Yamahafs1haslev skrev:Og frem for alt: kør ordenligt, kør på cykel stien, når der er en sådan, kør med hjælm, hav bremser og lys iorden - og: ingen sprut! (alt for mange "store drenge på +40, kører med sprut i blodet når de fex. er til træf, det er dumt og farligt for sig selv men også for andre!)
Yamahafs1haslev skrev:Findes der "politi værn" til gamle tændinger med platiner; de jeg har set er til CDI tænding.
Det næste "problem": hvordan går motoren så når den er sat til "slow steaming" / lav hastighed
For nogens vedkommende: hvis der er monteret en stor karburator og vild udstødning, o.a., så tror jeg ikke man narrer selv en halv-blind betjent: han lugter lunten! (dette er selvfølgelig en opfordring til at lave gode solide tunings løsninger, der ser rimeligt "lovlige ud" (og ikke som min kommende Møghund, der oser langt væk af kraftige konstruktive ændringer. Hvorimod min Røde Hest til sammenligning ser helt "tam" ud, kun 5.3 udstødningen afslører at der er ugler-i-mosen; jeg kunne jo blot montere min YB50 udstødning, som virker lige så godt som 5.3hk udstødningen, men som ikke siger et kvæk).
Igen: væk med det platin-tændings oldtids bras! på med det fede CDI-system og forevigt slut med tændings bøvl!
Men tilbage til emnet:
- en gammel sur MC betjent skal man ikke spøge med, fex ham, der kører her i mit provsti er sku´t nem at narre, ikke så meget pjat: op med svedsken på disken og værs´go´: en over nakken, hvis der er noget om snakken"....
Kim B S skrev:Hej alle.
Jeg ved ikke hvordan reglerne er for kontrol af de gamle knallerter, men jeg blev jo som bekendt selv stoppet af ordensmagten i oktober 2015.
I dette tilfælde foregik det på gammeldags maner. der var to betjente, hvor den ene var en af de lidt ældre. Han gassede lidt op på min knallert, hvor efter han fandt en stor samling værktøj frem fra bagagerummet, og så fik jeg selv æren af at skrue kaburator og indsugningsplade af. Og ham den ælste betjent kunne huske precis hvad der skal sidde på en Yamaha FS1 som min. Han remsede op i mens jeg skruede,
Hilsen Kim.
Kai skrev:En betjent af lidt ældre årgang (vel den alder de fleste af os reelt er..) ved udmærket godt hvad der skal sidde på Yamahaen og mange andre knallerter fra dengang han selv var ung. Mange af dem er også udmærket klar over hvor stor vandring der skal være på gashåndtaget med en 10mm karburator kontra 16mm.
De har stadig mappen med TU-M oversigten i nogen af bilerne.
Jeg kender et par ældre betjente, den ene færdselsbetjent i en menneskealder (pensioneret) Så sent som før påske snakkede jeg med den ene, og spurgte til hvordan de tjekker gamle knallerter, han er udmærket klar over min Fs1 ikke er lovlig og han kan stadig tricket med en kuglepen/blyant i tændrørshullet og maskinen i høj remskive. Tælle tælle tælle en omgang på baghjulet.."vil du selv pille fortandhjulet af eller skal vi ?"
Men..ifølge ham er det stadig typegodkendelsen der gælder og knallerten bliver (kan blive) skilt af på forlangende og tjekket efter om plump/karburator/gearing osv er som det skal være. Jeg har kun de to betjentes udsagn at støtte mig til, men som de fortæller historien så er ALT der er TUM mærket blevet typegodkendt i Danmark, til Danmark, lige fra knallertens spæde ungdom i DK og indtil til TUM godkendelsen blev af løst af EF godkendelse (det er bl.a den nyere 2gears Fs1 og alle nyere i perioden med max 60kg og max 2 gear.) og de respektive godkendelser for disse knallerter gælder selvfølgelig stadig ellers er de pr definition ulovlige.
Twinsport skrev:
Der findes ikke færdigstrikkede "politiværn" til traditionelle tændingsanlæg, men det kan trods alt konstrueres. Men er der stadig nogen som kører med kniksere?Den kører selvfølgeligt ikke godt med begrænser, men hvis vi udelukkende skal forholde os til en måling på rullefelt, kan det vel være ligegyldigt? Hvis det er sådan lovgivningen er?
/Steen
Kai skrev:Der er forskel på om man bliver fanget i en Laser/fartkontrol eller bliver tjekket på rullefeltet.
I fartkontrol kan det udløse en fartbøde ved 31 km/t fordi loven siger man kun må køre 30 km/t på en lille knallert, det er ikke anderledes end blive taget med 51km/t i en bil i byzone (hvor retfærdig det så er kan diskuteres)
Kai skrev: Rullefeltet bruges som en hurtig indikation af om køretøjet er ulovlig og elastikken er faktisk rimelig lang hvis man ser på det med lovens briller.
