Olie blanding..?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
D.Kallan
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 8. jul 2009 21:08
Kontakt:

Olie blanding..?

Indlæg af D.Kallan »

Hej alle.
Nu hvor der kun er et par dage til jeg rigtig må og skal ud og køre på yamahaen ville jeg lige høre hvor mange % olie i blander i benzinen?

//kallan
"I don't drive fast! - I'll just fly low!"

"Nyt er yt! - Gammel er sejrsskammel!"
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af Kai »

3% af en god olie.
Selv bruger jeg husqvarnas grønne til motorsave, den er forholdsvis billig og har aldrig haft problemer.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
D.Kallan
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 8. jul 2009 21:08
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af D.Kallan »

super tak ;)

Det er fuldsyntetisk eller?
"I don't drive fast! - I'll just fly low!"

"Nyt er yt! - Gammel er sejrsskammel!"
Lars_XCIII
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 22:51
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af Lars_XCIII »

jeg plejer at bruge 2-2,5% oli :) , og jeg har aldrig haft nogle problemer :D
Yamaha fs1 77 k1
Puch Maxi K 83
Tomos cross 5 gear 72
Brugeravatar
D.Kallan
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 8. jul 2009 21:08
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af D.Kallan »

Men det er fuldsyntetisk ikke? ;)
"I don't drive fast! - I'll just fly low!"

"Nyt er yt! - Gammel er sejrsskammel!"
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af Kim B S »

D.Kallan skrev:Men det er fuldsyntetisk ikke? ;)
Hej D.Kallan.
Nej. Det behøver ikke at være fuldsyntetisk. :wink: :D
Du kan sagtens nøjes med delsyntetisk. :wink: I Brugsen har de en fra OK. :wink: Den har jeg tit købt på tilbud. :wink: Og den er ganske udmærket. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
D.Kallan
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 8. jul 2009 21:08
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af D.Kallan »

men det er vel meget godt hvis det er fuldsyntetisk :D

Lige et andet spørgsmål;
Hvad er forskellen på ny og gammel model?
det omtales tit i forbindelse med reservedele og jeg kan ikke helt gennemskue hvad der er forskellen? :?:
"I don't drive fast! - I'll just fly low!"

"Nyt er yt! - Gammel er sejrsskammel!"
Brugeravatar
lund
Fuldblods knallert
Indlæg: 462
Tilmeldt: søn 11. jan 2009 20:37
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af lund »

jeg bruger yamhas egen totaks maritim olie

og køre med 2-3%
T-Hansen Så Ruster det fra hindanden!
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af subwoof »

vil næsten garentere for at dengang for 30 år siden, var der ikke noget der hed fuld syntetisk, der var bare 2takts olie

og detg var det ringeste af det ringeste, knallerten er lavet til det..

den fra ok hos brugsen er fin ;)

har endda set en maxi puch kører en hek tankfuld med motorolie 10w30 istedet for 2taktsolie :lol:
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
lund
Fuldblods knallert
Indlæg: 462
Tilmeldt: søn 11. jan 2009 20:37
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af lund »

subwoof skrev:vil næsten garentere for at dengang for 30 år siden, var der ikke noget der hed fuld syntetisk, der var bare 2takts olie

og detg var det ringeste af det ringeste, knallerten er lavet til det..

den fra ok hos brugsen er fin ;)

har endda set en maxi puch kører en hek tankfuld med motorolie 10w30 istedet for 2taktsolie :lol:

det vil da være synd at hælde på yamahaen :( :oops:
T-Hansen Så Ruster det fra hindanden!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af strynboen »

du skal ikke bruge autboard olie,,det er beregnet til vandkølede motore uden termostat,,dvs drifttemp på 50/80 grader,,ellers udskilder de kalk i vandkammeret
din yams bliver meget varmere,,og der fungere autboard olie ikke helt så godt,,
der er også rust hæmmende additiver i som ikke er nogen fordel på en knallert

klaus olieklud kender sikkert alle tingene omkring dette da han laver service på marine motore,,,så lad os lige høre hans dom,,,men jeg ville nøjes med en billig halv syntetisk,,,uanset fabrikat,,men det er bare min mening,,lad os høre nogle flere meninger :wink: :idea:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
lund
Fuldblods knallert
Indlæg: 462
Tilmeldt: søn 11. jan 2009 20:37
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af lund »

strynboen skrev:du skal ikke bruge autboard olie,,det er beregnet til vandkølede motore uden termostat,,dvs drifttemp på 50/80 grader,,ellers udskilder de kalk i vandkammeret
din yams bliver meget varmere,,og der fungere autboard olie ikke helt så godt,,
der er også rust hæmmende additiver i som ikke er nogen fordel på en knallert

klaus olieklud kender sikkert alle tingene omkring dette da han laver service på marine motore,,,så lad os lige høre hans dom,,,men jeg ville nøjes med en billig halv syntetisk,,,uanset fabrikat,,men det er bare min mening,,lad os høre nogle flere meninger :wink: :idea:
ja du har ret i den bliver en del mere end 80 grader :lol:

men jeg sys nu det har virket okay ind til nu på de andre knallerter jeg os har brugt det på
T-Hansen Så Ruster det fra hindanden!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af strynboen »

jeg har selv brugt det,,på min gamle blæserkølede puch ms,,men holdt op da jeg fik denne forklaring,,så der sker nok ikke noget,,men det rigtige olie er nok bedst
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af FS1originalen »

Nå men skal vi så lige tage min mening med også:

Hvis du kører lovligt (eller næsten) skal du vælge en delsyntetisk olie mærket "knallert eller Moped". Den er afpasset efter en knallertmotors arbejdstemperatur og bliver derfor forbrændt ordentligt.

