Hobby drejebænke.

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Hobby drejebænke.

Indlæg af Kai »

Nogen der kender til den slags ?

Jeg har kigget lidt på den her:

https://www.globaltools.dk/maskiner/dre ... -c3/sieg-0

Men dur de overhovedet til noget ? kan de andet end dreje i plastik / POM og andet blødt materiale ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hobby drejebænke.

Indlæg af knallert »

jeg har tjekket dem..de er self kina maskiner.
..du betaler for et elektronisk rpm display...for den halvdyre..det er helt overflødigt..så vælg den billigere modell uden.
.og spar pengene..den billigeste har ikke forsætter slæde..men koster kun 2500 kr..man kan finde dem til ca 3500-4000 kr i forskelige andre navne brødre..men alle fremstillet på samme kina fabrik...som kan findes på e bay..eller direkte søges på netter..de sælger den meget billigt direkte fra kina..men 5 stk er minium ordre....men hvis vi går sammen og bestiller,,kan vi nok få hver en til ca 3000 med mere udstyr..
der er en del videoer på youtube ..de ser rimelige ud..til småting..hvor en normal bænk er lidt stor i patron og stålholdere..mår man bikser med kuk ure og spedometre...
tror de bruger en jævnstrøm motor..med rpm regulator fra nul til max..eller en vekselstrøm frekvens reg..så er nok ikke så sejtrækkende..men stadig..det er til små enmer..så man må tage små spåner..og holde rpm oppe..

her er et link ..til phillip som bygger en masse skrot hjemme på gaarden..han er ikke helt sikker i brugen af støtte pinol..men alderen i betraktning får han fremstillet en masse ting...om 10 år er han nok på toppen..
strynboen på test profil
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hobby drejebænke.

Indlæg af Kai »

Jeg var ikke så meget i tvivl om, om det er kina maskiner, til den pris kan man dårlig forvente andet.

Jeg er mere interesseret i hvad sådan egentlig kan i praksis. Jeg har ikke behov for at dreje store/tunge emner = cylindere, krumtappe osv til knallerten. Det er mere små bøsninger osv.

Jeg vil (i drømme scenariet...) gerne kunne lave noget ala den lille motor her:



Ikke nødvendigvis en der kan starte og køre, i første omgang kun til pynt på hylden. Men...skulle det ske det rabler helt for mig og jeg vil lave noget lignende der kan startes, så nytter det jo ikke at købe sådan en hobbydrejebænk hvis ikke den magter at dreje i hårde emner som jern/stål eller rustfrit, eller den fra ny er skæv i centrerpatron og kæber, eller ikke kan lave en lige gennemboring.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hobby drejebænke.

Indlæg af knallert »

ja jeg har godt set videoerne fra ham...rigtige motore..ikke det trykluft fis...som nogle bygger.
.der skal sgu ske en forbrænding for at kalde noget en MOTOR...eller i det mindste en damp maskine..
jan fra forum købte min østrigeste/schveitz byggede bænk...som var den størelse..dog med en konstant rpm motor..og så 3 eller 4 gear/rem kombinationer....som normale små bænke..

den kørte fint..vi brugte den i produktionen på elektro..til små ankre/komutatore bøsninger..den er næsten magen til denne kineser..så vil mene de er gode nok..men har nok ikke trækkraft i motoren ved lave rpm hvis den kun har et gear..( men et lavt/højt gear er godt til at slæbe når man skære gevind med en Club spændt op.
..så hele spørgsmålet er....har den et lav/høj mekanisk gear/remskive...udover den elektroniske regulering...det afgør om den duer til noget..og har den metrisk norton gear box..så man kan skære lidt gevind på enmerne...det koster nok en del at have denne mulighed..ogte har de bare 3 tilspændings hastigheder..som matcher nogle metriske gevind som 0,5-10,-1- 1/2-2,0..men måske skal der veksel hjul på..
hvis du ikke vil skære gevind direkte på tilspændingen..kan man spare alt norton gearkasse..og gå billigt ..men forsætteren skal kunne vinkles..så konus kan drejes..det kan ikke undværes..det kan de billigeste ikke
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hobby drejebænke.

Indlæg af knallert »

heh så lige denne GYTE bænk..den er ellers pæn...hvis den ellers er ok..

https://www.guloggratis.dk/maskiner/vae ... drejebaenk
strynboen på test profil
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Hobby drejebænke.

Indlæg af wolfe »

hvad blev det til med den hobby drejebænk kai? fik du købt den strynboen linkede? :)
Tim C
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"