Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
adax17
Fuldblods knallert
Indlæg: 342
Tilmeldt: lør 21. feb 2009 10:59
Kontakt:

Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af adax17 »

Hej Alle :)

Jeg synes det er en rigtig god tråd Morten Webmaster har sat op, så jeg håber ikke han har noget imod jeg kopiere hans titel. Jeg fornemmer der er andre end mig, der skal til at tage mc kørekort, og derfor ikke må købe en så stor motorcykel.

Derfor synes jeg det kunne være spænende at høre, hvad folk har af input til Mc'er man må køre på når man kun har det lille kørekort . Lige for at gøre reglerne klare for små motorcykler
En "lille mc" må ikke være stærkere end 34 hk (25 kW) eller skal have et vægt/kraftforhold under 0,17 kW pr. kg.

Personligt ser jeg 2 muligheder:
1. Man køber en lille mc, og skifter den ud når man får stort kørekort (man taber noget på motorcyklen når man sælger)
2. Man køber en større MC, og køber et neddroslingskit med ( det koster lidt penge for kittet)

Jeg vil gerne høre folks input omkring de 2 muligheder jeg ser, om en helt 3 mulighed, og meget gerne specifikke MC'er der er billige/ køre stabilt / ikke er svære at vedligholde osv.

Rent prismæssigt spænder vi bredt, men umiddelbart ikke over de 40.000 :)

Lad diskussionen begynde :)
adax17
Fuldblods knallert
Indlæg: 342
Tilmeldt: lør 21. feb 2009 10:59
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af adax17 »

Jeg har selv fået anbefalet en Yamaha YBR 125

Den falder i kategorien som lille MC, da den kun har 10 heste..

Fordele:
Helt ny
Bedre kvalitet end kinaMC
Kører langt på literen
Begrænset reparationer
Jeg synes faktisk den er ret fed rent design mæssigt

Ulemper:
Kun 10 hk. Man bliver nok hurtigt træt af den ikke har flere
Ikke vildt komfortabel

Eller som en anmelder sagde:

Yamaha YBR 125 - kort og kontant

+ Rigtig meget motorcykel for pengene
+ Simpel, pålidelig og velprøvet teknik
+ Lettere at vedligeholde end en scooter
+ Helt ok køregenskaber og sikkerhed
+ Superbillig drift, forsikring og service

- 10 hk er for lidt til sikre overhalinger
- Glem alt om motorveje og langture
- Kørestillingen er afgjort gammeldags
- Stel, motor og affjedring - alt er blødt!
- Opleves noget sløvere end en scooter
Vedhæftede filer
2010-yamaha-YBR125_EUR_SMX_STU_001_prv_tcm34-333276.jpg
2010-yamaha-YBR125_EUR_SMX_STU_001_prv_tcm34-333276.jpg (87.26 KiB) Vist 17572 gange
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af Morten - Webmaster »

det er helt fint ! syntes det er rigtig godt at få så meget lys på emnet som muligt.

Måske skulle vi gøre alvor af og lave et "mc-hjørne"
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
adax17
Fuldblods knallert
Indlæg: 342
Tilmeldt: lør 21. feb 2009 10:59
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af adax17 »

Morten - Webmaster skrev:det er helt fint ! syntes det er rigtig godt at få så meget lys på emnet som muligt.

Måske skulle vi gøre alvor af og lave et "mc-hjørne"
Ja det kunne man godt.. Men man kan også have nogen seriøse diskussioner i frit forum, og se hvor de fører hen.. Men håber folk har noget at byde ind med, da jeg selv er ret grøn. Problemet er nok at lovgivningen er forholdsvis ny :)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af CrazyCatman »

Jeg har ikke behov for lille MC - og har aldrig haft det; men jeg kører selv på en Yamaha XV 250 "Virago" fra 1993 - den hører under "lille MC", og 21 hypper liggende V-Twin motoren.

Den koster mig (24 år - uden erfaring - bosat i Storkøbenhavn - ingen garage) 1700 om året i ansvarsforsikring.

