Side 1 af 1

2T olie dyrt eller billigt

: søn 27. sep 2015 22:29
af juhl-drengen
Nu har jeg jo fået fingrene i den kære RD som har en meget hidsig karakteristik og derfor ofte befinder sig meget oppe i høje omdrejninger (10.000-12.000) så det slog mig kan det svare sig at betale de 89kr Castrol Power 1 Racing koster Pr liter, om jeg skal "Nøjes" med en castrol power 1 scooter 2T til 79 kr? en flaske af det billige semi-syntetiske ved thansen koster jo også 70-80 kr? :(y) :?:

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 08:01
af Twinsport
Hej

Olie er jo religion, så det er lidt vanskeligt at svare på.

Literydelsen er vel omkring 120-130 hk/liter, som svarer cirka til en velkørende, uplomberet FS-1. Derfor vil mange mene at den kan køre med samme "kvalitet" olie.

Man kan også stille sig selv spørgsmål som:

1: Hvad koster det at renovere min motor?
2: Kan man få alle dele til en renovering?
3: Hvor mange liter olie bruger jeg pr. år?

Ud fra spørgsmål 1, 2 og 3 kan du hurtigt danne dig et indtryk af, om det kan svare sig at spare på olien. Hertil kommer selvfølgelig spørgsmål som flammepunkt, aske osv. osv.

Jeg holder mig normalt tilbage overfor olier som lovprises som "røgsvage", "uden lugt", "forbrænder rent", da det er mit indtryk at de mere er skabt til at tage hensyn til miljøet, end til at beskytte motoren optimalt.

/Steen

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 13:29
af kreidlerhansen
Jeg har sidst købt 6 flasker Castrol Power RS 2T her:

http://kreidler-parts.nl/contents/nl/d9.html

Det er en fair pris for et udmærket produkt, og de skal nok holde et par sæsoner.

Umiddelbart synes jeg, det er et underligt sted at overveje at spare penge. Jeg lægger deri, dit årlige forbrug næppe er 100 flasker...? :-)

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 13:42
af juhl-drengen
Literydelsen ligger på omkring 136 hk (17 hk) men den vil engang næste år blive tunet så den havner omkring 20-22 hk som jo må være ca. 160-70 hk per liter.

Literprisen(olie per liter benzin) på thansens semi syntetiske er omkring 1.6 kr mens den er 1.78 kr på castrol racing olien med mit forbrug årligt må det være en forskel på max 200 kr per år der er på de to..

Det er jo selvfølgelig også muligt at få olie ved de steder jeg plejer at bestille dele til omkring 52 kr per liter... men det er vel også svært at beregne efter at skulle anskaffe en forbrugsvare udlands..

Puh tør ikke tænke på hvad en motor renovering løber op i (de fleste dele er til at få fat i..) bare et nyt 0.50 overstørrelses stempel koster 220 kr per stk + porto fra England der til kommer at henrik (f5b) nok tager 150 per cylinder for boring/honing

Nu har du jo din RD500 som er en højtydende to-takter, hvad er din religion ift. olie steen? hvad får rd'eren af beskyttende dråber? :-)


Jesper: castrol Power RS 2T kan også fås ved Jmpb parts til omkring 11 euro per flaske ved køb af 4 stk :)

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 14:04
af kreidlerhansen
Når jeg køber fem flasker giver de den sjette hos S&S. Det giver ~€9,92/stk
Desuden var forsendelsesomkostningerne lig nul pga. ordrens størrelse. :-P

Er 220kr for et stempel dyrt? :shock:

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 14:30
af juhl-drengen
Jesper:
Hvor meget skal der så til for at forsendelses omkostningerne er lig nul? :D

Nej nej, det var bare et eksempel på prisen for en sætter ift. olien :-) apropos når 1 cylinder sætter sig på en 2 cylindret maskine, skal den 2. så også bores op samtidig?

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 15:41
af kreidlerhansen
juhl-drengen skrev:Jesper:
Hvor meget skal der så til for at forsendelses omkostningerne er lig nul? :D
Ingen kommentarer!

Umiddelbart vil jeg påstå, det giver mest mening at bore begge op på samme tid. I praksis kan man sikkert godt spare, og én overstørrelse gør næppe alverdens forskel.

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 19:00
af 12V
Jeg har kørt Castrol olien med en liter effekt på 240 HK, det var ingen problem. Udstødnings kanal og topstykke var dejlig ren.

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 19:42
af juhl-drengen
Jeg forsøger mig med castrol olien så, når jeg har brugt en dunk må jeg se om det brænder rent eller hvordan :-)

Tak for råd de herrer! :-)

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 21:07
af Allan M
Jeg har en RD, og den bruger næsten ingen olie selv om den får kniven. Så prisen er ikke det vigtige.

Jeg har kørt TTS (Power 1) men var ikke helt tilfreds fordi det sovsede lidt. Så prøvede jeg Elf (som det Benny sælger) og så blev det hele meget bedre ;o) Ingen sovs og meget fin smøring.

RD´en (min er standard) topper ved ca 9000 omdr/min, så med mindre dine ændringer får den over 10.000 omdr vil du nok opleve det samme.

