Olie blanding..?
Olie blanding..?
Hej alle.
Nu hvor der kun er et par dage til jeg rigtig må og skal ud og køre på yamahaen ville jeg lige høre hvor mange % olie i blander i benzinen?
//kallan
Nu hvor der kun er et par dage til jeg rigtig må og skal ud og køre på yamahaen ville jeg lige høre hvor mange % olie i blander i benzinen?
//kallan
"I don't drive fast! - I'll just fly low!"
"Nyt er yt! - Gammel er sejrsskammel!"
"Nyt er yt! - Gammel er sejrsskammel!"
Re: Olie blanding..?
3% af en god olie.
Selv bruger jeg husqvarnas grønne til motorsave, den er forholdsvis billig og har aldrig haft problemer.
Selv bruger jeg husqvarnas grønne til motorsave, den er forholdsvis billig og har aldrig haft problemer.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Olie blanding..?
super tak
Det er fuldsyntetisk eller?
Det er fuldsyntetisk eller?
"I don't drive fast! - I'll just fly low!"
"Nyt er yt! - Gammel er sejrsskammel!"
"Nyt er yt! - Gammel er sejrsskammel!"
-
- Junior knallert
- Indlæg: 39
- Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 22:51
- Kontakt:
Re: Olie blanding..?
jeg plejer at bruge 2-2,5% oli , og jeg har aldrig haft nogle problemer
Yamaha fs1 77 k1
Puch Maxi K 83
Tomos cross 5 gear 72
Puch Maxi K 83
Tomos cross 5 gear 72
Re: Olie blanding..?
Men det er fuldsyntetisk ikke?
"I don't drive fast! - I'll just fly low!"
"Nyt er yt! - Gammel er sejrsskammel!"
"Nyt er yt! - Gammel er sejrsskammel!"
Re: Olie blanding..?
Hej D.Kallan.D.Kallan skrev:Men det er fuldsyntetisk ikke?
Nej. Det behøver ikke at være fuldsyntetisk.
Du kan sagtens nøjes med delsyntetisk. I Brugsen har de en fra OK. Den har jeg tit købt på tilbud. Og den er ganske udmærket.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Olie blanding..?
men det er vel meget godt hvis det er fuldsyntetisk
Lige et andet spørgsmål;
Hvad er forskellen på ny og gammel model?
det omtales tit i forbindelse med reservedele og jeg kan ikke helt gennemskue hvad der er forskellen?
Lige et andet spørgsmål;
Hvad er forskellen på ny og gammel model?
det omtales tit i forbindelse med reservedele og jeg kan ikke helt gennemskue hvad der er forskellen?
"I don't drive fast! - I'll just fly low!"
"Nyt er yt! - Gammel er sejrsskammel!"
"Nyt er yt! - Gammel er sejrsskammel!"
Re: Olie blanding..?
jeg bruger yamhas egen totaks maritim olie
og køre med 2-3%
og køre med 2-3%
T-Hansen Så Ruster det fra hindanden!
Re: Olie blanding..?
vil næsten garentere for at dengang for 30 år siden, var der ikke noget der hed fuld syntetisk, der var bare 2takts olie
og detg var det ringeste af det ringeste, knallerten er lavet til det..
den fra ok hos brugsen er fin
har endda set en maxi puch kører en hek tankfuld med motorolie 10w30 istedet for 2taktsolie
og detg var det ringeste af det ringeste, knallerten er lavet til det..
den fra ok hos brugsen er fin
har endda set en maxi puch kører en hek tankfuld med motorolie 10w30 istedet for 2taktsolie
MvH
Alex
Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på
desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Alex
Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på
desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Re: Olie blanding..?
subwoof skrev:vil næsten garentere for at dengang for 30 år siden, var der ikke noget der hed fuld syntetisk, der var bare 2takts olie
og detg var det ringeste af det ringeste, knallerten er lavet til det..
den fra ok hos brugsen er fin
har endda set en maxi puch kører en hek tankfuld med motorolie 10w30 istedet for 2taktsolie
det vil da være synd at hælde på yamahaen
T-Hansen Så Ruster det fra hindanden!
