Politiets kontrol af gamle og nye knallerter

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter

Indlæg af Allan M »

Kai, en lov behøver ikke nævne nogle undtagelser for ikke at gælde. Et eksempel er, at motorcykler fra før 1991 ikke behøver sidespejle. Der er ingen undtagelser nævnt i den nugældende lov. Eller støjregler. Eller sikkerhedsseler i gamle biler. eller... osv.

Jeg går ud fra, at sådanne finurligheder er årsagen til, at det tager 5 år på universitetet at blive jurist. Ellers kunne vi jo alle bare læse loven. Men sådan er det ikke - den skal også fortolkes.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter

Indlæg af Kai »

Allan M skrev:Kai, en lov behøver ikke nævne nogle undtagelser for ikke at gælde. Et eksempel er, at motorcykler fra før 1991 ikke behøver sidespejle. Der er ingen undtagelser nævnt i den nugældende lov. Eller støjregler. Eller sikkerhedsseler i gamle biler. eller... osv.
Allan, lovene er udpenslet i så mange regler og undtagelser og tilføjelser at selv en jurist kan fare vild i dem, eller så forstår jeg ikke dit svar.

Vejledning om syn af køretøjer 2017:

10.03.031
To-hjulet motorcykel.
To-hjulet motorcykel skal være forsynet med et førerspejl på hver side.
Motorcykel med en tophastighed på højst 100km/h skal dog ikke være forsynet med førerspejl på højre side.

Før 01.09.95:
Gælder ikke.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter

Indlæg af Twinsport »

Hej

Jeg tror at det er "Detailforeskrift for motorkøretøjer" vi skal have fat i for at spore reglerne tilbage i tiden. Jeg kan kun finde seneste udgave (2017) på fstyr.dk, men den gælder kun, som Allan skriver, nye køretøjer. Er der nogen her som ved hvor vi kan hente gamle detailforeskrifter?

Hvis man har detailforeskriften som var gældende på tidspunktet da køretøjet var nyt, så kan man se gældende regler - forudsat at de ikke senere er ændret med tilbagevirkende kraft. Jeg er en enkelt gang blevet fanget af en regelændring ifbm. en gammel motorcykel som jeg skulle have synet. Den skulle faktisk ikke have stoplys efter de oprindelige regler, men efter en senere regelændring (med tilbagevirkende kraft) skulle den have stoplys. Derfor skal man faktisk starte med at læse den oprindelige foreskrift og derefter pløje alle de senere foreskrifter igennem, for at checke for ændringer med tilbagevirkende kraft. Der er ikke mange, men det hænder at de er der. Men hvor henter vi foreskrifterne?

/Steen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter

Indlæg af Kai »

Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter

Indlæg af Twinsport »

Fedt!

Udgaven fra 1977 er her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=50394

Så er der fri læsning ;-)

/Steen
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter

Indlæg af Yamahafs1haslev »

En anekdote:
I min tidlige ungdom var jeg den ærgerlige ejer af en piv grim og rusten puch vz50, som var så elendig at selvom den var boret og hakket ikke kunne tvinges højere op end 33km/t, mon en emsig Jens Betjent ville give mig en bøde for konstruktive ændringer?
:thunge
( en ny tilkørt yamaha Fs1er med tynd toppakning og gearet 2 tænder kunne komme listende bagfra og skubbe mig lidt højere op i hastighed ved at yamaha knægten satte en fod på min bagagebærer, var man ikke til grin inden så var man da i denne situation, man fik sku' ikke noget fj@ms for den situation) :o
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter

Indlæg af Kai »

Det med at skubbe på bagagebæreren kan være farligt...jeg har en bekendt der engang pedalede rundt på en gammel bedstemorcykel / havelåge..og bagfra kom en af hans venner på MC..foden på..WROOOOM !! Han har aldrig villet svare på hvor stærkt sådan en cykel egentlig kan køre :hihi
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Politiets kontrol af gamle og nye knallerter

Indlæg af knallert »

han skulle nok have rene bukser på bagefter.


..jeg gjorde det samme på min mz satte en fod på bagage bæren..og skubbede makkeren afsted med næsten lydmurs hastighed..men pludselig begyndte cyklen et alvorligt døds wobbel i forhjulet..og makkeren blev slynet af cyklen..den rev simpelt hen hans hænder af styret...vi vat lidt chokket bagefter..men et par nerve berolingende bajere klarede krisen...nå det var off topic....
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"