Så længe det viser under 40 er alt ok. Viser det 40-42 km/t får man en bøde (ingen risiko for konfiskering af maskinen) Og viser det 43 km/t eller mere er den dømt ulovlig og kan 2'den gang konfiskeres.
Kai skrev: Jeg kan ikke finde nyere lovtekst end:
11.03.040 Knallert
(1) Ved standardtypegodkendelse tillades den fastsatte hastighedsgrænse overskredet
med højst 5%.
(2) Ved anden hastighedsmåling end nævnt i pkt. (1) må den fastsatte hastighedsgrænse
på 30 km/h for en lille knallert ikke overskrides med mere end 20%
(målt på rullefeltet) **
Kai skrev: Jeg har i dag talt med en knallertkyndig hos Nordjyllands Politi som bekræfter tallene. Hvorfor så de gamle knallerter ikke må rulles er der følgende forklaring på:
TUM godkendte knallerter var / er HK begrænset via cylinder / plumpe / karburator / udstødning og i mange tilfælde også begrænset til en eller anden mindste total udveksling. ( For Yamahaen højest 9 tænder foran og mindst 43 bagpå. Mindste total forhold 19.3) Havde den 1hk eller er det 1.2hk ?
Det forhindrer ikke altid at samme knallert i fintrimmet stand kan skrues op til måske 45km/t ned af bakke, til gengæld vil den køre langsommere op ad. Sammenholdt med den oprindelige test( xxx meter kørt i begge retninger i vindstille og gennemsnit deraf) er den stadig lovlig sålænge den opfylder typegodkendelsen og gennemsnitshastigheden vil være ~ 30 km/t som tilladt.
Nyere scootere/knallerter er ikke i samme grad begrænset i effekt, mange har 3-4Hk og nogen betydelig mere. De kan være begrænset i vario / udveksling alene, eller have et blindrør på udstødningen eller begrænset CDI der forhindrer motoren i at komme over xxxx omdrejninger.
Til gengæld kører de uden problemer op af bakke med 30km/t, men kun sjældent ned af med højere hastighed qua motorens effekt og mange omdrejninger pga spærret vario. De kører både op og ned af bakken med 8-10000rpm eller hvad den nu er begrænset til på toppen.
Forskellen mellem de 2 typer knallerter (TUM godkendt eller nyere) er ganske tydelig, og derfor vil de altid kunne forlange en TUM godkendt knallert skilt af til kontrol, også selvom den (usandsynligt) skulle køre over 40 km/t på rullefeltet og derfor er feltet heller ikke retsgyldig bevis på at den er ulovlig så længe den opfylder typegodkendelsen.
Kai skrev: ... Og viser det 43 km/t eller mere er den dømt ulovlig og kan 2'den gang konfiskeres.
Kai skrev:... Han lovede at grave lidt i det, og vende tilbage med noget på skrift når han finder det.
Twinsport skrev: Hej KaiKai skrev: Rullefeltet bruges som en hurtig indikation af om køretøjet er ulovlig og elastikken er faktisk rimelig lang hvis man ser på det med lovens briller.
Så længe det viser under 40 er alt ok. Viser det 40-42 km/t får man en bøde (ingen risiko for konfiskering af maskinen) Og viser det 43 km/t eller mere er den dømt ulovlig og kan 2'den gang konfiskeres.
Som vi vist alle er enige om, så er det usandsynligt at en lovlig knallert kommer derop, men jeg finder det vanskeligt at forstå at en lovlig gammel knallert (som måske kører rigtigt, rigtigt godt) kan blive dømt ulovligt på det grundlag. Det er den bid af loven jeg har ledt efter.
Kai skrev: Jeg kan ikke finde nyere lovtekst end:
11.03.040 Knallert
(1) Ved standardtypegodkendelse tillades den fastsatte hastighedsgrænse overskredet
med højst 5%.
(2) Ved anden hastighedsmåling end nævnt i pkt. (1) må den fastsatte hastighedsgrænse
på 30 km/h for en lille knallert ikke overskrides med mere end 20%
(målt på rullefeltet) **
Twinsport skrev: Men gælder det alle knallerter? Altså både gamle (TUM) og nye?
Twinsport skrev:Men det sidste afsnit ovenfor kolliderer noget med citatet fra før:Kai skrev: ... Og viser det 43 km/t eller mere er den dømt ulovlig og kan 2'den gang konfiskeres.
Spørgsmålet er nu: Er den ulovlig, eller er den ikke ulovlig?
Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"
Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster