Knallertkørsel - nyt undervisningsmateriale

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Thomas Østrup
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
Kontakt:

Knallertkørsel - nyt undervisningsmateriale

Indlæg af Thomas Østrup »

Hej.

I forbindelse med lovændringerne i 2013 kom der også et nyt sæt undervisningsmateriale, udarbejdet af Sikker Trafik. Tænkte at nogle måske kunne synes at det var spændende at se materialet, hvorfor jeg har lagt et link på.

Hjemmesiden er http://www.sikkertrafik.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Linket nedenfor sender jer direkte til en bog, der udleveres til eleverne ved kursets opstart. Det er en sammenfatning af en del af undervisningsmaterialet. På Sikker Trafik´s hjemmeside kan I finde det hele, pånær de tre teoriprøver.

I mellemtiden har man ændret reglerne omkring styrets bredde og højde, således at det der står i materialet omkring emnet ikke længere passer. De nye krav til styret er at bredden ikke må overstige 1 meter. Minimumgrænsen på 1/2 meter er bortfaldet ligesom højden er givet fri - altså ikke længere et krav at styret ikke må overstige sædehøjden med mere end 30 cm.
Dette kunne være interessant hvis man har et special projekt kørende med chopperstyr og lign.

http://www.sikkertrafik.dk/Products/Ung ... vhfte.ashx" onclick="window.open(this.href);return false;

/ Thomas
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Knallertkørsel - nyt undervisningsmateriale

Indlæg af Jensmc »

Min søn tog kørekort sidste år. Han fik bl.a. at vide, at knallerten er det farligste køretøj i trafikken.
I relation til denne lærdom, kom jeg i tanker om statistikken:
Suzuki importøren, C. Reinhart kiggende statistikken igennem for år tilbage med henblik på argumenter for 45 knallerter til 16 årige og 30 km fra 15 . Han tog statistikken og udelod dem over 18 år. Dem under 16. Herefter fandt han ud af, at der næsten ingen uheld var (alt er relativt). Efterfølgende så han også, at de, der kører motorsport med 50cc, knallertcross og speedway, OGSÅ indgik i statistikken uheldsmæssigt!
Og alligevel blev den tidligere vedtagne lov om knallerter til 15 årige aflyst!!!!

Kan du be- eller afkræfte historien, eller har du ikke hørt om den?
Hvad er din egen erfaring med knallertuheld med 16-18 årige indblandet? Er der mange?
Det var Morten Bødskov, der aflyste loven. Godt han er blevet fyret. :wink: :hihi
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Thomas Østrup
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
Kontakt:

Re: Knallertkørsel - nyt undervisningsmateriale

Indlæg af Thomas Østrup »

Jeg har aldrig hørt om historien med C. Reinhardt, men derfor kan det godt passe alligevel...

Min erfaring er, at de uheld der er med 16-17 årige knallertkørere, meget ofte er alvorlige, idet der typisk forårsager ulykken er en eller flere af følgende faktorer:

- Spiritus / euforiserende stoffer
- Manglende styrthjelm
- Ulovlig/tuned knallert
- Passager bagpå knallerten.

Jeg kender ikke talleme p.t. men har tidligere hørt tal mellem 3-500 kvæstede om året, men dette tal var incl. cyklister som jeg lige husker det.
I undervisningsmaterialet idag fremgår det istedet at en knallert er 10 gange så farlig at køre på som f.eks en cykel og så har man stillet det op i et søjlediagram der viser hvor mange dræbte og alvorligt tilskadekomne der er pr. 10 mio km, se nedenfor:

http://www.sikkertrafik.dk/site/knaller ... vside.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

/ Thomas
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: Knallertkørsel - nyt undervisningsmateriale

Indlæg af malte39 »

Nu spørg jeg nok lidt dumt.. men jeg er 18 år.. og har både kørekort til MC og bil.. men pga. vejret i disse dage fortrækker jeg at køre på min Suzuki RMX "wannabe crosser" eftersom at den står noget bedre fast end min honda cbr med noget lignene slick dæk på :oops: Problemet ligger jo så lidt i at den ikke lige frem er lovlig, og jeg er før blevet taget på en ulovlig 30 knallert inden for 3 år.. Har du styr på hvad konsekvensen for mit bil og mc kørekort er vis jeg bliver stoppet på min tunede 30 knallert-crosser ting? :D læste noget med at du vis var strisser i et andet indlæg.


mvh. malte :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Thomas Østrup
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
Kontakt:

Re: Knallertkørsel - nyt undervisningsmateriale

Indlæg af Thomas Østrup »

Dit mc og bilkørekort har ikke noget at gøre med at du kører rundt på en skamtunet knallert, så det sker der ikke noget ved - altså kørekortet. Hvis du bliver standset risikerer du konfiskation af knallerten ligesom du får en bøde...

Håber det besvarer dit spørgsmål ?!?

/ Thomas
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: Knallertkørsel - nyt undervisningsmateriale

Indlæg af malte39 »

Mange tak, det var alt jeg havde brug for at vide :D

vis politiet ville tage den gamle skæve knallert er de da vedkommende til det :teeth2 den er på kanten til at være mere værd i metal skrot end i salgs værdi ;)
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"