Side 8 af 8

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

: tirs 12. maj 2009 01:27
af Kim B S
Poul-Erik A. skrev:Hej Kim.

Jeg mener at vide, at Passola og Sting har meget til fælles og i så fald har jeg før haft en Sting motor skildt ad - dog ikke mellem blokhalvdelene !
Jeg har oplevet, at stempelringene er blevet slappe ved længere stilstand og der hjælper et nyt sæt øjeblikkelig og bliver nemmere at starte med kold motor.
Jeg har også prøvet, at een af låseringene til krydspinden er hoppet af - længe efter mont., hvilket jeg tror skyldes metaltræthed, for ellers burde det være sket kort efter mont. og afprøvningen. Det gav dybe ridser i foringen. :twisted:

Tilføjelse : Hvad med den lille slange mellem oliepumpe og karburator, sidder den på og er den tæt, for ellers får den falsk luft den vej ind ?
Hej Poul-Erik.
Der gav du mig lige et par nye ideer til hvad jeg kan gøre. :wink: Den har jo ren faktisk stået stille i lang tid, før vi købte den. :lol: Derfor kunne den med de slappe stempelringe godt være realistisk. :wink: Jeg har faktisk et helt nyt stempel til at ligge, godt nok til en FS1. Men jeg tror at det er magen til det på en Passola. :wink: Så vil den med låseringen til krydspinden være sikret samtidig. :wink: Og med hensyn til den lille slange mellem oliepumpe og karburator, så er den på. :wink: Men den kunne jo godt være blevet mør, af at stå stille så længe. :lol: Så det var måske en god ide at montere en ny slange. :wink: :D
Hilsen Kim.

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

: tirs 12. maj 2009 07:16
af claus olieklud
hejsa. man kan ikke bare bruge et fs1 stempel til passola. fs1eren kører med 12mm krydspind mens passola vistnok kører med 10mm pind.... sådan er det på en sting og jeg mener passola er på samme måde. hilsen claus olieklud......

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

: tirs 12. maj 2009 07:40
af Poul-Erik A.
Hej Claus.

Jeg mener nemlig heller ikke, at stemplerne passer sammen p.g.a. 10/12 mm krydspindene og sidst jeg købte et komplet kostede det ca. 70,- hos Thansen, såe... :wink:

Jeg mener også at et generelt problem på Sting er dens "firtakteri" - men det kan afhjælpes med en nål fra FS1. :idea:

Ligheden/forskellen mellem Sting og Passola er hhv. SG 50 og SA 50.

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

: tirs 12. maj 2009 13:19
af Kim B S
claus olieklud skrev:hejsa. man kan ikke bare bruge et fs1 stempel til passola. fs1eren kører med 12mm krydspind mens passola vistnok kører med 10mm pind.... sådan er det på en sting og jeg mener passola er på samme måde. hilsen claus olieklud......
Poul-Erik A. skrev:Hej Claus.

Jeg mener nemlig heller ikke, at stemplerne passer sammen p.g.a. 10/12 mm krydspindene og sidst jeg købte et komplet kostede det ca. 70,- hos Thansen, såe... :wink:

Jeg mener også at et generelt problem på Sting er dens "firtakteri" - men det kan afhjælpes med en nål fra FS1. :idea:

Ligheden/forskellen mellem Sting og Passola er hhv. SG 50 og SA 50.
Hej claus olieklud og Poul-Erik.
Det er da også rigtigt, det har jeg da vidst læst her på forum en gang. :lol: Og jeg kan se at T Hansen stadig har de stempler, men godt nok til 99 kr. :wink:
Det problem med at firtakte er ikke et problem jeg har oplevet med en Passola. :wink: De kan faktisk normalt tage ret mange omdrejninger. :wink: :D
Hilsen Kim.