Kører du tunet kan du med fordel vælge en fuldsyntetisk "Scooter" olie der er afstemt til at smøre og forbrænde ved en noget højere temperatur end knallertolien.

Med marine (outboard)olien er det modsat. Den bliver brændt af for hurtigt da den er afstemt til en "kold" påhængsmotor.

Du kan da godt køre med alle olietyperne, men i længden har både motoren og økonomien bedst af den rigtige type olie. Med andre ord, en racerolie til 30 km/t soder motoren og nedsætter ydeevnen :!:

Og som Kim nævner tidligere i tråden, så har Brugsen 2 udemærkede OK olier hvor de endda har været så rare at tegne en knallert på den ene og en scooter på den anden :lol: :lol: :lol:
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg er for nyligt gået væk fra mobil 1 delsyntetisk fordi min drejeventiler (som kan trække vejret frit og udemærket) blev for varm og nippede i stemplet.. jeg skiftede til ELF fuldsyntetisk og det nedsatte temperaturen markant og har ikke haft et eneste nip siden. desuden ryger den markant mindre. jeg kører altid 3 %
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af FS1originalen »

Morten - Webmaster skrev:Jeg er for nyligt gået væk fra mobil 1 delsyntetisk fordi min drejeventiler blev for varm og nippede i stemplet.. jeg skiftede til ELF fuldsyntetisk og det nedsatte temperaturen markant og har ikke haft et eneste nip siden. desuden ryger den markant mindre. jeg kører altid 3 %
Jamen det passer jo også ind i min "røverhistorie" så vidt jeg husker kører den pænt over 30 :twisted: :twisted: :twisted:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af Morten - Webmaster »

FS1originalen skrev:
Jamen det passer jo også ind i min "røverhistorie" så vidt jeg husker kører den pænt over 30 :twisted: :twisted: :twisted:

Erik
Korekt, jeg skal dog lige prøve på de lovlige også for at se om alt den røg / sod forsvinder med den nye olie.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af subwoof »

lund skrev:
subwoof skrev:vil næsten garentere for at dengang for 30 år siden, var der ikke noget der hed fuld syntetisk, der var bare 2takts olie

og detg var det ringeste af det ringeste, knallerten er lavet til det..

den fra ok hos brugsen er fin ;)

har endda set en maxi puch kører en hek tankfuld med motorolie 10w30 istedet for 2taktsolie :lol:

det vil da være synd at hælde på yamahaen :( :oops:
heller aldrig noget jeg ville gøre, men man skal have sjov med en maxi puch :D
desuden kører den stadig, med det org. stempel(fra den blev laver!!) ved det da det har været min køre moders :D

utroligt hvad sådan en kan klare, helt ufatteligt faktisk :lol:
FS1originalen skrev:Nå men skal vi så lige tage min mening med også:

Hvis du kører lovligt (eller næsten) skal du vælge en delsyntetisk olie mærket "knallert eller Moped". Den er afpasset efter en knallertmotors arbejdstemperatur og bliver derfor forbrændt ordentligt.

Kører du tunet kan du med fordel vælge en fuldsyntetisk "Scooter" olie der er afstemt til at smøre og forbrænde ved en noget højere temperatur end knallertolien.

Med marine (outboard)olien er det modsat. Den bliver brændt af for hurtigt da den er afstemt til en "kold" påhængsmotor.

Du kan da godt køre med alle olietyperne, men i længden har både motoren og økonomien bedst af den rigtige type olie. Med andre ord, en racerolie til 30 km/t soder motoren og nedsætter ydeevnen :!:

Og som Kim nævner tidligere i tråden, så har Brugsen 2 udemærkede OK olier hvor de endda har været så rare at tegne en knallert på den ene og en scooter på den anden :lol: :lol: :lol:
Erik
utroligt pædagogisk korrekt :lol: selv jeg kan finde ud af det"!
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
lund
Fuldblods knallert
Indlæg: 462
Tilmeldt: søn 11. jan 2009 20:37
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af lund »

Subwoof

Ja det er ganske utroligt!

men jeg sys nu også yamahaerne er nogle sejlivede gamle sa...r for nu har jeg set stempel og cylinder i min gamle sting og i min fs1 og begge har være i meget dårlig stand :evil: men de køre sq udemærket alligevel!

Men det blir nu dejligt at få en cylinder på som er hel:P og uden ridser:D
T-Hansen Så Ruster det fra hindanden!
Gosmo
Junior knallert
Indlæg: 27
Tilmeldt: fre 16. jan 2009 23:19
Kontakt:

Re: Olie blanding..?

Indlæg af Gosmo »

subwoof skrev:vil næsten garentere for at dengang for 30 år siden, var der ikke noget der hed fuld syntetisk, der var bare 2takts olie

og detg var det ringeste af det ringeste, knallerten er lavet til det..

den fra ok hos brugsen er fin ;)

har endda set en maxi puch kører en hek tankfuld med motorolie 10w30 istedet for 2taktsolie :lol:
Tror du har fat i den lange ende der for når jeg er ude at kører på min maxi en sjælden gang imellem så tanker jeg hos den lokale mekaniker hvor der er en tønde de tømmer tanke i når folk (mest kvinder) tanker diesel på en benzin og omvendt. Den ryger godt nok lidt ekstra men det er gratis og det er jo kun en maxi :D

Men på mine yamahaer har jeg altid kørt med enten aspen (miljø benzin der er blandet) pga det kan jeg få billigt og jeg bruger det også på mine fjernstyrede biler så der står altid min 10 litter :) ellers kommer jeg 2,5-3% olie som bruges til mindre crossere i normalt benzin. Det syntes jeg at jeg har været heldigst med.
Ben T
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"