Min 76'er

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Besvar
Brugeravatar
Klummergøjen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 31. maj 2021 15:57
Kontakt:

Min 76'er

Indlæg af Klummergøjen »

Hej folkens

Har købt mig nedenstående danske skønhed fra 76. Hun trænger måske til en smule spartel, men hvem gør ikke det efter 45 somre :-)

Nå men det var i hvert fald lige sådan en jeg ønskede mig. En K1'er med de små sideskjolde og som kræver lidt arbejde.

Det var i april jeg købte den og i skrivende stund er jeg allerede godt i gang.

Knallerten kunne ikke køre/starte for der var bl.a. ingen kaburator på.

Men det gør ikke noget. Det var et projekt jeg købte og det vidste jeg godt.

Jeg gik i gang med at kigge efter reservedele og jeg havde jo godt hørt at man helst skal gå efter de originale.

Til det vil jeg sige at jeg tror det var godt finansministeren ikke vidste hvor stor reservedelsposten udgør i sådan et projekt for ellers var det nok gået lidt i stå der :-)
Unavngivet.jpg
Unavngivet.jpg (214.99 KiB) Vist 781 gange
Nu sagde jeg godt nok at jeg går efter de originale dele, men det skal siges at det gør jeg der, hvor jeg selv vurderer det giver mening og det er ikke ensbetydende med at jeg går efter et originalt look.

Min plan er ikke at den nødvendigvis skal se ud som den gjorde i butikken i 76. Den skal se ud som jeg godt kunne tænke mig den, og det er noget jeg finder ud af hen ad vejen. F.eks. er jeg vild med den type sæde der sidder på den nu, med nitterne.

Nå men jeg er startet med motoren, hvilket jeg poster flere billeder af snarest.
Brugeravatar
Klummergøjen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 31. maj 2021 15:57
Kontakt:

Re: Min 76'er

Indlæg af Klummergøjen »

Inden jeg pillede motoren af, kunne jeg lige besigtige den og, allerede nu, konstatere at der nok var lidt der skulle fikses. Da jeg kiggede ned under den kunne jeg se at gevind til bundprop var repareret og ikke særlig kønt.

bundskrue.JPG
bundskrue.JPG (70 KiB) Vist 763 gange

Så kunne jeg og også konstatere at koblingsskjoldet var ret medtaget og foran var der slået hul i. Hvad der næsten var værre, var at der var slået et flig af netop den motor blok jeg gerne vil passe på, da nummeret matcher stellet. Udover det, var strålerne på gearpedal-akslen væk, så man havde svejst den på. Kickstarterpedal var der ikke noget af og også her var strålerne på akslen for dårlige til at jeg vil bruge den.

hul i koblingsskjold og gevindbrønd.JPG
hul i koblingsskjold og gevindbrønd.JPG (36.7 KiB) Vist 763 gange

Jeg fik pillet motor af og…ja der er også lidt skidt der skal fjernes :)

beskidt motor.JPG
beskidt motor.JPG (92.46 KiB) Vist 763 gange

Nå men, udstyret med Niels fup manual og Frank Pedersen’s youtube videoer (er blevet kæmpe fan), gik jeg ellers i gang med at skille kalorius ad.

motor adskilt.JPG
motor adskilt.JPG (84.28 KiB) Vist 763 gange

…og her var det så det ramte mig. Nostalgien fra mine unge dage med yamaha. Det er jo mega hyggeligt det her. Kaffe på kanden og Shubidua i radioen :D
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4146
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Min 76'er

Indlæg af FS1originalen »

Det lyder som om du har fået alle de klassiske "knokkelskader" i en og samme motor :oops:

Nå men det lyder ikke som om du har tabt modet. En dygtig alusvejser kan helt sikkert fixe nummerblokken, og lov mig at du vælger originale koblingsfjedre, koblingsskjold og koblingssnegl når du skal til at samle igen!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Honda Amigo 1970. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Klummergøjen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 31. maj 2021 15:57
Kontakt:

Re: Min 76'er

Indlæg af Klummergøjen »

Hej Erik

Det lykkedes mig faktisk at finde en svejser som kunne reparere den flig der røg af motorblokken, præcis som du sagde.
Det kom faktisk til at se ok ud efter jeg fik skilt motoren helt ad og fik blokken glasblæst og vandpoleret (som jeg har læst mig til man skal).

repareret blok.JPG
repareret blok.JPG (59.46 KiB) Vist 750 gange

Udover denne skade i blokken var der ikke et eneste af gevindene til koblingskjoldet der var intakt. Der var et, som var repareret op til M8, men det gad jeg simpelt hen ikke leve med. Derfor forsøgte jeg mig for første gang nogensinde, selv at skære gevind. I 2 af dem, var hullerne så store, at jeg måtte skære M10 gevind og sætte en M10/M6 gevindindsats ned i. De sidste 2 kunne jeg nøjes med at købe et M6 helicoil sæt til (biltema). Jeg havde jo set hvordan Frank Pedersen gjorde i videoerne :)
Det blev faktisk ret godt og temmelig stolt over det :)
Mht kobling så har jeg godt hørt at originalt er det eneste der duer. Jeg har været så heldig at finde et nyt originalt koblingsskjold + snegl (i indpakning og det hele). Men jeg er ikke nået så langt som til at skrue det på endnu. Tænker jeg venter helt til motoren sidder på knallerten.