Re: Olie blanding..?
du skal ikke bruge autboard olie,,det er beregnet til vandkølede motore uden termostat,,dvs drifttemp på 50/80 grader,,ellers udskilder de kalk i vandkammeret
din yams bliver meget varmere,,og der fungere autboard olie ikke helt så godt,,
der er også rust hæmmende additiver i som ikke er nogen fordel på en knallert
klaus olieklud kender sikkert alle tingene omkring dette da han laver service på marine motore,,,så lad os lige høre hans dom,,,men jeg ville nøjes med en billig halv syntetisk,,,uanset fabrikat,,men det er bare min mening,,lad os høre nogle flere meninger
din yams bliver meget varmere,,og der fungere autboard olie ikke helt så godt,,
der er også rust hæmmende additiver i som ikke er nogen fordel på en knallert
klaus olieklud kender sikkert alle tingene omkring dette da han laver service på marine motore,,,så lad os lige høre hans dom,,,men jeg ville nøjes med en billig halv syntetisk,,,uanset fabrikat,,men det er bare min mening,,lad os høre nogle flere meninger
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Olie blanding..?
ja du har ret i den bliver en del mere end 80 graderstrynboen skrev:du skal ikke bruge autboard olie,,det er beregnet til vandkølede motore uden termostat,,dvs drifttemp på 50/80 grader,,ellers udskilder de kalk i vandkammeret
din yams bliver meget varmere,,og der fungere autboard olie ikke helt så godt,,
der er også rust hæmmende additiver i som ikke er nogen fordel på en knallert
klaus olieklud kender sikkert alle tingene omkring dette da han laver service på marine motore,,,så lad os lige høre hans dom,,,men jeg ville nøjes med en billig halv syntetisk,,,uanset fabrikat,,men det er bare min mening,,lad os høre nogle flere meninger
men jeg sys nu det har virket okay ind til nu på de andre knallerter jeg os har brugt det på
T-Hansen Så Ruster det fra hindanden!
Re: Olie blanding..?
jeg har selv brugt det,,på min gamle blæserkølede puch ms,,men holdt op da jeg fik denne forklaring,,så der sker nok ikke noget,,men det rigtige olie er nok bedst
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Olie blanding..?
Nå men skal vi så lige tage min mening med også:
Hvis du kører lovligt (eller næsten) skal du vælge en delsyntetisk olie mærket "knallert eller Moped". Den er afpasset efter en knallertmotors arbejdstemperatur og bliver derfor forbrændt ordentligt.
Kører du tunet kan du med fordel vælge en fuldsyntetisk "Scooter" olie der er afstemt til at smøre og forbrænde ved en noget højere temperatur end knallertolien.
Med marine (outboard)olien er det modsat. Den bliver brændt af for hurtigt da den er afstemt til en "kold" påhængsmotor.
Du kan da godt køre med alle olietyperne, men i længden har både motoren og økonomien bedst af den rigtige type olie. Med andre ord, en racerolie til 30 km/t soder motoren og nedsætter ydeevnen
Og som Kim nævner tidligere i tråden, så har Brugsen 2 udemærkede OK olier hvor de endda har været så rare at tegne en knallert på den ene og en scooter på den anden
Erik
Hvis du kører lovligt (eller næsten) skal du vælge en delsyntetisk olie mærket "knallert eller Moped". Den er afpasset efter en knallertmotors arbejdstemperatur og bliver derfor forbrændt ordentligt.
Kører du tunet kan du med fordel vælge en fuldsyntetisk "Scooter" olie der er afstemt til at smøre og forbrænde ved en noget højere temperatur end knallertolien.
Med marine (outboard)olien er det modsat. Den bliver brændt af for hurtigt da den er afstemt til en "kold" påhængsmotor.
Du kan da godt køre med alle olietyperne, men i længden har både motoren og økonomien bedst af den rigtige type olie. Med andre ord, en racerolie til 30 km/t soder motoren og nedsætter ydeevnen
Og som Kim nævner tidligere i tråden, så har Brugsen 2 udemærkede OK olier hvor de endda har været så rare at tegne en knallert på den ene og en scooter på den anden
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Olie blanding..?
Jeg er for nyligt gået væk fra mobil 1 delsyntetisk fordi min drejeventiler (som kan trække vejret frit og udemærket) blev for varm og nippede i stemplet.. jeg skiftede til ELF fuldsyntetisk og det nedsatte temperaturen markant og har ikke haft et eneste nip siden. desuden ryger den markant mindre. jeg kører altid 3 %
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Olie blanding..?
