tig-svejse alu

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

tig-svejse alu

Indlæg af bonde søren »

hej jeg har en lille diskussion om at tig svejse i alu, er der nogen forskel på svejseaperatet eller kan man bare bruge en hvilken som helst tigsvejser i alu uden nogen ændringer, jeg mener ikke man skal bruge samme (tråd) men noget specielt til alu.
er der nogen der kan en udførlig forklaring (ved der er nogle smede) :D
så takker jeg mange gange :)
mvh søren
fuskeren
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: tig-svejse alu

Indlæg af strynboen »

alle tig kan svejse rustfri,,men til alu skal der være "puls",,det er det som gør at de koster 20,000,,og at vi alle ikke har et
der skal bruges argon som gas til alu..puls er en slags veksel strøm,,med høj frekvens...man kan også svejse alu med et mig/co2 værk,,men det er mesdt tyk plade,,og der skal være 4 hjuls træk,,ellers klemmes tråden formeget,,og teflon inderleder..der skal også helst noget frekvens styring på..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: tig-svejse alu

Indlæg af bonde søren »

det metal man tilfører er det det samme som til rustfrit ?
fuskeren
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: tig-svejse alu

Indlæg af strynboen »

nej for pokker,,alu til alu,,bronce til bronce,,osv...skal du blande alu og stål,,skal man købe nogle skinder som er lavet ved at sprænge alu og stål sammen,,det bliver så slebet,,fræst,,og solgt i meter stænger,,bruges eks hvis man vil svejse et alu styrehus på en stål kutter...det er sindsygt dyrt,,tror at det er sandvik i norge som fremstiller det..
men jeg er ikke expert i svejsning,,har bare svejst vindmøller ved neg for nogle år siden,,

hej jesper jeg er ingen expert,,så er glad for du lige kommer med det korrekte
jeg har svejset en del alu med min 330 a megatronic bollesprøjte..det var med 1,2mm alutråd..men kun faldene,,da der skulle skrues godt op,,det var i 5mm plade,,men er ikke helt klar om det er helt rent jævnstrøm i et mag svejser,,der sidder nogle store ensrettere i den,,men det summer noget når man svejser
Senest rettet af strynboen man 18. jan 2010 20:01, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: tig-svejse alu

Indlæg af subwoof »

på landbrugsskolen var der en der ville svejse alu med en alm pind svejser :roll:

sådan en gammel alm en. hvor man flytter "propperne" fuld gas fik den.. men der skete ikke så meget.. så sprang sikringerne bare, de svejsede mere end selve svejseren 8)

det indleder til en anden i historie.. den hører nok ikke til her, men nu får i den :D

da vi malkede "i det gamle" døjede vi meget med at sikringerne sprang i tide og utide.. især efter vi fik bbygget 2 ekstra maskiner på i hver side..
vi købte en brugt vakuumpumpe(lidt større) og det duede bare ikke, man gider ikke rigtig skifte sikringer hele tiden, kl 3 om morgenen.
især ikke nær man ved det tager de næste 6 timer :O
så en morgen tog overbondeknolden, et stykke sølvpapir og viklede om sikringen.
og vi ku malke så mælken skød ud i tanken :D



.... lige indtil der kom en mand rendene kl. va kvart i 5. der var stukket ild i masten :D
jeg skal love for vi hurtigt fik rykket det sølvpapir ud :D
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: tig-svejse alu

Indlæg af claus olieklud »

hej subwoof... ha ha - i er nogle være banditter derovre i det mørke jylland... men ikke kedelige... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: tig-svejse alu

Indlæg af Henrik Fs1 »

subwoof skrev:på landbrugsskolen var der en der ville svejse alu med en alm pind svejser :roll:

sådan en gammel alm en. hvor man flytter "propperne" fuld gas fik den.. men der skete ikke så meget.. så sprang sikringerne bare, de svejsede mere end selve svejseren 8)

det indleder til en anden i historie.. den hører nok ikke til her, men nu får i den :D

da vi malkede "i det gamle" døjede vi meget med at sikringerne sprang i tide og utide.. især efter vi fik bbygget 2 ekstra maskiner på i hver side..
vi købte en brugt vakuumpumpe(lidt større) og det duede bare ikke, man gider ikke rigtig skifte sikringer hele tiden, kl 3 om morgenen.
især ikke nær man ved det tager de næste 6 timer :O
så en morgen tog overbondeknolden, et stykke sølvpapir og viklede om sikringen.
og vi ku malke så mælken skød ud i tanken :D



.... lige indtil der kom en mand rendene kl. va kvart i 5. der var stukket ild i masten :D
jeg skal love for vi hurtigt fik rykket det sølvpapir ud :D
Bønder, hvad kan man sige.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: tig-svejse alu

Indlæg af subwoof »

claus olieklud skrev:hej subwoof... ha ha - i er nogle være banditter derovre i det mørke jylland... men ikke kedelige... hilsen claus olieklud...
bønder er de mest festlige siger de jo ;) og øl det jo får vi jo med modersmælken
Henrik Fs1 skrev:
subwoof skrev:på landbrugsskolen var der en der ville svejse alu med en alm pind svejser :roll:

sådan en gammel alm en. hvor man flytter "propperne" fuld gas fik den.. men der skete ikke så meget.. så sprang sikringerne bare, de svejsede mere end selve svejseren 8)

det indleder til en anden i historie.. den hører nok ikke til her, men nu får i den :D

da vi malkede "i det gamle" døjede vi meget med at sikringerne sprang i tide og utide.. især efter vi fik bbygget 2 ekstra maskiner på i hver side..
vi købte en brugt vakuumpumpe(lidt større) og det duede bare ikke, man gider ikke rigtig skifte sikringer hele tiden, kl 3 om morgenen.
især ikke nær man ved det tager de næste 6 timer :O
så en morgen tog overbondeknolden, et stykke sølvpapir og viklede om sikringen.
og vi ku malke så mælken skød ud i tanken :D



.... lige indtil der kom en mand rendene kl. va kvart i 5. der var stukket ild i masten :D
jeg skal love for vi hurtigt fik rykket det sølvpapir ud :D
Bønder, hvad kan man sige.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
man har jo kun det skæg man selv sidder på :lol:
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"