Toppen på sådan en ligger på 130 - min nål har passeret 140-feltet + lidt mere: men den kan bestemt ikke anbefales til motorvejskørsel! Det er en rigtig landevejs cruiser da du får meget fartvind ind på dig - modsat den lidt mere sporty FS1 f.eks.

Billede af min 1993er

Jeg købte min i september 2009 - og havde allerede da sæsonen sluttet nydt 3000 km på den.
Jeg kan helt klar anbefale en Virago - hvis du er til noget cruiser-stil altså.

Jeg syntes at have hørt du kan få en 650cc Yamaha på lille pap - uden droslingskit... Ser lige om jeg kan finde oplysninger... Men det er også en cruiser-model
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af claus olieklud »

hej... nu er det også ligesom hvilken stil man kan lide, men en suzuki Ls 650 kan vistnok køres på lille kort... jeg mener den har 31 eller 34 hk, men et volsomt godt moment... den lyder også godt sådan en enstamper... tror den kan fåes fra ca 30 kilo brugt selvfølgelig... jeg tror sådan en vil holde prisen godt... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
kim.bjoern
Stor knallert
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 5. okt 2008 23:19
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af kim.bjoern »

Jeg vil da klart anbefale dig at se på Yamaha XJ-600S Diversion. Super populær og anerkendt begynder MC helt tilbage fra '92.

Kan købes for mellem 22-25K med drosling (du kan endda købe en af mine :-).

Check i det hele taget forskellige modeller ud på motorcykelgalleri.dk

/Kim Bjørn
adax17
Fuldblods knallert
Indlæg: 342
Tilmeldt: lør 21. feb 2009 10:59
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af adax17 »

Det ser godt ud drenge.

Hvor meget reparation vil der kommer når de er så gamle, og kan det vejes op af prisen. Og om man skal have en garanti ordning med et MC værksted ?
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af Allan M »

Her er lidt betragtninger fra sådan cirka 15 år med mc:

I forhold til en knallert (også en voldtunet knallert), så trækker selv en gammel MZ/en lille 125´er godt. MEN: Efter kort tid, så har man vænnet sig til det, og de 10 heste i en YBR125 føles nok som det de er: for lidt, hvis man bare en gang imellem skal på motorvejen.

Man mister altid penge når man skifter MC. Et droslingskit kan man bare pille af, så har man en "ny" mc.

En stor MC med droslingskit beholder sit moment, og så kan man da lege med trækkraften mens man venter på at få mere end 34 heste. En hulbrystet 4takter a la Kawasaki 250 Ninja, den trækker bare ikke særligt kraftigt, selvom den KAN pines i gearene, så den kan følge med de fleste familiebiler.

Gamle motorcykler = udgifter hvis du ikke selv kan reparere! Stol ALDRIG på en kilometertæller, stol aldrig på en sælger.
Når det er sagt, så er gamle XJ600´ere billige og solide. De har også ry for at være kedelige, men det er et spørgsmål om hvad man kan lide.

De "garantier", som forhandlere giver på brugte mc´er er typisk værdiløse. Hvis du vil bruge garantien bagefter er der altid 1000 ting, som gør, at det ikke lige dækker. Købeloven? Kender de ikke.....
Undtaget herfra er de store mærkeforhandlere, men de handler typisk ikke med andet end nyere brugte i den lidt højere prisklasse. Af indlysende årsager.

Helt personligt, hvis jeg var ny og under de nye regler: Jeg ville nappe en Suzuki SV 650 til 69.995,- og få den droslet.
adax17
Fuldblods knallert
Indlæg: 342
Tilmeldt: lør 21. feb 2009 10:59
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af adax17 »

Allan M skrev:Her er lidt betragtninger fra sådan cirka 15 år med mc:

I forhold til en knallert (også en voldtunet knallert), så trækker selv en gammel MZ/en lille 125´er godt. MEN: Efter kort tid, så har man vænnet sig til det, og de 10 heste i en YBR125 føles nok som det de er: for lidt, hvis man bare en gang imellem skal på motorvejen.

