hvornår må man begynde at køre knallert ,,,meninger??,,,

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: hvornår må man begynde at køre knallert ,,,meninger??,,,

Indlæg af claus olieklud »

hej thomas... her er masser som har indregistreret deres knallert som mc, jeg kender da til en 10 stykker... mest yamaha fs1 4 gear, men også kreidler, jeg selv har en yamaha dt 50 offroader fra `91 som er registreret som mc... afgiften er ikke ret stor omend ingen afgift - jeg selv måtte betale 183 kr i afgift, men det skyldes årgangen, havde den været 5 år ældre havde afgiften formentlig været 0 kr.

pudsigt nok er forsikringen dyrere på dtèren end min kawasaki 750 ninja - mærkeligt ikke ???

næ jeg tænker nu at knallert hastigheden skulle være fri hvis man har kørekort til mc, dog uden at den skulle indregistreres, bare den alm knallertforsikring og så overholde hastighedsbegrænsningen, dog max. 30 kmt. på cykelsti... det er jo kun en lille lovændring der ville tage få minutter, men gavne enormt... samt lovliggøre voksne knallert tossers trang til at pille ved motoren

hilsen olieklud
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: hvornår må man begynde at køre knallert ,,,meninger??,,,

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Det aller vigtigste for at blive en god knallertkøre, er efter min mening ERFARING. :wink: Uanset om man er 15 år eller for den sags skyld 18 år, vil man lave begynderfejl. Min ældste søn var nemlig blevet 18 da han købte hans første Scooter. :wink: Han havde som bekendt et uheld hvor en bil drejede til højre foran ham. :roll: Kan ses med linket her under.

viewtopic.php?f=5&t=1109&hilit=H%C3%B8jresvingsulykke" onclick="window.open(this.href);return false;

Det har gjordt at han siden har været meget agtpågiven, når han krydser en sidevej eller indkørsel. :wink:

Jeg er enig i at 15 år er en passende alder, og at køreundervisning er meget vigtig som grundlag, før man skal ud for at få ERFARING.

Jeg var selv 15 år da jeg begyndte at køre knallert i 1976. Jeg fik ikke nogen køreundervisning, bortset fra min Mors formaninger om at køre forsigtig. Heldigvis har jeg kun haft mindre uheld, med mindre skrammer og små matrielle skader. Men jeg har også været heldig et par gange. :wink: Men jeg forestiller mig at noget af det kunne være ungået hvis jeg havde fået køreundervisning. Med tiden er man selvfølgelig også blevet mere forsigtig, det kommer med ERFARINGEN. Jeg har harft minst en knallert konstant fra jeg blev 15 i 1976 frem til 1989, og igen fra 2007 til nu.

GØR SIDESPEJLE LOVPLIGTIG.

Som jeg har skrevet flere gange, så mener jeg at sidespejle burde være lovpligtig udstyr på alle køretøjer, da det er noget lettere at se hvad der er bag ved. Man ser tit knallertkøre eller syklister som slår nogen farlige sving, fordig de sidder og vender sig for at se hvad der sker bag ved. :roll: Jeg har også oplevet et par gange, at jeg måtte en tur ud i rabatten, for at undgå og blive tromlet ned bag fra, den ene gang af en stor lastbil, anden gang en personvogn. :shock: Det var NÆRVED ULYKKER som jeg ungik, fordi jeg heldigvis havde spejle på min knallert. :D

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: hvornår må man begynde at køre knallert ,,,meninger??,,,

Indlæg af Knud »

Sidespejle er en fin ting- den Hyunsung møg bike min kørelære anvender i undervisningen er udover at de er fabrikmæssigt noget farligt bras ,meget dårligt vedligeholdte OG de har side spejle MEN man kan kun se sin egen skuldre i dem
at de kan blive godkendte og anvendt i køreskole sammenhæng er mig en stor gåde
Ja jeg har to MC50 kandidater til at stå: min Kreidler og min "Gadetøs" aka Yamaha FS1 SS Street men jeg skal jo lige have pappet for end det giver mening
:mrgreen:
Thomas Østrup
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
Kontakt:

