Indlægaf claus olieklud » tors 24. dec 2015 16:40
hej igen... ja jeg må nok give lars ret i at det kræver en vis kendskab til strøm og begreber for at man kan hjælpe sig selv til at opfinde noget brugbart, selv om jeg så skrev flere sider ville det ikke være sikkert at du ville få lavet sådan en ombygning.
en ting der også ændre en del ved situationen er du ønsker forbedret lys på knallerten - det får du ikke ved at omforme din nuværende spænding til noget højere, problemet ligger i at du kun har 17 watt nominel effekt til rådighed uanset ved hvilken spænding.
jeg tænker at den eneste måde du kan opnå forbedret lys er ved at anvende hi-power led... led lys omdanner næsten 100% af den afsatte effekt til lys ( læs minimal varme ), hvor imod en glødepære kun omdanner måske 10 % af den afsatte effekt til lys ( resten bliver til varme ).
du har nok set at man engang imellen ser en cykel med en cykellygte som er enorm, ja faktisk lige så kraftig som en bedre billygte... jeg mener at med beskeden effekt til rådighed er det helt klart den vej du skal gå - det lyder måske vildt at købe en cykellygte til 500-1000 kr for at slagte den, men det kunne være en mulighed... man kan også købe løse hi-power led dioder i løs vægt langt billigere, men der kommer noget udfordring med at bygge en driver til dem, det samme gør sig gældende for den "slagtede" cykellygte, altså med mindre man kan flytte cykellygtens driver med over i vespa lygten... desuden vil opladningen af enten det indbyggede batteri fra cykellygten, eller evt. dit externe batteri på bagagebæreren kræve kontrolleret ladning - derfor er det nødvendigt med noget indsigt i hvordan strøm fungerer.
jeg vil ikke begynde at udpensle de forskellige begreber, det skal bare være en selvfølge at spænding = volt, strøm = amp, ohm = modstand.
en meget kortfattet forklaring på galvanisk adskillelse/isolation betyder at man gør 2 eller flere kredsløb uafhængig af hindanden tiltrods forsyning fra samme oprindelse - et klassisk eksempel er fx et 230 volt udtag til barbermaskine, her fjerner man den farlige jordforbindelse via en simpel transformator, men det kan også lade sig gøre elektronisk, hvilket også er det man gør med dc strøm der skal galvanisk isoleres.
nææ du - den nemme løsning er en extra fed cykellygte på ciaoèn, brug den som den er, dvs. oplad den hver 2-3 time... bagpå kan du sagtens havde et 12 volt batteri hvis du har noget at bruge det til, men oplad det med en alm. lille lader engang imellem.
jeg beklærer ikke at kunne hjælpe mere, men du må se i øjnene at det kræver noget indsigt i elekronik verden at fortage den ombygning du ønsker.
hilsen olieklud