forbyd knallerter...den er der igen....

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af strynboen »

rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af Jensmc »

Jeg er helt enig. De skal forbydes. Væk med dem. :wink:
Og det burde 2-takts haveredskaber også. Jeg gad godt se dem makker, der kan bære en kædesav med 4-takts motor.

Manden der har skrevet artiklen hader bare knallerter. Måske fordi hans egen far dengang sagde "NEJ".
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af juhl-drengen »

Måske forurener de mere men det er de færreste biler der klarer 30-50 km/l.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Jps2
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: søn 15. mar 2015 09:26
Kontakt:

Re: forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af Jps2 »

Så hellere man forbød biler/mc'ere/ lastbiler osv. (ment ironisk) :D. Det har mange gange været fremme i pressen at knallerter er larmende, og oser som en skorsten. Fjerner man et par begrænsninger (her tænker jeg på de moderne scootere ;) ), så både larmer og oser den mindre, plus at den kører længere på literen. Så da gerne at 30'erne fik lov at køre f.eks 50 og 45'ern 80-90 km/t.

Men de "kloge" politikere siger jo, at de hastigheder er knallerten slet ikke bygget til. Bremserne er utilstrækkelige osv. Vi ved bedre, os der bruger dem dagligt, vil jeg så sige.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... biler.html
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af kreidlerhansen »

"I den kinesiske kanalby Suzhou" er der ingen knallerter, som LARMER og forurener, men floden præges af døde fisk pga. al mulig anden forurening...

Øh, vil han bytte?

Det er vist tilpas unuanceret til, man ikke rigtig giiider diskutere hans galdeudgydelse?

Hvis man stirre længe nok på noget bestemt, kan man nok finde noget at brokke sig over.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af claus olieklud »

han er ikke rigtig klog med det han siger - desuden tror jeg ikke på det med at en knallert skulle forurene lige så meget som 30 biler, hvordan skulle der blive så meget co2 ud af så lidt benzin ? des hurtigere en knallert køre des renere forbrænder den brændstoffet, så jeg stemmer for ubegrænset hastighed på knallerter, dog skal de overholde max 30 kmt på cykelsti, men der ud over burde de måtte køre lige så hurtigt som der står på fartskiltet !

og så har manden jo slet ikke forstand på en knallert - han kalder jo en moderne scooter for en knallert... narrøv

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af 12V »

Øhh, jeg bemærkede nu mange scootere sidst jeg var i Kina, og ikke alle var 4T maskiner.

Findes der nogen dokumentation for det 30 * så højt forureningsniveau?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:Øhh, jeg bemærkede nu mange scootere sidst jeg var i Kina, og ikke alle var 4T maskiner.

Findes der nogen dokumentation for det 30 * så højt forureningsniveau?
Du har set forkert.

Der findes kun elcykler og små motorcykler, som hverken støjer eller forurener i Kina.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af 12V »

Ja, hvad bilder jeg mig ind at udtale mig om knallerter :-P
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af Twinsport »

Tag det roligt!

Manden er jo bare en uvidende stakkel! Han er københavner og formår ikke at se ud over sin egen næsetip. Derfor har han selvfølgelig ingen anelse om, at knallerter faktisk opfylder et reelt transportbehov udenfor voldene. Hvordan skulle han vide det? Han bilder sig sikkert også ind at offentlig transport fungerer i hele landet, som fungerer den i København - så det er helt unødvendigt at have en bil for at kunne tranportere familien..
I hans verden er knallerten kun skabt for at teenagere kan chikanere deres omverden - ikke for at opfylde et transportbehov.

Han har selvfølgelig fat i at den enkelte knallert forurener mere end strengt nødvendigt, men om tallene er korrekte er nok lidt svært at eftervise.

Naturligvis kunne der optimeres meget på knallertmotorer ift. forurening, men så længe knallerter trods alt fylder så lidt i bybilledet som de gør, så vil der være andre steder, hvor indsatsen vil gøre væsentligt mere gavn. Fungerende partikelfiltre på alle køretøjer med en totalvægt over 2 tons - bare for at komme med et enkelt forslag.

En væsentlig kilde til en moderne knallert (kalder vi det konsekvent for en scooter?) er, at de er neddroslet med en omdrejningsbegrænser, snarere end en egentlig reduktion af motorens effekt. Omdrejningsbegrænseren medfører en særdeles ineffektiv forbrænding, som igen resulterer i dårlig økonomi og uforbrændte kulbrinter. Det aflæses også direkte på benzinøkonomien, hvor vi ofte ser en moderne knallert køre 30-50% kortere pr. liter benzin end de "traditionelle" knallerter fra 70'erne.

Men igen: Manden er et fjols!

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af kreidlerhansen »

Yamaha Neos 4T af nyere dato er dog ret godt indrettet med sit indsprøjtningssystem og variomatic som er nogenlunde tilpasset 30km/t.
En af mine kollegaer har købt sår'n jen, og den render 45km/L med en topfart på akkurat 30km/t, uansey om det går op ad bakke eller hvad han nu byder den.

