Byg-selv rullefelt

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Byg-selv rullefelt

Indlæg af MatField »

Hej, jeg går og pønser på at bygge mit eget rullefelt. Ku' være meget sjov at kunne måle min egen og gutternes maskiner :)
Jeg ville høre om der er nogen der har erfaring med det, har gode råd osv.
Jeg tænkte på at bygge det med et speedometerdrev og et speedometer. Og så med to ruller, hvor den ene er sat til speedometerdrevet.

-Er der noget man skal tage højde for når man sætter speedometerdrevet til en rulle med en noget mindre omkreds end et forhjul? (her tænker jeg, om det er det samme som med tandhjul. Altså at et lille tandhjul der får et stort til at dreje rundt køre langsomt, og et stort tandhjul der får et lille til at dreje rundt køre hurtigt.)
-Vil der være forskel på at sætte en scooter (der har små hjul) og f.eks. en fs1'er på sådan et felt?

Jeg har ikke umiddelbart kunne finde noget om emnet. Hverken ved at google det, eller her på forum.
Jeg lægger selvfølgelig billeder ud af det endelige resultat :)
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
steensgaard
Stor knallert
Indlæg: 269
Tilmeldt: man 8. sep 2008 14:26
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af steensgaard »

hmm har ikke lige nogle råd til dig men vil meget gerne følge med herinde.. det kunne sku være fedt med et rullefelt derhjemme.. hehe
Yamaha FS1 4 gear 1977 90% Færdig

Jeg har lige færdiggjort grundforløbet som Mc/Knallert mekaniker, og søger nu lærer plads som Knallertmekaniker
Brugeravatar
lund
Fuldblods knallert
Indlæg: 462
Tilmeldt: søn 11. jan 2009 20:37
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af lund »

Hej

du kan evt kigge strynø filmen der er et rullefelt som ser rimelig simpelt ud? om det er hjemmelavet det ved jeg ikke? men tag da et kig for evt inspiration :)
T-Hansen Så Ruster det fra hindanden!
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af MatField »

lund skrev:Hej

du kan evt kigge strynø filmen der er et rullefelt som ser rimelig simpelt ud? om det er hjemmelavet det ved jeg ikke? men tag da et kig for evt inspiration :)
hej Lund

Det var netop da jeg så det, at jeg blev inspireret. Så hvis ham der ejer det rullefelt, vil fortælle lidt om det vil det være rigtig godt :D
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af strynboen »

kan man ikke lave noget med en cykel compjuter,,så skal du bare lime en magenet
på den ene rulle,,som føleren suser forbi,,hvis man ikke kan få impulser nok kan man lime flere mageneter på,,det er simpelt,,men om det virker,,ved jeg ikke
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af MatField »

strynboen skrev:kan man ikke lave noget med en cykel compjuter,,så skal du bare lime en magenet
på den ene rulle,,som føleren suser forbi,,hvis man ikke kan få impulser nok kan man lime flere mageneter på,,det er simpelt,,men om det virker,,ved jeg ikke
Det kunne man nok godt. tror jeg har en til at ligge. Desuden vil det med størrelsen på rullen så ikke være et problem. Da det er nemt at indstille på en cykelcomputer.
Men er der noget galt i idéen med speedometerdrevet?
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af strynboen »

nej fint nok,,men det er svært at finde den rigtige gearing,,der skal nok laves nogle små remskiver,,for at ramme den rigtige udveksling,,eller en gummi kegle som kan skydes ind ig ud,,til du rammer den rigtige gearing
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af Kai »

Cykelspeedoet er langt det nemmeste at sætte på, lim magneten på og indstil rullediameter så kører det.

Men det eneste du kan er at måle km/t uden nogen egentlig modstand, lidt det samme som blot at sætte den på centerfoden og måle
hastigheden på baghjulet, men det er måske også planen ?

Vil du måle effekt skal du kende inertien i rullen/rullerne og have noget dataopsamling på, det findes der flere gør-det-selv løsninger til-
fx Datamite fra performancetrends, det er en fin samlet pakke med datalogger, trigger og diverse kabler +software.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af strynboen »

he he så kan man lige så godt sætte cykel comp,,på sin knallert og køre en tur..
en billig løsning,,såhar du triptæller også
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af FS1originalen »

strynboen skrev:he he så kan man lige så godt sætte cykel comp,,på sin knallert og køre en tur..
en billig løsning,,såhar du triptæller også
Det er faktisk ganske udbredt bla. blandt Velo Solex folket Lars :P

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af MatField »

Kai skrev:Men det eneste du kan er at måle km/t uden nogen egentlig modstand, lidt det samme som blot at sætte den på centerfoden og måle
hastigheden på baghjulet, men det er måske også planen ?
Jeg skal ærligt indrømme, at det havde jeg overhovedet ikke tænkt på! :oops:
Jeg tror at jeg er blevet overbevist om at bruge cykelspeedometer-idéen.. men er der nogen måde, hvorpå jeg kan få den til at måle den hastighed, knallerten vil køre på vejen? Altså lave en slags modstand.

