Hvordan får jeg 12 volt på min ciao?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Lyngholm
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs 22. dec 2015 22:02
Kontakt:

Hvordan får jeg 12 volt på min ciao?

Indlæg af Lyngholm »

Hej derude.
Jeg er ny herinde og også ret uerfaren ift knallert reparationer. Dog er lysten til at lære nyt stor!
Jeg har en piaggio Ciao, og jeg vil gerne ha' et 12 volts batteri monteret i en kasse på bagagebæreren. Kan det lade sig gøre, at lave min lille ciao om fra 6 til 12 volt, og få den til at lade batteriet?
På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh Jonas
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvordan får jeg 12 volt på min ciao?

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... alt afhængig af hvad du vil bruge batteristrømmen til kan det lade sig gøre.
min tanke er at du vil bruge strømmen alene som forbrugsstrøm, altså ikke til at drive knallertens for & baglygte ( dette kan du fortsat gøre som originalt )

du kan enten acceptere at ladning kun finder sted med slukket lys, således vil spændingen stige i ubelastet tilstand således at du i nogen grad vil få 12 volt ladestrøm ved brug af blot en diode, eller du kan lave en simpel spændingsfordobler med 2 dioder & 2 kondensatorer - denne løsning tillader også begrænset ladning ved brug af lys samtidig, desuden vil lyset i sig selv spændingsbegrænse, hvor imod du har ureguleret ladning når lyset ikke er tændt ( spændingsregulator anbefales )

med kun en diode vil du få fælles stel, laver du løsningen med spændingsfordobler har du særskilt stel på din 12 volt kreds ( læs at du kan ikke bruge knallertens stel til din 12 volt kreds )

der er også andre elektroniske løsninger som måske vil virke bedre samtidig med automatisk spændingsregulering, du kan her også opnå galvaninsk isolering hvilket tillader fælles stel samtidig med optimal ladning.

løsningen med 1 eller 2 dioder/kondensator er bare det mest simple, men lad mig gentage at du her kun får fælles stel ved brug af en diode.

hvad skal du bruge 12 volt kredsen til ???

hilsen olieklud
Lyngholm
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs 22. dec 2015 22:02
Kontakt:

Re: Hvordan får jeg 12 volt på min ciao?

Indlæg af Lyngholm »

Hej Olieklud!
Mange tak for det gode svar. Det er en stor fornøjelse, når folk er gavmilde med deres viden:D
Som sagt er jeg ret ny i "rode med knallert universet" - så hvis du har mod på at skære det ud i pap og måske give en forklaring på mange af begreberne - spændingsfordobler, kondensator, dioder (lys??), galvanisk isolering - ville jeg være meget taknemmelig.

Tanken er, at jeg gerne vil bruge 12 volt til at give et kraftigere for- og baglys. Og gerne også have mulighed for at lade batteriet, som helt rigtigt også skal bruges som forbrugsstrøm.
Igen mange tak for hjælpen.

Mvh Jonas
Lyngholm
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs 22. dec 2015 22:02
Kontakt:

Re: Hvordan får jeg 12 volt på min ciao?

Indlæg af Lyngholm »

O
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvordan får jeg 12 volt på min ciao?

Indlæg af knallert »

puha..hvis du ikke kender de fysiske begreber..må du finde en auto elektrikker som kan hjælpe dig...det du skal er at bygge en lade kreds..til at veligeholde det 12 volt batteri...din knallert indbyggede spole..kan nok ikke klare det..med både lys og opladening..samtidig...så der skal ombygges
til brokobling ensretning..for fuld fase udnyttelse..som claus skriver..alle kina atv og knallerter med 4 takt motore har dette system...så prøv at finde noget skrot dele at bygge et system af..men prinsipper er at spolen isoleres fra knallerten..så stel forbindelsen fjernes fra stel..og forbindes til dioden ,som i diagrammet..
Vedhæftede filer
kina atv-2diagram.jpg
kina atv-2diagram.jpg (229.52 KiB) Vist 7018 gange
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvordan får jeg 12 volt på min ciao?

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... ja jeg må nok give lars ret i at det kræver en vis kendskab til strøm og begreber for at man kan hjælpe sig selv til at opfinde noget brugbart, selv om jeg så skrev flere sider ville det ikke være sikkert at du ville få lavet sådan en ombygning.

en ting der også ændre en del ved situationen er du ønsker forbedret lys på knallerten - det får du ikke ved at omforme din nuværende spænding til noget højere, problemet ligger i at du kun har 17 watt nominel effekt til rådighed uanset ved hvilken spænding.

jeg tænker at den eneste måde du kan opnå forbedret lys er ved at anvende hi-power led... led lys omdanner næsten 100% af den afsatte effekt til lys ( læs minimal varme ), hvor imod en glødepære kun omdanner måske 10 % af den afsatte effekt til lys ( resten bliver til varme ).