Re: hvornår må man begynde at køre knallert ,,,meninger??,,,

Indlæg af Thomas Østrup »

Sidespejle er guld værd i trafikken, idet man kan spotte eks. en stor lastbil, der overhaler umiddelbart efter.
MEN jeg har dårlige erfaringer med brug af spejle under manøvrer, her tænker jeg på start, stop, udkørsel på vej når cykelsti ophører, vognbaneskifte m.v.
Problemet er, at spejlene/placering generelt er for dårlige, som Knud også skriver, således at der ikke er et godt udsyn bagud.
Jeg har ingen problemer med udelukkende at køre efter spejle når jeg kører på min CBR1000, for den er lavet til det.
Når nu spejlene på hverdagens knallerter er så ringe, så er det nødvendigt for knallertkøreren at kigge bagud over venstre skulder. Det læres og trænes også ved køreundervisningen, hvor eleverne samtidig lærer om blinde vinkler ved brug af spejlene ligesom det er svært at foretage en afstandsvurdering i et spejl til en bagfrakommende.

Konklusionen er, at det er for farligt hvis man udelukkende bruger spejlene. Forskellen på MC og knallerten er faremomentet i hastighedsforskellen på de bagfrakommende i forhold til egen hastighed...

/ Thomas.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: hvornår må man begynde at køre knallert ,,,meninger??,,,

Indlæg af Kim B S »

Hej Thomas.
Det er rigtig at nogen spejle er for dårlige, blandt andet har jeg oplevet uoriginale spejle til Yamaha FS1 DX, hvor stangen simpelthen er for kort, hvis det er monteret på et styr i den originale udformning. Det burde selvfølgelig heller ikke forekomme. :roll: Så jeg kan godt forstå din bekymring i de forskellige situationer.
Man burde kunne købe spejle til alle knallerter som opfylder de givne krav. Det må da også kunne indføres ved lov. :wink: Din CBR 1000 er jo bevis på at spejlene kan laves så de dur. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hvornår må man begynde at køre knallert ,,,meninger??,,,

Indlæg af strynboen »

u orginale billige spejle på mc og knallert..er livsfarligt...jeg fik et sæt emgo skrammel spejle med den ene mc..de ryster afbøjer og misviser...og ruster-..det sidste er ligemeget for sikkerheden....på min cbx er der et sæt 35 år gamle orginale japanske...de er solide selv ved ulovlige hastigheder omkring 180 kmt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: hvornår må man begynde at køre knallert ,,,meninger??,,,

Indlæg af Jensmc »

Det er altså også svært at se bagud i originale spejle.
I hvert fald nogle af dem.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: hvornår må man begynde at køre knallert ,,,meninger??,,,

Indlæg af Knud »

Skal man op i de helt store MCer (Harley klassen o.lign.--ikke, at jeg opfatter en H-D MC som en kvalitets MC) for at få store OG brugbare spejle, der ikke sidder og flaprer i vinden, går løse under kørsel o.a. irriterende samt ikke kun kan bruges til make-up spejl for bagsæde passageren (hvis hun altså placerer hagen på MC-førerens skulder). :hihi
sorry :offtopic

jeg har skruet et par kopi spejle på den ene FS1er og det venstre er kun lidt anvendelig
:mrgreen:
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hvornår må man begynde at køre knallert ,,,meninger??,,,

Indlæg af strynboen »

nogle mc bruger også m10 fingevind..honda cbx og nyere...
.så du kan nemt opdatere knallerten med gode spejle...det er tit de 8 mm gevind spejle som er for svage i metallet. desvære dem man bruger i gamle honda cb.og dem som er for løse i selve kugle leddet i spejlet...plastic spejle må gerne have en stramme skrue..så man kan låse dem fast i bevægelsen i kugleleddet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"