Hvem ejer egentlig det rullefelt der blev brugt på Strynø?
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af MatField »

Jeg ved ikke om jeg fik specificeret mit ønske med dette rullefelt ordentligt..
Det jeg ønsker er at bygge et rullefelt, der kan måle den hastighed knallerten kan køre på vejen.
Ikke noget med HK o.lign.
Og så skal det selvfølgelig ikke koste for meget :wink:
Vil meget gerne høre fra folk der kan komme med tips/idéer. F.eks. til hvordan man laver den modstand, der skal til så den måler realistisk i forhold til hvad knallerten kan på vejen.
Efter at være foreslået idéen herinde, vil jeg bruge en cykelcomputer. Det der nu skal ordnes er modstanden.

Jeg håber det lykkes :D
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af Kai »

Så skal du lave det ligesom det transportable rullefelt politiet bruger. Der er et vingesystem, lidt ala en "propel" med ret kraftig stigning på vingerne, der er trukket af rullerne. Den skaber modstand der svarer til vindmodstanden der normalt ville være hvis du kører på vejen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af Kai »

Du kan se lidt billeder af det på : http://www.bmtest.dk/Default.aspx?ID=57
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af strynboen »

ja der er altid kølings problemer med nedbremsning af motore,,jeg har bygget en test bænk til motore til max 5 kw,,det er en hydralik pumpe med en drossel ventil
den bliver hurtigt varm,,så der skal bygges en radiator på retur røret så vi kan teste lidt længere tid,,det giver også større volume på systemet,,men hvis nogen har noget bedre evt en generator med varmelegmer,,eller en anden måde at omsætte energien..problemet er at vi skal belaste elmotorene,,typisk jævnstrøms motore i mindst 5 minutter,,og det omsætter jo meget energi..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af MatField »

Tak for det Kai, vindmodstand er selvfølgelig også et aspekt at tage hensyn til. Udover det med vindmodstanden, er rullerne på BM45 også bygget, så de giver den modstand det vil give at køre på normal vej. Havde ikke lige tænkt nærmere over den med vindmodstand..
Det jeg havde tænkt på, var at bygge et rullefelt med vandmodstand til at simulere vejens modstand. Men så er der jo stadig vindmodstanden..
Viser lige en tegning af, hvad jeg havde tænkt. Den er muligvis mangelfuld, og undskyld kvaliteten.. den er lavet i paint, og meget hurtigt :roll:



Men det kan være at jeg prøver at gabe over mere end jeg kan sluge..
Vedhæftede filer
Hjemmebyg rullefelt.jpg
Hjemmebyg rullefelt.jpg (14.95 KiB) Vist 21698 gange
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af MatField »

Tegningen er bare et udkast, en idé, der langtfra er færdigovervejet/gennemtænkt
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
steensgaard
Stor knallert
Indlæg: 269
Tilmeldt: man 8. sep 2008 14:26
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af steensgaard »

men kan man ikke lave en lille kasse som den fra strynø filmen og så et speederdrev på den ene af de 2 ruller og så et speedometer?? ved godt det ikke er med vindmodstand og alt det der men burde det ikke kunne virke?


mvh. Steensgaard
Yamaha FS1 4 gear 1977 90% Færdig

Jeg har lige færdiggjort grundforløbet som Mc/Knallert mekaniker, og søger nu lærer plads som Knallertmekaniker
Brugeravatar
lund
Fuldblods knallert
Indlæg: 462
Tilmeldt: søn 11. jan 2009 20:37
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af lund »

MatField skrev:Tegningen er bare et udkast, en idé, der langtfra er færdigovervejet/gennemtænkt

Det er smart men kommer nok til at sprøjte forfærdeligt :lol: så hvis du kunne bygge den "propel" så den fangede en masse luft ville det jo nok være det bedste?
T-Hansen Så Ruster det fra hindanden!
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: Byg-selv rullefelt

Indlæg af MatField »

lund skrev:
MatField skrev:Tegningen er bare et udkast, en idé, der langtfra er færdigovervejet/gennemtænkt

Det er smart men kommer nok til at sprøjte forfærdeligt :lol: så hvis du kunne bygge den "propel" så den fangede en masse luft ville det jo nok være det bedste?
Ja, kassen skulle nok være lukket :wink: jeg tror bare det er lettere at arbejde med vand end luft lige her. For er modstanden for stor, fjerner man lidt vand, og omvendt. Det er ihvertfald tanken :D :roll:
steensgaard skrev:men kan man ikke lave en lille kasse som den fra strynø filmen og så et speederdrev på den ene af de 2 ruller og så et speedometer?? ved godt det ikke er med vindmodstand og alt det der men burde det ikke kunne virke?


mvh. Steensgaard
Jeg vil også rigitig gerne have noget mere at vide om rullefeltet fra Strynø! :) Det med 2 ruller, et speedometerdrev og et speedometer var også min grundtanke.. problemet er, som Kai nævnte tidligere, at så vil den bare måle den hastighed et stort set upåvirket baghjul kan dreje rundt. Ikke hvor hurtigt kanllerten egentlig kan køre på vejen, hvilket jo var planen :)
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"