.
Jeg tror nu heller ikke jeg laver metallet tyndere ved at slå på det med en plastik dorn. Hvis jeg skarede et stykke i Ville jeg jo også tilføre stellet en masse varme som jo heller ikke er så godt hvis man skal gå i detaljer. Men det er ikke meningen at forarge nogen med mine indlæg. Så hvis I mener jeg ødelægger et gammelt DX stel med det jeg laver så er jeg da villig til at lade være :whew
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Hej
Jeg håber det er okay.
Som sagt så skal jeg også have lavet et nyt udstødningsophæng. Til det tog jeg et stykke 1,5mm plade som jeg bukkede en 5mm kant på. Jeg lavede lige et ekstra buk ca 10mm ind fra hver side for at få lidt styrke på pladen. Herefter drejede jeg en 5mm tyk Ø30 skive som jeg svejsede på ude i enden. Jeg har ikke mulighed for at lave det dobbeltbuede buk som den originale har, men jeg synes da det er ok. Så næste gang jeg har lidt fritid bliver det spændende at få det til at passe på stellet.
RD 5 001 (Large).jpg
RD 5 002 (Large).jpg
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

den varme som du tilføre ved svejsning kan,,, ved formeget varme give lidt udvidelser hvis man ikke passer på,,, derfor laver man det efter punktsvejsnings præncipet,,,, det tager lidt extra tid at "punktsvejse" en fuldsvejning,,, men man opnår at at det ikke "blafre" bagefter,,,, små korte svejse "klatter" med lidt overlapning så det binder helt sammen,,, en cm. adgangen og lad det køle ned inden den næste cm. svejses og gerne i modsatte side af pladen,,, så kan du sagtens svejse det så det bliver godt,,, og husk at der skal være ca 1mm gab imellem det skare stykke du sætter i og det du svejser den fast på,,, det vil sige at "lappen" skal være lidt mindre end det hul den skal side i,,, øv dig evt. på at punkt svejse på et par stykker plade,,, du sætter i skruestikken inden du begynder på stelet ,,, syntes da opsolut at et 1976`r stel skal reddes,,, på bedste vis,,, det er derfor jeg skriver hvordan det burde gøres,,, tager lidt extra tid men bliver dobbelt så godt,,,, og koster ikke extra at gøre det på den måde,,, :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af nielsfup »

Hej
Jeg syntes det er et rigtig fin projekt. Velkommen i smede klubben.
Glæder mig til at følge proektet
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Stub
Fuldblods knallert
Indlæg: 371
Tilmeldt: ons 7. okt 2009 18:21
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Stub »

Jamen Johnny dog har du fået det forkerte ben ud af sengen til morgen ? ,,du plejer da ikke at gø sådan af andres projekter ,, det var da en efter min mening en lidt hård velkomst af Michael´s projekt ,, det ender jo med at folk ikke tør vise deres arbejde her af frygt for kritik fra folk med andre meninger ,, jeg vil ikke blande mig i hvordan folk mener at tingene skal gøres men jeg vil ønske at vi alle kan vise det vi går og laver ,, da der efterhånden er langt mellem renoverings trådene her på forum !!

Jeg snakkede med et par af de unge medlemmer her fra forum og spurte dem hvorfor de ikke viste deres projekter frem og til det svarede de at ,, det tør vi ikke for vi kan sikkert ikke lave det så flot som de garvede folk her på forum og de var ikke intreseret i af få ris for det de lavede ,,, det synes jeg er synd hvis det er den opfattelse folk har !!
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Jeg syntes også det er et fint procjekt,,,, men syntes det er synd at gå på kompromi med rep af stelet,,,, når man med samme midler kan lave det rigtigt første gang,,, men fint nok redaktørne kan bare slette min profil herinde ,,, det er åbenbart blevet sådan at når jeg skriver noget herinde så tages det ilde op ,,,, det er sket flere gange nu,,,,slut med yamaha forum herfra,,,, :(n) kan i hygge jer,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Krelleh »

Nej, nej. Johnny for fan'en. Vi bliver nød til at holde sammen! Der skal være plads til folks meninger her inde! Der er forskel på hvordan personer laver tingene, det kan vi måske lave om på ved at rådgive dem og måske ikke. Heller prøve end at lade vær, (hvis det til en gode side). Jeg er glad for du reager som du gør Johnny, heller det end at side og ikke sige noget.! :dust :dust

Personlig, har jeg ikke noget imod at få kritik. Jeg eller end gerne, høre andre meninger om det så er skidt eller godt :oops: :offtopic

Hej Michael :D Det bliver super spænende at se resultatet af din discount model. Det er rart, at se du "redder" de gammel Yamaha ting, det er bedre end at købe nyt. :bravo Det skal sikker blive meget bedre end så mange af de Thansen-model som vi ser over det hele. Både på vejen og de har også fyldt salgs annoncer med dem...
Mvh. Christian
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af 12V »

Fint projekt, glæder mig til at se flere billeder :)

Mit projekt bliver også discount, skal nok smide billeder op når jeg kommer i gang, hvis jeg da tør :P
nielskoch
Fuldblods knallert
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 28. okt 2009 14:24
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af nielskoch »

Hej Michael,

godt at der er nogen der går igang med sådan en renovering.

Mht til Johnny`s indlæg, tror jeg man skal se det så som et meget kompetent
og hjælpende indlæg.
Folk må jo selv om om de vil følge de kloge og erfarne indlæg.

