korsør motor 12 hk

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

korsør motor 12 hk

Indlæg af strynboen »

her er et lille klip med min korsør motor..den har ikke kørt siden december...der var ikke bensin i tanken så den køre bare på sjatten i kaburatoren..og dør af bensin mangel
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: korsør motor 12 hk

Indlæg af claus olieklud »

hej lars... det er en fin gammel motor og så er den jo dansk... det er utroligt så lydløs sådan en går - det er altid magnet tændingen der er i uorden når de ikke vil starte... det er også lige som om at tændingen generelt er svag, så den har svært ved at gniste når tændrøret er sort snavset... jeg havde engang en svensk solo 2 cylinderet 8 hk ved 800 omdrejninger - jeg vil tro den kunne komme ned på kun godt 100 omdrejninger, og aligevel nøjagtigt lige kunne holde sig igang... jeg syntes at man altid skulle rense tændrør på den, men den kørte også rimeligt koldt, idet der ikke var thermostat i sådan en motor - vandet fossede bare uhidret igennem itakt med hvad tandhjulspumpen kunne levere... den var med knækstift i vandpumpen, og den knak jævnligt... ellers sjovt med sådan nogle gamle motorer... den mest spændende af de gamle motorer jeg har sejlet med i egen båd var uden tvivl hundested 1 cylinder 2 takt diesel - der vejede svinghjulet nok 500 kg og krumtappen er tyk som en arm... så selvfølgelig trykluft start, men ombygget til elektrisk gløderør - det er kværn !!! hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: korsør motor 12 hk

Indlæg af strynboen »

hej har en ny solo tandhjuls vandpumpe..hvis du mangler..har haft en 4 cyll solo..en kæmpe klods med sideventiler..den var for tung til jollen..og bruger 100 vil af liter bensin/petrolium..der var dobbelt svømmerhus kaburator..så omskift var bare en lille pind
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: korsør motor 12 hk

Indlæg af subwoof »

herlig motor, jeg går selv og roder med en gammel 2 takt diesel generator..

hvordan skal trykluft starten virke?
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: korsør motor 12 hk

Indlæg af claus olieklud »

subwoof skrev:herlig motor, jeg går selv og roder med en gammel 2 takt diesel generator..

hvordan skal trykluft starten virke?
hej... der er et kraftigt håndtag til at lukke trykluft ind oven på stemplet - stemplet skal lige havde passeret top... det samme håndtag bruger du som ventil til at genlade trykluft når motoren er startet... sådan en 2 takt diesel starter altid første gang, hvis ellers man har varmet glødehovedet ordenligt op... du kan også vugge den igang med håndkraft og brug af håndpumpen, men så kan den godt finde på at starte baglæns... det er dog intet problem - man kan ved at holde håndpumpem inde til den netop har tabt energien til flere stempelslag, for så at give den et hurtigt stød på håndpumpen, og den kører den anden vej... det er skide skægt at lege med sådan en 2 takt diesel... prøv evt you tube og skriv evt hundested eller 2 takt diesel - der er masser af videoer af den slags... også kæmpe skibsmotorer der bliver startet - jeg syntes det er vildt at se sådanne kæmpe motorer blive startet... det er altid trykluft fordi det kræver uanede mængde eneri at få en motor på måske 10000 liter til at dreje rundt... hilsen claus olieklud...
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: korsør motor 12 hk

Indlæg af subwoof »

hej

Jeg har godt set de kæmpe skobsmotorer blive startet op.

men trykluften skal sørge for at lave noget kompression varme?

håber jeg får min generator ud at køre, den er rar at ha
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: korsør motor 12 hk

Indlæg af claus olieklud »

hej superwoof... hvad er det for en motor der driver generatoren ??? jeg tænker at det må være en lille en der løber stærkt da de fleste generatorer kræver 1500 eller 3000 omdrejninger, eller der er måske udveksling på ??? min lille hundested er den mindste man kan få og den har et stempel på størrelse med en stor gulvspand - max omdrejninger er 380 pr min med jernstempel og der yder den 15 hk... med alu stempel må den løbe 550 pr min og der er ydelsen 21 hk...
jeg går ud fra at det er noget gammelt generator værk, eller er det noget du selv har bikset sammen ??? hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: korsør motor 12 hk