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

: fre 30. apr 2010 03:53
af Kim B S
Hej Alle.
en opdatering er vidst på sin plads. :D Det at vi har fået en Passola mere, har faktisk gjort at jeg har fundet ud af noget af det som er galt med denne. :D Cylinderen er blevet honet og et nyt stempel er kommet til. :wink: Og så har jeg tilsat lidt totakts-olie til benzinen, da jeg tror at oliepumpen til olie-blanderen ikke virker. :roll: Og det gør faktisk at den køre rigtig godt når den endelig kommer i gang. :wink: Men det tror jeg vil blive bedre, når den bliver vandt til at køre, lige som det ret hurtigt blev med den anden vi har. :D
Jeg skal også lige have skilt benzinpumpen ad. :roll: Jeg tror nemlig ikke at den lukker helt når motoren stoppes. :roll: Det resultere så i at der bliver ved med at rende benzin ned til karburatoren, og så kommer den til at drevle benzin ud af svømmerhuset, så der bliver en lille benzin-sø under køretøjet når den står stille. :roll: :lol:
Hilsen Kim.

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

: fre 28. maj 2010 10:37
af Cruus
Hej Kim

Fik du den til at køre? og det med benzinpumpen har du klaret det?

Hvor sidder benzinpumpen ?

Mvh

Michael

PS Min kører stadig ikke :-(

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

: fre 28. maj 2010 12:38
af Kim B S
Cruus skrev:Hej Kim

Fik du den til at køre? og det med benzinpumpen har du klaret det?

Hvor sidder benzinpumpen ?

Mvh

Michael

PS Min kører stadig ikke :-(
Hej Michael.
Jeg har ikke fået gjort noget ved den i nu, da jeg mest har skruet på de andre jeg har. :wink:

Her er lige en tegning af hele benzin-tilførselen på Passolaen. :wink:

Hilsen Kim

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

: fre 22. apr 2011 02:57
af Kim B S
Hej alle.
Ja, så er jeg endelig gået i gang med denne gamle Passola, med god hjælp fra min svoger Carl Erik. :(y) Lige nu drejer det sig om at få den til at køre godt og få alt til at virke. :(y) Foreløbig har vi skiftet skjoldet over styret, da der også sad en god original tændingslås i. Der for uden skiftede vi de ledninger som er ført op til styret. Det gjorde nemlig at vi fik tændingslåsen til at virke. Før havde jeg nemlig det problem, at jeg ikke kunne slukke for motoren, ved at dreje nøglen. Jeg var nød til at afmontere tændrørs-hætten. :lol: Ikke praktisk, når man ved hvor den sidder på en Passola. :roll: Vi har også renset karburator og benzinpumpe, men har stadig problemer med at der render benzin lige igennem karburatoren. Og den er ikke så villig til at starte, selv om jeg synes at der er masser af gnist/tænding. :what2
Vi giver ikke op, men fortsætter om få dage, Da har jeg nemlig lidt ferie. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Yamaha Passola årg. 1980.

: man 2. maj 2011 11:47
af Kim B S
Hej alle.
Passolaen her går det desvære ikke så godt med endnu. Men vi har ikke opgivet den, så den står stadig på liften. :wink: Her under er link til mit Passola-problem. :?

viewtopic.php?f=70&t=8510

Den har ellers fået skiftet til det rigtig hvide sædebetræk, (købt billigt af Jensmc), da det gamle var sort og ikke i den bedste stand. :wink: de skjolde som er afmonteret på billedet her under, er alle på nær et helt nye. den ene undtagelse er brugt men meget fint. :(y) Men de har flere forskellige farver. :lol: Så hvis det går efter mit hoved. kunne jeg godt tænke mig at den en gang skal have malet skjolde gule, så den får udseende som den på nederste billede. :wink:

Hilsen Kim.

Re: Yamaha Passola årg. 1980. Byttet væk.

: fre 17. maj 2013 17:57
af Kim B S
Hej alle.
Som bekendt har jeg lige lavet en handel med Morten Lehmann, hvor jeg købte den gule Passola. :wink: Morten fik Passolaen i denne tråd + en bunke reservedele mm. i bytte. :wink:
Hilsen Kim.