Tunsættet over dem alle - turbolader på en FS1 !!
Re: Tunsættet over dem alle - turbolader på en FS1 !!
Gad vide om man "slipper" med 500 kr. første gang man møder ordensmagten ???
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Tunsættet over dem alle - turbolader på en FS1 !!
sidder der ikk en 76èr bagsvinger på den med turbo her ?
Re: Tunsættet over dem alle - turbolader på en FS1 !!
Dirtyold skrev:sidder der ikk en 76èr bagsvinger på den med turbo her ?
Det giver nok lige de sidste 5 km./t. skal du se
Re: Tunsættet over dem alle - turbolader på en FS1 !!
Der skal laves MEGET ved en to-takter før den duer med turbo... Tror ikke den der yder særlig godt, især ikke hvis den er med membran.
Re: Tunsættet over dem alle - turbolader på en FS1 !!
ja vi har aldrig hørt mere til ydelsen..så mon ikke den er total skod..måske kan det virke på en cd 50..men turboen skal være meget lille..og måske skal der et tryk udlignings kammer forand så støddene bliver jævnet..men det sløver jo responsen...måske en kompressor kan virke eller en tand rem trukken turbo
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Re: Tunsættet over dem alle - turbolader på en FS1 !!
Mener faktisk der er en dansker der fik en dax til at køre rimlig godt med turbo, men det er jo så os en 4 takter så det burde være nemmere end med fs1:S
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Re: Tunsættet over dem alle - turbolader på en FS1 !!
hej så den godt,,,men den kørte ikke bedre med turbo end uden..der er simpelt hen ikke prut nok til at drive skovl hjulene rundt med 50 cc
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Tunsættet over dem alle - turbolader på en FS1 !!
Turbo fungerer udmærket på en totakter, men det kræver et noget anderledes design på ekspansionskammeret. Desuden må man leve med et væsentligt højere brændstofforbrug.
De bedst fungerende udgaver, jeg har været vidne til (deriblandt en gammel Vespa-scooter), har haft møllen monteret ved endepiben.
High-boost giver angiveligt ikke en stor fordel ift low-boost med sølle 0.3-0.5BAR ladetryk.
Membranbladene skal være stærke som bare pokker - det giver sig selv. Drejeventil vil alle dage levere den højeste ydelse, men membranen er 'blidere' ved turboen, fordi lukningen er blødere end med den kontante drejeventil.
Den gamle floskel med, at 'turbo ikke duer på 2t' er noget unuanceret fis. Overfyldning duer på enhver forbrændingsmotor, uanset type. Men effektivitet pr. ccm kan derimod snildt diskuteres.
Jeg er dog enig i, at den pågældende Yamaha-konstruktion er ineffektiv, idet der på ingen måde er taget hensyn til de førnævnte faktorer. Skrønen om der bare skal være max hul igennem på en trykladet motor holder ikke - alt skal stemme overens, og en 50mm exit efter turboen tillader sandsynligvis alt for mange friske gasser at ryge direkte gennem systemet.
På den anden side er man således sikker på, der kun er friske gasser til forbrændingstakten. Overtrykket modvirker også, at forbrændte gasser når at forurene de friske under skylningen af forbrændingskammeret.
De bedst fungerende udgaver, jeg har været vidne til (deriblandt en gammel Vespa-scooter), har haft møllen monteret ved endepiben.
High-boost giver angiveligt ikke en stor fordel ift low-boost med sølle 0.3-0.5BAR ladetryk.
Membranbladene skal være stærke som bare pokker - det giver sig selv. Drejeventil vil alle dage levere den højeste ydelse, men membranen er 'blidere' ved turboen, fordi lukningen er blødere end med den kontante drejeventil.
Den gamle floskel med, at 'turbo ikke duer på 2t' er noget unuanceret fis. Overfyldning duer på enhver forbrændingsmotor, uanset type. Men effektivitet pr. ccm kan derimod snildt diskuteres.
Jeg er dog enig i, at den pågældende Yamaha-konstruktion er ineffektiv, idet der på ingen måde er taget hensyn til de førnævnte faktorer. Skrønen om der bare skal være max hul igennem på en trykladet motor holder ikke - alt skal stemme overens, og en 50mm exit efter turboen tillader sandsynligvis alt for mange friske gasser at ryge direkte gennem systemet.
På den anden side er man således sikker på, der kun er friske gasser til forbrændingstakten. Overtrykket modvirker også, at forbrændte gasser når at forurene de friske under skylningen af forbrændingskammeret.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Tunsættet over dem alle - turbolader på en FS1 !!
Som Strynbo'en nævner, spiller turboens størrelse også en afgørende rolle. Kan den ikke drives rundt, bliver der ikke skabt tryk.
Som altid, det hele skal passe sammen - størst er ikke bedst, medmindre vi taler rå motorvolumen.
Som altid, det hele skal passe sammen - størst er ikke bedst, medmindre vi taler rå motorvolumen.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Tunsættet over dem alle - turbolader på en FS1 !!
dansk dax med turbo: http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=202635
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Re: Tunsættet over dem alle - turbolader på en FS1 !!
se her:
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Re: Tunsættet over dem alle - turbolader på en FS1 !!
der er smæk på for sådan en lille 125ccpatrick j. skrev:se her:
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Tunsættet over dem alle - turbolader på en FS1 !!
2 takt er fint med insprøjtning..på diesel motore..mange motore alfa detroit b&w køre med skylle luft pumper..i prinsippet en tryklader...men mekanisk trukket
det er en kæmpe fordel at skylde med ren luft...og skyldekanalerne kan laves spiral formet så de virkelig renser kammeret for snavset luft..og køler toppen samtidig
mon ikke prinsippet med elektrisk turbo.. den startes elektrisk..og udstødningen tager over når motoren køre kunne overføres til små 2 taktere...tænk at få smøre olie i krumtaps huset..evt tør sump..for ikke at bremse mekanikken....og så skylde luften ind i cylenderen halvt oppe..med trykladening og en masse boost kanalerog mekanisk direkte indsprøjtning i topstykket...så har vi den perfekte motor..med dobbelt ydelse af 4 takter og ekstrem økonomisk og holdbar
det er en kæmpe fordel at skylde med ren luft...og skyldekanalerne kan laves spiral formet så de virkelig renser kammeret for snavset luft..og køler toppen samtidig
mon ikke prinsippet med elektrisk turbo.. den startes elektrisk..og udstødningen tager over når motoren køre kunne overføres til små 2 taktere...tænk at få smøre olie i krumtaps huset..evt tør sump..for ikke at bremse mekanikken....og så skylde luften ind i cylenderen halvt oppe..med trykladening og en masse boost kanalerog mekanisk direkte indsprøjtning i topstykket...så har vi den perfekte motor..med dobbelt ydelse af 4 takter og ekstrem økonomisk og holdbar
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen