550 og 400 four

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

550 og 400 four

Indlæg af strynboen »

historien er,,,,mens i sluttede odense træffet,,kørte jeg tideligt hjem,,,og tændte comp...og der var henriks gamle honda til salg,,,,snuuuuup tag,,,så var den købt....den var perfekt til mig,,,motor lidt defekt,,men resten er i fin stand,,,,så det er jo et fint vinter procjekt,,renovere motor og ledningsnet,,,tilbage på stellet,,,og derud af........
her er lige lidt billeder af tilstanden i dag november 99.
Vedhæftede filer
sådan ser den ud neden fra
sådan ser den ud neden fra
bundkar af-250.jpg (61.12 KiB) Vist 15101 gange
forsøger at holde orden
forsøger at holde orden
div stumper-250.jpg (58.65 KiB) Vist 15104 gange
skilder ikke selve blokken af<br />der skal bare en ny knast kæde i<br />der fulgte en ny kobling med..
skilder ikke selve blokken af
der skal bare en ny knast kæde i
der fulgte en ny kobling med..
motor blok renset-250.jpg (61.29 KiB) Vist 15099 gange
det ene stempel buer ,,så skifter nok alle ud til overstørelse
det ene stempel buer ,,så skifter nok alle ud til overstørelse
stempel top buer-250.jpg (50.09 KiB) Vist 15099 gange
ventil fjedre er nogle bæster
ventil fjedre er nogle bæster
trykke fjed,i bore mask-250.jpg (53.84 KiB) Vist 15094 gange
men de må give op
men de må give op
trykke ventil fjedre-250.jpg (57.65 KiB) Vist 15100 gange
sådan så den ud før jeg gik i gang<br />ak ak,,hvornår er den hel igen...<br />henriks hus er nu pænt......
sådan så den ud før jeg gik i gang
ak ak,,hvornår er den hel igen...
henriks hus er nu pænt......
honda 550 3-250.jpg (62.19 KiB) Vist 15104 gange
Senest rettet af strynboen tirs 16. feb 2010 16:27, rettet i alt 4 gange.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af claus olieklud »

hej strynbo. den skal nok blive en god motor igen. jeg havde engang en honda 350 2 cylinderet som jeg også satte ny knastkæde i. det kan være en god ide også at skifte kædestrammeren og den plastikskinne som sidder fremme for kæden. det er lidt irreterende at man skal havde krumtappen ud, men man bruger ikke samleled på en knastkæde. viste du iøvrrigt at rigtigt hurtige racercykler heller ikke har samleled på trækkæden ? jeg har fået fortalt det skyldes den enorme centifugalkraft der opstår når kæden runder fortandhjulet... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af Henrik N »

Hej Lars

man får helt tåre i øjnene :shock: jeg skal da lige love for at du går til den, men på den anden side du nyder jo og skrue i
de gamle maskiner .
jeg glæder mig endnu mere til stynø træf og komme over og få en tur på den igen :lol: :lol:
sig til hvis jeg skal sende kick starteren
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af strynboen »

hej claus man kan heldigvis nitte kæden så krumtappen kan blive i...træk kæden er en god endeløs kæde..så der skal bagsvingeren af...
hej henrik,,håber da at den bliver klar til træffet,,men er ikke helt sikker..men skal helt sikkert ikke bruge kick starteren ..så gem bare den til træf..det var de orginale stempler som sad i motoren,,og den kørte fint ,,uden olie forbrug efter 75.000 km
men bliver desvære nok nødt til at skifte dem...da pris forskellen på nye ringe og et helt nyt sæt stempler i et nummer større er meget lille ca 400 pr stempel,,koster nye med ringe..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af strynboen »

så er jeg i gang med elsystemet,,"hoved tavlen "er renoveret,,men komponenterne er genbrugt..der er dog lige sat nogle nye kabel sko i multistikkene,,hvor der før var sat nogle lus udover..der skulle også et beslag på så start relæet kom med på beslaget
Vedhæftede filer
el tavle1-250.jpg
el tavle1-250.jpg (64.11 KiB) Vist 14864 gange
beslag relæ-250.jpg
beslag relæ-250.jpg (56.43 KiB) Vist 14866 gange
start relæ-250.jpg
start relæ-250.jpg (53.63 KiB) Vist 14859 gange
monteret el tavle-250.jpg
monteret el tavle-250.jpg (64.64 KiB) Vist 14859 gange
sokler skruet fast-250.jpg
sokler skruet fast-250.jpg (60.61 KiB) Vist 14860 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af claus olieklud »

ja, men for pokker - intet er overladt til tilfældighederne... hvordan er ladesystemet ellers ??? det er gerne et af de svage punkter... de helt gamle hondaer har tvangsstyret laderegulator ( dvs de har en føler på om du kører med lys, og derved regulere lidt højere i spænding ) imens mere moderne maskiner permanent regulerer til ca. 14,2-14,4 volt over batteriet under drift... på min gamle cb 350 twin droppede jeg laderegulatoren og monterede istedet en total ensretter iform af 4 sammenbyggede dioder ( 25 amp ) uden yderligere regulering... jeg har konstateret at på flere ældre cykler er statoren det store problem !!! ikke nødvendigvis fordi de kortslutter til stel, men mere fordi de ligesom itakt med tiden danner forbindelse imellem de forskellige vindinger, og dermed bliver mindre virksomme/modarbejder sig selv... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
olebole
Gummi rocker
Indlæg: 913
Tilmeldt: tirs 2. sep 2008 13:02
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af olebole »

Hej Lars :shock: Jeg skal lige love for at der er sket noget, siden jeg var overe og prøve en tur på den.
Det skal nok blive en fin mc. igen :wink:
Mvh. Ole
Yamaha fs1. 2gear Årg. (Match)
Yamaha Fs1. 4Gear Årg.77 Dx.(Match)
Yamaha Fs1. 4gear Årg.76 Dx.(Renovere)
Yamaha fs1. 4gear Årg.75 K1.(Match)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af strynboen »

hej igen,,den har et sjovt system,,uden kul forbindelser..der sidder en elektro magenet på motor blokken,,som gør den roterne klo(rotoren )magenetisk,,så generere den magenet felt i statoren som også sidder fast på blokken...
ladeningen reguleres ved at tænde og slukke for den elektro magenet ..derv er også laderelæ med modstande for fin reguleringen...systemet er ikke verdens mest effektive,,medn der er ingen sliddele ud over laderelæ..jeg kan nemt skifte viklingerne på statoren,,,der er 3 sæt med fælles stjerne punkt...det er faktisk mit arbejde på elektro..at renovere sådanne statore og rotore med viklinger
der er lige sat nye diodeblok på,,den sidder helt nede under relæerne i bunden,,,og statoren er fin i viklingerne....
henrik og tideligere ejere har virkelig passet og plejet denne maskine..så det er let arbejde at lave de sidste ting..så den bliver næsten perfekt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af claus olieklud »

hej strynbo. det var godtnok en fin måde at lave laderegulering på. næsten som en bilgenerator, men børstefri... det er lidt sjovt for i sidste uge adskilte jeg en gammel 220 volt generator ( honda eg550 ) som ikke længere ville lave strøm, og konstaterede at ankeret ( rotoren ) havde 2 spoler som kun var forbundet med sig selv = ingen kul... , men undede mig lidt over den spole i enden af generatorens funktion... den har åbenbart til opgave at sende et magnetfelt ind i ankeret til induktion ? børsteløs overførsel af energi til ankeret ? det gør jo at den er veligeholdelsesfri. jeg syntes ellers at ældre motorcykelladesystemer som oftest fungerer ved hjælp af permanentmagnet rotor, så din honda er åbenbart lidt forud for sin tid !!! nyere motorcykler har vistnok som oftest alm. generator som en bil bare i miniformat. ps. min gamle honda 350 havde også stjernetrekant 3 faset eller hvad det nu hedder, men jeg valgte bare at kun bruge de 2 ud af 3 ledninger. den var med permanentmagnet rotor. tilsidst lige et hurtigt spørgsmål - du har vel ikke tilfældigvis en tændspole i overskud til en honda gx 270 industrimotor 9 hk. ? den virker uden platiner eller cdi box. en ny koster godt 1100 kr, så hvis jeg kunne finde en brugt ville det være fint... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Claus og Lars.
Undskyld jeg blander mig, men sidder der ikke også 6 (roterende) dioder til at ensrette magnetiseringen til de 2 spoler på rotoren i omtalte Honda EG 50 ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af strynboen »

mon ikke der er tilbage løbs dioder,,på alle generatore med start kreds...ellers vil den kraftige strøm brænde start viklingerne af..når den har genereret magenet feltet
jeg skifter tit dioder på de gamle små generatore med b&s motore,,de er dog +15 år
hej claus jeg har ikke noget så nyt,,,de3t er ikke nået til strynø endnu,,, :wink:
vi har før viklet impuls spoler om til kawasaki,,men de har en cdi box,,ved siden af
tror det koster ca 700+moms at renovere sådan en fætter,,,hvis det kan gøres
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af strynboen »

så har jeg gået hjemme med dårlig ryg...skønt at have et værksted,,ellers var jeg sgu blevet en sur stodder :| :| :| ...men en honda,,,eller yamaha kan altid redde
humøret

jeg har begyndt at montere elsystemet igen,,har fået lavet nye beslag til tændspolerne,,de nye er lidt kortere end de org,,men er på 5 ohm,,det er vigtigst
har fået renset læderelæet,,så nu skal det bare på..og fået renoveret flere multi stik
har også fået ordnet kontoret med internet...er der nogen som vil købe en billig kopi maskine,,,den fylder lidt meget....
Vedhæftede filer
skal snart til at samle i forlygten..<br />uha uha godt den er stor...
skal snart til at samle i forlygten..
uha uha godt den er stor...
el forlygte-250.jpg (60.98 KiB) Vist 14572 gange
lade relæ med modstand,,renset og malet
lade relæ med modstand,,renset og malet
lade relæ-250.jpg (51.69 KiB) Vist 14562 gange
et specielt system uden kul
et specielt system uden kul
stator og elektro mag-250.jpg (62.56 KiB) Vist 14563 gange
har loddet ledninger direkte på spolerne,,med krympe flex udover
har loddet ledninger direkte på spolerne,,med krympe flex udover
tændspoler-250.jpg (53.62 KiB) Vist 14556 gange
har ændret beslaget
har ændret beslaget
tændspoler mont-250.jpg (59.09 KiB) Vist 14555 gange
kontor,,,,nu med varme og inter,net
kontor,,,,nu med varme og inter,net
kontor1-250.jpg (52.22 KiB) Vist 14547 gange
kæmpe kopi maskine,,,byttes til noget sjovt,,den er ikke til pc
kæmpe kopi maskine,,,byttes til noget sjovt,,den er ikke til pc
kontor-250.jpg (53.24 KiB) Vist 14545 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af Toke »

Det ser godt ud, det du får lavet der :P
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af strynboen »

hej toke,,har sendt foringer og stempler op til dax erik,,han har en masse reservedele til gamle mc honda også..han skaffer også nyt pakningssæt hjem..så er jeg fri for at handle på nettet selv,,er ikke så vild med det udenlandske...
får stumperne hjem når julens finans krise er overstået,,til januar,,,så skal bare have elsystemet klar og blokken malet,,inden da..der er heldivis plader på hondaen så skal ikke tænke på syn..men skal også have kikket på en laban,,og jeg har den dt 125,,,skal have fundet et dansk stel
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af Toke »

Så har du jo projekter nok :lol:

Ja Daxerik har lidt af hvert, ellers kan han skaffe det 8)
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af strynboen »

så har jeg fået ordnet tændings nøglen,,det var nogle som henrik havde fået hjem fra england,,,men de havde den ulempe at bagstykket blev skudt ud ,,efter kort tid..
efter at han have fået en ny på garentien,,og den også skød bagenden ud,,har jeg boret små huller,med 4mm gevind,,og skruet skruer ind som holder bundstykket fast..

har også renset disse stanley reflekser,,de ligner dem til yamaha..men er nok større diameter
Vedhæftede filer
tændings nøgle 2-250.jpg
tændings nøgle 2-250.jpg (53.59 KiB) Vist 14428 gange
honda tændings nøgle-250.jpg
honda tændings nøgle-250.jpg (54.88 KiB) Vist 14420 gange
refleks 2-250.jpg
refleks 2-250.jpg (56.98 KiB) Vist 14413 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
olebole
Gummi rocker
Indlæg: 913
Tilmeldt: tirs 2. sep 2008 13:02
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af olebole »

Hej Lars Jeg skal love for at du går til den :wink: det ser godt ud.
Og slut med kolde vinter aftener på værkstedet. Det må værer lækkert.
Mvh. Ole
Yamaha fs1. 2gear Årg. (Match)
Yamaha Fs1. 4Gear Årg.77 Dx.(Match)
Yamaha Fs1. 4gear Årg.76 Dx.(Renovere)
Yamaha fs1. 4gear Årg.75 K1.(Match)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af strynboen »

hej ole,,,ja det med varme på værkstedet gør at det er til at holde ud ,,selv knægten er begyndt at holde til derude,,fjernsyn og internet lokker ham..men så har jeg jo styr på ham...vi har fået amigo crosseren klar,,den starter bare super,,og motoren er ikke slidt,,,som de ellers plejer at være,,med røg problemer og olie forbrug,,den er gearet lidt lavt,,så den trækker nemt mig,,men ladder den nu bare være foreløbig
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af strynboen »

så har jeg pakket op for alle honda poserne,,,,en ny kobling...læææækert,,,næsten som jule aften med alle pakkerne
Vedhæftede filer
honda kobling 550-250.jpg
honda kobling 550-250.jpg (56.94 KiB) Vist 14300 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: honda 550

Indlæg af Kim B S »

Hej Lars.
Dejligt med lidt nye dele til din fine Honda klassikker. :D Og det bliver jo også en herlig maskine, når du får lavet mekanikken. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"