Man mister altid penge når man skifter MC. Et droslingskit kan man bare pille af, så har man en "ny" mc.


Gamle motorcykler = udgifter hvis du ikke selv kan reparere! Stol ALDRIG på en kilometertæller, stol aldrig på en sælger.
Når det er sagt, så er gamle XJ600´ere billige og solide. De har også ry for at være kedelige, men det er et spørgsmål om hvad man kan lide.

Jeg ser også selv mange fordele ved YBR125, men ja jeg tror desværre også hurtigt at de 10 heste bliver ret kedelig desværre.. Og så koster det alligevel en del at skifte videre til en ny mc.

Angående om jeg kender nogen, så er min onkel udannet mekaniker og har rodet rigtig rigtig meget med Motorcykler og har blandt andet en XT500 specialbygget 1 cylindret sportsmotorcykel.

Og angående at stole på folk, ville det være lækkert at købe fra en på Forum som fx Kim da troværdigheden er noget højere her:)
Brugeravatar
kim.bjoern
Stor knallert
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 5. okt 2008 23:19
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af kim.bjoern »

Allan M skrev:Her er lidt betragtninger fra sådan cirka 15 år med mc:

(snip...)

Helt personligt, hvis jeg var ny og under de nye regler: Jeg ville nappe en Suzuki SV 650 til 69.995,- og få den droslet.
- jeg er 100% enig i Allan's øvrige betragtninger, men hvis jeg var ny på MC - ville jeg starte med en brugt, hvor man har råd til at skifte blinklys efter første "nedlægning" :) og hvor man måske ikke behøver kasko-forsikring.

/Kim Bjørn
adax17
Fuldblods knallert
Indlæg: 342
Tilmeldt: lør 21. feb 2009 10:59
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af adax17 »

kim.bjoern skrev:
Allan M skrev:Her er lidt betragtninger fra sådan cirka 15 år med mc:

(snip...)

Helt personligt, hvis jeg var ny og under de nye regler: Jeg ville nappe en Suzuki SV 650 til 69.995,- og få den droslet.
- jeg er 100% enig i Allan's øvrige betragtninger, men hvis jeg var ny på MC - ville jeg starte med en brugt, hvor man har råd til at skifte blinklys efter første "nedlægning" :) og hvor man måske ikke behøver kasko-forsikring.

/Kim Bjørn
Ja med sådan en dyr MC ville det nok blive nødvendigt med kasko. Er det også meget dyrt at forsikre når man er ung, ligesom med bil ?
Brugeravatar
kim.bjoern
Stor knallert
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 5. okt 2008 23:19
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af kim.bjoern »

adax17 skrev: Ja med sådan en dyr MC ville det nok blive nødvendigt med kasko. Er det også meget dyrt at forsikre når man er ung, ligesom med bil ?
Check diverse MC fora (f.eks. mcinternet.dk). De synes at pege på IF og GF til unge.

Ansvar for begynder hos GF er omkring 2.800 om året, og hvis du afmelder om vinteren får du refusion - og det er det de unge vil ha' :)

/Kim Bjørn
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af strynboen »

jeg har en yamaha dt-125,,de kan købes fra 4000 og op.. tjek gul og gratis,,de køre faktisk fint,,lidt som en kæmpe knallert
svagheder er kæde trækket og udstødningen..og at det er en drenge mc..af de billige,,dvs de er godt brugte/hærgede
der er solgt nogle simplere modeller uden vandkøling og skive brems og kips ventil..så man skal huske at tjekke modellen ved sammen ligning
Vedhæftede filer
yamaha dt km tæller.jpg
yamaha dt km tæller.jpg (57.26 KiB) Vist 17429 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
the eagle
Gummi rocker
Indlæg: 656
Tilmeldt: ons 19. nov 2008 22:06
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af the eagle »

mojn som jeg har skrevet på mortens side . så har jeg købt en kinøjser :mrgreen: en lifan 250 ccm med 12 heste :lol: til 5000 kr som har kørt 900 km . og den køre sku godt af en kineser :D og til den pris kan man altid give den i bytte på en støre uden at tabe noget ville jeg mene :wink: og så koster den 1000 i afgift om året og 385 kroner i forsikring om året :lol: uden kasko og det er en fin cykel til at starte på syntes jeg :D
Hilsen Eddie. The Eagle
yamaha 77 rød 99% orginal match solgt
suzuki gs 500 min kones motorcykel
yamaha xv virago 750 min cykel
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af MatField »