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 21:09
af Allan M
... nu blev jeg lige i tvivl: Min er en RD350, hvis din er en anden model, så se blot bort fra min post ovenfor.

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 21:16
af juhl-drengen
Min tager den allerede over 10.000 fra fabrikken af ;-) min er en RD 125 DX som er en to cylindret luftkølet model, umiddelbart tror jeg at din 350 er en LC hvis jeg har ret? :-)

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 21:30
af Twinsport
Hej igen
juhl-drengen skrev:... Puh tør ikke tænke på hvad en motor renovering løber op i (de fleste dele er til at få fat i..) bare et nyt 0.50 overstørrelses stempel koster 220 kr per stk + porto fra England der til kommer at henrik (f5b) nok tager 150 per cylinder for boring/honing

Nu har du jo din RD500 som er en højtydende to-takter, hvad er din religion ift. olie steen? hvad får rd'eren af beskyttende dråber? :-) ...
Jeg bruger normalt TTS til min RD, men det skyldes mest, at jeg opkøbte et lager for nogle år siden. Jeg har brugt andre kvalitetsolier tidligere.

Af hensyn til udgiften ved en motorrenovering (4 originale stempler med pinde og ringe, samt originale pakninger koster godt 10.000 kroner), er jeg forholdsvis konservativ mht. olievalget. Som et kuriosum kan jeg nævne, at bare de to toppakninger koster ca. 600 kroner :shock: .

/Steen

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 22:03
af juhl-drengen
Kan høre det vist er castrols racing olier der vist er for vane ved de højt ydende 2 taktere :-)

Har ikke rigtigt beregnet udgiften ved en motorrenovering ved 125'eren.. det er da nok et par tusinde også selvom den jo så stadig overhovedet ikke nærmer sig de 10.000 som 500'eren koster :o ...

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 22:14
af Twinsport
Hej
juhl-drengen skrev:... Har ikke rigtigt beregnet udgiften ved en motorrenovering ved 125'eren.. det er da nok et par tusinde også selvom den jo så stadig overhovedet ikke nærmer sig de 10.000 som 500'eren koster :o ...
Nu er en motorrenovering jo mange ting, så jeg vil da tro at du meget hurtigt kommer op i pris.

Prisen jeg nævnte er jo blot for nye stempler etc. Hvis jeg skal male fanden på væggen, så havde den forrige ejer netop renoveret motoren inden jeg overtog knallerten. Jeg har hans kvitteringer for dele. De tunge poster var to nye krumtappe, stemplerne, samt 4 nye YPVS ventiler. Med alle smådele, lejer (på specialmål kun lavet af Koyo til RD500), pakninger og diverse røg der dele i motoren for 42.000 kroner :shock: . Så mistede han lige så langsomt lysten til at fortsætte projektet, som jeg så overtog for småpenge..

Har nok hældt 100.000 kroner i den siden, men sig det ikke til konen!

/Steen

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 22:22
af Allan M
juhl-drengen skrev:Min tager den allerede over 10.000 fra fabrikken af ;-) min er en RD 125 DX som er en to cylindret luftkølet model, umiddelbart tror jeg at din 350 er en LC hvis jeg har ret? :-)
Ja. Og uden at vide det præcist tror jeg det gør en forskel. I så fald ville jeg også vælge TTS/Power 1 som på FS1´en.

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 22:46
af claus olieklud
hejsa... istedet for at tale om hvor mange omdrejninger så tal om stempel hastighed, 10000 omdrejninger på en 2 cylindret 125 ccm med kort slaglængde er ingenting, det svarer måske til når en rd 350 kører med 6000 - 7000 omdrejninger.

litereffekt er nok en god måde at måle på, idet der her tages højde for et samlet pres på motoren, alså kompressionsforhold, varmeudvikling samt stempelhastighed samlet som en forståelig masse.

jeg kan nu godt lide tts olien selv om det ikke er den billigste, tilgengæld skal man ikke bruge så meget af den.

hilsen olieklud

Re: 2T olie dyrt eller billigt

: man 28. sep 2015 23:37
af juhl-drengen
Twinsport skrev:Hej

Nu er en motorrenovering jo mange ting, så jeg vil da tro at du meget hurtigt kommer op i pris.

Prisen jeg nævnte er jo blot for nye stempler etc. Hvis jeg skal male fanden på væggen, så havde den forrige ejer netop renoveret motoren inden jeg overtog knallerten. Jeg har hans kvitteringer for dele. De tunge poster var to nye krumtappe, stemplerne, samt 4 nye YPVS ventiler. Med alle smådele, lejer (på specialmål kun lavet af Koyo til RD500), pakninger og diverse røg der dele i motoren for 42.000 kroner :shock: . Så mistede han lige så langsomt lysten til at fortsætte projektet, som jeg så overtog for småpenge..

Har nok hældt 100.000 kroner i den siden, men sig det ikke til konen!

/Steen

Nej det tør jeg ikke så bliver du nok sagsøgt fra hus og hjem :thunge



Allan M: det må det næsten gøre

Olieklud: Så beregner vi da liter effekt :shutup TTS/Power 1 må vist være en ganske god olie sådan som jeg kan forstå fra de erfaringer i andre har jer :D