Knallert kørsel i beruset tilstand.

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 834
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Twinsport »

Hej
Thomas Østrup skrev:... Man kan ikke miste sit kørekort til bil/MC uanset hvilke tossede ting man foretager sig på en lille knallert 30...
Smider du ikke lige et link til en bid lovtekst, hvor vi kan se det?

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af kreidlerhansen »

Twinsport skrev:Hej
kreidlerhansen skrev:... Jeg finder det små-ironisk, at man kan miste retten til at køre lille knallert pga. spritkørsel, uden det påvirker bil/mc/etc...
Æhm - hvor står det?

/Steen
"Må jeg fortsat køre lille knallert, selv om jeg har fået frakendt retten til at køre bil?
Ja. Frakendelse af andre kørekortkategorier berører ikke retten til at køre lille knallert. Er du fyldt 18 år den 19. januar 2013 eller senere, og har du ikke taget kørekort til lille knallert, inden du fik kørekort til bil, skal du dog først bestå en teoriprøve hos politiet, inden du må køre lille knallert.

Må jeg fortsat køre bil, selv om jeg har fået frakendt retten til at køre lille knallert?
Ja. Frakendelse af retten til at køre lille knallert berører ikke de andre kørekortkategorier, som du har kørekort til."

Hvor stærk en kilde 'sikkertrafik.dk' så er, skal jeg lade være usagt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Thomas Østrup
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Thomas Østrup »

Hej Steen.

Her har du et par links der fører dig til reglerne, herunder at frakendelse af knallertkørekortet ikke har noget med kørekort til øvrige kategorier at gøre. Håber du finder det anvendeligt.

http://www.anklagemyndigheden.dk/nyhede ... lerter.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.politi.dk/da/borgerservice/ ... koerekort/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 834
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Twinsport »

Hej Jesper og Thomas

Tak for linkene. Vedr. sikkertrafik læser jeg det godt nok i sammenhæng med fartovertrædelser, men Thomas' link er forholdsvis klare. Dvs. man kan få udsat datoen for hvornår man kan tage kørekort, men man kan ikke få taget det man har. Jeg er nu stadig ikke sikker på hvordan den fortolkning kan undgå at konflikte med færdselslovens paragraf 53 :roll:

/Steen
Thomas Østrup
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Thomas Østrup »

Færdselslovens § 53 er uændret. Du skal om bagi loven og finde straffeparagraffen. Bemærk herunder at § 117 a omhandler førere af motorkøretøjer, dog ikke knallerter, hvorimod § 117C udelukkende omhandler førere af lille knallert. Det er her ændringerne i loven er foretaget.


§ 117 a. Den, som fører motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, bortset fra lille knallert, til trods for at retten til at være eller blive fører af et sådant køretøj er frakendt den pågældende ubetinget, straffes med bøde, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Straffen efter stk. 1 kan stige til fængsel indtil 1 år og 6 måneder, hvis føreren
1) findes skyldig i flere tilfælde af kørsel i frakendelsestiden eller
2) tidligere er straffet for kørsel i frakendelsestiden.


§ 117 c. Spirituskørsel og overtrædelse af § 54, stk. 1 eller 2, med lille knallert straffes med bøde, jf. dog stk. 2. På samme måde straffes den, som fører lille knallert, til trods for at retten til at føre lille knallert er frakendt den pågældende ubetinget, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Straffen efter stk. 1 kan stige til fængsel indtil 1 år, hvis føreren tidligere er dømt for forhold som nævnt i stk. 1.

Hele Færdselsloven kan findes her:

https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... 3400#Kap10" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 834
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Twinsport »

Stærkt! Så er fakta på plads.

Er det mig der læser helt skævt, eller er der med lovændringen reelt sket en nedsættelse af straffen, for spirituskørsel på lille knallert?