du har nok set at man engang imellen ser en cykel med en cykellygte som er enorm, ja faktisk lige så kraftig som en bedre billygte... jeg mener at med beskeden effekt til rådighed er det helt klart den vej du skal gå - det lyder måske vildt at købe en cykellygte til 500-1000 kr for at slagte den, men det kunne være en mulighed... man kan også købe løse hi-power led dioder i løs vægt langt billigere, men der kommer noget udfordring med at bygge en driver til dem, det samme gør sig gældende for den "slagtede" cykellygte, altså med mindre man kan flytte cykellygtens driver med over i vespa lygten... desuden vil opladningen af enten det indbyggede batteri fra cykellygten, eller evt. dit externe batteri på bagagebæreren kræve kontrolleret ladning - derfor er det nødvendigt med noget indsigt i hvordan strøm fungerer.

jeg vil ikke begynde at udpensle de forskellige begreber, det skal bare være en selvfølge at spænding = volt, strøm = amp, ohm = modstand.
en meget kortfattet forklaring på galvanisk adskillelse/isolation betyder at man gør 2 eller flere kredsløb uafhængig af hindanden tiltrods forsyning fra samme oprindelse - et klassisk eksempel er fx et 230 volt udtag til barbermaskine, her fjerner man den farlige jordforbindelse via en simpel transformator, men det kan også lade sig gøre elektronisk, hvilket også er det man gør med dc strøm der skal galvanisk isoleres.

nææ du - den nemme løsning er en extra fed cykellygte på ciaoèn, brug den som den er, dvs. oplad den hver 2-3 time... bagpå kan du sagtens havde et 12 volt batteri hvis du har noget at bruge det til, men oplad det med en alm. lille lader engang imellem.

jeg beklærer ikke at kunne hjælpe mere, men du må se i øjnene at det kræver noget indsigt i elekronik verden at fortage den ombygning du ønsker.

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvordan får jeg 12 volt på min ciao?

Indlæg af 12V »

Ang. svagt lys, så burde du tjekke forbindelserne, ledninger, stel punkt samt hvad pære typer der er monteret.
Min Ciao har imponerende godt lys, den har originale osram pærer. 15W foran og 4W bagpå, 6V.
Lyngholm
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs 22. dec 2015 22:02
Kontakt:

Re: Hvordan får jeg 12 volt på min ciao?

Indlæg af Lyngholm »

claus olieklud skrev:hej igen... ja jeg må nok give lars ret i at det kræver en vis kendskab til strøm og begreber for at man kan hjælpe sig selv til at opfinde noget brugbart, selv om jeg så skrev flere sider ville det ikke være sikkert at du ville få lavet sådan en ombygning.

en ting der også ændre en del ved situationen er du ønsker forbedret lys på knallerten - det får du ikke ved at omforme din nuværende spænding til noget højere, problemet ligger i at du kun har 17 watt nominel effekt til rådighed uanset ved hvilken spænding.

jeg tænker at den eneste måde du kan opnå forbedret lys er ved at anvende hi-power led... led lys omdanner næsten 100% af den afsatte effekt til lys ( læs minimal varme ), hvor imod en glødepære kun omdanner måske 10 % af den afsatte effekt til lys ( resten bliver til varme ).

du har nok set at man engang imellen ser en cykel med en cykellygte som er enorm, ja faktisk lige så kraftig som en bedre billygte... jeg mener at med beskeden effekt til rådighed er det helt klart den vej du skal gå - det lyder måske vildt at købe en cykellygte til 500-1000 kr for at slagte den, men det kunne være en mulighed... man kan også købe løse hi-power led dioder i løs vægt langt billigere, men der kommer noget udfordring med at bygge en driver til dem, det samme gør sig gældende for den "slagtede" cykellygte, altså med mindre man kan flytte cykellygtens driver med over i vespa lygten... desuden vil opladningen af enten det indbyggede batteri fra cykellygten, eller evt. dit externe batteri på bagagebæreren kræve kontrolleret ladning - derfor er det nødvendigt med noget indsigt i hvordan strøm fungerer.

jeg vil ikke begynde at udpensle de forskellige begreber, det skal bare være en selvfølge at spænding = volt, strøm = amp, ohm = modstand.
en meget kortfattet forklaring på galvanisk adskillelse/isolation betyder at man gør 2 eller flere kredsløb uafhængig af hindanden tiltrods forsyning fra samme oprindelse - et klassisk eksempel er fx et 230 volt udtag til barbermaskine, her fjerner man den farlige jordforbindelse via en simpel transformator, men det kan også lade sig gøre elektronisk, hvilket også er det man gør med dc strøm der skal galvanisk isoleres.

nææ du - den nemme løsning er en extra fed cykellygte på ciaoèn, brug den som den er, dvs. oplad den hver 2-3 time... bagpå kan du sagtens havde et 12 volt batteri hvis du har noget at bruge det til, men oplad det med en alm. lille lader engang imellem.

jeg beklærer ikke at kunne hjælpe mere, men du må se i øjnene at det kræver noget indsigt i elekronik verden at fortage den ombygning du ønsker.

hilsen olieklud
Hej Olieklud.

Igen mange tak for svaret. Jeg vil gå i tænkeboks og gennemtænke hvilken løsning, der tiltaler mig mest.
Jeg vil helt sikkert prøve at tilegne mig mere viden om elektronik, da jeg synes det er en interessant verden.
Jeg lader høre fra mig, hvis jeg engang får bikset nogle af dine forslag sammen.
Rigtig god jul.

Mvh Jonas
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"