Fladjern eller ?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Fladjern eller ?

Indlæg af Kai »

Er der mon en smed tilstede der kan svare på et par spørgsmål ?

Jeg skal bruge et stykke "fladjern" der er: 70-80cm lang, 5-6cm bred og 4-5mm tykt.

Det skal bruges som skuffejern under havetraktoren, til at luge hele indkørslen og en gangsti med (der er perlegrus i)

Almindelig blødt snot jern der er slebet skarpt..det dur ikke.. det er prøvet, og det er sløvt efter 3 gange lugning i 200kvm indkørsel og stier.

Der må da findes noget der er hårdere ? ala det blad der sidder i et alm hakkejern til haven, det er rimelig hårdt, men hvad skal jeg lede efter ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Peterma
Fuldblods knallert
Indlæg: 442
Tilmeldt: lør 18. jul 2009 22:38
Kontakt:

Re: Fladjern eller ?

Indlæg af Peterma »

Hvad med Hardox stål?
Ikke tilfreds = pengene retur.

Billede
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Fladjern eller ?

Indlæg af Tottenham »

Peterma skrev:Hvad med Hardox stål?
Prøv et stykke fladjern der bruges som skær på sneplove , det holder :what2
Diverse materielgårde har tonsvis som er nedslidte mv totte
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fladjern eller ?

Indlæg af claus olieklud »

hej... hvad hvis man varmer alm jern op til det er rødglødende og kaster det i havedammen ??? så må det da blive hærdet... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Fladjern eller ?

Indlæg af Tottenham »

claus olieklud skrev:hej... hvad hvis man varmer alm jern op til det er rødglødende og kaster det i havedammen ??? så må det da blive hærdet... hilsen claus olieklud...
Tror jeg ikke . Er udlært tømrer, og vi lærte altid , at stemmejernet IKKE måtte blive blåt, da det så mistede styrken ? Har ikke en disse forstand på det, men min kammi, som er smed, bruger sneplovskær til diverse skovle til gummigeder og rendegravere.
Såhh det ?????!!!!!
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
jbn
Stor knallert
Indlæg: 202
Tilmeldt: lør 4. sep 2010 13:12
Kontakt:

Re: Fladjern eller ?

Indlæg af jbn »

claus olieklud skrev:hej... hvad hvis man varmer alm jern op til det er rødglødende og kaster det i havedammen ??? så må det da blive hærdet... hilsen claus olieklud...
alm stål egner sig ikke så godt til hærdning, noget med kulstof indholdet + andre ingredienser i stål blandingen så hvis det er muligt ville jeg også anvende noget ala det Totte beskriver det er nok også billigst i det lange løb
79,er k1 match
75,er dx spec.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Fladjern eller ?

Indlæg af strynboen »

jeg har forsøgt med at svejse rustfri plade på ploven,,da jeg mente at det var mere slidstærkt,,men det var det samme slitage..
hvad med at have skruet hakkejern skær på et stykke fladjern,,så kan du skifte dem ,,efter hånden som de slides,,,fidusen er også tykkelsen på skæret..jo tykkere...får man slidt kanten rund...hvis godset kun er 1 mm er det selv skærpende..der findes vist nogen rigtige skuffe jern...ikke seksuelt ment...de er bredere end hakke jernet

et godt råd,,,gå op på nærmeste kirkegård..og tal med graveren..de er verdens mestre i perlesten,,og veligeholdelse..og hør hvad han bruger..han vil nok også gerne have en snak..alle som er underlagt ham..siger som bekendt ikke meget..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Peterma
Fuldblods knallert
Indlæg: 442
Tilmeldt: lør 18. jul 2009 22:38
Kontakt:

Re: Fladjern eller ?

Indlæg af Peterma »

Hardox stål bruges bl.a. til skær på skovle til rendegravemaskiner - tror ikke at du får noget meget bedre.

Vi lærte også at hvis man varmer 5mm. alm. sort fladjern op til rødglødende og efterfølgende stikker det i hærdeolie og spænder
det op i skruestikken og giver det et slag med en hammer, knækker det meget fint midt over.

Jeg har selv lavet en bagskovl til en traktor og brugte selv hardox stål som kantskær.
Ikke tilfreds = pengene retur.

Billede
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"