Til sammenligning faldt jeg for en Piaggio Liberty 2T, som ikke ligefrem var lovlig til at starte med. Den gik 27-29/L med en 45-udstødning og ringen pillet med op mod 55km/t på lige vej. Karburatoren var stadig droslet.
Så fik jeg fat i en ring til variomatic'en og en original udstødning med katalysator, og det endte med 21-23km/L.
Det er ikke ligefrem hæderlige tal, omend det er en tung maskine (120kg, mener jeg).

Droslingen af gearingen er, i kombination med nær ingen drosling af effekt og omdrejninger, problemet. 30km/t ved 8.000rpm med 3-4HK er fint op ad bakke, men det støjer da en del, og på kold motor osede den helt vildt. Omvendt var forrøret svagt rødglødende, når motoren var kørt varm.

Min Kreidler har kørt et par tankfulde op med en ret let gearing og en del kørsel mellem 10-12.000rpm. Den bliver fodret af en 21mm karburator og er stadig (lidt) under inddysning. Gennemsnittet siger 22km/L med både landevej, by- og køkørsel.
Monterer jeg en mere moderat udstødning, tungere gearing og det originale luftfilter, kommer den op på den billige side af 25km/L.

En lovlig TUM-130 kører 40km/L eller mere.


Jeg er enig i, 50km/t bør være tilladt for en lille knallert og for visse store knallerter (i dag: 45) op til 80km/t. De kan alle (inkl. Pich Maxi) klare 50km/t og en stor del af modellerne er fint dimensioneret til 80km/t (bl.a. Yamaha Aerox, Gilera Runner, Piaggio Liberty og NRG).
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af kreidlerhansen »

Noget mere sagligt:

Jeg gad egentlig godt se/læse en dybdegående test af, hvor forfærdelig totakteren egentlig er, når den trimmes korrekt (dvs. velkørende og stabil - ikke trimmet til minimal forurening).
Vel at mærke både lovlige og ubegrænsede knallerter, mini-motorcykler, MZ'er etc.

Savner et rullefelt og div. måleapparater... og sponsorer... og plads! :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af juhl-drengen »

Tænk på sådan noget som derbi senda, rs50, tzr, rieju rs2, gpr, smx/rmx, apollo, osv. de har faktisk en helt fornuftig motorgang(kan følge med på landevej/i byen) og generelt rimelig store bremser, de ville være fornuftige 80-90 km/t knallerter :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af Kai »

Jeg mener..jeg har set en undersøgelse fra DTU der viser hvor meget en knallert/scooter faktisk forurener, men lige PT finde den igen det kan jeg desværre ikke. Der er ingen tvivl om at de forurener temmelig meget, men omvendt..det gør hovedparten af gamle briggs&stratton'er også..og de larmer lystigt hele sommeren i villakvartererne.

Men jeg fandt en anden fra Holland: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... ietsen.pdf
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af 12V »

Spændende læsning Kai! Især delen om forurening når man fjerner original udstødningen med katalysator, og erstatter med en jeg går ud fra ikke har kat. Der bliver brudt nogle emissions grænser!

At forbruget bliver bedre uden vario begrænsninger kommer nok ikke bag på nogen. Har bygget en lovlig Gilera Stalker scooter til min yngste søster, den kører mindre på literen end en Aygo :-/
Min FS1 gik 47 km/l det ene år på vores knallert ferie. Farten lå på 35-40 km/t.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af Twinsport »

Hej igen
Ja, det er faktisk rigtig spændende læsning! Helt ærligt, så sætter rapporten også totakterne i et lidt dårligt lys. Det er ikke nogen kæmpe overraskelse, at det er svært at få en totakter til at overholde emissionskravene, men at de ved modificering overskrider så meget som de gør, er alligevel voldsomt. Særligt uforbrændte kulbrinter er helt katastrofalt.

De skyder faktisk en del af skylden på fartreguleringen (skive og omdrejningsbegrænser), men der er mange andre problemer. Har i i øvrigt bemærket måleværdierne for CO-udledning pr. kilometer? De er, i mange af tilfældene, meget lave. Det er i hvert fald ikke synderen i miljøregnskabet..

Man skal jo ikke opgive noget på forhånd, men i forhold til miljø, er vi nok nødt til at indse at totakteren er død. Til gengæld rykker den for hårdt med hensyn til omdrejningsvillighed, effekt og lyd :D

/Steen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: forbyd knallerter...den er der igen....

Indlæg af strynboen »

inden for moto cross er man tæt på slutningen for 2 takt.
..men jeg er da skuffet over at de 4 takt..som er tunet til samme høje rpm..og ingen moment har...når de nu ikke kan køre direkte mod hinanden...så lad dog 4 takterne køre hvor de er bedst..som super stampere..og ikke skrigere..
mig og knægten holder på 2 takt..under 350cc..med mindre de små 4 taktere får egne klasser,,hvor de kan sejtrække..tror aldrig de kan køre ligeværdigt..vægten er for høj,,og cc skal helst være 100cc mere for 4 takterne..for at køre ligeværdigt hk..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"