Side 1 af 1

Ciao Vespa Piaggio

: man 25. jul 2016 12:03
af 7500jensen
Jeg har start problemer med min Ciao, der er gnist på tændrøret, den har pedaler?????

Re: Ciao Vespa Piaggio

: man 25. jul 2016 14:34
af kreidlerhansen
Kondensatoren plejer at være et godt bud.

Alternativerne er en fejlmodificeret indsugning (klassisk fejl), utæt bundpakning/ditto snøfterventil eller skidt i karburatoren.

Re: Ciao Vespa Piaggio

: man 25. jul 2016 18:38
af juhl-drengen
kreidlerhansen skrev:Kondensatoren plejer at være et godt bud.

Alternativerne er en fejlmodificeret indsugning (klassisk fejl), utæt bundpakning/ditto snøfterventil eller skidt i karburatoren.
Er vi SIKRE på det er en platin tænding inden vi kaster kondensator kortet? den findes jo både med elektronisk tænding og platin.. :lol:

Re: Ciao Vespa Piaggio

: man 25. jul 2016 19:43
af kreidlerhansen
juhl-drengen skrev:
kreidlerhansen skrev:Kondensatoren plejer at være et godt bud.

Alternativerne er en fejlmodificeret indsugning (klassisk fejl), utæt bundpakning/ditto snøfterventil eller skidt i karburatoren.
Er vi SIKRE på det er en platin tænding inden vi kaster kondensator kortet? den findes jo både med elektronisk tænding og platin.. :lol:
Den korte: Nej.

Min sædvanlige: Jeg er ikke sikker på mere, end der er blevet oplyst.

Til gengæld er jeg sikker på, at 7500jensen nok skal påpege, hvilken tænding der er monteret, såfremt vedkommende ved det, og det ellers er relevant for emnets videre drøftelse.

Re: Ciao Vespa Piaggio

: man 25. jul 2016 22:11
af 7500jensen
Hej

Jeg ved egentlig ikke hvilken tænding der er, jeg har fået knallerten foræret og har haft skilt karburator ad og renset den.

Re: Ciao Vespa Piaggio

: man 25. jul 2016 22:47
af FS1originalen
Så er mit første bud at du lige tager karburatoren af igen og ser om nogen har fjernet plumben og boret indsugningshullet op...

Vespaen bruger krumtappen som drejeventil, og hullet må ikke være mere end omkring 8-9mm hvis den skal lukke tæt. DEt er set RIGTIG mange gange at et kvikt hoved har fjernet plumben og derefter boret hullet op til feks. 15-16mm.
Er det sket så kan motoren ikke suge brændstof ind og efterfølgende "skubbe" det op i forbrændingskammeret. Med andre ord - du får aldrig gang i motoren...

Jeg håber selvfølgelig ikke ovennævnte er tilfældet, men nok det allerførste du skal checke.

Erik

Re: Ciao Vespa Piaggio

: tirs 26. jul 2016 09:15
af 7500jensen
Da jeg fik den kørte den upåklageligt men lige pludselig vil den ingeting og lyset virkede ikke ret godt til sidst inden den døde helt. (Jeg forsørger at lave det selv men er ikke den store professor i ciao. :-)

Re: Ciao Vespa Piaggio

: tirs 26. jul 2016 09:42
af Jensmc
Min søn kører Ciao.
Den ville ikke køre trods gnisten var fin.
Motoren blev pillet ud af stellet. Med krumtappen i "åben" blæste vi med trykluft i indsugningen. Der kom ret meget luft ud gennem simmerringen ved krumtapakslen.
Ny simmerring monteret og alt var OK.
Jeg har for mange år siden set en karburator, hvor messing røret med de 2 huller var tilstoppet ved det øverste hul. Efter rensning kørte den fint igen.

Re: Ciao Vespa Piaggio

: tirs 26. jul 2016 14:30
af juhl-drengen
7500jensen skrev:Da jeg fik den kørte den upåklageligt men lige pludselig vil den ingeting og lyset virkede ikke ret godt til sidst inden den døde helt. (Jeg forsørger at lave det selv men er ikke den store professor i ciao. :-)

Hvis det er en elektronisk tænding er din stator måske stået af? (prøv at finde årgangen det giver en ide om det er platin eller elektronisk, alternativt bare kom med årgangsbogstavet) :)

Re: Ciao Vespa Piaggio

: tirs 26. jul 2016 23:32
af 12V
Én tynd ledning ind i tændspolen = platin.
Tre tynde ledninger ind i tændspolen = elektronisk

Re: Ciao Vespa Piaggio

: søn 14. aug 2016 12:06
af 7500jensen
Hej

Har prøvet at stille platiner, skiftet benzinen ud. Gnisten er blå/rødlig ved tændrøret, den vil ingenting, nogle gode ideer da det er ved at være lidt træls.

Re: Ciao Vespa Piaggio

: søn 14. aug 2016 12:25
af juhl-drengen
Har du prøvet lige at køre et stykke sandpapir igennem platinerne? :)

Re: Ciao Vespa Piaggio

: søn 14. aug 2016 12:29
af 7500jensen
Ja det har jeg prøvet, skal der være en lille tap på den ene flade i platinerne.

Re: Ciao Vespa Piaggio

: søn 14. aug 2016 12:31
af Jensmc
Fra ny er platinfladerne hel glatte. De skal også være fedtfrie.

Re: Ciao Vespa Piaggio

: søn 14. aug 2016 14:02
af 12V
Blå / rødlig lyder som en svag gnist, den skal være blå / hvid.

En simpel operation, ny hætte og tændrør. Jeg skifter mange tændrørshætter fordi de mister forbindelsen indvendig, helt eller delvis. Gnisten springer stadig over men mister styrke.

Resten af tændings systemet plejer jeg at teste med afmonteret tændhætte. Afisoler lidt af tændledningen og hold den 10 mm fra stel/topstykke/motorblok. Gnisten på et sundt tændings anlæg kan trække så lang en gnist, minimum ca 6 mm. Mindre end det, så ville jeg teste med en anden tændspole.

Lille tap på platinerne kunne lyde som en skade forårsaget af en død kondensator.