koblingskjold.JPG
koblingskjold.JPG (58.32 KiB) Vist 750 gange

Mht. selve koblingen så har jeg dælme været meget i tvivl.
Som du måske kan se på et af de forrige billeder så er det en original knast jeg har, med de korte pinde og det var også de originale fjedre på. Det er sådan set fint nok, men prøv at se en dyb fuge koblingspladerne har slidt ned i knasten.

koblingsknast.JPG
koblingsknast.JPG (60.24 KiB) Vist 750 gange

Jeg har været meget i tvivl om hvad jeg skulle gøre ved det og jeg kunne ikke skaffe en ny original knast. Det var sådan at da jeg skilte motoren ad så undrede jeg mig over hvofor der var to metal skiver i koblingen. Nu er jeg ret overbevist om at det var for at lægge en af dem oven på denne fuge så koblingspladerne ikke kørte ned i den. Det er jo lidt noget klyt men strengt taget kan jeg ikke se det skulle være nogen skade for at fortsætte med det, men jeg hører meget gerne input til dette.

Jeg har godt nok sat olieskjoldet på i skrivende stund, men hvis det er helt galt, må jeg jo have den af igen :?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4146
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Min 76'er

Indlæg af FS1originalen »

Godt du fik reddet nummerblokken :(y)
Tror faktisk det er en ok ide med den ekstra stålplade inderst. Ønsketænkning havde nok været at knasten var plan så man ikke risikerer at det "fjedrer" når koblingspladen trykker på stålpladen. Men giv det da en chance :D

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Honda Amigo 1970. Puch Maxi 1970.
svehau
Junior knallert
Indlæg: 95
Tilmeldt: søn 30. jun 2019 12:39
Kontakt:

Re: Min 76'er

Indlæg af svehau »

Spændende projekt. Miss Yamaha 1976 ser lidt træt ud men hun har nok levet et hårdt liv ligesom så mange andre FS1'ere. Der var jo nogle år hvor interessen for knallerter var meget lille i Danmark, gamle knallerter var utroligt billige og blev desværre også behandlet dårligt. Derfor er det altid super fedt at se når sådan en ældre dame bliver shinet op, det ser rigtigt godt ud hvad du har gang i ... og her i forummet er der næppe nogen som sladrer til finansministeren om tid og penge :bravo
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Brugeravatar
Klummergøjen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 31. maj 2021 15:57
Kontakt:

Re: Min 76'er

Indlæg af Klummergøjen »

FS1originalen skrev: ons 2. jun 2021 18:03 Godt du fik reddet nummerblokken :(y)
Tror faktisk det er en ok ide med den ekstra stålplade inderst. Ønsketænkning havde nok været at knasten var plan så man ikke risikerer at det "fjedrer" når koblingspladen trykker på stålpladen. Men giv det da en chance :D

Erik
Hej Erik. Ja jeg tror sgu jeg prøver. Hvis det ikke går så er det ikke det værste at komme til at skifte. Det værste er alt den flydende pakning som skal fjernes og lægges på igen. Tak for input :)
Brugeravatar
Klummergøjen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 31. maj 2021 15:57
Kontakt:

Re: Min 76'er

Indlæg af Klummergøjen »

svehau skrev: ons 2. jun 2021 21:18 Spændende projekt. Miss Yamaha 1976 ser lidt træt ud men hun har nok levet et hårdt liv ligesom så mange andre FS1'ere. Der var jo nogle år hvor interessen for knallerter var meget lille i Danmark, gamle knallerter var utroligt billige og blev desværre også behandlet dårligt. Derfor er det altid super fedt at se når sådan en ældre dame bliver shinet op, det ser rigtigt godt ud hvad du har gang i ... og her i forummet er der næppe nogen som sladrer til finansministeren om tid og penge :bravo
Hej Svend
Nu har jeg også haft lidt fat i stel og tank og du drømmer ikke om hvor meget den har været mishandlet. Man skulle tro dem som har haft den har brugt den til at afreagere på. Det er sgu lidt synd for sådan en med matchende nummer. Poster billeder lidt senere. Håber jeg kan redde den så den bliver fin, men ja det kommer til at koste. Jeg siger pyt. Hobby koster og "penge er runde for at de kan trille" som min mor altid siger :)
Brugeravatar
Klummergøjen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 31. maj 2021 15:57
Kontakt:

Re: Min 76'er

Indlæg af Klummergøjen »

Nå men videre med renoveringen.
Som sagt så var er der rigtig mange gevind der er ødelagt og det gælder også i de andre motorblokke. Heldigvis dukkede der nogle op på FB market, som jeg købte.
Jeg fik de to midterste glasblæst og derefter vandpoleret.
Olieskjoldet skulle jeg først have den oprindelig maling af (brugte det grønne stads fra Nitromors) og derefter fik jeg det glasblæst.

IMG_2746.JPG
IMG_2746.JPG (146.12 KiB) Vist 312 gange
Inden jeg kunne male det måtte jeg spartle nogle dybe fuger i aluminiummet med kemisk metal fra Harald skrald.

IMG_2807.JPG
IMG_2807.JPG (130.61 KiB) Vist 312 gange
Olieskjold efter maling med Hammerite smooth silver og de to midterste vandpolerede blokke i baggrunden.

IMG_2849.jpg
IMG_2849.jpg (151.28 KiB) Vist 312 gange
Herefter kom turen til renovering af gearkasse. Alle skiver/låseringe blev skiftet til nye originale. Hovedakslen var slidt konisk i den ene ende (ca. 0,2 mm). Der var meget lidt slup i den men jeg ved ikke om det er nok til at den kan spilde olie så jeg skiftede den med en ny.

IMG_2860.jpg
IMG_2860.jpg (152.15 KiB) Vist 312 gange
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."