rum spioner..thek denne film.

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

rum spioner..thek denne film.

Indlæg af knallert »

strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: rum spioner..thek denne film.

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... ja de kan sku se det hele oppefra - jeg hørte engang at hvis man lægger en reklamekuglepen med reklamen pegende opad, ja så kunne man faktisk læse hvad der står på den fra en satellit ? det er nok lidt overdrevet, men tæt på.

egentlig kunne næsten alle forbrydelser opklares/bevises, hvis man ofrede millioner milliarder af dollars på det - de har jo det hele på video.

hilsen olieklud
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: rum spioner..thek denne film.

Indlæg af Kai »

Det skal vist være en stor reklamepen, Hubble som suser rundt i ~600km højde har ifølge Nasa en opløsning på 16cm hvis de vendte det mod jorden, og selvom nogen spionsatelliter hænger i lavere orbit er de næppe meget under 10cm opløsning. Men det i sig selv er nu også ret godt..så kan den se om man står med en mobiltelefon i hånden, det er noget af et kamera og optik de har i dem.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: rum spioner..thek denne film.

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... ja jeg syntes også det lød vildt, men jeg har bare eksemplet siddende inde i mit hoved endnu, også selv om det nok er 20 år siden jeg hørte det.

nu så jeg den film lars linkede til i morges, og halvt inde i filmen fortæller de netop at det faktisk er et teleskop ligesom hubble de vender en halv omgang - hver gang de trykker på knappen zoomer det længere ind, man kan til sidst se mennesker i gaden.

jeg er ikke med på hvad 16 cm opløsning betyder ? det kan ikke være pixel afstand på det zoomede object, men hvad så ? hvis man kan lave ansigt genkendelse skal der immervæk nogen pixel til pr cm2.

jeg tænker at man ikke er interesseret i at afsløre hvor meget de kan se, så vi ser helt sikkert ikke maximal zoom.

hvis man nu siger at elektronik mindst fordobler sin effektivitet en gang om året - er der ikke en her på knallertforum der arbejder på nasa ? he he så vi kan få lidt fabriks hemmeligheder.

jeg bruger næsten dagligt mit kamera og zoom i telefonen, det er faktisk utroligt så godt digitalt zoom virker - pludseligt kan man helt tydeligt se hvad kredsen eller transistoren hedder, eller bare pris/holdbarsdato på rullepølse i netto... det er sådan en HTC M8 telefon som kan ALT for meget som jeg slet ikke har brug for, det bedte er den kan holde batteri vildt lang tid.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: rum spioner..thek denne film.

Indlæg af knallert »

ja blitz og forstørelse. og lommelygte.er en af grundene til jeg ønsker mig en ny telefon.
.men gider ikke alle de andre funktioner..som forstyre ens hverdag..hver aften vågner jeg når heidi..lige thekker sine arbejds mail..har spurt hende om lønnen er høj nok til at hun arbejder kl 24.00 om natten...sluk dog det apparat efter arbejdstid..ophør
strynboen på test profil
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: rum spioner..thek denne film.

Indlæg af Kai »

Jeg er ikke stærk ud i spejlteleskoper og optik, men opløsningen på billedet er ikke kun bestemt af billedchippen, det kommer også an på spejlet og hvilken bølgelængde man vil se på. Der er forskel i både synlig lys (rød grøn blå) og fx infrarød og hvor stor opløsning man kan få.

Hubble kan fx på månen, hvis man rettede det dermod, ikke se objekter under...er det 3 eller 4 meter ? alt under den størrelse fylder 1 pixel / en enkelt "dot" på billedet.
Nu kan det slet ikke bruges til at tage zoom billeder af jorden så tæt på, det er det ikke hurtig nok til, men ellers ville 1 pixel være lig med 16x16cm.
Spionsats kan efter rygters bureau muligvis lave billeder med en opløsning helt ned til 5x5cm pixelstørrelse. Det er stadig ikke nok til at læse avisoverskrifter, men stadig imponerende og nok til at afsløre selv små deltajer om hvad russerne laver med lastbilen langt ude i skoven.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"