/Steen
Thomas Østrup
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Thomas Østrup »

Reglerne er helt ændret pga at der nu er tale om et kørekort kontra det gamle knallertbevis. Der er bestemt ikke tale om en nedsættelse af straffen men tværtimod en skærpelse.

Reglerne mht. frakendelse af kortet er nyt da det gamle bevis ikke kunne frakendes føreren.

/ Thomas
Thomas Østrup
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Thomas Østrup »

Der kommer lige et nyt link til færdselsloven her, opdateret pr. 11. dec. 2013 (seneste ændring/opdatering).

https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=158005" onclick="window.open(this.href);return false;

Den anden var en tidl. udgave, der er erstattet af denne.

/ Thomas.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af kreidlerhansen »

"Stk. 7. Den, der midlertidigt eller endeligt har mistet retten til at føre lille knallert, skal aflevere sit kørekort eller knallertbevis til politiet. Kørekortet skal dog kun afleveres, hvis retten til at føre lille knallert er angivet på kørekortet."

Vil dette sige, at 'de gamle rotter' ikke kan miste skyggen af et kørekort, mens de yngre kan? Eller vil frakendelsen af føreretten til lille knallert blot bestå i et notat, som forbindes med personnummeret?


"P81, Stk. 4. Pligten til at bære styrthjelm gælder ikke under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller under lignende forhold."

Ehm... Verden er mit værksted! :hihi
Det er gas - jeg har intet problem med min styrthjelm, så længe jeg ikke får besøg af hvepse...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Thomas Østrup
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Thomas Østrup »

Du har helt ret. Dit kørekort til bil, mc m.v. er ikke i farezonen mht. de stunts du udfører på en lille knallert. Hvis man ikke har hvervet kørekort til en af disse kategorier men er fyldt 18 år, så gælder reglen, da man ikke længere må køre uden kørekort til knallert, selvom man er fyldt 18. Kravet er dog blot at den der er 18+ skal forbi en politistation og aflægge en bestået teoriprøve.

Bestemmelsen vedr. sele og hjelm på plads gælder stadig...

JEg har faktisk fået en hvips ind i hjelmen for nogle få år siden. Blev stukket på kinden - det er fandeme ikke sjovt, og svært at bevare koncentrationen...
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er vist mest definitionen af 'parkeringsplads', som fanger min nysgerrighed... Jeg har svært ved at se fornuften i at suse rundt foran Bilka uden hjelm! ;)

Hvepsen nakkede mig i tindingen, så jeg kom et skridt nærmere en enøjet Quasimodo i knap en uge... møgdyr!

Det giver egentlig fin mening, man skal have kortet til lille knallert, således man har noget fysisk at miste. Jeg går ud fra, at hvis man nu ikke generhverver et frakendt bilkørekort, så skal man bestå teoriprøven for at føre en bette knallert? Altså, uanset alder.


At de sølle 30km/t så altid er oppe til diskussion blandt os 'knallerter', er en anden snak. Jeg undrer mig til stadighed over, at cykler kun skal overholde de gængse fartgrænser, mens en knallert ikke må komme over 30/45km/t... på den anden side er statistikken sørgelig!

Desuden lader de temmeligt stramme regler til at gøre en forskel. Lovlige udstødninger sælges til ganske høje priser, hvor de for få år tilbage blev foræret væk eller simpelthen smidt ud. Alt andet lige må det betyde, at flere vælger at køre lovligt?
Men... er det først efter, man er blevet taget første gang, hastigheden bringes ned? Og vil statistikken mon så ikke bære mere præg af, det er uerfarne/de yngste knallertførere, som pløjer ind i ting med for høj fart?

Blot en strøtanke, men noget siger mig, det kunne være interessant at præcisere statistikken, fremfor at sige 'cykler og knallerter er pissefarlige'. (Nåja, sat lidt på spidsen)


Vedr. alkohol, så går jeg ind for en promillegrænse på 0,0... ikke for at agere en bedrevidende nar, men fordi jeg er overbevist om, det sløver selv den mest fandenivoldske knallertbølle, uanset alder og fysik.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Jensmc »

En anden ting, som ikke har noget med ulovligheder at gøre.
Hvor skal 30-knallerten snart være????
Cykelstierne i byen er dælme så smalle, at det ikke er muligt at overhale en cykel.
Cykelstierne bliver brugt til så mange forskellige færdselstyper, at DET i sig selv udgør en stor fare/risiko: Gangbesværede med deres el-scootere med 10 km/t. Motionister på/med rulleskøjter og gangstave. Rulleski løbere. Alm. løbemotionister. Vandrelaug på weekendtur. Ja, der er sikkert flere færdselstyper, der ikke har noget at gøre på en cykelsti, ikke fællessti.
Nåh ja, der er lige alle de åndsvage cyklister, der kører to og to, nogen gange tre og tre.
Det er som om, der er en skjult dagsorden i den knallertlovgivning. Politikerne VIL af med 30-knallerterne.
Efter den 19. januar 2013 har regeringen faktisk inddirekte udtalt, at den danske ungdom er den mest umodne i EU. I de andre lande må man køre 125cc med 15HK fra de 16 år. Nænæ, i DK skal de tøffe afsted på en langsom knallert.
Giv for h... de unge noget ansvar, og slå HÅRDT ned på ulovligheder!!!
DK har stået stille i 62 år mht. knallertlovgivning. Denne blev indført 1. oktober 1951 med den begrundelse, at det var uforsvarligt med den tidligere hastighed på en trædecykel med motor på bagagebæreren. Desuden var der mange knækkede stel med uheld til følge.

For et års tid siden var det oppe i medierne, at de 17-årige skulle have lov at køre bil med en kyndig uden klip i kortet ved siden af.
Rigtig fin ide blev der sagt af diverse politikere. Hvad er det så sket? Intet.
Det er alligevel utroligt, at en 17-årig må føre 1000 kg bil, men en 16-årig kun en knallert. Utroligt så hurtigt at de unge udvikler sig rent mentalt nu om stunder. Eller.....?

Jeg har nok denne mening/undren pga. mine snart 50 år, og stadig fuldstændig knallerttosset. :whew
Jeg kører dog ikke selv ulovligt. Kun lidt hjem fra en fest i ny og næ. :(n)

Må regeringen være dig nådig! Amen.
h
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Michael »

Øh nu kaster jeg lige en bombe......det er ikke for at lyde som en sur gammel mand..jeg er jo kun 50 :(y)
MEN hvor er jeg glad for at folk som Knud og Gade stadig skriver indlæg om knallertprojekter herinde. :hihi
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Jensmc »

Det ville jeg bestemt også meget gerne, men arbejde og ombygning på huset, tager al tiden.
Desuden ville et andet projekt end lige en FS1 være mere interessant for mig. Det er der heldigvis også flere, der laver.
Jeg håber at kunne komme i gang med en restaurering om et års tid.
Tror det bliver en 316 eller en Skylon 54 damemodel, men jeg kan jo skifte mening op til flere gange inden da.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Thomas Østrup
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Thomas Østrup »

Statistik er jo statistik og det kan læses på mange måder med fordele og ulemper....
Mht. frakendte der ikke generhverver førerretten til f.eks kat B, så er det helt korrekt, at de heller ikke må køre rundt på en knallert 30, da den kræver et kørekort. De skal i givet fald de vil køre en tur forbi nærmeste politistation og aflægge en teoriprøve.

18 årige der ikke hverver kørekort til A eller B, og som fortsat vil køre knallert SKAL forbi borgerservice på kommunen og have bestilt et kørekort til kat AM, da det gamle knallertbevis udløber på 18- års fødselsdagen....

Mht. kørsel uden hjelm og sele på P-pladser, tankstationer og lign. så kender jeg ikke begrundelsen for bestemmelsen. Jeg synes også det er underligt, og det forvirrer særligt de unge, at man giver lov til det. Eneste umiddelbare fordel, som jeg ser det, er at det for nogle er lettere at bakke uden brug af sikkerhedssele, men mht. hjelmen så ved jeg ikke.....

/ Thomas
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Kim B S »

Hej Jensmc.
En knallert 30 skal være på cykelstien, forudsat at der ikke er skiltet med Knallertkørsel forbudt. Lige som på vejen skal man køre efter forholdene og være hensynsfuld over for de øvrige trafikanter, hvilket selvfølgelig gælder alle, uanset om det er fodgængere eller mindre køretøjer af forskellig art. :wink: Det med at være hensynsfuld kniber det tit med fra flere sider, jeg har også prøvet at køre et langt stykke bag ved en langsomkørende cyklist, som bliver ved med at køre midt på cykelstien, så man ikke kan komme forbi, før vedkommende endelig drejer af, trals. :roll: Men alligevel foretrækker jeg cykelstien, hvor jeg føler mig mere sikker, da jeg synes at man er alt for meget i vejen for den øvrige og hurtigere trafik ude på vejen. Jeg har prøvet at køre på 45 knallert, og da savnede jeg det at måtte køre på cykelstien, da jeg igen synes man er i vejen for den øvrige trafik især når man kommer uden for byen hvor der må køres 80 km/t. :roll:

PS. Hvis det stod til mig burde sidespejle være lovpligtig på alle køretøjer, også cykler. Det burde afhjælpe nogen af problemerne :wink:

Hilsen Kim.
Senest rettet af Kim B S ons 15. jan 2014 14:16, rettet i alt 2 gange.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Knud »

Spørgsmål (for Arveprins Knud)
SKAL en knallert køre på cykelstien (givet at der ikke er forbuds skilt imod motordrevne køretøjer/lille knallert) når der er én (og selv om man så skal krydse vejen fordi den ligger i venstre side
ELLER
må den køre på vejen selvom der en cykelsti.

Det er jo farligt at komme kørende med +30 km/t på sin knallert på en cykelsti, tit er cykelstier meget snoede og med deraf dårlige oversigtsforhold og også tit med dårlig vejbelægning foruden småbørn og andre tandløse (sorry) tumler rundt her - jeg ser tit "gl. fru Olsen" slingre ad sted på sin cykel med en helt utrolig uforudsigelig kurs og mindst lige så tit (aka: oftest) hensynsløse racer cyklister med næsen helt nede overhale knallerter og andet godtfolk i temmelige vilde stunts.
:mrgreen:
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Kim B S »

Hej Knud.
Ja, i følge loven. :wink: Hvis man køre efter forholdene, er det ikke nær så farligt som ude på vejen, efter min vodering. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Knud »

Kim B S skrev:Hej Knud.
Ja, i følge loven. :wink: Hvis man køre efter forholdene, er det ikke nær så farligt som ude på vejen, efter min vodering. :wink:
Hilsen Kim.
Ja ?
til hvilken af de to muligheder
(undskyld hvis jeg er lidt "tung")
:mrgreen:
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Knallert kørsel i beruset tilstand.

Indlæg af Kim B S »

Hej Knud.
Det gælder uanset om der er cykelsti i begge sider, eller om man skal over på den anden side, hvor der så vil være dobbelrettet cykelsti, det vil sige med trafik i begge retninger. :wink:

Nårmalt synes jeg nu også at det går rimelig smertefrit at køre på cykelstien på knallert. :wink: Jeg har flere gange prøvet at køre i gennem Randers på knallert i myldertiden, hvor der faktisk er cykelsti hele vejen i gennem. :wink: Og min erfaring er, at jeg kommer i gennem byen, meget hurtigere end hvis jeg havde taget bilen, da der ikke er nær så meget trafik på cykelstien, som ude på vejen. :D

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"