Hej, jeg skal også snart tage det lille mc kørekort. De fleste af de MC'ere i har nævnt her er cruisere, jeg tænkte om i måske kender nogle flere "sports-mc'er" alla Yamaha XJ 600 S Diversion men som ikke behøver neddroslingskit? :)
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af CrazyCatman »

MatField skrev:Hej, jeg skal også snart tage det lille mc kørekort. De fleste af de MC'ere i har nævnt her er cruisere, jeg tænkte om i måske kender nogle flere "sports-mc'er" alla Yamaha XJ 600 S Diversion men som ikke behøver neddroslingskit? :)
Noget sport eller street på < 34 hypper?
Hmm... Kommer an på om hvad du har af præfferencer, for man kan få en meget flot Hyosung GT 250 (jeg mener de er koreanske) - og jeg mener den findes både som naked/street bike og med fuld kåbe.
Men skal det være asiatisk men med Japanske navne, så ville jeg jo nok selv hælde imod Yamaha YZF-R125 (45.000/50.000 - 2009/2010) eller den tidligere nævnte Yamaha YBR 125 (20.000/23.000 - 2009/2010). Du kan også få Kawazaki Ninja i en 250-model til også ca 50.000.
Aprilia har et par enkelte modeller af RS.

Priserne er naturligvis nypriser ;) Så de kan nok godt fås brugt lidt billigere hvis du ikke vil smide så meget på en gang.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
kim.bjoern
Stor knallert
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 5. okt 2008 23:19
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af kim.bjoern »

Hej! Du kan ikke få en Diversion til "småt pap" uden neddrosling.

På min seneste restaurering kørte jeg over en længere periode med og uden neddrosling, og det er faktisk ikke så slemt at køre med halv kraft på en Divi.

Du skal længere bagud på sædet for at løfte forhjulet, og speedometeret løber tør ved 140. Det føles som om det er 3/4 kraft.

Her er lidt billeder af min nyeste:

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... ipc=115155

:P Kim Bjørn
adax17
Fuldblods knallert
Indlæg: 342
Tilmeldt: lør 21. feb 2009 10:59
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af adax17 »

kim.bjoern skrev:Hej! Du kan ikke få en Diversion til "småt pap" uden neddrosling.

På min seneste restaurering kørte jeg over en længere periode med og uden neddrosling, og det er faktisk ikke så slemt at køre med halv kraft på en Divi.

Du skal længere bagud på sædet for at løfte forhjulet, og speedometeret løber tør ved 140. Det føles som om det er 3/4 kraft.

Her er lidt billeder af min nyeste:

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... ipc=115155

:P Kim Bjørn
Hvordan er optrækket når man har drosling på, fra 0-80 ?? :)

Den ser rigtig rigtig fed ud Kim. Er den også til salg ;)
Brugeravatar
kim.bjoern
Stor knallert
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 5. okt 2008 23:19
Kontakt:

Re: Jeg kigger lidt på motorcykler.... (Lille mc kørekort)

Indlæg af kim.bjoern »

adax17 skrev: Hvordan er optrækket når man har drosling på, fra 0-80 ?? :)
Den ser rigtig rigtig fed ud Kim. Er den også til salg ;)
Jeg plejer ikke at se på uret ved 80 :) - det skal jeg lige prøve, men mit gæt er mellem 6-8sek.

- selvfølgelig kan den købes!

:wink: Kim Bjørn
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"