Bare lige min mening, og synd hvis Johnny ikke gider Forumet mere
pga andres meninger og holdninger.
Venlig hilsen
Niels Koch


Yamaha DX årg 77 Sølvgrå 5 Gear (med nummerplade)
Yamaha DX årg 76 Grøn
Kreidler RMC årg 77 Grøn 5 gear (med nummerplade)
sailor

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af sailor »

Hej Mikael

Jeg blander mig aldrig i hvordan folk renoverer deres maskiner, men som gammel
karetmager kan jeg sige at den måde du har rettet bulen i stellet er den helt rigtige
- uden varme forstås !!!

Hvis det havde vist sig at materialet var blevet strukket ved opretnings processen,
og det havde "blafret" som Johnny skriver, kan man bare "stukke" området med for
meget materiale, og så er det lille problem løst.
En stukning laver man ved at varme et meget lille område op til rødvarm, derefter
en let overhamring, og sluttelig en bratkøling med feks en våd klud eller lignende.

Iøvrigt et spændende projekt og godt initiativ !!!!

Hilsen
Poul Erik E
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af strynboen »

fint procjekt.
.ja det krymper ved chok køling....vi fik en fiat 600 forende at rette og stukke nye stykker i..da jeg gik på tekniksk skole i 1983-4 stykker..de kostede 160 kr for en ny front..så det var billigt at øve sig på..man skal bruge en lille brænder..og kun lige varme små områder op 5#5 mm.i kanten af bulen..og køle med en klud med vand..så trækkes det udvidede metal sig sammen.....bagefter lagde vi tin på buler..og høvlede det af med en grov en..som jeg ikke husker navnet på


pokkers at johnny blev sur igen..men han bliver god igen..man er nødt til at acceptere at alles meninger er lige rigtige..og vi gamle nisser ikke er u fejlbarlige..
men vi er så gamle at vi glemmer det pga senilitet... :whew
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Michael !!

Bare klø på, det er lige det vi har brug for ! Man kan altid diskutere hvor langt man skal gå med en renovering, det vigtigste er dog at man laver en knallert som kan bruges.

Desværre har der været en uheldig tendens til at de projekter der dukker op på forum kun er de super super luxus flotte projekter.

Jeg er simpelthen så ærgerlig over at høre at medlemmer holder sig tilbage med at vise deres projekter frem fordi de er bange for at de "ikke er gode nok"

Der skal være plads til det hele, både 5.000 kroners projekter og 50.000 kroners projekter. Personligt syntes jeg det er mindst lige så sjovt og fedt med de lidt billigere projekter, også fordi der skal laves lidt håndværk for at få det til at lykkes !

Slutteligt så vil jeg lige sige at det ikke kan være rigtigt at hver især ikke kan ytre sig uden at nogen bliver sure eller fornærmede, vi er vel for faen voksne mennesker !!!

Til Michael: Jeg rydder op i din tråd lidt senere så alt det her fnidder ikke ødelægger din tråd og budskabet !!
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af nielsfup »

:D :D J
Jeg tror det heder en karosserihøvl. Den der grove til Tin

Og så vil jeg lige sige at jag bliver trist nor jeg høre at der er nogen der ikke vil vise deres projekter frem herinde.
Det må vi lave om på..

Det er jo sjovt at lave noget fra bunden og det også sjovt at få de gamle maskiner til at køre igen. Hvordan man gør det og med hvilke stumper kan ikke være afgørende. Bare man hygger sig med det.
Nogle er meget grundige og bruger nye eller originale dele andre bruger hvad der virker rigtig for dem.
Jeg har stor respekt for alle projekter.

Så frem med køretøjerne. :D :D Her skal der være plads til alle
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Hej til alle jer der gerne vil se mere
Jeg regner med at der er nyt efter Onsdag hvor vi har skrueaften. Den første onsdag i hver måned er der åbent for alle. Så I er velkomne. Solskin købte fem kilo frankfurtere til sidste onsdag (Man skal gi pølser når man har fået statet en knallert efter renovering) Vi var dog kun 6 mand, så der er masser af frankfurtere til på onsdag. Spøg til side, jeg håber at blive færdig med stellet på onsdag så det kan komme til pulverlakering= Billigt og godt. Der efter skal jeg igang med er at lave en 2 gears baggaffel om til en 76ér. Det kan også være en tyskerbaggaffel der bliver kortet op. :whew
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Kim B S »

Hej Michael.
Jeg følger lige lidt med i dit projekt fra sidelinjen. Jeg har jo set flere af de knallerter du har lavet, og dem jeg har set er rigtig lækre. :(y) Derfor tror jeg ikke at denne bliver nogen undtagelse, bare fordi du kalder det et discount projekt. :wink: Og det er jo altid dejligt og se, at der er nogen som har evnerne til at renovere de gamle dele, så ikke alt behøver at være nyt. :bravo Og så lige lidt nysgerrighed. :wink: Har du bestemt hvad farve den skal have? :?:
Fortsat god arbejds-lyst med projektet. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Hej Kim
Tak for dit svar :(y)
Den bliver Blå. Den er faktisk allerede malet. Billedet ligger under mit indlæg: De røde heste, Men det kommer vi til lidt senere i projektet. Igår lavede jeg lidt om på mit udstødningsophæng. Det manglede lidt "Svej" i forhold til det originale.
Der kommer bileder senere idag.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af jeppex »

Michael,

Klø på, det er rigtig skarpt at se ting komme tilbage til live, der ikke nødvendigvis skal være mere original end originalen - Der er helt sikkert mange projekter der går sitet forbi - i billedeform - da der sikkert er en del der ikke gider diskutere om et side panel fra f.eks Thansen gør sig eller ej.

Når det så er sagt, er der altid ufattelig meget god hjælp at finde herinde både i skrift/billeder og fra velvillige mennesker - Inkl god inspiration fra netop disse gør-det-selv projektor som du nu er i gang med :)
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."