Indlæg af strynboen »

hej nej trykluften trykker faktisk stemplet ned...strynø færgen har en grenåå diesel på 6 cylendre..den er 4 takt..der sidder en fordeler ventil som kun giver luft når stemplet er over top..så man skal bare trække i håndtaget..u anset hvordan stemplet befinder sig..på 2 takterne f,eks alfa er der en hvid streg på svinghjulet..og en kæmpe stang..som man tørner svinghjulet med...man skal huske at tage den ud..ellers flåer den bunden ud af skibet...tror dog at motoren selv finder et naturligt sted at stoppe..men den gang jeg startede en 3 cylenderet alfa måtte vi tørne den på plads..inden den fik luft..
den var med skylde luft pumpe..alså ladetryk på indsugeningen..det var en gammel færge som havde ligget et par år stille..
var sgu lidt bange da jeg træk i håndtaget..om skibet bare begyndte at sejle..eller koblingerne ikke var rustet sammen,,de gled heldivis
de 2 takt traktore har glødehoved..det er en lidt anden type motore..fra før man rigtig kunne bygge diesel motore med kompresion nok til at tænde ved kompresions varmen...der skulde lidt varme hjælp til..at de tændte dieslen..man havde heller ikke indsprøjtnings systemer som kunne give mere end 70 bar tryk..man skal over 120 bar før at diesel kan startes kolde..gløde hoved motorene har tit en trukluft drevet primus brænder for at varme toppen op..det er nok den du tænker på
de har ikke alle luft start..bolinder munktells gamle 2 taktere havde luftstart og varme brænder til trykluft..tror buldoggen kun havde varme blæseren..og elektrisk start
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: korsør motor 12 hk

Indlæg af strynboen »

ja vi vil se billeder...er det et gammelt elværk evt jævnstrøm du har fundet de har ikke de høje omdrejninger de jævnstrøm dynamoer der var koblet en masse glas kumme batterier på...der står et komplet elværk på øen strynøkalv..der er en bukh motor med generator og tavle og batteri rum...et spændene sted..måske et træf besøg værd :?:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: korsør motor 12 hk

Indlæg af subwoof »

Hej

det er en jævnsstrøm dynamo hvor strømmen så bliver "vendt" til vekselstrøm, den skulle ku levere 16 amp. 400 v

motoren der står der max. 440 rpm på.

Jeg ved ikke hvad motor det er. ærlig talt har jeg ikke kigget på den endnu, har masser af andet.

Men interresant er det da, og den skal nok komme til at køre, når den kommer frem af bunker med projekter :)
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: korsør motor 12 hk

Indlæg af strynboen »

hej der er noget galt!!! du kan ikke vende jævnstrøm til veksel strøm kun med en speciel elektronisk frekvens dims..som nok ikke var opfundet da din dynamo var ny..generator vekselstrøm /dynamo jævnstrøm...at man så¨kan bruge en generator til en bil er fordi der er ensrettere i spillet..de skære vekselstrømmen i stykker og retter den ind..så hakkerne bliver inden for området...så måske er din en svejse dynamo/generator..jeg har haft en med en 2 cyll manneheim motor uden elstart..en satan at rulle i gang
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: korsør motor 12 hk

Indlæg af subwoof »

hmm så må det være en generator der sidder der på, for vekselstrøm kommer der.. det ligner satme ellers bare en dynamo..

men ærlig talt har jeg ikke haft kigget mere på den siden jeg fik den hjem
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: korsør motor 12 hk

Indlæg af strynboen »

ja vi må have et billede af typeskildtet..så kan elektro folkene herinde hurtigt tyde hvad den er for en fætter
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: korsør motor 12 hk

Indlæg af subwoof »

ja det kunne min kære fader nok også, men den er begravet i bunken af projekter. pt har vi et stort projekt igang :)
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"