Fusionskrumtap

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Fusionskrumtap

Indlæg af FS1originalen »

Udover at snakke med en skrækkelig masse hjælpsomme mennesker (tusind tak til jer allle) vedr. stumper til mit drejeventilsprojekt så nåede jeg også en smule praktisk arbejde.

Rodekassen indeholdt 2 krumtappe til gammel model. En der var godt slidt og med et forkert gevind i den ene ende, og en som ikke var slidt, men til gengæld rusten og med defekt gevind i den anden ende.

Det lykkedes at trække begge krumtappe fra hinanden ved hjælp af presse og varme.
Billede000.jpg
Billede000.jpg (68.46 KiB) Vist 6098 gange
Billede001.jpg
Billede001.jpg (69.6 KiB) Vist 6096 gange
Så kunne der pudses rust og monteres nyt nåleleje. Den ene halvdel (med hullet) blev opvarmet og tappen presset forsigtigt sammen.
Billede002.jpg
Billede002.jpg (91.36 KiB) Vist 6095 gange
Grovopretningen foregik som vist og med en hammer som justereværktøj. Ved finkontrollen trak jeg akslen så langt ud af patronen at jeg kunne kontrolmåle på begge sider... Jeg stoppede ved en skævheh på 2/100 mm.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Fusionskrumtap

Indlæg af Henrik N »

det er flot erik dygtig dreng :lol: :lol:
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
kim.bjoern
Stor knallert
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 5. okt 2008 23:19
Kontakt:

Re: Fusionskrumtap

Indlæg af kim.bjoern »

Spændende! Kunne du se på den presse, hvor meget der skulle til før krumtappen gav sig?

- og kunne du samle den "nye" uden en presse (bare med temperatur-forskel)?

:?: Kim Bjørn
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Fusionskrumtap

Indlæg af nielsfup »

Sådan
det var mere end jeg kunne uden presse.
Hvor mange ton skulle der til at trykke dem far hinanden
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Fusionskrumtap

Indlæg af nielsfup »

kim.bjoern skrev:Spændende! Kunne du se på den presse, hvor meget der skulle til før krumtappen gav sig?

- og kunne du samle den "nye" uden en presse (bare med temperatur-forskel)?

:?: Kim Bjørn

Ja der var jeg ikke hurtig nok.......
Men samme spørgsmål :D :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Fusionskrumtap

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det ser godt ud Erik !

Er tappen og nålelejet standard mål som kan erhverves alle vegne for billige penge eller hvordan er det med det ??

Vi har jo nok alle adskillige krumtappe liggende som kunne vækkes til live med sådan en tur !
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 415
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50
Kontakt:

Re: Fusionskrumtap

Indlæg af Reedvalve »

Hej Erik

Det er en rigtig fin/sikker opstilling du har lavet der. Det kan være farligt arbejde hvis ikke der ikke er lavet en sikker opstilling. Kreidlerens krumtap har hærdet sider. De er næsten umuligt at skille ad. Og når de så kommer, siger det BANG.

Iøvrigt hvordan løber de hårde kæber på drejebænken? På min gamle lærerplads, var de hårde kæber altid ødelagte. Så der brugte jeg bløde kæber som blev drejet ud. Så var jeg sikker på at de løb 100%.

Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Fusionskrumtap

Indlæg af strynboen »

hej man ser næsten ikke bløde kæber mere,,,det var ellers lærlingens arbejde at fræse og bore løse kæber ,,til at skrue på kløerne,,,men det er der ikke tid til i dag..i dag sidder de og trykker på et tastertur..med de nyere profil drejestål kan man også dreje flere operationer på samme opstilling..i gamle dage havde vi enmerne ude og vende flere gange,,det krævede 100 % ret patron
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Fusionskrumtap

Indlæg af FS1originalen »

Pressen er max 10 tons, men jeg så ikke lige på manometeret da den gav sig - gætter på omkring den halve kraft. Jeg skulle jo koncentrere mig om at lune krumtappen samtidig.

Og nej Kenneth. De hårde kløer løb ikke helt - der måtte 5/100 folie under den ene før krumtappen centererede.

Morten, man kan jo købe repsæt med leje, plejlstang og søle (tværpind) så det burde være muligt at redde nogle krumtappe. Jeg havde nogle få nålelejer i mine lagerkasser så jeg har ikke været ude og søge efter det og ved derfor ikke om det er en standardvare, men mon ikke...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
fr havn
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 21. maj 2008 22:41
Kontakt:

Re: Fusionskrumtap

Indlæg af fr havn »

fint arbejde :D har også lavet et par krumtapper på den måde, de er blevet rigtig gode, mener at tappen giver sig ved cirka 4 tons, man kan købe en komplet plejle, med lejer og aksel i England, godt nok ikke originalt, der står ikke yamaha på men teksten på den anden side af plejlen ligner fuldstændig.
Kent
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"