Jamen det passer jo også ind i min "røverhistorie" så vidt jeg husker kører den pænt over 30Morten - Webmaster skrev:Jeg er for nyligt gået væk fra mobil 1 delsyntetisk fordi min drejeventiler blev for varm og nippede i stemplet.. jeg skiftede til ELF fuldsyntetisk og det nedsatte temperaturen markant og har ikke haft et eneste nip siden. desuden ryger den markant mindre. jeg kører altid 3 %
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Olie blanding..?
Korekt, jeg skal dog lige prøve på de lovlige også for at se om alt den røg / sod forsvinder med den nye olie.FS1originalen skrev:
Jamen det passer jo også ind i min "røverhistorie" så vidt jeg husker kører den pænt over 30
Erik
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Olie blanding..?
heller aldrig noget jeg ville gøre, men man skal have sjov med en maxi puchlund skrev:subwoof skrev:vil næsten garentere for at dengang for 30 år siden, var der ikke noget der hed fuld syntetisk, der var bare 2takts olie
og detg var det ringeste af det ringeste, knallerten er lavet til det..
den fra ok hos brugsen er fin
har endda set en maxi puch kører en hek tankfuld med motorolie 10w30 istedet for 2taktsolie
det vil da være synd at hælde på yamahaen
desuden kører den stadig, med det org. stempel(fra den blev laver!!) ved det da det har været min køre moders
utroligt hvad sådan en kan klare, helt ufatteligt faktisk
utroligt pædagogisk korrekt selv jeg kan finde ud af det"!FS1originalen skrev:Nå men skal vi så lige tage min mening med også:
Hvis du kører lovligt (eller næsten) skal du vælge en delsyntetisk olie mærket "knallert eller Moped". Den er afpasset efter en knallertmotors arbejdstemperatur og bliver derfor forbrændt ordentligt.
Kører du tunet kan du med fordel vælge en fuldsyntetisk "Scooter" olie der er afstemt til at smøre og forbrænde ved en noget højere temperatur end knallertolien.
Med marine (outboard)olien er det modsat. Den bliver brændt af for hurtigt da den er afstemt til en "kold" påhængsmotor.
Du kan da godt køre med alle olietyperne, men i længden har både motoren og økonomien bedst af den rigtige type olie. Med andre ord, en racerolie til 30 km/t soder motoren og nedsætter ydeevnen
Og som Kim nævner tidligere i tråden, så har Brugsen 2 udemærkede OK olier hvor de endda har været så rare at tegne en knallert på den ene og en scooter på den anden
Erik
MvH
Alex
Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på
desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Alex
Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på
desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Re: Olie blanding..?
Subwoof
Ja det er ganske utroligt!
men jeg sys nu også yamahaerne er nogle sejlivede gamle sa...r for nu har jeg set stempel og cylinder i min gamle sting og i min fs1 og begge har være i meget dårlig stand men de køre sq udemærket alligevel!
Men det blir nu dejligt at få en cylinder på som er hel:P og uden ridser:D
Ja det er ganske utroligt!
men jeg sys nu også yamahaerne er nogle sejlivede gamle sa...r for nu har jeg set stempel og cylinder i min gamle sting og i min fs1 og begge har være i meget dårlig stand men de køre sq udemærket alligevel!
Men det blir nu dejligt at få en cylinder på som er hel:P og uden ridser:D
T-Hansen Så Ruster det fra hindanden!
Re: Olie blanding..?
Tror du har fat i den lange ende der for når jeg er ude at kører på min maxi en sjælden gang imellem så tanker jeg hos den lokale mekaniker hvor der er en tønde de tømmer tanke i når folk (mest kvinder) tanker diesel på en benzin og omvendt. Den ryger godt nok lidt ekstra men det er gratis og det er jo kun en maxisubwoof skrev:vil næsten garentere for at dengang for 30 år siden, var der ikke noget der hed fuld syntetisk, der var bare 2takts olie
og detg var det ringeste af det ringeste, knallerten er lavet til det..
den fra ok hos brugsen er fin
har endda set en maxi puch kører en hek tankfuld med motorolie 10w30 istedet for 2taktsolie
Men på mine yamahaer har jeg altid kørt med enten aspen (miljø benzin der er blandet) pga det kan jeg få billigt og jeg bruger det også på mine fjernstyrede biler så der står altid min 10 litter ellers kommer jeg 2,5-3% olie som bruges til mindre crossere i normalt benzin. Det syntes jeg at jeg har været heldigst med.
Ben T